carburateur afstellen 315

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: carburateur afstellen 315

Post by BertjeConti »

aha grote beurt carburateur, nieuwe pakkingen en rubbertjes zijn altijd goed.

Heb je een ultrasoon die groot genoeg is om de onderdelen in te reinigen?


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

hi, even inhaken op een oud topic. PeterV refereert aan afstelgegevens die hier op het forum staan. Ik kan die niet vinden. Zal wel aan mij liggen ;-(
Heeft iemand een linkje of zo?
groetjes,
Franc
M'enfin...
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: carburateur afstellen 315

Post by Peter V. »

Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

Bedankt Peter
M'enfin...
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

Hi everyone,

(PS zie ook update hier achteraan)

even een update over de afstelling van de 1b2 carb van de 315.
Achtergrond is dat mijn neef deze heeft gereviseerd, maar niet de afstellingen heeft gedaan.

Het lijkt me het handigst als ik mijn updates en vragen hier plaats en niet in een nieuw topic.

Met de afstelhandleiding ben ik aan de slag gegaan.
Het eerste wat me al opviel bij het eraf halen van de carburateur is dat ik totaal geen benzine rook. En ook de gedemonteerde carburateur op z'n kop houdend kwam er geen benzine uit.
Bij wijze van proef even gestart met de benzineslang gewoon los; er kwam niks uit. Ik neem aan dat er dan toch meteen een scheut peut uit moet komen toch?

Overigens heeft de bmw de laatste keer wel gereden. Welliswaar hopeloos slecht, maar in ieder geval kwam er toen wel benzine.

afstellingen en controles:
2.1 veerlengte 23+/-1 : binnen spec
speling 3.7 +/- 0.5 : binnen spec

2.2 markeringen uitgelijnd
Heb ik iets moeten verdraaien (ca 4mm bij de streepjes)

2.3 choke klep verwarming
niet getest

2.4 luchtschuif beweegt?
Ik heb geen vacuumpomp, maar heb dat gewoon "oraal" gedaan. Aan het slangetje zuigen dus ;-)
Schuifje beweegt.
Membraam dicht goed af (aanzuigen, slang dicht knijpen, schuifje blijft een hele tijd staan. Slang los -> schuifje gaat terug.)

2.5 chokeklep opening (oncer vacuum).
Hier zit volgens mij een fout.

De choke zit normaal gesproken (carburateur los op tafel) helemaal dicht.
Als ik het goed begrijp, moet deze onder motorvacuum 4.5 mm open gaan staan.
Met mijn eigen aanzuigvacuum gebeurt er niets.
Daarmee concludeer ik (voorlopig) dat dit membraam stuk is.
(het lukt me niet om een foto toe te voegen, dat zou het wel wat duidelijker hebben gemaakt).

In het verlengde van het membraam zit een pinnetje, en als ik dat handmatig indruk, in de richting van het membraam, gaat de choke inderdaad ongeveer 4.5 mm open.

Het membraam waar ik het nu over heb zit in een plastic huis. Het mebraam in het metalen huisje werkt wel.

Nu enkele vragen;
1) klopt mijn verhaal een beetje (de chokeklep is dicht en gaat pas onder vacuum 4.5 mm open)
2) er wordt een onderdruk van 400 mbar vermeld. Kan ik dat met mijn mond bereiken? Mij lijkt het van wel maar ik twijfel.
De instruktie heeft het over een handpompje. Is dat zo'n ding waar ze ook remmen mee ontluchten? Moet ik die eentje kopen? (20 euro bij HBM).
3) delen jullie mijn conclusie dat dit membraam stuk is?
4) kan ik die los kopen?

alvast bedankt!
groetjes en fijn weekend
M'enfin...
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

Ben nog wat verder aan het puzzelen:
1) het slangetje naar het bewuste membraam zat potdicht. Slangetje ingekort: hij werkt; chokeklep beweegt
2) maar: deze houdt geen vacuum vast. Je blijft dus lucht aanzuigen.
Ik denk dat dit niet normaal is (toch een lekje in het membraam. Vandaar ook dat er vuil in de slang zat (?)
M'enfin...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: carburateur afstellen 315

Post by BertjeConti »

Als ik het zo doorlees, zou ik mijn aandacht eerst op de benzine toevoer naar de carburateur vestigen.

Bij starten met de brandstof slang los van de carburateur moet daar inderdaad benzine uit komen.
Wellicht een defecte brandstof pomp?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: carburateur afstellen 315

Post by Peter V. »

Meest belangrijke is inderdaad nu eerst dat je brandstof gaat krijgen. Jouw verdere bevindingen zal ik binnenkort even doorkijken. Het zou zomaar kunnen dat ik wellicht wat reservedelen heb liggen.

Hier kom ik snel op terug.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

bedankt voor de reacties, Peter en Bert.
Uiteraard moet de carburateur benzine krijgen. Als het me lukt om 'em zonder benzine aan de praat te krijgen laat ik het meteen weten. (als ik niet vermoord ben door Shell of Qatar).

Achtergrond is wel dat de laatste keer dat ie nog reed, dit met een heel hoog stationair toerental was, en ik weet toch eigenlijk ook wel zeker dat met dat membraam en verstopte slang niet goed was. (hoewel ie daar niet harder van kan gaan lopen, denk ik).

Mijn neef zou de brandstofpomp vervangen hebben, (dan bedoel ik de pomp op de tank). Maar misschien is er toch iets net goed.
En de pomp op de nokkenas kan natuurlijk ook kapot zijn.

Ik ga vandaag even lekker verder prutsen, ik heb ook nog een oude carburateur liggen. Kan ik misschien het betreffende membraam afhalen. En als ik geen benzine krijg, even testen met een extern tankje.

En ik ga de vacuumslangen iig even preventief vernieuwen. Zijn de kosten niet en ze zien er uit als 40 jaar oud.
Oh, en ik zoek nog de default afstelling van de stationairschroef en de mengsel schroef. Bij de motorrfietsen waar ik aan gesleuteld heb zijn dat dingen als "helemaal indraaien en dan 1 1/4 slag terug.


groetjes en fijn weekend!
Franc
M'enfin...
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

Brandstofpomp lijkt kapot.
Hij krijgt wel spanning, en als ik er handmatig 12v op zet doet ie niks.

Een nieuwe kan ik zo gauw niet vinden op het net. Althans, ik vind ze wel, maar die zien er totaal anders uit. Een aansluitpunt aan de onderkant, electrische aansluiting met 2 schroefjes ipv 3-polige connector. En (zo te zien) niet met een geintegreerde vlotter voor de tankinhoudmeter.
bv deze: https://www.auto-onderdelen24.nl/sidat/7355016

Ik zoek nog even verder. Suggesties?
M'enfin...
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

De brandstofpomp die ik hierboven bedoel is de electrische pomp die in de tank zit (onder de bank). Voor zover dat nog niet duidelijk was.
Gisteren toch maar even de carb ingebouwd met de afstelling zoals ie nu is. En de verstopte vacuum slang natuurlijk vervangen.
Extern tankje bij gehangen.

Welnu, de mechanische brandstof pomp is ook kapot; de benzine spuit er volop uit. Het huisje (waar de zeef in zit) is van buitenaf doorgesleten. Alsof er iets tegenaan heeft geschuurd.

Daarna, toen de benzine zo'n beetje verdampt was, nog maar eens geprobeerd, ditmaal ook de mechanische pomp gepasseerd. (gewoon een slangetje rechtsteeks op de carb en zwaartekracht als vriend).

Hij leek redelijk te lopen. Wel nog te hoog stationair, maar het bleek dat de gaskabel gewoon veel te strak stond. Daarna al weer een stuk beter!

Ik houd u op de hoogte. Fijne zondag nog!
M'enfin...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: carburateur afstellen 315

Post by uwbuurman »

Ah, het mooie werk der uitsluiting!! Mooi dat je dichterbij komt, qua oplossing!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: carburateur afstellen 315

Post by Peter V. »

Ik snap er even niets van. Een 315 heeft helemaal geen brandstofpomp in de tank. Alleen de mechanische op het motorblok.

Dus ik weet niet wat er aangepast is bij jouw auto???
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: carburateur afstellen 315

Post by uwbuurman »

Nou, Peter, daar zeg je wat en het zou mij dus niks verbazen als die pomp op het blok is gebypassed, met een pompje in de tank.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
mama's auto
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sat May 03, 2014 10:51 pm
My E21(s): 315 1982 pustagroen
Facebook page: www.facebook.com/franc.verstappen

Re: carburateur afstellen 315

Post by mama's auto »

Hi everyone!
Ik ben een tijdje van de straat geweest ivm met een flinke griep. Echt een hele flinke. Vandaar de stilte.

In de tank zit vlgs mij wel een electrische pomp en mijn garagist heeft me ook een schema laten zien waar deze in staat. In de zekeringkast zit ook een zekering voor de electrische pomp.
(mogelijkerwijs is het een algemeen e21 schema? De zekeringkast is waarschijnlijk universeel voor alle e21? Dus misschien hoort de electrische pomp alleen in modellen met een dikkere motor?)
Enfin, ik wilde een nieuwe pomp bestellen, maar die was niet meer leverbaar. Dus de oude maar teruggezet.

De mechanische pomp heb ik wel vervangen, en de hele boel aangesloten. Hij krijgt in ieder geval benzine. Motor slaat aan, vrij vlot. Ook vandaag, na 3 weken stilstand. Loopt stationair (koud) vrij hoog, maar niet te extreem. Voor nu ok. Bij het opwarmen zakt het stationair toerental, tot nul ;-(.

Opnieuw starten gaat dan prima, en met het gaspedaal kan ik hem redelijk aan de praat houden.

Overigens staan de stelschroeven voor mengsel en stationair in een random stand (ingedraaid en dan 1,5 slag uit). Natuurlijk heb ik geprobeerd daar aan te draaien, maar daar kan ik geen chocolade van maken...

Ik ben benieuwd of dit een redelijk uitgangspunt is voor PeterV (om de afstelling te corrigeren).
Ik heb nog geen proefrit gemaakt, (er ligt veel pekel). Maar ik denk dat ik op een houtje/touwtje manier wel naar Peter kan geraken.

tot zover de update.
M'enfin...
Post Reply