Op reis met de bmw

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Op reis met de bmw

Post by heidjan »

Volgende week vrijdag is het dan zover, ik ga met bmw op vakantie naar frankrijk ergens aan de westkust, zo´n 1200 rijden. Ik wil hier eens informeren naar ervaringen van andere e21 bezitters iets soortgelijks met hun auto ondernomen hebben en ben benieuwd waar men zoal rekening mee heeft gehouden. Ik heb hier zelf ook over nagedacht en ben tot het volgende gekomen:

- Voor een paar weken terug is de auto compleet nagekeken, dus olie vervangen, remmen gesteld, kleppen gesteld, luchtfilter nagekeken, bougies, dat werk. De complete check lijst heb ik nog wel ergens liggen.
- ik ga vanavond de waterpomp vervangen, hij tsjilpt zogezegd wat en hij zal het vast nog wel een tijdje doen, maar beter nu vervangen dan in frankrijk.
- ik neem mee: fles olie, krat met onderdelen als benzine pomp e.d. (precieze samenstelling moet ik nog even bedenken) en haynes manual ;).
- toch ook maar een anwb wegenwacht europa service afgesloten, mocht ik het zelf niet kunnen maken dan kunnen zij het wellicht.
- Ik rijd in twee etappes, zodat ze halverwege kan uitrusten :oops:

Verder kon ik mij niets bedenken, maar ik zal sowieso iets over het hoofd gezien hebben. Kan iemand mij eventueel aanvullen?


loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Op vakantie met de bmw

Post by loentje »

Ben met mijn e12 ook naar Le Mans geweest dit jaar, en ga eigenlijk ook elkaar jaar met mijn e30 op vakantie.

Alles is vrij recht toe recht aan, dus mocht je brokken krijgen is het meestal sneller verholpen dan een moderne auto. Daarnaast zit er minder op dus kan minder kapot. En vroeger reed men ook gewoon deze afstanden met de toen "nieuwe" auto's.

Kortom, ik zou me geen zorgen maken, misschien kunnen mensen in een nieuwe auto zich beter meer zorgen maken.


groeten loentje
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Op vakantie met de bmw

Post by gerrit323 »

2 x alpentoer gedaan met de e21 .. 3000km op 5 dagen .. de auto's worden daar zeer sportief gereden en hebben dat steeds probleemloos gedaan.

Geen zorgen maken .. als het basisonderhoud goed is rijden en genieten :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Op vakantie met de bmw

Post by uwbuurman »

Veel plezier in ieder geval!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Op vakantie met de bmw

Post by pattam2009 »

Reserve wiel op druk, alcoholtester, flesje octaan booster.
Fijne vakantie.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: Op vakantie met de bmw

Post by RickR »

Leuk Jan! Ik ben een paar week geleden met vrienden op vakantie geweest in de Harz in Duitsland (ook een walhalla voor motorrijders) We reden in een grote 7-persoon MPV diesel en baalde er af en toe flink van dat de BMW thuis gebleven was met al die lekkere bergwegen daar. Ik snap je twijfels wel, zou ze zelf ook wel hebben. Heeft je 316 trouwens een 5-bak? Lijkt me wel fijn met veel snelwegkilometers...

Fijne vakantie alvast!

Groeten Rick
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Op vakantie met de bmw

Post by BertjeConti »

Ik ben al tig keer met m'n E12 naar zuid Frankrijk geweest, met caravan en kindertjes op de achterbank. Nooit issues gehad.(behalve een gescheurde kop, maar wel me tot huis gekomen)

Wat ik niet zou doen is in de laatste week voor de vakantie nog grote sleutelacties uitvoeren.

Oude BMW ' s zijn behoorlijk betrouwbaar.

Dus, fijne vakantie en genieten maarrr
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Re: Op vakantie met de bmw

Post by heidjan »

Moet goedkomen dus! :D

Nope rick tis een vierbak, maar ik ben van plan om de touristische route te rijden, dus niet via de grote tolwegen, dus zo hard zal het niet gaan.

Wat sleutelwerk betreft is van het weekend alleen de waterpomp vervangen, die was behoorlijk slecht en ik durfde de gok niet te nemen om er mee die kant uit te gaan. Klusje was snel geklaard en vooralsnog is het hele systeem weer lekvrij terug aangesloten :mrgreen:
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op vakantie met de bmw

Post by Jeroen »

Idd niet teveel wijzigen vlak voordat je weggaat, maar wel een goede controleronde ook op slangen en snaren etc. Wat ik zelf doorgaans doe is bij preventief onderhoud de uitkomende delen in een doosje mikken en in de kofferbak. Beter oude zooi als reserve dan niets! Bijvoorbeeld oude bougies, snaren en slangen. Een goede trip gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 204
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: Op vakantie met de bmw

Post by marcel krol »

Hallo,

Ik zou wat slangklemmen en meest voorkomende steek/ring sleutels meenemen. Een zak tie-raps is ook altijd makkelijk. Ik ben zelf al een paar keer met de 320/6 + caravan naar zuid duitsland geweest. Ook geen probleem, kijk vooral de staat van je banden goed na. Vooral het loopvlak, de oude onderdelen snaar/bougie/verdelerkap heb ik ook altijd in de koffer liggen.
Vooral veel plezier gewenst.

Groeten

Macel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op vakantie met de bmw

Post by Jeroen »

Yep, rolletje ductape erbij ook haha. Ik heb een hele waslijst en die hebben we voor de Alpen verder uitgediept, maar dat vergt wat werk om die eens even na te zien. Maar dat was ook meer met het idee dat we met meerdere auto's waren en samen dus met de juiste verdeling heel veel mee konden hebben zodat we echt samen uit en samen thuis konden zijn en het merendeel van de reparaties zelf en met eigen spullen konden uitvoeren. En als niemand de remblokjes achter vergat in te laden hadden we ook zo goed als alles bij ons gehad. Raad eens wat we nodig hadden haha...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Op vakantie met de bmw

Post by Jeroen »

Gaat altijd even werk inzitten, we hebben met de Alpengroep ooit een uitgebreide lijst met reservedelen opgesteld en op basis daarvan even de lijst geupdate voor mezelf, maar ook van nut voor anderen denk ik! Zie http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=66&t=22919
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply