Bmw E21 316 1979
Re: Bmw E21 316 1979
Zo, even wat extra foto's toegevoegd.
De vorige eigenaar heeft een aftermarket toerentellertje gemonteerd bovenop het dashboard. Handig bij het afstellen van de carburator maar wel niet zo mooi. Ik denk dat ik op zoek ga naar een originele tellerbak met toerenteller. Iemand die weet of ik deze gewoon kan inschroeven? Hoe zit het met de Km-stand?
De vorige eigenaar heeft een aftermarket toerentellertje gemonteerd bovenop het dashboard. Handig bij het afstellen van de carburator maar wel niet zo mooi. Ik denk dat ik op zoek ga naar een originele tellerbak met toerenteller. Iemand die weet of ik deze gewoon kan inschroeven? Hoe zit het met de Km-stand?
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Bmw E21 316 1979
Ik denk dat het volstaat met enkel het klokpaneel te vervangen door een toerenteller.
Maar hoe dat dan zit met de aansluiting(en) weet ik niet.
Daarop zal je ongetwijfeld nog een antwoord krijgen.
Verder leuke auto.
Al veel aan georganiseerde ritten deelgenomen?
Maar hoe dat dan zit met de aansluiting(en) weet ik niet.
Daarop zal je ongetwijfeld nog een antwoord krijgen.
Verder leuke auto.
Al veel aan georganiseerde ritten deelgenomen?
E21 323i. Baur Alpine White '80
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Ik heb nog een nieuwe type 1 4 cilinder tt liggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29321
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Leuke plaatjes! Wat heb je nodig: ander tellerhuis voor uitvoering met toerenteller (geen gaatje in het glas voor verstelling klok), en een 4-cyl toerenteller. De rest kun je van je huidige set overzetten. Voor het aansluiten deze even doornemen: viewtopic.php?f=26&t=11878
Regards/groeten, Jeroen
Re: Bmw E21 316 1979
mooi, dat ziet er vrij doenbaar uit.
@323baur: verkoop je die?
@323baur: verkoop je die?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Yup, pb me maar voor de details.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Bmw E21 316 1979
Zo de nieuwe schijven en blokjes zijn ook aangekomen. Morgen even het pakketje afhalen en dan kunnen we aan de slag. Post hier wel het resultaat
Re: Bmw E21 316 1979
Zo, vandaag had ik een dagje verlof en dus eindelijk nog eens wat tijd voor de bmw. Hij stond toch al weer 3 weken stil. Zonde, maar zolang ik nog een appartement huur kan ik de wagen enkel parkeren in een huurgarage 5 km van waar ik woon. Dat heeft als nadeel dat je hem al eens makkelijker aan de kant laat staan.
Het is trouwens mijn 1 ste jaar dat ik eigenaar van deze e21 ben en amper 850km gereden.
Enkele weken geleden enkele pakkingen vervangen van de carburator en toen draaide het motortje echt perfect. Vandaag stap ik in en... nee hoor niets.... Na wat aandringen start hij uiteindelijk maar de motor draait amper 500 toeren. Ik ben dus opnieuw mijn verhoogd toerental kwijt. Toen ik hem geparkeerd heb was alles nog ok nu enkele weken later terug problemen... Enige verschil dat ik kan bedenken is de temperatuur. Het is nu wel 5 graden koeler maar de echte oorzaak weet ik niet. Tips zijn welkom.
Goed, de remmen vooraan waren aan de beurt. De blokjes op zich waren nog goed, de schijven waren bijna op. Gewoon gans de boel vervangen want alles was nog al krokant geworden door de loop der jaren. Trouwens, het enige wat ik niet heb gedaan is de zuigers onder een hoek van 20 graden afgeregeld (ATE klauwen). Kan dit kwaad? Waarom moeten de zuigers op dergelijke hoek geplaatst worden?
En dan nog dit ontdekt. Ducktape rond een benzineleiding. Dat is nooit goed. Het lekt wel geen druppel maar echt veilig,is het ook niet.
Het is trouwens mijn 1 ste jaar dat ik eigenaar van deze e21 ben en amper 850km gereden.
Enkele weken geleden enkele pakkingen vervangen van de carburator en toen draaide het motortje echt perfect. Vandaag stap ik in en... nee hoor niets.... Na wat aandringen start hij uiteindelijk maar de motor draait amper 500 toeren. Ik ben dus opnieuw mijn verhoogd toerental kwijt. Toen ik hem geparkeerd heb was alles nog ok nu enkele weken later terug problemen... Enige verschil dat ik kan bedenken is de temperatuur. Het is nu wel 5 graden koeler maar de echte oorzaak weet ik niet. Tips zijn welkom.
Goed, de remmen vooraan waren aan de beurt. De blokjes op zich waren nog goed, de schijven waren bijna op. Gewoon gans de boel vervangen want alles was nog al krokant geworden door de loop der jaren. Trouwens, het enige wat ik niet heb gedaan is de zuigers onder een hoek van 20 graden afgeregeld (ATE klauwen). Kan dit kwaad? Waarom moeten de zuigers op dergelijke hoek geplaatst worden?
En dan nog dit ontdekt. Ducktape rond een benzineleiding. Dat is nooit goed. Het lekt wel geen druppel maar echt veilig,is het ook niet.
Re: Bmw E21 316 1979
Ik vermoed dat die ducktape vooral was tegen het doorschuren... Is afhalen en inspecteren
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
Het onder een hoek plaatsen van de aanloopdelen van de zuiger tegen het remblok is voor de kracht gelijkmatig te verdelen op het remblok met inachtneming van de draairichting van de schijf.....heb ik me altijd laten vertellen.
Theoretisch zou je nu een scheef afgesleten remblok kunnen krijgen maar met de afstanden dat wij rijden per jaar.......
Theoretisch zou je nu een scheef afgesleten remblok kunnen krijgen maar met de afstanden dat wij rijden per jaar.......
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Bmw E21 316 1979
Vraagje:
Door wat roest in de brandstoftank moet ik zo om de 200-250km een nieuw brandstof filtertje steken. Op zich niet zo'n drama als je nog geen 1000km per jaar rijdt. De brandstoftanks neem ik later wel eens deftig onder handen. Tijd en ruimte heb ik voorlopig niet.
Ik koop gewoon standaard filtertjes maar nu vroeg ik mij af. Mijn filtertjes hebben 2 diameters. Een dikkere gedeelte in het begin en een smaller op het uiteinde. De brandstofleiding zit vast op het dikkere gedeelte. Kan de kleinere diameter zorgen voor problemen op vlak van de hoeveelheid geleverde benzine naar de benzinepomp en bijgevolg ook de carburator? Of vangt de carburator dit op door zijn reservoir?
foto:
Door wat roest in de brandstoftank moet ik zo om de 200-250km een nieuw brandstof filtertje steken. Op zich niet zo'n drama als je nog geen 1000km per jaar rijdt. De brandstoftanks neem ik later wel eens deftig onder handen. Tijd en ruimte heb ik voorlopig niet.
Ik koop gewoon standaard filtertjes maar nu vroeg ik mij af. Mijn filtertjes hebben 2 diameters. Een dikkere gedeelte in het begin en een smaller op het uiteinde. De brandstofleiding zit vast op het dikkere gedeelte. Kan de kleinere diameter zorgen voor problemen op vlak van de hoeveelheid geleverde benzine naar de benzinepomp en bijgevolg ook de carburator? Of vangt de carburator dit op door zijn reservoir?
foto:
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
Moet normaal geen probleem opleveren maar de dunnen delen eraf halen mag ook gewoon.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Bmw E21 316 1979
Ook altijd goed naar het pijltje kijken dat er op staat, dan zie je beter de vervuiling zitten dan wanneer je het filtertje omdraait.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]