Page 1 of 6

Bmw E21 316 1979

Posted: Wed Oct 08, 2014 8:19 pm
by Realix
Hallo allen,

Kersvers eigenaar van een Bmw E21 316 bouwjaar 1979. Het is mijn eerste oldtimer en dus een soort van vuurdoop. Ik ben al jaren gepassioneerd door alles met wielen. Toch heb ik beroepshalve weinig overlap met de autowereld. Mijn kennis deed ik tot noch toe op van internet. Tegenwoordig kan je daar heel wat vinden maar wat is nu juist en wat is nu fout? Daarom schrijf ik me binnenkort in om avondlessen autotechniek te volgen. Ik hoop langzaam meer te leren en zelf wat te sleutelen aan de wagen.

Een oldtimer kopen was toch wel een hele stap. Zonder heel veel kennis ben ik de wagen gaan bekijken. De wagen was in redelijke staat. Hier en daar een plekje roest maar dat had ik wel verwacht. Mijn algemene indruk was goed. Mechanisch kon ik er weinig over zeggen. Hij startte meteen, geen blauwe rook, remmen deed hij ook. Voor mij was dat al voldoende.

Ik was vooral gecharmeerd door het interieur in combinatie met de Resedagrün kleur. Ik heb toch 2 keer gevraagd of dat wel echt het originele interieur was. Over de geschiedenis van de wagen wist de eigenaar mij het volgende te vertellen:

De man bestelde de wagen in 1978 en heeft er meer dan 1 jaar op moeten wachten. Sinds begin jaren 1990 kwam de wagen amper nog buiten. Hij werd wel nog gepoetst en regelmatig liet hij de motor draaien. Het was een basismodel zonder al te veel opties. Enkel het vinyl interieur en de metallic lak waren bijbesteld. Een radio zit er niet in. Rond 2010 moet de eigenaar de wagen verkocht hebben wegens het verlaten van zijn woning voor een rusthuis. Vervolgens is hij nog 1 maal van eigenaar gewisseld voor ik hem gekocht heb.

De wagen was compleet origineel behalve de ophanging. Er zit nu een fonkelnieuwe billstein ophanging onder. Niet origineel maar een zeer verdienstelijke upgrade.

Men doel met de wagen is om hem zo lang mogelijk bij te houden. Bijleren over de techniek en al doende wat bij te leren.

Image

Image

Image

Interieur
Image

Image

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Wed Oct 08, 2014 8:26 pm
by Roelof
Welkom,

Een nette wagen, interieur ziet er ook erg fraai uit en al leuke plannen zo te horen!

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Wed Oct 08, 2014 8:41 pm
by Jeroen
Wow, erg nette en onverprutste auto hoor! Temperatuurproblemen zijn nou niet echt issues van dit motortype, maar wellicht is het koelsysteem vervuild, de radiateur of de waterpomp oud? Hou 'm netjes!

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Wed Oct 08, 2014 9:19 pm
by 323baur
Lief en leuk ding. Erg origineel zo.
Ik vind de opbouw verstralers wel gaaf om te zien hoor.

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Wed Oct 08, 2014 10:10 pm
by uwbuurman
Welkom, leuke wagen! Wel grappig dat die sticker erop zit, terwijl we de auto niet echt kennen hier.

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Thu Oct 09, 2014 12:30 am
by Peter V.
Ziet er netjes uit. Zo houden hoor.

Wat is je bedoeling met de lichtmetalen velgen? Ik heb nog een vrij nette set 13 originele BMW spaakwielen liggen. (lijken op 13 inch alpina velgen).

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Thu Oct 09, 2014 12:33 am
by Jeroen
uwbuurman wrote:Welkom, leuke wagen! Wel grappig dat die sticker erop zit, terwijl we de auto niet echt kennen hier.
Dat had ik ook, de gedachte van "ben ik nou vergeetachtig aan het worden of?"

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Thu Oct 09, 2014 6:10 am
by bmw e12 e21
:thumbsup Mooi!

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Thu Oct 09, 2014 11:17 am
by Realix
Jeroen wrote:Wow, erg nette en onverprutste auto hoor! Temperatuurproblemen zijn nou niet echt issues van dit motortype, maar wellicht is het koelsysteem vervuild, de radiateur of de waterpomp oud? Hou 'm netjes!
Zal het koelsysteem eens laten leeglopen en spoelen. Nieuwe koelvloeistof erin en testen. Welke kleur moet er in? (heb nooit de verschillende kleuren koelvloeistof gesnapt, op internet is het een eeuwige discussie)
Peter V. wrote:Ziet er netjes uit. Zo houden hoor.

Wat is je bedoeling met de lichtmetalen velgen? Ik heb nog een vrij nette set 13 originele BMW spaakwielen liggen. (lijken op 13 inch alpina velgen).
Wel, de klassieke stalen velgen die er nu onder zitten verkopen (als iemand die nog zal willen...) en een mooi setje lichtmetalen velgen eronder, uiteraard originele.
323baur wrote: Lief en leuk ding. Erg origineel zo.
Ik vind de opbouw verstralers wel gaaf om te zien hoor.
Ik ben er geen fan van, zullen binnenkort te koop staan. Hopelijk is het chrome niet te veel beschadigd, of door de bumper geboord... Mocht het toch zo zijn laat ik ze staan.
uwbuurman. wrote: Welkom, leuke wagen! Wel grappig dat die sticker erop zit, terwijl we de auto niet echt kennen hier.
Tja, toch hangt hij erop hoor :mrgreen: ik neem wel eens een foto.

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Thu Oct 09, 2014 12:24 pm
by Jeroen
Mooie aanleiding om even een korte write up te maken: Welke koelvloeistof? Bottom line: blauw/groen.

Stalen velgen: bewaar ze maar, voor mooie originele looks op een dag. Het gaan straks de meest schaarse velgen worden omdat iedereen ze vervangt. Als je met 13" blijft rijden vind ik 't niet eens zo'n verkeerde keuze trouwens!

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Sat Apr 11, 2015 7:48 pm
by Realix
Vandaag de koelvoeistof vervangen om het warmlopen tegen te gaan. Volgens het werkplaatshandboek moet er 7.2 liter in, tot mijn verbazing kreeg ik amper 5 liter uit het koelsysteem. Geen idee waar de overige 2 liter blijft hangen...

Terug opgevuld en ontlucht, tijdens mijn eerste rondrit bleek het probleem nog exact hetzelfde te zijn. Nu viel mij ook op dat er geen warme lucht uit de ventilatie kwam ook al stond de deze op de warmste stand. Iemand een idee hoe dit komt? Ik vermoed dat het warmlopen hier mee te maken heeft gezien dit circuit ook moet openstaan om correct te ontluchten.

Edit: even een apart topic aangemaakt: viewtopic.php?f=26&t=23943&start=0

Image

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Sat Apr 11, 2015 8:33 pm
by samjan
Ik zou zeggen kijk de waterpomp na geen verwarming uit de ventilatie duid vaak op kapotte waterpomp of vaste thermostaat etc gr sam

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Sat Apr 11, 2015 9:21 pm
by Peter V.
Of het kabeltje wat de kachelkraan bedient werkt niet goed meer. (komt vaker voor)

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Sat Apr 11, 2015 9:26 pm
by Realix
Kabeltje was idd los gekomen, heb het terug vastgemaakt en een dot lijm tussen het klemmetje gedaan in de hoop dat het vast blijft zitten. Kachelkraan voelde ook warm aan.

Re: Bmw E21 316 1979

Posted: Sat Apr 11, 2015 11:39 pm
by Groentje_me
Welkom hier, erg leuk autootje!

Gr. Jan