Page 1 of 2

Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Oct 20, 2014 9:14 am
by Jeroen
De Douglas DC-3 heb ik altijd al een fraai vliegtuig gevonden, qua vormgeving en ook vanwege het fraaie geluid van de veertien cylinder dubbele ster motoren van Pratt & Whitney met ieder een cylinderinhoud van 30 litertjes. Ik vond het dan ook helemaal niet vervelend om bijna wekelijks wel zo'n ding door de achtertuin te zien vliegen op weg naar de toenmalige thuisbasis Lelystad. Na de verhuizing van de DDA naar Schiphol zie ik ze aanzienlijk minder vaak. Jarenlang had ik ook een mooie plaat in gedachten en die heb ik in 2009 zittend op de taxibaan van Lelystad ook zo kunnen schieten, nog immer erg blij met die plaat!

Image

Maar goed, zo'n ding zien of een keer mee, dat is toch wel even wat anders. Dat hebben we afgelopen zondag gedaan! De DDA deed een rondvlucht over de wijde Haaglanden waar Tamara en ik beiden zijn opgegroeid dus dan heb je ook meer met het gebied dat je gaat bestrijken. De vlucht vertrok vanaf Rotterdam alwaar de PH-PBA stond te wachten. Eén van de latere DC3's of eigenlijk de militaire C-47 uitvoering. In 1944 ingezet op D-Day en Market Garden, nog een paar kogelgaten aan overgehouden, en in 1947 heeft Prins Bernhard 'm gekocht om privé mee te vliegen maar later is het vliegtuig ook ingezet als regeringsvliegtuig. Na vervolgens een tijd tentoongesteld te hebben gestaan bij Aviodome is het vliegtuig volledig gerestaureerd en weer luchtwaardig gemaakt, en niet zo heel lang geleden omgedoopt tot Prinses Amalia, maar nog immer met registratie PH-PBA. Een kist met een leuke historie dus!

Hoewel de dag onbewolkt en windstil startte zorgde een naderende storing voor wolken, wind en thermiek. Met die turbulentie in een klein vliegtuig en laag bij de grond blijvend (ca 1300 voet) werd het een bumpy ride maar wel fraai en indrukwekkend!

Daar komt ze
Image

Effe tanken
Image

Image

Image

Image

ready for boarding, let op het gele kratje haha
Image

toen kwam het zonnetje er ook nog even bij
Image

Image

tijd om te gaan starten
Image

Image

Image

Image

Image

Image

escape rope under seat, ja echt!
Image

over Delft richting Den Haag
Image

stukje over zee zelfs en langs de kust
Image

In de cockpit
Image

Image

laat nou mij maar effe
Image

en via Zoetermeer etc weer terug richting Rotterdam
Image

Was een prachtige dag!
Image

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Oct 20, 2014 11:12 am
by 323baur
Mega!

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Oct 20, 2014 2:48 pm
by Peter V.
Lijkt mij heel erg leuk. Leuk om te zien dat ze met de brandblusser klaar staan bij het starten van de motoren.

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Oct 20, 2014 6:27 pm
by gerrit323
Mooi Jeroen .. moet bekennen ook een van mijn favorieten .. kijk ook wel es naar youtube filpjes van startende dc3 / spitfires / messerschmidts

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Oct 20, 2014 7:27 pm
by bmw e12 e21
Nice!

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Oct 20, 2014 9:19 pm
by uwbuurman
Gaaf!

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Tue Oct 21, 2014 8:23 am
by Jeroen
Thanks guys! Ik moet ook nog steeds mijn foto's uitzoeken van de Luchtmachtdagen. Oa Red Arrows, één van de twee nog vliegende Lancasters, Spitfires en meer modern spul als F16's. Binnenkort in dit theater!

En bij interesse, zet deze alvast maar in de agenda: 31 mei 2015 - Volkel in de wolken http://www.volkelindewolken.nl

Image

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Sun Sep 24, 2023 11:43 pm
by Jeroen
Het was alweer bijna 10 jaar geleden dus we moesten weer even de lucht in met zo'n oude kist, voor het gevoel en vooral het geluid. Was weer prachtig!

Image

Image

Image

Image


Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Sep 25, 2023 6:42 am
by uwbuurman
Gaaf hoor!

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Sun Oct 29, 2023 4:31 pm
by Smartie
Geweldig Jeroen. Bedankt voor het delen!

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Mar 18, 2024 12:30 am
by Jeroen
Inmiddels pakken zich donkere wolken samen boven de Dutch Dakota Association. Steun van belangrijke sponsoren als KLM-AF en Jumbo valt weg, de kosten van huisvesting, start- en landingsgeld, speciale brandstof etc stijgen exponentieel en daarnaast wordt er onder druk van de milieulobby geen uitzondering meer gemaakt voor historische luchtvaart, dus men moet de reguliere kosten betalen en mee in het totale pakket aan vluchten, inclusief eisen aan uitstoot, geluid etc. Tel daarbij de wens om het aantal vliegbewegingen te reduceren en het wordt er niet beter op.

Uiteraard heeft men uitgebreid de mogelijkheden onderzocht bij diverse clubs en luchthavens, maar vooralsnog ziet het er somber uit. Als er geen nieuwe mogelijkheden worden gevonden valt aan het eind van het vliegseizoen 2024 het doek voor de DDA en dat is super treurig, maar lijkt vooralsnog onafwendbaar. Opdoeken en alle spullen inclusief de voor de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis zo waardevolle DC-3 verkopen. Dat zou toch vreselijk triest zijn!

Wat als... als we KLM niet verpatst hadden, wie weet hadden we dan meer steun vanuit die hoek gehad.

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Mar 18, 2024 8:44 am
by uwbuurman
Eeuwig zonde, inderdaad. Deze dc3 zal dan toch wel naar het Aviodrome gaan, zou je denken, maar eigenlijk moet er gewoon mee gevlogen worden.

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Mar 18, 2024 10:09 am
by Jeroen
Tsja dan moet Libéma wel bereid zijn een redelijk bedrag te betalen voor een luchtwaardig toestel, dat betwijfel ik eigenlijk. Ik hoop dat iemand à la Frits van Eerd het apparaat inlijft, maar zo niet dan denk ik dat de kans groter is dat het toestel naar het buitenland verdwijnt.

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Mon Mar 18, 2024 5:35 pm
by uwbuurman
zag een DC-3 overkomen vanmiddag bij Lelystad Airport, trouwens. Toeval!

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Posted: Tue Mar 19, 2024 10:52 am
by Jeroen
Dezelfde kist zou idd even Schiphol-Lelystad hebben gedaan die dag, 9:45 heen, 17:00 terug naar Schiphol. Ws testvlucht omdat het seizoen in april weer begint.

Kijkrichting voor nu is dat de DDA wel blijft bestaan en het vliegtuig in bezit blijft, maar dat de rondvluchten na dit jaar stoppen. Dus als je eens een echte belevenis wilt, dit jaar kun je nog met deze 80-jarige dame mee!