Page 1 of 7

Project BMW 320/6

Posted: Thu Dec 18, 2014 8:37 am
by 320/6
Hallo BMW-liefhebbers!

Ik had mij een aantal weken geleden voorgesteld: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=23254 En nu is het tijd voor een projectpagina! Via deze pagina houd ik jullie op de hoogte van de voortgang van het project.

De dorpels gaan we pas in januari aanpakken. Daarom ben ik alvast begonnen met het opknappen van de voorkant. Na een aantal uren lekker bezig geweest te zijn was de voorkant ontdaan van de vliegroest. Vervolgens heb ik het kale metaal behandeld met een zinkspray en een primer. Zodra de dorpels klaar zijn zal de voorkant mee gespoten worden in de kleur en gedeeltelijk in een rubberen coating worden gezet zodat de BMW de komende jaren er weer even tegenaan kan.

Probleemje waar ik tegenaan liep:
De BMW heeft rechtsvoor in het verleden schade opgelopen. Dit is gerepareerd geweest. Bij de reparatie hebben ze het plaatwerk niet heel netjes uitgeklopt. Daarnaast hebben ze nieuwe gaten boven de bestaande gaten geboord zodat de grill, knipperlicht en andere onderdelen enigszins weer op de normale plaats zouden komen. Hier stoor ik mij vreselijk aan en dit moet dus vervangen worden:
Image
Image
Image

Graag zou ik het volgende willen kopen:

http://www.wallothnesch.com/frontblech- ... 02-00.html
&
http://www.wallothnesch.com/frontblech- ... 02-00.html

In de beschrijving staat dat het op alle modellen vanaf 08/1979 moet passen Echter komt mijn BMW uit 03/1979. Weet iemand of dit problemen gaat opleveren? Of moet dit gewoon passen? Indien dit niet verstandig is om te kopen hebben jullie misschien een adres in Nederland waar ik dit zou kunnen kopen? Ik heb het hele internet afgezocht maar kan helaas niks vinden.

In de tussentijd alvast wel het een en ander ontroest en opgeknapt:
Image

Alvast bedankt voor het meedenken en tot de volgende update!

Groet, Martijn

Re: Project BMW 320/6

Posted: Thu Dec 18, 2014 9:46 am
by uwbuurman
De dealer? Wel goed bezig verder!

Re: Project BMW 320/6

Posted: Thu Dec 18, 2014 11:18 am
by Jeroen
Hi Martijn,

Aug/Sept 1979 is het belangrijkste omslagpunt voor de E21, het punt waar men overging naar de gefacelifte carrosserie. Dikke kans dus dat plaatwerkdelen wezenlijk anders zijn of er anders uitzien, als het universeler was dan had men die beperking ook niet vermeld tenslotte.

Niet negatief bedoeld, maar een forum is een handige plaats waar veel kennis en ervaring wordt gedeeld. Even zoeken kan dus erg handig zijn, het is onwaarschijnlijk als jij met allerhande vragen komt die nog nooit gesteld zijn tenslotte. En dan kom je vanzelf bijvoorbeeld dit topic in meerdere secties tegen:
E21 onderdelen kopen in NL

Re: Project BMW 320/6

Posted: Thu Dec 18, 2014 11:46 am
by 323baur
Ik ben op dit moment een 316 aan het slopen met een waanzinnig harde voorkant. Vooral het front is echt helemaal gaaf. Voor euro 75 zaag ik hem ruim voor je af...
Ben je in 1* klaar!

Re: Project BMW 320/6

Posted: Thu Dec 18, 2014 6:40 pm
by bmw e12 e21
Looking good!

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 3:58 pm
by 320/6
Hierbij een kleine update,

@iedereen: bedankt voor het meedenken en de complimenten! Ik heb een mooi stuk plaatwerk via Ite weten te regelen. Ite bedankt hiervoor!
@Jeroen: bedankt voor de tip. Ik zal in het vervolg wat beter het forum doorspitten!

Toen ik afgelopen zomer de auto aan het demonteren was bleek de voorbumper in een slechte conditie te zijn (roest, stootstrip vastgeschroefd met parkers etc.). Besloten om meteen maar goed door te pakken en de voorbumper afgegeven aan de verchromer. Vervolgens de bumper weer opgebouwd met nieuwe moeren en bouten. Daarnaast de binnenkant behandeld met flinke laag tectyl. Dit om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen. Hierbij een paar foto’s:
Image
Image

Ondanks wat roestpuntjes was de achterbumper in een betere conditie dan de voorbumper. Daarom besloot ik om de achterbumper nog niet te laten verchromen maar deze zelf op te knappen. Ik heb de binnenzijde van de achterbumper ontdaan van wat roest, vervolgens behandeld met een roestomvormer en uiteindelijk in een dikke zwarte laklaag gezet. Vervolgens de bumper weer opgebouwd met nieuwe bouten en moeren. Daarnaast een nieuwe stootstrip gemonteerd. Hierbij een paar foto’s:

Image
Image
Image

In de tussentijd de bevestigingshaken van de motorkap ontroest en opgeknapt:
Image

Dit gaan we in januari grondig aanpakken. Het zweet breekt mij al uit bij het zien van deze foto :shock!
Image

Tot de volgende update!

Met vriendelijke groet,

Martijn

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 4:30 pm
by 323baur
Was erg gezellig Martijn,
De volgende sloper staat voor je klaar.. Je ziet met een recipro zaag heb je in 2 minuten een prachtig stuk donorblik.

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 4:32 pm
by 323baur
Ik moet wel zeggen dat dit gat wel erg groot is, zeker voor auto via/ van adv.
Ik zou hem dat toch even laten zien..

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 6:52 pm
by uwbuurman
Mooie sprongen voorwaarts! Dat gat komt wel weer goed, hebben er vele.

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 7:37 pm
by 320/6
Ja, ik schrok ook wel toen ik het gat zag zitten en kon mijzelf wel voor de kop slaan dat ik de BMW niet uitgebreid had geïnspecteerd. Tijdens de koop kocht ik de auto eigenlijk meer met mijn hart dan met mijn verstand. Sommige mensen zoeken jaren naar hun droom E21 voordat ze er eentje kopen. Ik had de auto binnen anderhalf uur aangeschaft. Het was het eerste exemplaar dat ik had gezien. Als leek is dit dan ook een les voor mij geweest. Aan de andere kant zie ik het ook als een leuke uitdaging om de BMW weer op te knappen. Het is echt mijn hobbyproject geworden.

Ook de achterbak had rotte plekken maar is weer helemaal als nieuw geworden. En als ik deze foto’s zie heb ik er wel weer vertrouwen in dat het goed gaat komen met de dorpels/bodemplaat:
Image
Image

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 8:08 pm
by Roelof
Leuk project, en je kijkt inderdaad weer lekker fris de kofferbak in zo

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 9:37 pm
by Peter V.
Mooi resultaat. Het verchromen van de bumper, waar heb je dat laten doen en is het erg kostbaar?

Re: Project BMW 320/6

Posted: Sun Dec 21, 2014 11:16 pm
by Jeroen
Zelfde vragen als Peter kwamen hier ook al op haha! Verder mooi, wel erg jammer van dat gat, maar wel een overbekende plek op een E21. Het is te fiksen maar wel jammer!

Re: Project BMW 320/6

Posted: Mon Dec 22, 2014 10:07 am
by 320/6
De voorbumper is verchroomd door Galvame in Rotterdam: http://www.galvame.nl/. Het resultaat is netjes geworden.
Houd wel rekening met een lange levertijd. Gemiddeld staat er acht weken voor. Ik werd keurig de zesde week gebeld dat ik de bumper weer kon ophalen.

Wat betreft de prijs. Tja…Het doet wel even pijn in de portemonnee. Het verchromen zelf stelt niks voor. Echter het slijpen en polijsten maakt het kostbaar. Dit gebeurt gedeeltelijk met de hand. Je moet rekening houden dat je tussen de €300-€400 kwijt bent voor de voorbumper. Uiteraard heeft de conditie van de bumper invloed op de prijs. De zijdelen vallen nog wel mee maar het middendeel is een dure jongen. Lever wel de onderdelen gedemonteerd aan anders ben je meer kwijt. En kijk ook even van te voren of Feyenoord niet verloren heeft van een club uit jouw provincie haha anders mag je bijbetalen. Ze wisten dat ik uit Utrecht kwam. Toevallig had Utrecht toen met 3-1 van Feyenoord gewonnen. Alle gekkigheid op een stokje! Het zijn hele aardige gasten bij Galvame die weten wat ze doen.

En….wees blij dat een E21 is uitgerust met een bescheiden bumper. Er stond een man voor mij met een bumper van een Amerikaanse oldtimer. die mocht meteen het drievoudige betalen.

Re: Project BMW 320/6

Posted: Mon Dec 22, 2014 11:37 am
by Jeroen
Enerzijds is het veel geld, maar als je het nieuw gaat kopen krijg je waar dan ook (zelfs bij de dealer) een zeer matige kwaliteit geleverd, vaak zelfs ook nog eens met veel schoonheidsfoutjes, en ben je minimaal 650 euro kwijt alleen al aan 3 bumperdeeltjes. Dus als Galvame nette kwaliteit levert is dat de beste en goedkoopste optie.