Page 1 of 1

Ontsteking afstellen BMW E21

Posted: Wed Jan 07, 2015 11:24 am
by Peter V.
ALLE INFO IS VERKREGEN UIT DE ORIGINELE BMW WERKPLAATSHANDBOEKEN. WERKZAAMHEDEN ZIJN UITERAARD OP EIGEN RISICO.


Uitgangssituatie: motor op bedrijfstemperatuur, klepspeling en conditie van rotor en verdelerkap recent gecontroleerd. In het geval van een ontsteking met contactpunten: contactpunten recent gecontroleerd op inbranden.
Het is trouwens sowieso raadzaam de vacuümslangen te inspecteren op (droogte)scheuren die voor vacuümlekkage en dus voor een incorrecte onstekingstiming kunnen zorgen. Zorg wel dat de slangen weer op dezelfde plaatsen worden teruggezet dus sla het in je geheugen op of maak een foto voordat je alles los trekt.! Je ontsteking afstellen vraagt best wat aandacht en is ook niet zonder gevaar dus let goed op dat je geen opdonder krijgt.

De ontsteking van de BMW E21 kan uitgevoerd zijn met contactpunten of als zogenaamde elektronische ontsteking. Met name de oudere types zullen nog een uitvoering met contactpunten hebben.
Bij de contactpunt uitvoering kan men tevens de contacthoek afstellen. Dit is de positie van de contactpunten op de grondplaat van de verdeler. Hiervoor heb je een speciale contacthoekmeter voor nodig. Het is bij deze verdelers zeker belangrijk dat die goed afgesteld staat omdat men hiermee bepaalt in hoeverre de bobine zijn krachtveld kan opbouwen en afgeven.

Bij de afstelling van het ontstekingstijdstip kan men spreken over een statische of dynamische methode.

STATISCHE:
De afstelling is met koude motor en tevens met stilstaande motor. De statische methode kan alleen bij de contactpunt uitvoering.
Omdat men de beste afstelling krijgt met behulp van een stroboscooplamp ga ik hier niet verder op in. De statische afstelling gebeurt namelijk met een controle lampje welke men moet plaatsen tussen de aansluitdraad van de contactpunt en massa en is niet zo nauwkeurig.

DYNAMISCH:
Deze methode wordt het meest gebruikt en kan men doen bij beiden soorten verdelers. Dynamische afstelling gebeurt bij een draaiende motor. Bij het afstellen van je ontsteking via de dynamische manier moet je motor op temperatuur zijn, de vacuümslangen naar de verdeler (verlating en vervroeging) maakt men los en dopt men af zodat de carburateur/injectiesysteem geen valse lucht trekt.

Jammer genoeg is er geen vaste instellingswaarde voor elk motortype omdat BMW tevens verschillende verdelers heeft gebruikt in de loop der jaren. Ik zal het dus uitsplitsen per motorinhoud/verdeler.
Omdat waarschijnlijk niet iedereen meer de originele verdeler gemonteerd heeft zitten kan het wijs zijn om eerst te controleren welk nummer verdeler je in je motor heb zitten. De genoemde nummers zijn Boschnummers en kan men dus niet in het BMW ETK bekijken.

BMW 315

Stroomverdeler: 0 237 011 004
Afstelling: 25° voor BDP bij 2300 RPM.

BMW 316

Stroomverdeler: 0 237 011 004 (vanaf ~1980)
Afstelling: 25° voor BDP bij 2500 RPM.

Stroomverdeler: 0 231 181 017 (voor ~1980)
Afstelling: 25°voor BDP bij 2000 RPM.
Contacthoek: tussen 59 en 65°

BMW 318

Stroomverdeler: 0 237 181 017 ( tot chassisnummer 5 150 273)
Afstelling: 25°voor BDP bij 2000 RPM.
Contacthoek: tussen 59 en 65°

Stroomverdeler: 0 237 181 016 ( vanaf chassisnummer 5 150 274)
Afstelling: 25°voor BDP bij 2300 RPM.
Contacthoek: tussen 59 en 65°

BMW 318i

Stroomverdeler: 0 237 005 003
Afstelling: 25°voor BDP bij 2300 RPM.

BMW 320/4

Stroomverdeler: 0 237 181 016
Afstelling: 25°voor BDP bij 2300 RPM.
Contacthoek: tussen 59 en 65°

BMW 320i

Stroomverdeler: 0 231 168 017
Afstelling: 25°voor BDP bij 1750 RPM.
Contacthoek: tussen 59 en 65°

Stroomverdeler: 0 231 181 022
Afstelling: 25°voor BDP bij 1750 RPM.
Contacthoek: tussen 59 en 65°

BMW 320/6

Stroomverdeler: 0 237 309 007 ( tot ~1981)
Afstelling: 22°voor BDP bij 1500 RPM.
Contacthoek: tussen 35 en 41°

Stroomverdeler: 0 237 302 023 (vanaf ~1981)
Afstelling: 22°voor BDP bij 1500 RPM.

BMW 323i

Stroomverdeler: 0 237 302 006 ( tot ~1981)
Afstelling: 22°voor BDP bij 1500 RPM.

Stroomverdeler: 0 237 302 024 ( vanaf ~1981)
Afstelling: 22°voor BDP bij 1500 RPM.

De positie van de merktekens zijn uiteraard ook verschillend bij de 4 en 6 cylinder. De 4 cylinder heeft een inspectiegat zitten in het vliegwielhuis en de 6 cylinder heeft de merktekens op de trillingsdemper voor bij de krukas.
De merktekens bij een 4 cylinder zijn een "bolletje" en de term OT. Het bolletje is het ontstekingstijdstip en OT betekent Bovenste Dode Punt (BDP). Bij de 6 cylinder heb je de "Z" en OT waarbij de Z dan het ontstekingstijdstip is.

Het afstellen van het dynamische ontstekingstijdstip betekent dat je dus moet werken met een stroboscooplamp. Nu zijn deze in verschillende varianten en dus ook prijsklassen.
Mocht je een wat simpele uitvoering hebben dan kun je waarschijnlijk alleen het cylindertal wijzigen en verder niets. Als je dan gaat afstellen moet je het bolletje (4 cylinder) of de Z (6 cylinder) hebben. Bij de wat uitvoerige lampen kun je soms zelf al de voorontsteking instellen op de waarde die het moet zijn. Dan moet je afregelen op het OT teken. Let hier goed op!!

Re: Ontsteking afstellen BMW E21

Posted: Wed Jan 07, 2015 8:51 pm
by Jeroen
:thumbsup :thumbsup :thumbsup thanks Peter!

Re: Ontsteking afstellen BMW E21

Posted: Wed Jan 07, 2015 9:33 pm
by 323baur
stickey..

Re: Ontsteking afstellen BMW E21

Posted: Sat Jan 10, 2015 9:10 am
by Nick1984
Dat zijn nu eens nuttige toppics se! :)

Re: Ontsteking afstellen BMW E21

Posted: Sat Jan 10, 2015 9:14 am
by bmw e12 e21
:thumbsup