Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Inmiddels is de motor in de bok gehangen om te bekijken, want dat is het meest enerverende. Benieuwd hoe die motor, die al 19 jaar stilstaat er aan toe is.
Kopje lijkt vuil, maar netjes.
Demontagecrew druk bezig.
Gaat mooi mooi. Kopje lichten! En dan zie je dit. (excuses voor de fotokwaliteit)
Zelfde schade als destijds bij de kop van Arnold zijn B6, wat in de basis hetzelfde 2.8i blok is. Gecaviteerde koelwaterkanalen. Nog 1 mm en je
koelvloeistof loopt zo je verbrandingskamer in. Kan de kop laten lassen, maar andere kop is makkelijker denk ik.
Cilinderwanden zijn nog wel netjes.
Ergo, andere kop vinden en dan door.
Kopje lijkt vuil, maar netjes.
Demontagecrew druk bezig.
Gaat mooi mooi. Kopje lichten! En dan zie je dit. (excuses voor de fotokwaliteit)
Zelfde schade als destijds bij de kop van Arnold zijn B6, wat in de basis hetzelfde 2.8i blok is. Gecaviteerde koelwaterkanalen. Nog 1 mm en je
koelvloeistof loopt zo je verbrandingskamer in. Kan de kop laten lassen, maar andere kop is makkelijker denk ik.
Cilinderwanden zijn nog wel netjes.
Ergo, andere kop vinden en dan door.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ondertussen gaat het verzamelen van onderdelen door. Na het niertje en andere trim, zoals de stip op de achterzijde, heb ik mijn aandacht op de raamstrips gevestigd. De voor- en achterruit hebben een brede aluminiumstrip onderaan in het rubber en op zij en boven een zelfde pees als de e21. Dat zit allemaal aan elkaar met aluminium hoekjes, zo fragiel als de neten. Dus die strips zijn altijd verrot en lelijk. De hoekjes vaak ook. Dat heb ik nieuw besteld, een godsvermogen, maar het is zo in het oog springend, dat moet mooi. Helaas zijn van de grote hoekjes er 3 niet meer verkrijgbaar. Dus ik heb alles wat ik had eens bekeken en gepoetst. Dit moet t wezen.
nieuwe spullen
In het grotere doosje in het midden zitten overigens twee nieuwe tonrubbers voor aan de achteras. Ook weer binnen.
Vervolgens werd het tijd voor het onderstel. Demonteren en sorteren. Eerst de achteras
Daar kwamen twee nette veren vanaf, die ga ik weer gebruiken. Wie me kan vertellen wat de kleurcode betekent, mag het zeggen.
Op een paar andere veerpootjes trof ik deze erg originele schokdempers aan.
nieuwe spullen
In het grotere doosje in het midden zitten overigens twee nieuwe tonrubbers voor aan de achteras. Ook weer binnen.
Vervolgens werd het tijd voor het onderstel. Demonteren en sorteren. Eerst de achteras
Daar kwamen twee nette veren vanaf, die ga ik weer gebruiken. Wie me kan vertellen wat de kleurcode betekent, mag het zeggen.
Op een paar andere veerpootjes trof ik deze erg originele schokdempers aan.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Deze achteras is in 43 jaar nooit uit elkaar geweest. Het blijft een gekke auto, best wel wat werk aan de onderkant, maar dat lijkt meer veroorzaakt door lang stilstaan, vermoedelijk buiten, dan door veelvuldige gebruik in alle weersomstandigheden. Zo ook bij de achteras, want je ziet de vieze en slechte toestand van de buitenkant, maar kijk wat ik tegenkwam toen ik de aandrijfassen verwijderde? Als nieuw. Eerste montage, 100%.
Gelijk begonnen met het demonteren van de aandrijfassen voor revisie. Dat betekent schoonmaken, nieuwe laag epoxyverf, nieuw vet, nieuwe hoezen, maar daarvan zie je later de plaatjes.
Gelijk begonnen met het demonteren van de aandrijfassen voor revisie. Dat betekent schoonmaken, nieuwe laag epoxyverf, nieuw vet, nieuwe hoezen, maar daarvan zie je later de plaatjes.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Aluminium, kvs en stilstand = killing.
Ha, precies die boge dempers heb ik er nu achter ook op gezet. Ook origineel bmw.
Achteras zit goed in de prut inderdaad, maar daar kan best wat moois onder vandaan komen. Diff nog OK?
Ha, precies die boge dempers heb ik er nu achter ook op gezet. Ook origineel bmw.
Achteras zit goed in de prut inderdaad, maar daar kan best wat moois onder vandaan komen. Diff nog OK?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Tja, dit lijkt meer op cavitatie, dat is precies dezelfde schade als Arnold had op de b6, destijds.
Bij mij zijn alle oude dempers, ook die Boge, in de oud ijzerbak gegaan. Alles was lek. Er ligt nu een nieuwe set Bilstein B6sport te wachten in de stelling. 2023 productie.
Achteras is inmiddels helemaal schoon, die is echt netjes te noemen. Binnenkort naar de straler. Alles is al afgedopt, op 2 schijfjes na die een lager van 80mm moeten afdichten, die zijn nog in productie.
Bij mij zijn alle oude dempers, ook die Boge, in de oud ijzerbak gegaan. Alles was lek. Er ligt nu een nieuwe set Bilstein B6sport te wachten in de stelling. 2023 productie.
Achteras is inmiddels helemaal schoon, die is echt netjes te noemen. Binnenkort naar de straler. Alles is al afgedopt, op 2 schijfjes na die een lager van 80mm moeten afdichten, die zijn nog in productie.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Heh, dan begin je met met een koppie wat er mogelijk nog nooit af is geweest, en vind je dat soort schade, zonde! Kan het ermee te maken hebben dat je twee van die rare Polen aan je auto laat schroeven?
De rest dikke prima zo netjes, dus ander koppie, en door!
De rest dikke prima zo netjes, dus ander koppie, en door!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Jammer van die cilinderkop, maar helaas een bekende impact van het te lang laten zitten van KVS, welke in de basis, positief geladen een goede geleider van elektronen is. Op enig moment is het uitreedpotentieel voldoende om atomen van het met het negatief geladen deel, de met voertuigmassa verbonden cilinderkop naar zich toe te trekken. Dit effect neemt toe naarmate KVS ouder wordt. Enige remedie is regelmatig verversen van KVS of voor lange termijn opslag, de KVS af te tappen en te preserveren. Dat laatste is lastig, er bestaan weliswaar oplossingen voor, maar die hebben een beperkte houdbaarheid, reden waarom het bij het op voorraad houden van complete motoren belangrijk is dat de doorloopsnelheid voldoende hoog is en blijft, anders is er een scrap risico.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik zie dat er veel saté saus gegeten wordt daar in Friesland.
Neemt niet weg dat het een smakelijk verhaal is.
Keep up posting!
Neemt niet weg dat het een smakelijk verhaal is.
Keep up posting!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11993
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Stappen weer Koos!
Vooral de invulling als sociale werkplaats om de verstrooide jeugd uit de omgeving een richting te geven blijft een Nobel gebaar van je! Hahaha
Vooral de invulling als sociale werkplaats om de verstrooide jeugd uit de omgeving een richting te geven blijft een Nobel gebaar van je! Hahaha
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dan door naar de tank. Die is bij een e12/e28 bijna altijd verrot, naast de vulhals. Dat komt omdat daar 3 ontluchtingspijpjes zitten waar zich modder en andere rommel verzamelt, omdat dat precies in de lijn van het rechter achterwiel zit. Dus alles wat dat achterwiel opgooit, komt daar terecht en na jaren vocht en vuil is je tank rot. Zo heb ik al een stuk of 3 van slopers gehaald, allemaal daar verrot. Maar omdat deze auto kennelijk niet veel heeft geleden van rijden, had ik goede hoop! Kijk alleen al hoe mooi de ontluchtingsslangen zijn, die vanaf de tank naar het ontluchtingstankje in de kofferruimte lopen.
Die slangetjes lopen door het kuipje om het tankklepje langs de vulhals naar beneden. Daar zit een rubber flap die de boel afdekt. En daaronder…..
Kijk je op het vuil op de tank, bij de 3 pijpjes…
Deze tank verwijderd en die was daar dus niet rot! Het was een mooie tank en rondom wel wat plekjes, een randje wat ik zou moeten lassen, maar rondom dicht! Echter, je lees al “was”, stond de tank al bijna 22 jaar halfvol met benzine, aangetrokken vocht en andere ellende, dus deze tank was van binnenuit opgevreten. Allemaal losse roestschilfers. Nou kan je een tank van binnenuit coaten, maar deze was zo roestig, die losse roest is metaal dat nooit meer terugkomt, dus de wanddikte is aardig afgenomen. Oplossing? Pinnen!
Deze nieuwe tank is een reproductie, maar zeer goede kwaliteit. Enige is dat hij overduidelijk niet zwart. Dat wordt nog een rondje opschuren en zwarte epoxy spuiten. Verder erg blij!
Die slangetjes lopen door het kuipje om het tankklepje langs de vulhals naar beneden. Daar zit een rubber flap die de boel afdekt. En daaronder…..
Kijk je op het vuil op de tank, bij de 3 pijpjes…
Deze tank verwijderd en die was daar dus niet rot! Het was een mooie tank en rondom wel wat plekjes, een randje wat ik zou moeten lassen, maar rondom dicht! Echter, je lees al “was”, stond de tank al bijna 22 jaar halfvol met benzine, aangetrokken vocht en andere ellende, dus deze tank was van binnenuit opgevreten. Allemaal losse roestschilfers. Nou kan je een tank van binnenuit coaten, maar deze was zo roestig, die losse roest is metaal dat nooit meer terugkomt, dus de wanddikte is aardig afgenomen. Oplossing? Pinnen!
Deze nieuwe tank is een reproductie, maar zeer goede kwaliteit. Enige is dat hij overduidelijk niet zwart. Dat wordt nog een rondje opschuren en zwarte epoxy spuiten. Verder erg blij!