Zo, het seizoen is weer bijna voorbij, en al die tijd is het hier stil geweest.. Dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling, er is toch het een en ander gebeurd
Ik had eigenlijk totaal geen plannen voor wat dit jaar met de auto gebeuren moest, het enige wat duidelijk was, was dat er een nieuwe APK moest komen, eind oktober. De auto dan ook het hele jaar rustig gebruikt, laatste maanden het minst aangezien ik weer begonnen ben met studeren in september en reizen met een gratis studenten-OV dan wel heel fijn gaat (hoewel ik nog steeds de trein en eigenlijk alles wat met openbaar vervoer te maken heeft ontzettend haat, gratis is heel fijn).
De APK dan, die bracht een aantal puntjes naar voren. 3 wiellagers (wist ik, tenminste, ik ging uit van minimaal 2), CO te hoog, roest (2x dorpels, 1x chassisbalk), niet werkende kentekenverlichting en een kleine brandstoflekkage (verrotte brandstofleiding).
De roest viel me wat tegen. De chassisbalk wist ik, het gat zat er nog steeds zoals 1,5 jaar geleden. De dorpels waren sneller weg dan ik had verwacht, die waren bij aankoop nog aanwezig maar begonnen al wat te roesten, en waren nu toch al flink weg. De rest waren eigenlijk kleine dingen, alleen de roest moet goed aangepakt worden.
Eerst even Ite gebeld over de wiellagers, toch handig zo'n hotline voor al je E21 vragen en problemen. Het toeval wil dat Ite net een rood lijk op wielen had gekocht wat compleet uit elkaar ging, met goed onderstel! Dus dat mocht ik er tegen een kleine betaling zo onderuit halen. Dat is natuurlijk top, helemaal omdat ik ook nog eens alle werkzaamheden in de garage van Ite mocht uitvoeren, ik ben een gelukkig man. Het onderstel wat daar onder zat was een combi van Monroe-dempers en H&R-verlagingsveren. Dat zijn dan twee vliegen in een klap, want ik roep al een jaar dat de auto toch maar eens wat verlaagd moet worden, de originele 315-look is schattig maar ook weer niet zo leuk. De dempers en veren lijken allemaal aardig nieuw, en het belangrijkste, de wiellagers waren allevier nog prima. Dus dat is fijn, want zo heb ik een goede smoes om alles in een keer te vervangen.
Het hele feestje heb ik in twee stages gedaan, allemaal tussen het leren voor tentamens door, dus ik moest iets meer m'n dagen vooruit plannen. Eerst een dag demonteren, toen in een halve dag de voorkant gedaan, toen stond ze er toch wel heel schattig bij:
Daarna me nog een dag kwaad gemaakt om de achterkant te doen. Dit begon goed, want ik had de remmerij van linksachter al meerdere malen los gehad. De remmerij van rechtsachter echter niet, dus daar kon ik flink op schelden. Maar uiteindelijk is het toch allemaal redelijk snel gelukt en kon ik gaan genieten van een totaal andere auto:
Nu heb ik even niet zoveel tijd meer, en de APK moet toch wel even worden geregeld. Daarom gaat de garage de brandstoflekkage oplossen en de roest aanpakken. Als het goed is heb ik na morgen weer een verse APK en kan ze daarmee de stalling in. Zo sluiten we dit seizoen toch leuk af.
Oh, en vandaag nog even de kentekenverlichting gefixed, anders word ik daar nog over gebeld morgen