Mazda mx5 NA
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Mazda mx5 NA
Sommigen hadden er al weet .. van anderen niet
We hebben een mx5 eerste generatie gekocht, waarom?? waarom ook niet!!
Sinds de verkoop van de e30 cabrio miste Sarah toch wel wat het gevoel van eens te kunnen open rijden zo nu en dan.
Het probleem was dat ik haar altijd moest helpen om de kap open te leggen, ze kreeg die alleen ook helemaal niet dicht wegens te zwaar dus het gebruik van die e30 werd wel heel mager. Gezien we de auto hadden gekocht om zowel samen als apart van te kunnen genieten en dit om bovenstaande reden niet lukte hebben we hem 2 jaar geleden voor een mooie prijs verkocht na een aantal zeer leuke gezinsvakanties. Dat gevoel is altijd blijven hangen.
Meer dan een nostalgische gevoel was het niet tot we een week of 6 terug bij vrienden op de BBQ waren en de man des huizes zijn nieuwe aanwist toonde.
In de garage stond een witte Canadese versie van de Mx5 (miata), Sarah vond dat wel een leuk autootje en bij mezelf kwam de herinnering naar boven van 7 jaar terug. Ik heb toen een 20 tal km gestuurd in een 1st gen mx5 met een smile van oor tot oor.
Op de vraag of ik even een rondje wilde maken heb ik gretig ja gezegd en al wat ik mij herinnerde van de vorige mx5 vond ik ook in deze terug .. echt een leuk stuur autootje zonder franjes en capsones, Sarah wilde er nog even inzitten en jawel bij dit type auto krijgt ze de kap alleen open en dicht. Zou het ...
Verder met de BBQ en een paar dagen nadien op verlof vertrokken waar op een rustige avond het gesprek richting een mx5 ging.
Sarah vond de gedachte terug een cabrio te hebben héél leuk maar ik wilde geen 4 auto's dus even denken en dan kom je tot de conclusie dat de intresses met de jaren toch wel wat veranderen (zal eigen zijn aan de mens denk ik )
Daar waar mijn intresse vroeger puur lag bij oud bmw spul is dat de voorbije jaren meer richting pure rijders auto's gegaan en dan kan en mag je niet alleen naar het eigen merk kijken.
De insteek blijft wel dat het een klassieker moet zijn en als we dan keken wat er allemaal in de garage stond dan paste de witte e30 318i niet in het plaatje van rijdersauto. Een hele leuke en super goede wagen om in de buurt wat rond te toeren maar meer ook niet.
Voor de prijs dat een mooie 318i opbrengt was er genoeg keuze aan mx5 dus financieel kosste het niks .. integendeel
Grootste probleem bij een 1st gen mx5 is het vinden van de speld in de hooiberg, er staan er meer dan voldoende te koop maar 90% daarvan is niet de moete waard om te gaan bekijken wegens getuned, roest, te hoge km stand (250+K) is geen uitzondering .. het feit dat ik een Europese versie wilde en geen Amerikaanse of Canadese miata maakte de keuze nog smaller
Zelfs na het Kritsich zijn voor het maken van een afspraak toch nog 5 exemplaren moeten gaan bekijken voor we een degelijke wagen hadden gevonden
Het betreft een 2de eigenaar mx5 van November 1992 waarvan de onderhoudshistorie slechts een klein gaatje vertoond.
Zoals bij elke mx5 zijn ook bij deze de originele dorpels al eens vervangen door een versie met betere afwateringsvoorziening want dat was de reden waarom alle originele dorpels door roest vergingen
De eerste 18 jaar is de auto van de 1ste eigenaar geweest en bij verkoop in 2010 stond er volgens de km historie 136K op de klok, Het onderhoudsboekje van mazda is ingevuld tot 100K en dat was 2007. Die 3 jaar missen we dus maar gezien de logische km stand denk ik wel dat het ok is. Nadien is de wagen verkocht aan de 2de eigenaar die er op 8 jaar 34K mee heeft gereden (ook mooi te volgen via de Belgische Car pass) om zo te komen tot de 170K die er nu op de klok staat.
De wagen is kwa opties voorzien van de originele mazda hardtop en heeft verder een radio en centrale vergrendeling met alarm ..
thats it oh nee ik vergeet de rolbeugel en windvanger
Door de verkoper nog voorzien van 2 nieuwe voorste schokdempers wegens afkeur en 4 nieuwe banden omdat de oude scheurtjes hadden en ik dat geregeld wilde hebben op zijn kosten.
Al bij al dus een goede koop voor een bedrag waar je nog geen deftige e21 315 voor koopt.
Idee is dat dit naar de toekomst toe meer waard gaat worden dan de witte 318i dus ook daar positieve evolutie.
Met de e36 m3 (in mijn setup), de e30 320is en deze mx5 denk ik dat er voldoende afwisseling voorhanden is om het leuk te houden.
Is een mx5 snel?? kwa verhouding gewicht vermogen zou dat met zijn 115pk voor 955kg moeten gelijk zijn aan een e21 323i dus echt traag kan je zo'n autotje niet noemen .. hij is iig een stuk vinniger dan de 318i en kwa baanligging zeer agiel en wendbaar. Een stuurhuis zo direct als dit heb ik in nog geen enkele bmw gevoeld, dit is directer dan mijn e30 320is en die is al voorzien van het directere e30 m3 stuurhuis
Foto's dan maar
Wat details ...
Aan de motor is nog wat opkuiswerk maar niks overdreven ..
Het stuurtje had ik nog liggen en heb ik uit noodzaak geplaatst om meer beenruimte te creëren zodat ik niet telkens tegen het stuur aankom als ik van gas naar rem ga en omgekeerd. De zit is nu perfect
Conclusie, mijn hart ligt absoluut bij BMW maar je moet zoals hierboven al gezegd als liefhebber van pure rijders autootjes ook durven toegeven dat er meer is dan alleen bmw, een mx5 eerste generatie is zo een pretentieloos zeer fijn sturend autootje waar het dak afkan.
Sarah blij omdat ze het mooi vind, ik blij omdat zij blij is en zelf vind ik het ook wel leuk omdat het is voorzien van leuke techniek 1.6 DOHC, achterwielaandrijving en zeer leuk schakelen door de kleine pook en korte schakelwegen
Nog een sper en klaar
De witte e30 die onder het zeil staat is inmiddels verkocht en wordt zaterdag afgehaald
We hebben een mx5 eerste generatie gekocht, waarom?? waarom ook niet!!
Sinds de verkoop van de e30 cabrio miste Sarah toch wel wat het gevoel van eens te kunnen open rijden zo nu en dan.
Het probleem was dat ik haar altijd moest helpen om de kap open te leggen, ze kreeg die alleen ook helemaal niet dicht wegens te zwaar dus het gebruik van die e30 werd wel heel mager. Gezien we de auto hadden gekocht om zowel samen als apart van te kunnen genieten en dit om bovenstaande reden niet lukte hebben we hem 2 jaar geleden voor een mooie prijs verkocht na een aantal zeer leuke gezinsvakanties. Dat gevoel is altijd blijven hangen.
Meer dan een nostalgische gevoel was het niet tot we een week of 6 terug bij vrienden op de BBQ waren en de man des huizes zijn nieuwe aanwist toonde.
In de garage stond een witte Canadese versie van de Mx5 (miata), Sarah vond dat wel een leuk autootje en bij mezelf kwam de herinnering naar boven van 7 jaar terug. Ik heb toen een 20 tal km gestuurd in een 1st gen mx5 met een smile van oor tot oor.
Op de vraag of ik even een rondje wilde maken heb ik gretig ja gezegd en al wat ik mij herinnerde van de vorige mx5 vond ik ook in deze terug .. echt een leuk stuur autootje zonder franjes en capsones, Sarah wilde er nog even inzitten en jawel bij dit type auto krijgt ze de kap alleen open en dicht. Zou het ...
Verder met de BBQ en een paar dagen nadien op verlof vertrokken waar op een rustige avond het gesprek richting een mx5 ging.
Sarah vond de gedachte terug een cabrio te hebben héél leuk maar ik wilde geen 4 auto's dus even denken en dan kom je tot de conclusie dat de intresses met de jaren toch wel wat veranderen (zal eigen zijn aan de mens denk ik )
Daar waar mijn intresse vroeger puur lag bij oud bmw spul is dat de voorbije jaren meer richting pure rijders auto's gegaan en dan kan en mag je niet alleen naar het eigen merk kijken.
De insteek blijft wel dat het een klassieker moet zijn en als we dan keken wat er allemaal in de garage stond dan paste de witte e30 318i niet in het plaatje van rijdersauto. Een hele leuke en super goede wagen om in de buurt wat rond te toeren maar meer ook niet.
Voor de prijs dat een mooie 318i opbrengt was er genoeg keuze aan mx5 dus financieel kosste het niks .. integendeel
Grootste probleem bij een 1st gen mx5 is het vinden van de speld in de hooiberg, er staan er meer dan voldoende te koop maar 90% daarvan is niet de moete waard om te gaan bekijken wegens getuned, roest, te hoge km stand (250+K) is geen uitzondering .. het feit dat ik een Europese versie wilde en geen Amerikaanse of Canadese miata maakte de keuze nog smaller
Zelfs na het Kritsich zijn voor het maken van een afspraak toch nog 5 exemplaren moeten gaan bekijken voor we een degelijke wagen hadden gevonden
Het betreft een 2de eigenaar mx5 van November 1992 waarvan de onderhoudshistorie slechts een klein gaatje vertoond.
Zoals bij elke mx5 zijn ook bij deze de originele dorpels al eens vervangen door een versie met betere afwateringsvoorziening want dat was de reden waarom alle originele dorpels door roest vergingen
De eerste 18 jaar is de auto van de 1ste eigenaar geweest en bij verkoop in 2010 stond er volgens de km historie 136K op de klok, Het onderhoudsboekje van mazda is ingevuld tot 100K en dat was 2007. Die 3 jaar missen we dus maar gezien de logische km stand denk ik wel dat het ok is. Nadien is de wagen verkocht aan de 2de eigenaar die er op 8 jaar 34K mee heeft gereden (ook mooi te volgen via de Belgische Car pass) om zo te komen tot de 170K die er nu op de klok staat.
De wagen is kwa opties voorzien van de originele mazda hardtop en heeft verder een radio en centrale vergrendeling met alarm ..
thats it oh nee ik vergeet de rolbeugel en windvanger
Door de verkoper nog voorzien van 2 nieuwe voorste schokdempers wegens afkeur en 4 nieuwe banden omdat de oude scheurtjes hadden en ik dat geregeld wilde hebben op zijn kosten.
Al bij al dus een goede koop voor een bedrag waar je nog geen deftige e21 315 voor koopt.
Idee is dat dit naar de toekomst toe meer waard gaat worden dan de witte 318i dus ook daar positieve evolutie.
Met de e36 m3 (in mijn setup), de e30 320is en deze mx5 denk ik dat er voldoende afwisseling voorhanden is om het leuk te houden.
Is een mx5 snel?? kwa verhouding gewicht vermogen zou dat met zijn 115pk voor 955kg moeten gelijk zijn aan een e21 323i dus echt traag kan je zo'n autotje niet noemen .. hij is iig een stuk vinniger dan de 318i en kwa baanligging zeer agiel en wendbaar. Een stuurhuis zo direct als dit heb ik in nog geen enkele bmw gevoeld, dit is directer dan mijn e30 320is en die is al voorzien van het directere e30 m3 stuurhuis
Foto's dan maar
Wat details ...
Aan de motor is nog wat opkuiswerk maar niks overdreven ..
Het stuurtje had ik nog liggen en heb ik uit noodzaak geplaatst om meer beenruimte te creëren zodat ik niet telkens tegen het stuur aankom als ik van gas naar rem ga en omgekeerd. De zit is nu perfect
Conclusie, mijn hart ligt absoluut bij BMW maar je moet zoals hierboven al gezegd als liefhebber van pure rijders autootjes ook durven toegeven dat er meer is dan alleen bmw, een mx5 eerste generatie is zo een pretentieloos zeer fijn sturend autootje waar het dak afkan.
Sarah blij omdat ze het mooi vind, ik blij omdat zij blij is en zelf vind ik het ook wel leuk omdat het is voorzien van leuke techniek 1.6 DOHC, achterwielaandrijving en zeer leuk schakelen door de kleine pook en korte schakelwegen
Nog een sper en klaar
De witte e30 die onder het zeil staat is inmiddels verkocht en wordt zaterdag afgehaald
Last edited by gerrit323 on Wed Aug 22, 2018 10:24 pm, edited 4 times in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mazda mx5 NA
Well done, nette auto ook en idd, stuurt meer dan geweldig! Heel veel plezierige kilometers gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mazda mx5 NA
Heel veel plezier gewenst met de MX5. Zijn inderdaad heel erg leuk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Mazda mx5 NA
Mooi verhaal Gerrit. Heel mooi ook om te lezen dat BMW in je hart zit, maar dat ook andere merken voor hun specifieke doelgroep goede dingen maken.
Ik heb een half jaar geleden eens een halfuurtje in een Honda s2000 mogen rijden...diepe indruk gaf dat.
Zelf geen enkele keer in een mx5 gezeten, laat staan gereden, maar afgaand op de zeer vele goede recensies lijkt me dit een hele goede keuze.
Ietwat of topic, zij het wel gerelateerd;
Ik vrees dat BMW mij de komende jaren steeds minder kan boeien voor dagelijks spul.
Als ik zie hoeveel rommel er nu wordt (de afgelopen 10 jaar .. werd) geleverd..
Echt heel verschrikkelijk. Allemaal plastic rommel en ontzettend veel uitval.
Ik ben lid van een aantal FB groepen, als je ziet hoeveel er met een trailer terug komt, vooral e90/e61 is echt bar slecht.
Dan ben ik op mijn plaats ook best blij met een ML.
Zelf zie ik me op kortere termijn nog wel eens een z3 2.8 kopen.
Ik heb een half jaar geleden eens een halfuurtje in een Honda s2000 mogen rijden...diepe indruk gaf dat.
Zelf geen enkele keer in een mx5 gezeten, laat staan gereden, maar afgaand op de zeer vele goede recensies lijkt me dit een hele goede keuze.
Ietwat of topic, zij het wel gerelateerd;
Ik vrees dat BMW mij de komende jaren steeds minder kan boeien voor dagelijks spul.
Als ik zie hoeveel rommel er nu wordt (de afgelopen 10 jaar .. werd) geleverd..
Echt heel verschrikkelijk. Allemaal plastic rommel en ontzettend veel uitval.
Ik ben lid van een aantal FB groepen, als je ziet hoeveel er met een trailer terug komt, vooral e90/e61 is echt bar slecht.
Dan ben ik op mijn plaats ook best blij met een ML.
Zelf zie ik me op kortere termijn nog wel eens een z3 2.8 kopen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Mazda mx5 NA
Ach ja, Ite, maar wordt eens lid van Mercedes groepen of VW groepen, kijk maar eens wat daar terugkomt op een trailer.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Mazda mx5 NA
Ja man, echt leuk stuur autootje.
En die Jappen hebben er echt wel verstand van hoor. Misschien een beetje emotieloos, maar ook zorgeloos.
En die Jappen hebben er echt wel verstand van hoor. Misschien een beetje emotieloos, maar ook zorgeloos.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Mazda mx5 NA
Honda S2000 .. goede keuze .. Grote broer op alle gebied van een mx5 .. spijtig genoeg is de prijs ook een pak hoger!!323baur wrote: ↑Thu Aug 23, 2018 10:26 am Mooi verhaal Gerrit. Heel mooi ook om te lezen dat BMW in je hart zit, maar dat ook andere merken voor hun specifieke doelgroep goede dingen maken.
Ik heb een half jaar geleden eens een halfuurtje in een Honda s2000 mogen rijden...diepe indruk gaf dat.
Zelf geen enkele keer in een mx5 gezeten, laat staan gereden, maar afgaand op de zeer vele goede recensies lijkt me dit een hele goede keuze.
Ietwat of topic, zij het wel gerelateerd;
Ik vrees dat BMW mij de komende jaren steeds minder kan boeien voor dagelijks spul.
Als ik zie hoeveel rommel er nu wordt (de afgelopen 10 jaar .. werd) geleverd..
Echt heel verschrikkelijk. Allemaal plastic rommel en ontzettend veel uitval.
Ik ben lid van een aantal FB groepen, als je ziet hoeveel er met een trailer terug komt, vooral e90/e61 is echt bar slecht.
Dan ben ik op mijn plaats ook best blij met een ML.
Zelf zie ik me op kortere termijn nog wel eens een z3 2.8 kopen.
Om even voort te gaan op het off topic stukje .. Ook hier is bmw mijn interesse al lang kwijt .. de laatste 2 auto's die mij kunnen boeien zijn de z3 coupé al dan niet in de ///M versie en de e46 m3 .. alles wat later komt boeit me niet meer
Alles is tegenwoordig eenheidsworst .. dat is ook de reden waarom Sarah als daily met een abarth rondrijdt .. moet kunnen natuurlijk want om 30k+ per jaar mee te rijden is dat niet geschikt .. zelfs als je zijn negatieve punten in rekening brengt (en die zijn er echt wel) heeft dat autootje nog pakken meer karakter dan het doorsnee leasehok.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Mazda mx5 NA
Ik vind een 6 serie gran coupe echt wel een heel mooi apparaat en een 4 serie gran coupe komt hier nog wel eens denk ik. Is dan niet de funfactor van een e30 325i, maar voor dagelijks vervoer, gelet op het feit dat ik ongeveer 60k km per jaar zakelijk rij, is dat dikke prima.
Re: Mazda mx5 NA
Gefeliciteerd met de Mazda Gerrit! De kleur past in ieder geval al goed bij de E36
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Mazda mx5 NA
Mooie aankoop gerrit.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Mazda mx5 NA
Zo .. deze is ook alweer bijna 2 jaar in bezit dus tijd voor een update ..
Na een stilstand van ongeveer 8 maand ging het zoals het een japanner betaamd, sleutel omdraaien en lopen.
Echter waren er toch wel wat zaken die aandacht nodig hadden, sinds aankoop nog geen moer of bout aan losgedraaid
Issues waren een rammelende uitlaat en een slepende remblok. dat samen met de professioneel rustigere periode door covid-19 de uitgelezen kans om deze zaken en nog veel meer aan te pakken. Ook de vloeistoffen waren nog diegene die erin zaten bij aankoop ...
Lijstje van gedane zaken
Motorisch:
Olie (de voorgeschreven 10w40 halfsynthetisch)
oliefilter
luchtfilter
nieuwe bougiekabels
bougies
voorontsteking op 14° gezet ipv de standaard 10° Dit een standaard aanpassing op de NA mx5 die iets meer koppel in het middengebied geeft maar wel 98 octaan vereist
onderstel:
revisie van alle remklauwen
4 nieuwe schijven
remblokken rondom
remvloeistof vervangen
nieuwe stabilinks
4 nieuwe stofhoezen op schokdempers
2 nieuwe schokdempers achter (de voorste zijn vervangen bij aankoop wegens afkeur)
4 nieuwe veren van eibach (-25mm)
paar nieuwe beugels op de uitlaat
TO DO
distibutieriem, spanrol en waterpomp
koelvloeistof vervangen
Alle onderdelen liggen klaar .. nu de tijd nog
verder nog een spoilerlipje gemonteerd vooraan en een nieuwe windvanger
Rijd als nieuw, remt beter, gaat over het algemeen iets vlotter door de toeren en neemt nog strakker bochtjes.
Blijft een leuk wagentje zeker in deze zonnige periode.
paar foto's
Gerrit
Na een stilstand van ongeveer 8 maand ging het zoals het een japanner betaamd, sleutel omdraaien en lopen.
Echter waren er toch wel wat zaken die aandacht nodig hadden, sinds aankoop nog geen moer of bout aan losgedraaid
Issues waren een rammelende uitlaat en een slepende remblok. dat samen met de professioneel rustigere periode door covid-19 de uitgelezen kans om deze zaken en nog veel meer aan te pakken. Ook de vloeistoffen waren nog diegene die erin zaten bij aankoop ...
Lijstje van gedane zaken
Motorisch:
Olie (de voorgeschreven 10w40 halfsynthetisch)
oliefilter
luchtfilter
nieuwe bougiekabels
bougies
voorontsteking op 14° gezet ipv de standaard 10° Dit een standaard aanpassing op de NA mx5 die iets meer koppel in het middengebied geeft maar wel 98 octaan vereist
onderstel:
revisie van alle remklauwen
4 nieuwe schijven
remblokken rondom
remvloeistof vervangen
nieuwe stabilinks
4 nieuwe stofhoezen op schokdempers
2 nieuwe schokdempers achter (de voorste zijn vervangen bij aankoop wegens afkeur)
4 nieuwe veren van eibach (-25mm)
paar nieuwe beugels op de uitlaat
TO DO
distibutieriem, spanrol en waterpomp
koelvloeistof vervangen
Alle onderdelen liggen klaar .. nu de tijd nog
verder nog een spoilerlipje gemonteerd vooraan en een nieuwe windvanger
Rijd als nieuw, remt beter, gaat over het algemeen iets vlotter door de toeren en neemt nog strakker bochtjes.
Blijft een leuk wagentje zeker in deze zonnige periode.
paar foto's
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mazda mx5 NA
Echt wel, zo'n kort stuurhuis mag van mij elke auto hebben! Moet trouwens zeggen, was afgelopen september natuurlijk even met m'n vriend Bernhard op pad met zijn Fiat 124 Spider (tevens op de markt als de huidige MX-5), en da's ook helemaal geen verkeerd autootje. Motorkarakter lekker levendig, een beetje a la BRZ, lichtvoetig, ligt als een blok. Waardige moderne versie van de NA.
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Mazda mx5 NA
Zeer leuke aanwinst en inmiddels al een klassieker. Mooi in het rood.
Zelf eens mee mogen sturen, zelfs in een versleten exemplaar was het genieten van een roadster in de goede opzet,
motor voor, aandrijving achter en lage zit met strakke schakel wegen.
Zelf eens mee mogen sturen, zelfs in een versleten exemplaar was het genieten van een roadster in de goede opzet,
motor voor, aandrijving achter en lage zit met strakke schakel wegen.