BMW 316 1976
Re: BMW 316 1976
Shoarmaverpakking Nice!
Zodra corona achter ons ligt gaat ik met de BMW naar Frankrijk, droom er al een tijd van en nu eindelijk de tijd om dat te doen. Zodoende afgelopen maand weer het een en ander aan de BMW verbeterd om dit mogelijk te maken.
Ten eerste de accu, en ja hoor, die was inderdaad dood. Er zit nu een verse Bosch in en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, happy days. Ook is de koppeling vervangen, zat er al een tijdje aan te komen. Ook de wiellagers rondom zijn preventief vervangen om dat getril bij 100+ te bestrijden. Trillen begint mij inmiddels behoorlijk te irriteren, het rijdt schraal en heb al behoorlijk wat geprobeerd (banden, draagarmen, rubbers, wiellagers) om het te fixen, begint eens tijd te worden om eens echt lekker te sturen..
Effect van de wiellagers lijkt wel merkbaar, maar hebben het probleem niet opgelost. Vandaar vandaag opnieuw laten uitlijnen. Hier merkte de garage twee dingen op:
1) De nieuwe wiellagers vertonen wat speling (minimaal, maar goed, het is er wel)
2) De stuurhuis vertoond aardig wat speling.
Ik heb zelf onder de auto gestaan en inderdaad, als je wat aan de stuurhuis wrikt gaat ie aandring op- en neer. Op zit natuurlijk kut, maar ook wel fijn want ik hoop dat hiermee de oorzaak van het euvel boven water is. Heb hier meteen ook wat vragen over:
Mogen de wiellagers wat speling vertonen of is dit foute boel?
Mag de stuurstang speling vertonen? Ervanuitgaande dat het antwoord 'nee' is meteen een vervolgvraag, wat is nu wijsheid, het ding reviseren of er een nieuwe onder zetten? Gaan trouwens sowieso strongflex rubbers onder heb ik bedacht, die dingen zijn goud..
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW 316 1976
Geen enkel onderdeel van je wielophanging mag speling hebben. Dus ook je wiellagers moeten spelingvrij zijn.
Stuurstangen hebben doorgaans speling op de kogels, kwestie van vervangen.
Stuurhuis zelf kan speling in het stuur veroorzaken, maar niet bij de wielophanging.
Stuurstangen hebben doorgaans speling op de kogels, kwestie van vervangen.
Stuurhuis zelf kan speling in het stuur veroorzaken, maar niet bij de wielophanging.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW 316 1976
Helder, thanks!
Voor de wiellagers ga ik even terug.
Het stuurhuis is in mijn ogen dan nog steeds verdacht. Merk qua wegligging niets van het getril, maar in het stuur des te meer. Kan lijkt mij dus prima aan het stuurhuis liggen..
Men, hoop echt dat dat het is!
Voor de wiellagers ga ik even terug.
Het stuurhuis is in mijn ogen dan nog steeds verdacht. Merk qua wegligging niets van het getril, maar in het stuur des te meer. Kan lijkt mij dus prima aan het stuurhuis liggen..
Men, hoop echt dat dat het is!
Re: BMW 316 1976
Voor de volledigheid nog een plaatje. Heb ook een filmpje maar daarop is niet zo heel veel te zien.
Speling is cm of 2 omhoog en omlaag schat ik..
Speling is cm of 2 omhoog en omlaag schat ik..
Re: BMW 316 1976
Twee centimeter is een heuleboel. Maar gaat het stuurhuis op en neer of het stuur in het huis? Je ziet daar net tussen de klem van de hoes en de bout een rubber. Die is waarschijnlijk snot. Toen ik dat door PU heb vervangen was er een heleboel vaagheid weg. Gelukkig heb (waarschijnlijk onder andere) ik bij Strongflex aan de poort gerammeld en leveren zij die dingen nu ook. Voordat je begint, leer even een nieuwe rits scheldwoorden uit je hoofd, want die ga je nodig hebben.
Wiellagers mogen een minimaal voelbare speling hebben. Probeer eerst eens de moer net een tandje vaster te draaien. Er zit een gat in de bout en daar gaat een splitpen doorheen. Draai de moer aan tot de volgende uitsparing uitlijnt met het gat en stop de splitpen er weer in.
Wiellagers mogen een minimaal voelbare speling hebben. Probeer eerst eens de moer net een tandje vaster te draaien. Er zit een gat in de bout en daar gaat een splitpen doorheen. Draai de moer aan tot de volgende uitsparing uitlijnt met het gat en stop de splitpen er weer in.
Re: BMW 316 1976
Ait, klinkt als een kloteklus met lekker resultaat
Goede vraag wat er nou precies los zit. Kan het stuurhuis in ieder geval flink op en neer wrikken. Zeker een centimeter, misschien twee (lastig in te schatten). Ga vanavond nog twee nieuwe rubbers scoren, ze zijn 45 jaar oud dus kan mij voorstellen dat ze niet heel fris meer zijn. Hopelijk lost dat het probleem op, zo niet dan lijkt de oplossingsrichting in ieder geval gevonden.. Dat alleen al is best een overwinning..
https://www.strongflex.eu/en/tuleje-pol ... 30469.html
Edit: rubbers zijn besteld
Goede vraag wat er nou precies los zit. Kan het stuurhuis in ieder geval flink op en neer wrikken. Zeker een centimeter, misschien twee (lastig in te schatten). Ga vanavond nog twee nieuwe rubbers scoren, ze zijn 45 jaar oud dus kan mij voorstellen dat ze niet heel fris meer zijn. Hopelijk lost dat het probleem op, zo niet dan lijkt de oplossingsrichting in ieder geval gevonden.. Dat alleen al is best een overwinning..
https://www.strongflex.eu/en/tuleje-pol ... 30469.html
Edit: rubbers zijn besteld
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Kom maar een keer langs, dan mikken we hem op de brug en kijken we samen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: BMW 316 1976
Oh dat is echt top! Ik stuur je morgen een appie
Re: BMW 316 1976
Een nieuwe baan en een pup, en je komt nergens meer aan toe. Vanmiddag vrij dus eindelijk tijd voor een update, en boy, heb ik een update.
Zoals hier boven te lezen is e21-goeroe Ite zo goed geweest om aan te bieden zijn oog te laten schijnen over/onder de 316. Afgelopen paasweekend die kant afgezakt voor een inspectie. Na een paar bakkies te gekke koffie en wat geklets Ite's mansave ingedoken. En daar bleek al snel dat er flink wat bouten niet zo vast te zitten als goed voor ze is, en zoals ook door Wilmo al opgemerkt zat er een heleboel speling in het stuurhuis. Ite heeft de boel eens flink aangedraaid, wagen naar buiten gereden, ingestapt en het gas ingetrapt, en wat denk je? Dat superirritante k*tgetril dat mij er bij toe verleidde de 316 weg te doen en een Amazon te kopen is weg!
Oke, niet helemaal. Bij 130 ofzo begint er wat vibratie te komen, maar daar kwam i kop weg naar huis op de a2 pas achter. Zal de resterende speling in het stuurhuis wel zijn, staat op de lijst om opgepakt te worden.
Helaas bleek er tijdens de proefrit met Ite wel wat geluid van onderen te komen, geluid dat ik ook niet herkende. Dat staat Ite dus niet aan (en mij ook niet uiteraard). Dus auto weer naar binnen, op de brug, wielen eronderuit en balanceren, het is daar allemaal mogelijk. Zelfs nieuwe loodjes erop om de boel consistent te maken. Hoezo aandacht voor detail. Echt te cool voor woorden..
Met het balanceren was de herrie echter niet weg. Dus weer de brug op, weer de boel los, en dit keer een inspectie van de wiellagers. Deze waren net vervangen en hooguit 100-150 km oud. Helaas bleken deze te los te zijn gemonteerd & onvoldoende te zijn ingevet. Resultaat was dat ze kapotgedraakd waren. Voor de time being zijn ze aangedraaid en hiermee was het gebonk vrijwel weg (Al hoorde je het buiten kennelijk beter). Wiellagers zijn door de garage inmiddels geïnspecteerd en vervangen.
Dus wat betekent dit? Nou, vooral dat ik eindelijk met groot plezier in de 316 rijd. Het was altijd een irritatie dat het onderstel trilde, zelf als ik het niet merkte, je weet toch dat er iets niet klopt. En dat vervelende geknaag in m'n achterhoofd is nu weg. Gek genoeg is ook dat ff wennen, ik verbaas mij nog steeds over de soepele ride.
Doordat het plezier nu zo groot is merk ik dat ik de beamer ook voor veel meer dingen wil gebruiken. Dus inmiddels een setje dakdragers gekocht zodat het racefietsje mee kan. Van de zomer gaat de kano op het dak en wordt het mijn dagtochtjes-mobiel. En ook voor de trip naar Frankrijk die ik al jaren wil doen is nu (op corona na) geen enkel bezwaar meer.
Ben echt zo blij als het maar kan. Thanks Ite voor je tijd, je kundige oog en je geweldige enthousiasme!
Ik weet dat jullie gek zijn op plaatjes, zodra de drageetjes erop zitten volgen wat foto's
Zoals hier boven te lezen is e21-goeroe Ite zo goed geweest om aan te bieden zijn oog te laten schijnen over/onder de 316. Afgelopen paasweekend die kant afgezakt voor een inspectie. Na een paar bakkies te gekke koffie en wat geklets Ite's mansave ingedoken. En daar bleek al snel dat er flink wat bouten niet zo vast te zitten als goed voor ze is, en zoals ook door Wilmo al opgemerkt zat er een heleboel speling in het stuurhuis. Ite heeft de boel eens flink aangedraaid, wagen naar buiten gereden, ingestapt en het gas ingetrapt, en wat denk je? Dat superirritante k*tgetril dat mij er bij toe verleidde de 316 weg te doen en een Amazon te kopen is weg!
Oke, niet helemaal. Bij 130 ofzo begint er wat vibratie te komen, maar daar kwam i kop weg naar huis op de a2 pas achter. Zal de resterende speling in het stuurhuis wel zijn, staat op de lijst om opgepakt te worden.
Helaas bleek er tijdens de proefrit met Ite wel wat geluid van onderen te komen, geluid dat ik ook niet herkende. Dat staat Ite dus niet aan (en mij ook niet uiteraard). Dus auto weer naar binnen, op de brug, wielen eronderuit en balanceren, het is daar allemaal mogelijk. Zelfs nieuwe loodjes erop om de boel consistent te maken. Hoezo aandacht voor detail. Echt te cool voor woorden..
Met het balanceren was de herrie echter niet weg. Dus weer de brug op, weer de boel los, en dit keer een inspectie van de wiellagers. Deze waren net vervangen en hooguit 100-150 km oud. Helaas bleken deze te los te zijn gemonteerd & onvoldoende te zijn ingevet. Resultaat was dat ze kapotgedraakd waren. Voor de time being zijn ze aangedraaid en hiermee was het gebonk vrijwel weg (Al hoorde je het buiten kennelijk beter). Wiellagers zijn door de garage inmiddels geïnspecteerd en vervangen.
Dus wat betekent dit? Nou, vooral dat ik eindelijk met groot plezier in de 316 rijd. Het was altijd een irritatie dat het onderstel trilde, zelf als ik het niet merkte, je weet toch dat er iets niet klopt. En dat vervelende geknaag in m'n achterhoofd is nu weg. Gek genoeg is ook dat ff wennen, ik verbaas mij nog steeds over de soepele ride.
Doordat het plezier nu zo groot is merk ik dat ik de beamer ook voor veel meer dingen wil gebruiken. Dus inmiddels een setje dakdragers gekocht zodat het racefietsje mee kan. Van de zomer gaat de kano op het dak en wordt het mijn dagtochtjes-mobiel. En ook voor de trip naar Frankrijk die ik al jaren wil doen is nu (op corona na) geen enkel bezwaar meer.
Ben echt zo blij als het maar kan. Thanks Ite voor je tijd, je kundige oog en je geweldige enthousiasme!
Ik weet dat jullie gek zijn op plaatjes, zodra de drageetjes erop zitten volgen wat foto's
Re: BMW 316 1976
Oke, dat plaatsen ging best vlot.
Ik vind het een coole look: Thule 951 dragers met probar 118 stangen. Black on black, lekker retro.
Heb ik al verteld dat het stuur niet meer trilt trouwens
Ik vind het een coole look: Thule 951 dragers met probar 118 stangen. Black on black, lekker retro.
Heb ik al verteld dat het stuur niet meer trilt trouwens
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Most welcome.
Gaan we binnenkort die achterste silent blocks nog doen?
Gaan we binnenkort die achterste silent blocks nog doen?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: BMW 316 1976
En zo blijkt maar weer wat voor mega-fijne community dit forum is! Fijn, Caspar dat je met hulp van Ite zulke grote stappen naar een weer fijn rijdende e21 hebt kunnen zetten. Intussen weet ik uit ervaring dar een (om en nabij) 40-jaar oude BMW nooit "af" is (welke auto van die leeftijd wel, zou je denken?). Lekker blijven hobby'en! Dakdragertjes staan er leuk op, mooie verschijning zo.
Greetz,
Walter
Greetz,
Walter