Sven's E21 318 --> 325i
- Pleuntje
- E21 starter
- Posts: 22
- Joined: Wed Oct 02, 2019 10:36 am
- My E21(s): '78 318 with an identity crisis
Sven's E21 318 --> 325i
Beste mede fanaten,
Na lang rond gesnuffeld te hebben op dit forum word het nu echt tijd om mijzelf (na één jaar) een keer voor te stellen.
Dus hierbij; Ik ben Sven. Ik ben woonachtig in het prachtige Westland. Met mijn 21 rondjes langs de zon denk ik zo dat ik bij de jongste van het forum hoor. Ik heb totaal 4 jaar in een garage gewerkt en ik heb hier ook een diploma voor gehaald. Sinds 3 maanden werk ik in de bouw en zijn auto's alleen nog maar hobby.
Hier onder staat mijn eerste ervaring beschreven. Geen interesse? Sla het dan over want het is nog al een lap tekst.
Sinds vorig jaar 18 december ben ik in bezit van een 318 e21. Ik was totaal niet opzoek naar een e21, zelf ben ik meer van Japanse auto's. Naast me e21 heb ik ook nog een NA mx5(art vin) en voor dat ik een e21 had gekocht had ik ook nog een andere NA mx5.
Ik heb de e21 via marktplaats gevonden en na een paar berichtjes en belletjes een afspraak gemaakt om hem te komen bezichtigen. Aangezien ik de week er voor mijn daily mx5 had verkocht moest ik met het ov naar een buitenwijk van Rotterdam om hem op te halen. Helaas was onderweg mij telefoon uitgevallen en had ik de belletjes en berichtjes van de verkoper gemist waar in hij vertelde dat hij langer op zijn werk moest blijven voor een vergadering. Dus aangekomen bij het juiste adres deed er tot mijn verbazing niemand open. Aangezien ik totaal geen idee had waarom er niet open werd gedaan ging ik maar wachten in de hoop dat er iemand thuis was. Na een uur was de hoop dat ik naar huis reed in een e21 weg. Maar aangezien ik het ov niet uitgevonden heb ( op de heenweg 2 keer de verkeerde bus genomen ) zag ik zonder hulp van mijn telefoon de terugweg bitter in. Zodoende heb ik totaal 4 uur gewacht tot de verkoper thuis kwam.
Toen was het zo ver, na wat gepraat en wat gelach over de situatie ging de garage open. Ik geloofde nooit dat mensen verliefd konden worden op auto's maar nu begreep ik het helemaal. Ook al had hij zijn plekjes en dingetjes. Ik moest hem gewoon hebben. Toen ik snel even achter het stuur kroop viel me gelijk de stand van het dashboard op. Dit met de enkele koplamen, spoilers en de metallic lak. Was ik helemaal verliefd. Hij moest mee en dat ging die ook!
Na hem snel overgeschreven te hebben en de beste man wat knaken gegeven te hebben ging die mee naar huis. Echt soepel gingen de eerste meters niet. Het viel me direct op dat de uitlijning alle kanten op stond en dat er een velg of 2 krom was. Ook bij het gas los laten kwam een wolk olie uit de uitlaat. Na een spannende korte terug rit waarbij één van de vier cilinders niet heeft meegeholpen was ik dan eindelijk thuis. Dat weekend erna gelijk even zijn vloeistofjes vervangen en mij roze bril afgedaan om nou is serieus te gaan kijken wat er mis was. Ik heb het lijstje niet meer wat er allemaal mis mee was. Maar ik weet wel nog dat ik alle vier de remmen gereviseerd heb met nieuwe zuigertjes en rubbertjes etc. Ook gelijk even de voor klauwen schoongemaakt met zo een zand straal machine en een nieuw grijs kleurtje gegeven. In de tussen tijd nadat ik twee keer langs de weg heb gestaan ook het volledige ontsteking systeem vervangen, carb gesteld (in hoe verre dat ging), kleppen gesteld en wat nieuwe pakkingjes hier en daar. Toen hij redelijk reed heb ik een toeren teller ingebouwd en ginge de nep bss velgjes weg. In de plaats daar voor zit er nu een setje vers gepoedercoate golf g60 verbreed staal er op. Aangezien de ellende in de zomer door bleef gaan met het motortje had ik besloten dat er een andere carb op moest. Een oud collega van me heeft een set motorfiets carbs op zijn audi dus zelf had ik ook maar een setje aangeschaft. Niet veel later wijzigde dat plan. Ik had namelijk een m30 geruild voor een kratje Heineken. Na de m30 voor ongeveer 50% te hebben ingebouwd en met wat mensen gesproken te hebben, had ik besloten om het toch niet te doen. Het enorme gewicht op de voor as haalt het rij plezier weg.
Zodoende een m52 aangeschaft. En ook maar wat aan de ophanging gedaan:
volledig pu rubbers.
zelf voor schroefset gelast met bilstein b8 dempers en 500lb/in veren.
Achter universele gaz schroefset met 450lb/in veren.
Ik heb de spring rate van een Amerikaanse bmw autox forum af. Ik heb zelf het idee dat dit te stijf is maar ik heb er ook nog niet mee gereden. De veren kan ik gratis ruilen als ze te hard zijn. Verder dan dit ben ik nog niet gekomen met het project. waar hij nu in de stalling staat heb ik geen gereedschap liggen. ook woon ik hier 30km vandaan dus echt snel even wat doen zit er niet in. het doel is om de e21 voorjaar 2020 rijdbaar te hebben. als alles naar mijn zin werkt gaat de motor er uit om deze deels te reviseren en het vermogen door middel van laaddruk vulling op te schroeven naar 350pk. Van de zomer moet al het grote werk gedaan zijn.
Even een opsomming van de situatie.
Motor
M52b25. Hij moet flink gekieteld gaan worden. Maar nu eerst nog de visco, stuurpomp en de airco er af trekken. Ook zoek ik nog een oplossing voor het carter. E34 of custom. Voor de koeling ben ik er ook nog niet helemaal uit.
Vliegwiel/koppeling/startmotor
M20 6,3 kilo is als ik zo lees een beetje de beste optie. Geen idee wat voor koppeling hier op past die 350pk kan houden. Ook ben ik op zoek naar een startmotor die hier op past.
Versnellingsbak
Zf S5-16 5bak van een m20 e28. schijnt dat je hier een analoge km teller in kan bouwen met 02 onderdelen, weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Ook zoek ik wat lagers en een setje synchro's ben niet echt thuis in versnellingsbakken. Volgens mij is het ook niet zo een veel voorkomende bak?
Tussen as
Zal op maat gemaakt moeten worden. Iemand toevallig een idee waar je dit "geinig voor weining" kan laten doen?.
Diff
Heb nu een gelast diff en alvast 6 steek assen. Verwacht namelijk dat ze achter elkaar kapot gaan. Ik denk dat het subframe ombouwen zodat er een 188mm diff in kan de beste optie is.
Ophanging
Voor schroef bussen op de veerpoten gelast bilstein b8 schokdempers met 500lbs/inch (90kg/cm) veren.
Achter universele gaz schokdempers hoogte verstelbaar en ook bump/rebound verstelbaar. Achter veren 450lbs/inch (80kg/cm)
Rond om pu rubbers.
Opzoek naar achter stabi.
Remmen
Op dit moment nog standaard gereviseerde remmen met gevlochten remmen slangen. Voor dat hij rijd moet er wel wat anders op. Mijn zinnen zijn gezet op holden vt remmen voor en achter vag remmen. Weet niet zo goed of de hoofdrem cilinder dan ook vervangen moet worden.
Velgen
Rond om 15" golf 2 g60 staal verbreed en in brons gepoedercoat. 7,5j voor en 8,5j achter.
Banden
Voor sport khumo's 195/45/15.
Achter toyo proxes r1r 215/40/15.
Interieur
Gestript
Lancia delta recaro's. (Wil bride kuipjes maar dat komt nog wel)
Sport stuurtje
Alpina tellerkastje op dash aan reparatie toe.
Startknop en contact schakelaar op de plek van de radio.
Vdo metertjes olie temp en olie druk, erfstuk van vaders. Hij had ze toen die zou oud was als mij in zijn e28.
Plannen voor custom rolkooi, iets simpels, 4-point zo iets.
Exterieur
Orgineel Sierra beige over gespoten naar graphit grau metalic.
Sier strippen er af.
Kamei splitter.
Kamei dubbelen achter spoiler. (te koop)
Wielkasten moeten nog uigeklopt worden.
E46 side skirts nog niet gemonteerd (twijfel).
Reserve wiel bak er uit.
Achter flinke bumper cut om ruimte te creëren voor de diffuser.
Diffuser nog niet zeker wat ik wil, wel al een paar versies in 3d cad gemaakt.
Extra's
Accu in de kofferbak (mee bezig)
M20 subframe in bezit maar nog niet gemonteerd.
Van plan om de voorste draagarmen te verlassen voor meer wiel vlucht.
Tank bestuurders kant weg gehaald.
Als het allemaal een beetje loopt dan in de toekomst ook een platte bodem.
Waar ik op dit moment opzoek naar ben;
M20 motorsteun voor de linker kant en custom voor de rechter kant. Of helemaal custom ligt er een beetje aan hoe de motor ligt.
Oplossing voor het carter.
Vliegwiel
Koppeling
Startmotor
Achter stabi
Oplossing voor het diff en de assen.
Brandstofpomp (Ik neem aan dat de orgineel carb brandstof pomp niet genoeg opbrengst heeft?)
Als ik uit heb gevonden hoe het met de foto's werkt komen ze er op!
Na lang rond gesnuffeld te hebben op dit forum word het nu echt tijd om mijzelf (na één jaar) een keer voor te stellen.
Dus hierbij; Ik ben Sven. Ik ben woonachtig in het prachtige Westland. Met mijn 21 rondjes langs de zon denk ik zo dat ik bij de jongste van het forum hoor. Ik heb totaal 4 jaar in een garage gewerkt en ik heb hier ook een diploma voor gehaald. Sinds 3 maanden werk ik in de bouw en zijn auto's alleen nog maar hobby.
Hier onder staat mijn eerste ervaring beschreven. Geen interesse? Sla het dan over want het is nog al een lap tekst.
Sinds vorig jaar 18 december ben ik in bezit van een 318 e21. Ik was totaal niet opzoek naar een e21, zelf ben ik meer van Japanse auto's. Naast me e21 heb ik ook nog een NA mx5(art vin) en voor dat ik een e21 had gekocht had ik ook nog een andere NA mx5.
Ik heb de e21 via marktplaats gevonden en na een paar berichtjes en belletjes een afspraak gemaakt om hem te komen bezichtigen. Aangezien ik de week er voor mijn daily mx5 had verkocht moest ik met het ov naar een buitenwijk van Rotterdam om hem op te halen. Helaas was onderweg mij telefoon uitgevallen en had ik de belletjes en berichtjes van de verkoper gemist waar in hij vertelde dat hij langer op zijn werk moest blijven voor een vergadering. Dus aangekomen bij het juiste adres deed er tot mijn verbazing niemand open. Aangezien ik totaal geen idee had waarom er niet open werd gedaan ging ik maar wachten in de hoop dat er iemand thuis was. Na een uur was de hoop dat ik naar huis reed in een e21 weg. Maar aangezien ik het ov niet uitgevonden heb ( op de heenweg 2 keer de verkeerde bus genomen ) zag ik zonder hulp van mijn telefoon de terugweg bitter in. Zodoende heb ik totaal 4 uur gewacht tot de verkoper thuis kwam.
Toen was het zo ver, na wat gepraat en wat gelach over de situatie ging de garage open. Ik geloofde nooit dat mensen verliefd konden worden op auto's maar nu begreep ik het helemaal. Ook al had hij zijn plekjes en dingetjes. Ik moest hem gewoon hebben. Toen ik snel even achter het stuur kroop viel me gelijk de stand van het dashboard op. Dit met de enkele koplamen, spoilers en de metallic lak. Was ik helemaal verliefd. Hij moest mee en dat ging die ook!
Na hem snel overgeschreven te hebben en de beste man wat knaken gegeven te hebben ging die mee naar huis. Echt soepel gingen de eerste meters niet. Het viel me direct op dat de uitlijning alle kanten op stond en dat er een velg of 2 krom was. Ook bij het gas los laten kwam een wolk olie uit de uitlaat. Na een spannende korte terug rit waarbij één van de vier cilinders niet heeft meegeholpen was ik dan eindelijk thuis. Dat weekend erna gelijk even zijn vloeistofjes vervangen en mij roze bril afgedaan om nou is serieus te gaan kijken wat er mis was. Ik heb het lijstje niet meer wat er allemaal mis mee was. Maar ik weet wel nog dat ik alle vier de remmen gereviseerd heb met nieuwe zuigertjes en rubbertjes etc. Ook gelijk even de voor klauwen schoongemaakt met zo een zand straal machine en een nieuw grijs kleurtje gegeven. In de tussen tijd nadat ik twee keer langs de weg heb gestaan ook het volledige ontsteking systeem vervangen, carb gesteld (in hoe verre dat ging), kleppen gesteld en wat nieuwe pakkingjes hier en daar. Toen hij redelijk reed heb ik een toeren teller ingebouwd en ginge de nep bss velgjes weg. In de plaats daar voor zit er nu een setje vers gepoedercoate golf g60 verbreed staal er op. Aangezien de ellende in de zomer door bleef gaan met het motortje had ik besloten dat er een andere carb op moest. Een oud collega van me heeft een set motorfiets carbs op zijn audi dus zelf had ik ook maar een setje aangeschaft. Niet veel later wijzigde dat plan. Ik had namelijk een m30 geruild voor een kratje Heineken. Na de m30 voor ongeveer 50% te hebben ingebouwd en met wat mensen gesproken te hebben, had ik besloten om het toch niet te doen. Het enorme gewicht op de voor as haalt het rij plezier weg.
Zodoende een m52 aangeschaft. En ook maar wat aan de ophanging gedaan:
volledig pu rubbers.
zelf voor schroefset gelast met bilstein b8 dempers en 500lb/in veren.
Achter universele gaz schroefset met 450lb/in veren.
Ik heb de spring rate van een Amerikaanse bmw autox forum af. Ik heb zelf het idee dat dit te stijf is maar ik heb er ook nog niet mee gereden. De veren kan ik gratis ruilen als ze te hard zijn. Verder dan dit ben ik nog niet gekomen met het project. waar hij nu in de stalling staat heb ik geen gereedschap liggen. ook woon ik hier 30km vandaan dus echt snel even wat doen zit er niet in. het doel is om de e21 voorjaar 2020 rijdbaar te hebben. als alles naar mijn zin werkt gaat de motor er uit om deze deels te reviseren en het vermogen door middel van laaddruk vulling op te schroeven naar 350pk. Van de zomer moet al het grote werk gedaan zijn.
Even een opsomming van de situatie.
Motor
M52b25. Hij moet flink gekieteld gaan worden. Maar nu eerst nog de visco, stuurpomp en de airco er af trekken. Ook zoek ik nog een oplossing voor het carter. E34 of custom. Voor de koeling ben ik er ook nog niet helemaal uit.
Vliegwiel/koppeling/startmotor
M20 6,3 kilo is als ik zo lees een beetje de beste optie. Geen idee wat voor koppeling hier op past die 350pk kan houden. Ook ben ik op zoek naar een startmotor die hier op past.
Versnellingsbak
Zf S5-16 5bak van een m20 e28. schijnt dat je hier een analoge km teller in kan bouwen met 02 onderdelen, weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Ook zoek ik wat lagers en een setje synchro's ben niet echt thuis in versnellingsbakken. Volgens mij is het ook niet zo een veel voorkomende bak?
Tussen as
Zal op maat gemaakt moeten worden. Iemand toevallig een idee waar je dit "geinig voor weining" kan laten doen?.
Diff
Heb nu een gelast diff en alvast 6 steek assen. Verwacht namelijk dat ze achter elkaar kapot gaan. Ik denk dat het subframe ombouwen zodat er een 188mm diff in kan de beste optie is.
Ophanging
Voor schroef bussen op de veerpoten gelast bilstein b8 schokdempers met 500lbs/inch (90kg/cm) veren.
Achter universele gaz schokdempers hoogte verstelbaar en ook bump/rebound verstelbaar. Achter veren 450lbs/inch (80kg/cm)
Rond om pu rubbers.
Opzoek naar achter stabi.
Remmen
Op dit moment nog standaard gereviseerde remmen met gevlochten remmen slangen. Voor dat hij rijd moet er wel wat anders op. Mijn zinnen zijn gezet op holden vt remmen voor en achter vag remmen. Weet niet zo goed of de hoofdrem cilinder dan ook vervangen moet worden.
Velgen
Rond om 15" golf 2 g60 staal verbreed en in brons gepoedercoat. 7,5j voor en 8,5j achter.
Banden
Voor sport khumo's 195/45/15.
Achter toyo proxes r1r 215/40/15.
Interieur
Gestript
Lancia delta recaro's. (Wil bride kuipjes maar dat komt nog wel)
Sport stuurtje
Alpina tellerkastje op dash aan reparatie toe.
Startknop en contact schakelaar op de plek van de radio.
Vdo metertjes olie temp en olie druk, erfstuk van vaders. Hij had ze toen die zou oud was als mij in zijn e28.
Plannen voor custom rolkooi, iets simpels, 4-point zo iets.
Exterieur
Orgineel Sierra beige over gespoten naar graphit grau metalic.
Sier strippen er af.
Kamei splitter.
Kamei dubbelen achter spoiler. (te koop)
Wielkasten moeten nog uigeklopt worden.
E46 side skirts nog niet gemonteerd (twijfel).
Reserve wiel bak er uit.
Achter flinke bumper cut om ruimte te creëren voor de diffuser.
Diffuser nog niet zeker wat ik wil, wel al een paar versies in 3d cad gemaakt.
Extra's
Accu in de kofferbak (mee bezig)
M20 subframe in bezit maar nog niet gemonteerd.
Van plan om de voorste draagarmen te verlassen voor meer wiel vlucht.
Tank bestuurders kant weg gehaald.
Als het allemaal een beetje loopt dan in de toekomst ook een platte bodem.
Waar ik op dit moment opzoek naar ben;
M20 motorsteun voor de linker kant en custom voor de rechter kant. Of helemaal custom ligt er een beetje aan hoe de motor ligt.
Oplossing voor het carter.
Vliegwiel
Koppeling
Startmotor
Achter stabi
Oplossing voor het diff en de assen.
Brandstofpomp (Ik neem aan dat de orgineel carb brandstof pomp niet genoeg opbrengst heeft?)
Als ik uit heb gevonden hoe het met de foto's werkt komen ze er op!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Idd! Welkom!
Startmotor
Stabi
Brandstof pomp
En koppeling heb ik wel liggen
Startmotor
Stabi
Brandstof pomp
En koppeling heb ik wel liggen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Zo, dat is een flinke lijst. We zijn nu inderdaad echt benieuwd naar de plaatjes. Welkom hier.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Leuke opening zo, en leuke plannen! Welkom hier Sven! Enne.... http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=66&t=15937
Regards/groeten, Jeroen
- Pleuntje
- E21 starter
- Posts: 22
- Joined: Wed Oct 02, 2019 10:36 am
- My E21(s): '78 318 with an identity crisis
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Bedankt Jeroen voor de link.
Zoals beloofd, hier wat foto's!
Zoals beloofd, hier wat foto's!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Kijk, plaatjes! Dank je wel, en ben benieuwd naar 't vervolg!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Velgen staan hem goed! Ben eens benieuwd naar de motorswap, of je dat ding dan enigszins nog op de baan kan houden
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4550
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Mooie intro
Welkom hier!!!
Welkom hier!!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Welkom hier op het forum! Dat een gaat een leuk project worden!!
- Pleuntje
- E21 starter
- Posts: 22
- Joined: Wed Oct 02, 2019 10:36 am
- My E21(s): '78 318 with an identity crisis
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Bedankt voor alle reacties, doet me erg goed.
Kleine update: de e34 m50 carterpan met peilstok en olie aan zuig buis is binne!!
Kleine update: de e34 m50 carterpan met peilstok en olie aan zuig buis is binne!!
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Dag Sven, eindelijk een e21 rijder in de buurt. Ik woon aan de rand van het Westland.
Leuke wagen en leuke plannen, wellicht dat ik je een keertje tegen zal komen.
Leuke wagen en leuke plannen, wellicht dat ik je een keertje tegen zal komen.
- Pleuntje
- E21 starter
- Posts: 22
- Joined: Wed Oct 02, 2019 10:36 am
- My E21(s): '78 318 with an identity crisis
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Ha Ronaldo, ik zie vaak in de lier een groene e21 staan. Toevallig die van jou?
Re: Sven's E21 318 --> 325i
Nee, die van mij staat altijd netjes binnen.
Een kastanienrote (rode zeg maar).
Een kastanienrote (rode zeg maar).