Welke modificatie wil je nog eens doen?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by Wilmo »

Ik had het er met Koos over. Hij stalkte me een beetje met E30 tourings en bij een hele mooie zwarte met een M20B25 twijfelde ik of ik wel een goed genoeg baasje zou zijn voor die auto. Vandaar dit topic. Ik ga er waarschijnlijk toch aan sleutelen en ik ben nog wel eens nieuwsgierig wat een M54 zoal kan. De uitdaging om de Vanos zelf aan te sturen vind ik wel interessant. Wat ik bij de M10 met een nokkenas heb gedaan, zou ik dan bij die M54 wel met een compressor willen doen. Het onderste stuk met overdruk, tot de Vanos erin komt en dan maar zien wat er nog moet gebeuren. De motor mooi uitbalanseren en een mooi streefdoel voor de toerenbegrenzer hebben.


Natuurlijk zou ik ook nog wel eens de lijn die ik nu met de M10 ben gestart willen doorzetten met een 2.0, of zelfs 2.3, maar dan is het toch leuker om dat met een vierklepper te doen. De M54 is ook helemaal van aluminium, in tegenstelling tot de S54, en de E30 touring heeft al een best wel heel erg goede gewichtsverdeling. Ik zie een E34 M5 killer aankomen... ;D

Ik heb het al even aangestipt bij Daniël zijn M10B20 en de variabele inlaatlengte is ook interessant om eens mee te spelen. Maar zoveel winst heeft zou nou ook weer niet.


Voor mijn E21 staat nog om de ingewanden van een E36 LSD in een E21 te bouwen.


Maar een andere gedachte... De Regera heeft een elektromotor erbij op de krukas van de motor, en twee in de achterwielen. Hoe vet zou het zijn om tussen het diff en de bak bij onze tailhappy auto's een motor erbij te bouwen, zo rondom de aandrijfas. Accu's onder de achterbank en dan richten op een 50km elektrisch rijden. Opladen tijdens het remmen en eventueel als boost bij het accelereren erbij. Dan mogen we de volgende keer wél Trier in ;)

Ik heb echt nog steeds te weinig om handen om mijn gedachten af te leiden van dit soort prietpraat, haha!


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by uwbuurman »

Mooi topic!! Ik heb zelf niet zo de behoefte om echt dat soort tweaking te doen, maar als het iets moest zijn, dan een dikke motor in een e30. En met dik bwdoel ik licht, maar vol met ponnypower. Dus een s54 ofzo. Chip op maat, en dan maar Gweetikveel m5jes opvreten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by Jeroen »

idd een leuk idee! E30 blijft natuurlijk een prima koets om als basis te gebruiken, en nog immer zat mogelijkheden om te perfectioneren. S54 is idd leuk, M54 met supercharger, of lekker een M60 erin! Jaja helemaal doorgeslagen als Mr V8 haha. Evengoed ben ik niet bij machte om zelf zoiets te verbouwen en als het gebouwd is vind ik het veel te risicovol omdat ik bang ben dat ik een mega puzzel krijg om in geval van problemen, onderhoud of storingen te achterhalen welk deeltje van welke auto is gebruikt. Of te lui misschien 8)

Maar altijd wel leuk om te volgen!
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by loentje »

Jep volledig mee eens, mooie e30 touring met M5 motor van de e39. En dan als bedrijfsauto:-)

Mocht je een touring zoeken, heb er de laatste tijd altijd wel één of twee op voorraad tegenwoordig. Nu net weer een 325i touring binnen.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by Wilmo »

Je moet me eerst maar eens helpen met de ABS en het 02 remreservoir ;)


Over die S54... Er is natuurlijk een reden dat dat onderblok van gietijzer is. Maar toch weer een M54, met een onderblok van aluminium, er ook wel wat uit te persen. M54B30 heeft standaard 228pk met een boring van 84mm en een slag van 89.6mm. De S54 heeft een boring van 87mm waardoor de inhoud 3264cc wordt. Vanos ook op de uitgaande nokkenas en een stuk hogere compressie. En dat leidt dan tot een vermogen van 338pk, dat is wel 100 meer! En de M54 is 130kg terwijl de S54 150kg is. Dat maakt niet zo gek veel uit. Hmm. Mooi apparaat :D
Jeroen wrote: Sun Jun 21, 2020 11:22 pm idd een leuk idee! E30 blijft natuurlijk een prima koets om als basis te gebruiken, en nog immer zat mogelijkheden om te perfectioneren. S54 is idd leuk, M54 met supercharger, of lekker een M60 erin! Jaja helemaal doorgeslagen als Mr V8 haha. Evengoed ben ik niet bij machte om zelf zoiets te verbouwen en als het gebouwd is vind ik het veel te risicovol omdat ik bang ben dat ik een mega puzzel krijg om in geval van problemen, onderhoud of storingen te achterhalen welk deeltje van welke auto is gebruikt. Of te lui misschien 8)

Maar altijd wel leuk om te volgen!
Bijvoorbeeld met een Megasquirt heb je ook een heel andere mogelijkheden tot diagnose. Loggingen maken het leven een heel stuk makkelijker omdat alles inzichtelijk is, van fabriek af. En je ziet met Rob en mij dat we wat betreft betrouwbaarheid best wel redelijk scoren. Mijn problemen vorig jaar hebben niet geleid tot het stilstaan van de auto en toch heb ik het nog redelijk snel kunnen oplossen. Maar wat natuurlijk wel een puntje is, is dat de motor een stuk zwaarder belast wordt. De marge die een M10 in de zestiger jaren had, heeft 'mijn' M10 niet meer en daarmee kom je wel in het gebied terecht van verhoogd onderhoud dat ook bekend is van de M-motoren. Ik ga ook niet het klokje rond kunnen draaien met deze motor, maar denk wel dat ik het onlangs genoemde doel van Rob, van een 125000km, ga halen met dit blok.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by Thegs »

Simpel, een supercharger ombouw. Zit al jaren in mijn hoofd, heb al lijsten met onderdelen en ideeën te over. Nu nog 1 of 2 projecten minder en tijd over. Het is allemaal begonnen met iemand hier op het forum die een E21 met supercharger had gebouwd en die kwam naar de meeting in Houten (nieuwjaars meeting). Dat ding kwam aangillen en toen dacht ik, dat wil ik ook. Ik denk dat er voor Suzanne een Mini komt en dat de compact nog een keer het slachtoffer wordt...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by BertjeConti »

Leuk topic hoor.

JW, jij mag wel Trier in hoor, Nederlandse kentekens ouder dan 30 jaar zijn in Duitsland vrijgesteld voor alle milieu zones !!

Tsja, modificaties welke ik nog wel zou willen doen, dat zijn er zat, ik noem er een paar.
- achteras ombouw naar E28 met sper en schijfremmen.
- 520 tti maken, M20 blokje voorzien van 2 kleine moderne turbootjes die supersnel opspoelen, zodat vooral onderin flink wat vermogen er bij komt.
- experimenteren met moderne injectoren.

Maar eerst maar een dat revisie blok erin hengelen
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by Wilmo »

Oh! Dat wist ik niet. Twee jaar geleden zijn we eigenlijk weer zo ongeveer omgekeerd bij de Eifeltour toen we de Porta Negra zagen.

Maar dat van die kleine turbootjes is wel leuk zeg. Inderdaad niet zo’n straalmotor van een turbo maar kleintjes.

Speaking of which. Freevalve. Wat lijkt me dat mooi om daar mee te klooien. Kijk maar eens naar de Koenigsegg Gemera.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by BertjeConti »

of zoiets bouwen, als je dan toch een hele cas moet restaureren:

Image
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:10 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by uwbuurman »

Ja, dat is ook leuk, Rob!! Ik zou m zelf toch iets meer met e21 lengte in de deuren willen hebben. Maar ja, ik heb al een e21 met 2 deuren, een cabrio met 2 deuren.... die E12 van mij blijft met achterdeuren.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by BertjeConti »

De deuren zijn 10cm langer als bij de 4 deurs, daarnaast is de auto 10cm korter maar met gelijk gebleven wielbasis.

Het zou heel veel werk zijn denk ik.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by bmw e12 e21 »

Goed gevonden Rob! Er bestaat trouwens echt een PROTOTYPE van een e12 coupe.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by uwbuurman »

Image

Deze past beter bij je, Rob..
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by Peter V. »

Zo is het echt het grote broertje van de E21. Niet lelijk vind ik persoonlijk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Welke modificatie wil je nog eens doen?

Post by BertjeConti »

Ja die Pastellblaue coupé ken ik, maar de oranje csi heeft nog meer wijzigingen, die heb ik overigens zelf zo gefotosjopt hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply