BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Mon Aug 15, 2022 9:10 am Tsja zo apart bekeken ben je misschien niet supertevreden, maar de auto als totaalpakketje ziet er gelijk stukken netter uit. Dan vallen kleine beschadigingen weer in het niets.
Klopt helemaal.

Nu je er zo intensief mee bezig bent, valt gewoon elk steenslagje en krasje op. Maar eerlijk is eerlijk, deze is er behoorlijk op vooruit gegaan en staat er voor zijn 26 jaar weer erg netjes bij.

Bumper gisteravond weer gemonteerd.

Ik ben er in ieder geval zeer content mee.

Whats next, velgen eens aanpakken?

En er is toch echt iets mis met mijn camera:
Image

Image

Image

Image

Ik zal eens wat "in t wild" plaatjes maken
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:13 pm, edited 3 times in total.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Netjes, Rob. Eens met Jeroen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Vandaag zijn onze beide vijfjes op audiency geweest bij meneer apk, gezellig saampjes op de brug en aan de 4g snuffelaar.

Met de complimenten van meneer apk mocht ik ze vanmiddag weer gaan ophalen, tot over één en twee jaar!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Gefeliciteerd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

deze hadden jullie nog tegoed, nu enkele maanden later en na een wasbeurtje maar eens een rondom video gemaakt.

een volledig overzicht van de opknapbeurt.
- rechterspiegelkap gespoten
- voor bumper gespoten
- shadow line trim gepolijst
- plastic stootlijsten opnieuw zwart gemaakt met schoensmeer
- wisserarmen weer zwart
- nieuw spiegelglas in beide spiegels
- veel krassen eruit geschuurd en gepolijst
- diepe krassen met touch up lak / blanke lak aangepakt
- raamrubber voorruit vernieuwd

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Nette auto, zo!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Druk bezig geweest, en met een mooi resultaat idd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Vandaag eindelijk eens tijd (en zin) gevonden om de radiator te vervangen, de oude radiator is een heel klein beetje lek, zo weinig dat ik het afgelopen half jaar niet heb hoeven bijvullen, maar wel zoveel dat er plasje kvs op de bodemplaat lag.

De nieuwe, een Mahle Behr, ligt al geruime tijd op de plank om geïnstalleerd te worden.

Voor aanvang goed kijken of het zeker dezelfde is, en in eerste instantie is dat ook zo.
Maar tijdens installatie blijkt dat de verschillen toch groot zijn, en de nieuwe Mahle/Behr voelt ook lang niet zo degelijk als de oude Behr (origineel 1996).

Het eerste wat op valt is dat de kern nu van dun blik is, en dus niet meer van aluminium.
Vervolgens is de aansluiting voor de thermoswitch anders, nu moet er een o-ring tussen, terwijl het aansluitvak op de oude radiator vlak is. De thermoswitch zelf is ook niet ontworpen voor een o-ring, heeft geen inkeping waar de o-ring in kan liggen, hopelijk gaat dit goed.
Dan past één van de rubber doppen (voetjes) niet waarmee de radiator in het frame hangt, bijwerken met zaag en vijl is noodzakelijk om de rubber dop toch gemonteerd te krijgen.

Vervolgens blijkt ook de bevestiging inkeping rechts boven enkele mm te ver naar buiten te zitten, waardoor de beugel nu dan maar scheef staat.
En uiteindelijk past de ventilator kap ook niet netjes. Ook nu blijft rechts enkele mm ruimte over, zodat de plastic spreidnagel niet gebruikt kan worden, dan maar tywraps.

Denk je iets van een goed OE merk gekocht te hebben...

Image

Maar goed, klusje is weer geklaard.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Dat soort grappen heb ik nog niet eerder meegamaakt, al helemaal niet met Behr/Mahle. Mogelijk verkeerde type? BMW heeft natuurlijk in ETK nogal wat modellen op een hoop geveegd, wellicht heb je een uitvoering behorend bij een ander bouwjaar?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Oh, dat is kloten met een rietje, zeg. Ook de rijen koelribben lijken er minder te zijn bij de nieuwe.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Ik heb op de E46 Mahle Premium Line geplaatst, dat moet overeen komen met OEM en dat leek het bij mij wel, maar ze hebben er idd een budget lijn onder. Prijsverschil was trouwens maar klein. Hoe dan ook mag een goedkopere uitvoering geen problemen geven qua passing natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Deze van mij zal wel van de budbudbudget lijn zijn, er zit een mooi boekje bij van Mahle-Behr, maar de sticker op de doos verraad meer, komt van "Mahle aftermarket", en jawel made in China.

Een originele van bij de dealer kost 3 keer zo veel. Dus ja keuze ...

@Koos, inderdaad minder koelkanalen, maar wel veel meer van die dunne plaatjes ertussen, capaciteit zou dus wel ongeveer gelijk kunnen zijn.

Hieronder zie je de stud bij de oude rad waarop het rubber voetje komt waarop de radiator in het frame hangt, duidelijk ee T vormige stud. Het rubber blokje heeft dus een T vormige inkeping, aan beide zijden gelijk, zo staat het ook in bmwfans.

Image

De nieuwe rad had aan één kant geen T maar een +, vreemd.

Dan hier een afbeelding van de fanschroud tegen de radiator waar de spreidplug in moet, bij de oude rad is dat punt 3-4 mm verder naar binnen. Nu dus maar opgelost met een tywrap:

Image

En de bevestiging rechts die te ver naar buiten zit, t valt niet echt op, maar het verschil is wel 5 mm

Image



@ Jeroen, hoe weet je of je "premium" uitvoering van een onderdeel van een merk hebt? Staat dat er dan bij?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Goed opgelost, maar wel raar. Tywrap nog wel even afknippen, maar verder netjes opgelost, Rob!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Echt vreemd! Ja klopt dat Premium Line staat er dan bij, scheelt meestal een paar tientjes

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

8~8,5L/100km

Na een dik half jaar hibernation is de 523i nu weer in volle inzet.
Afgelopen weekend flink wat kilometers gemaakt, en een voorzichtig eerste schatting op het verbruik nu na de motorwissel.

Ontluchten met de nieuwe radiator was nog wel een dingetje, de eerste 50km bleef het kvs peil maar zakken, waardoor ik het vermoeden kreeg op toch nog ergens anders een lek. Visueel was er echter nergens kvs lekkage te traceren, dus ging er al een vermoeden naar een lekke koppakking.
Maar uiteindelijk kreeg ik toch een stabiel kvs niveau.

Ik denk dat de kalibratie opening in het dynamische ontluchtings kanaal tussen radiator en overloop tankje kleiner is als bij origineel, waardoor het gewoon ontzettend lang duurt voordat alle lucht uit het systeem naar de overloop tank verhuisd is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply