BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Raymond en andere geïnteresseerden,
De stekkers van crankshaft en camshaft sensors zitten beide midden onder het inlaat spruitstuk, in een metalen beugel geschoven, vandaar dat ze bijna onbereikbaar zijn (referentie foto van bekabeling voor de wissel):
Het is de stekker van de sensor zijde die in de beugel geschoven zit, eenmaal los valt de contra stekker aan de kabelboom zijde naar beneden.
Geen idee of dit op de M54 ook zo is, maar zal wel niet.
Gemiddeld verbruik meten zal wel enige tijd op zich laten wachten, onze E39 heeft geen BC.
En de auto wordt voorlopig weinig gebruikt, dankzij wederom een baanwissel van mijn wederhelft, ze gaat nu weer op de fiets, bij ons in de stad naar het werk.
Dat is ook de reden dat ik voldoende tijd had om de mororwissel in alle rust door te voeren.
De stekkers van crankshaft en camshaft sensors zitten beide midden onder het inlaat spruitstuk, in een metalen beugel geschoven, vandaar dat ze bijna onbereikbaar zijn (referentie foto van bekabeling voor de wissel):
Het is de stekker van de sensor zijde die in de beugel geschoven zit, eenmaal los valt de contra stekker aan de kabelboom zijde naar beneden.
Geen idee of dit op de M54 ook zo is, maar zal wel niet.
Gemiddeld verbruik meten zal wel enige tijd op zich laten wachten, onze E39 heeft geen BC.
En de auto wordt voorlopig weinig gebruikt, dankzij wederom een baanwissel van mijn wederhelft, ze gaat nu weer op de fiets, bij ons in de stad naar het werk.
Dat is ook de reden dat ik voldoende tijd had om de mororwissel in alle rust door te voeren.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:24 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Hoi Rob,
Dat is bij de M54 anders i.d.d ; deze heeft een in de kabelboom geïntegreerd stekkerblok. Toegang is i.d.d. 'Houdini', maar de contra valt niet naar beneden.
Mvrgr,
Raymond
Dat is bij de M54 anders i.d.d ; deze heeft een in de kabelboom geïntegreerd stekkerblok. Toegang is i.d.d. 'Houdini', maar de contra valt niet naar beneden.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Ik had dat klusje defecte nokkenassensor laatst ook, maar omdat ik eea recent allemaal in m'n handen had gehad had ik nog helder in gedachten hoe het zat. Inderdaad vanos solenoid en olieleiding los en dan kon ik -met enig pielen- met mijn hand onder het inlaatspruitspuk de stekker los- en weer vastmaken. Maar als je een beetje flinke handen hebt wordt het op die manier knap lastig.
Regards/groeten, Jeroen
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Idem hier, ik kon er vrij makkelijk bij met mijn handen. Mijn vader en broer hadden een handenmaat groter en die lukte het niet.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
De komende tijd krijgt de carrosserie een beetje aandacht, gelukkig geen roest reparaties nodig, maar wel het nodige detailling werk.
Er is me toch wel wat aangeprutst hoor.
De voorbumper is NIET origineel, maar een exemplaar waar ooit koplampreiniging in zat, deze gaten zijn dus dicht geplamuurd en nog zichtbaar door de lak, spuitwerk ronduit slecht, ik denk dat er een 1k blanke lak op zit, hetzelfde geldt voor de rechter spiegelkap.
Aan deze bumper ga ik geen energie meer verspillen.
Spiegelkapje ga ik proberen opnieuw te spuiten, deze was al eens over gespoten, blanke lak was in heel slechte staat:
Dan de shadowline trim, hier kan ik wel wat tips gebruiken.
Volgens mij was het ooit een glanzend zwart, nu dus zo mat als een ouderwets schoolbord. Hetzelfde geldt voor de voet van de spiegels.
Is de shadowline strip nog te polijsten? Of wordt dit een rondje spuiten met glossie black?
Dan zitten we wel op elk paneel kleine krasjes e.d. die ik eruit wil polijsten, eventueel met blanke lak reparatie, zoals deze op het dak:
Oh ja, en dan nog de voorschermen, deze zijn op de bovenzijde verkleurd en dof, is dit alleen de blanke lak die zo goed als helemaal verdwenen is? Zou dit herstelbaar zijn met alleen een fris laagje blank?
Moeilijk te zien:
Op het linker voorscherm zit ook nog een kras door de metallic laag heen, spannend of ik dat weer netjes krijg.
Stootstrips ga ik er ook af halen en proberen weer netjes zwart te krijgen, tips zijn welkom.
Genoeg te doen dus.
Er is me toch wel wat aangeprutst hoor.
De voorbumper is NIET origineel, maar een exemplaar waar ooit koplampreiniging in zat, deze gaten zijn dus dicht geplamuurd en nog zichtbaar door de lak, spuitwerk ronduit slecht, ik denk dat er een 1k blanke lak op zit, hetzelfde geldt voor de rechter spiegelkap.
Aan deze bumper ga ik geen energie meer verspillen.
Spiegelkapje ga ik proberen opnieuw te spuiten, deze was al eens over gespoten, blanke lak was in heel slechte staat:
Dan de shadowline trim, hier kan ik wel wat tips gebruiken.
Volgens mij was het ooit een glanzend zwart, nu dus zo mat als een ouderwets schoolbord. Hetzelfde geldt voor de voet van de spiegels.
Is de shadowline strip nog te polijsten? Of wordt dit een rondje spuiten met glossie black?
Dan zitten we wel op elk paneel kleine krasjes e.d. die ik eruit wil polijsten, eventueel met blanke lak reparatie, zoals deze op het dak:
Oh ja, en dan nog de voorschermen, deze zijn op de bovenzijde verkleurd en dof, is dit alleen de blanke lak die zo goed als helemaal verdwenen is? Zou dit herstelbaar zijn met alleen een fris laagje blank?
Moeilijk te zien:
Op het linker voorscherm zit ook nog een kras door de metallic laag heen, spannend of ik dat weer netjes krijg.
Stootstrips ga ik er ook af halen en proberen weer netjes zwart te krijgen, tips zijn welkom.
Genoeg te doen dus.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:21 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Stevige plannen, Rob. Succes, kan je helaas niet met tips of goede raad helpen.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Dit is de kras (ja een hele brede) op t linker voorscherm na uitschuren, het is nu meer een vlek geworden:
Ik vrees dat ik dat niet meer netjes ga krijgen, een andere kras op hetzelfde scherm is wel weg, eruit geschuurd met oplopende korrels, en vervolgens even de polijster erop:
Niet slecht he, op het dak heb ik er ook al een paar weg, maar één kras is ook door de blanke lak heen, en dan wordt het lastig.
Spiegelkap heb ik gespoten, kleur matched perfect en resultaat ben ik tevreden mee, eerst een paar laagjes metallic 339:
Vervolgens een paar laagjes 2K clear coat:
Nu ik toch nog wat 2K blanke lak over had, dacht ik ff een test stukje te doen op één van de voorschermen. De bovenrand is behoorlijk verkleurd.
Dus klein stukje opgeschuurd, er zit dus nog wel blanke lak op, maar die is verweerd en dus niet zo "blank" meer.
Resultaat van het proefstukje ziet er goed uit, ik moet het wel nog bijschuren en polijsten voor een mooie overgang, maar dat kan pas as de blanke lak goed uitgehard is, zie hier:
Ik vind dat de kleur van de metallic eronder goed terug is gekomen, gaan we dus helemaal doen.
Ik vrees dat ik dat niet meer netjes ga krijgen, een andere kras op hetzelfde scherm is wel weg, eruit geschuurd met oplopende korrels, en vervolgens even de polijster erop:
Niet slecht he, op het dak heb ik er ook al een paar weg, maar één kras is ook door de blanke lak heen, en dan wordt het lastig.
Spiegelkap heb ik gespoten, kleur matched perfect en resultaat ben ik tevreden mee, eerst een paar laagjes metallic 339:
Vervolgens een paar laagjes 2K clear coat:
Nu ik toch nog wat 2K blanke lak over had, dacht ik ff een test stukje te doen op één van de voorschermen. De bovenrand is behoorlijk verkleurd.
Dus klein stukje opgeschuurd, er zit dus nog wel blanke lak op, maar die is verweerd en dus niet zo "blank" meer.
Resultaat van het proefstukje ziet er goed uit, ik moet het wel nog bijschuren en polijsten voor een mooie overgang, maar dat kan pas as de blanke lak goed uitgehard is, zie hier:
Ik vind dat de kleur van de metallic eronder goed terug is gekomen, gaan we dus helemaal doen.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:19 pm, edited 3 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
De 2K blanke lak is van Spray Max, de metallic komt ook van CROP vandaan, net zoals de polijst spulletjes.
Gaat niet allemaal naar wens hoor, vooral het krasje op t dak is nu wel een dingetje aan het worden.
Metallic lak kun je prima spuiten op een groter vlak, maar als je het met een retoucheer tip minimaal aan brengt op een uitgeschuurde kras krijg je toch heel andere kleur en en uitwerking, dan vraag ik mij af wat lelijker is, de kras zelf of de oplossing.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Heel lang geleden heb ik eens de grilles en spiegels op de Pastellblauer aangepakt, omdat het zwarte kunststof erg mat en grauw geworden was.
De behandeling was eigenlijk heel simpel en het zwarte kunststof knapte er mooi van op en bleef ook nog een lange tijd glanzen, niet glossie, maar ook niet mat. Precies zoals het hoort. De grilles zien er 10 jaar na de behandeling nog altijd prima uit.
Met deze behandeling methode kun je echt niks verkeerd doen, dat is het mooie.
Deze ultra low budget behandeling ook maar eens uitgevoerd op de wisser armen, en spoilers, even een paar voor en na plaatjes:
rechter arm is al behandeld:
Ik denk dat ik dit ook maar op de spiegelvoeten en shadow-line trim ga uitvoeren.
Dan het proefstukje bijgespoten blank op het voorscherm, op de vouwlijn is niks meer te zien van de overgang na schuren en polijsten, deze is dus succesvol:
Reparatie op de wielrand is minder netjes geworden, het oppervlak is wel helemaal glad en vlak, maar de metallic vlek eronder ziet er gewoon niet uit, maar de blanke erover is goed gelukt. ligt ook wel een beetje aan de invalshoek.
voor:
tussenfase:
na (moet nog na gepolijst worden):
De behandeling was eigenlijk heel simpel en het zwarte kunststof knapte er mooi van op en bleef ook nog een lange tijd glanzen, niet glossie, maar ook niet mat. Precies zoals het hoort. De grilles zien er 10 jaar na de behandeling nog altijd prima uit.
Met deze behandeling methode kun je echt niks verkeerd doen, dat is het mooie.
Deze ultra low budget behandeling ook maar eens uitgevoerd op de wisser armen, en spoilers, even een paar voor en na plaatjes:
rechter arm is al behandeld:
Ik denk dat ik dit ook maar op de spiegelvoeten en shadow-line trim ga uitvoeren.
Dan het proefstukje bijgespoten blank op het voorscherm, op de vouwlijn is niks meer te zien van de overgang na schuren en polijsten, deze is dus succesvol:
Reparatie op de wielrand is minder netjes geworden, het oppervlak is wel helemaal glad en vlak, maar de metallic vlek eronder ziet er gewoon niet uit, maar de blanke erover is goed gelukt. ligt ook wel een beetje aan de invalshoek.
voor:
tussenfase:
na (moet nog na gepolijst worden):
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:18 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Eens, na een rondje polijsten is het echt wel een stuk opgeknapt tov wat het was. Een een deeltje spuiten betekent vaak ook kleurverschil zodat je meer delen moet gaan spuiten, en dan is het kostenplaatje wel aardig anders dan nu wat hobbywerk. En als ik de plekken zo zie, hoeveel wil je anders uitgeven om de auto weer netjes te maken, dan blijft het idee ws dat het een daily is die niet nieuw hoeft te zijn. Dikke prima dus!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
De benzine tank meter is ook gefixed, die bleef namelijk net boven de 15L stand hangen, niet echt handig dus.
In de tank zitten 2 vlotter sensoren, die aan de bestuurders zijde geeft een hele lage weerstand als de tank bijna leeg is, dat lijkt dus te kloppen.
Vlotter weerstand bij de pompzijde was echter veel te hoog, terwijl ik weet dat de tank bijna leeg is, dus de pomp assembly maar eens open gehaald.
Rubber seal is niet goed meer, daarvoor maar snel een nieuwe bestellen, dat verklaart ook de benzine lucht die ik wel eens waarnam bij volledig gevulde tank, je ziet het ook aan de deksel, dat het wel eens gelekt heeft.
Dan de vlotter, deze bleef halverwege hangen tegen een half afgebroken nokje en kon daardoor niet verder zakken, hier is dus ook eerder al eens aan geprutst.
Nu is het nokje helemaal weg en werkt het weer naar behoren.
De shadow-line trim is nu ook weer netjes, gewoon met t handje gepolijst, zie hier het voor en na na één deur.
Dat geeft wel voldoening.
In de tank zitten 2 vlotter sensoren, die aan de bestuurders zijde geeft een hele lage weerstand als de tank bijna leeg is, dat lijkt dus te kloppen.
Vlotter weerstand bij de pompzijde was echter veel te hoog, terwijl ik weet dat de tank bijna leeg is, dus de pomp assembly maar eens open gehaald.
Rubber seal is niet goed meer, daarvoor maar snel een nieuwe bestellen, dat verklaart ook de benzine lucht die ik wel eens waarnam bij volledig gevulde tank, je ziet het ook aan de deksel, dat het wel eens gelekt heeft.
Dan de vlotter, deze bleef halverwege hangen tegen een half afgebroken nokje en kon daardoor niet verder zakken, hier is dus ook eerder al eens aan geprutst.
Nu is het nokje helemaal weg en werkt het weer naar behoren.
De shadow-line trim is nu ook weer netjes, gewoon met t handje gepolijst, zie hier het voor en na na één deur.
Dat geeft wel voldoening.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:17 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Lekker, kleine k-klusjes, maar inderdaad veel voldoening! Zo'n vlotterprobleem is vervelend, maar stel je vaak uit en als je het dan aanpakt is dat instant een bevredigend gevoel! Mooi hoor!