BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3019
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Nick1984 wrote: Sat Oct 10, 2020 7:00 pm Zo'n E39 is echt een degelijke wagen, collega van mij heeft er net 500.000 km op staan, en nog niet versleten ze :shake
Succes ermee!
Haha, mooi dat bied toekomst perspectief.

Ik heb net het "serviceheft" dat bij de auto hoort gevonden.
Dit bevestigt in ieder geval de lage km stand.
Hij is vanaf de aankoop 19-9-'96 tot export in 2014 bij Autohaus Schweitzer GmbH in Neuburg in onderhoud geweest.
Altijd fijn om te weten.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Beter!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3019
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

van de regen in de drup

Zoals jullie vast wel weten, ben ik iemand die altijd het fijne van iets wil weten als het bijvoorbeeld de techniek in een auto betreft.
Zo ook bij onze E39 natuurlijk.

Als ik bedenk dat we eigenlijk maar 1 normale sleutel bij de auto hebben wil ik er graag eentje bij hebben. Officieel kan dat alleen via de stealer geregeld worden, en dan wil ik graag weten waarom.

EWS, dat is de module in de auto die ervoor zorgt dat je alleen met een door BMW geleverde sleutel die bij de auto hoort de auto daadwerkelijk kunt starten.
De EWS leest een transponder chip uit die in de sleutel zit via een spoel rondom het contactslot.
Om erachter te komen hoe die EWS werkt ga ik eens lekker een paar avonden googelen. De zoekterm “ews delete” levert veel zin en onzin op rond dit onderwerp.
Ik wil graag weten hoe dit ding verkabelt is in de auto, uiteindelijk kom ik op een online versie van de TISV2, de manuals die de bmw garages gebruiken. www.newtis.info
Hoogst interessant, werkelijk elke draad connector en module die in de e39 zit kan worden uitgepluisd.

Inmiddels had ik ook een tool en kabel besteld om de bmw uit te kunnen lezen en eventueel kleine aanpassingen doen.

Langzaam graaf ik mij dieper in de electronische wereld van de bmw. Ik leer over bussystemen die in de auto zitten, wist je dat er een aantal verschillende bus systemen in de auto zitten? CAN bus kennen we vast allemaal wel, maar het is de K-bus die gebruikt wordt bij het uitlezen (k staat voor karosserie), er is ook nog een I-bus en een P-bus, ieder met hun eigen doel.

Op een dag is www.newtis.info dood, door bmw offline gehaald. weg informatie bron.
Dus zoeken naar een alternatief, blijkt dat er handel bestaat in officiële werkplaats cd’s, zogenaamde TIS systemen. Dus bestel ik zo een cdtje, het is de TIS 2009, alle technische informatie tot 2009 op 1 dvd.
Ik had al gelezen dat het eigenlijk op een windows xp geïnstalleerd moet worden, heb ik niet, maar waag de gok toch.

Een paar dagen later is het dvdtje er. Vol goede moed probeer ik het de installeren op een windows7 machine, maar helaas, google zegt dat het niet kan op 64bit.
Ik heb ook nog een windows7 32 bit laptopje, maar die heeft geen cd speler. Na 4 uur kopieren over het netwerk staat er een copy op de laptop.
Poging 2, maar ook nu geen succes. He dat is jammer zeg.

Weer een avond later een poging Windows xp in een virtual machine box te installeren en daarop dan de TIS installeren.
Aha, dat gaat beter, een uurtje later heb ik Windows XP en kan ik succesvol de TIS dvd installeren.

Sjonge, dit lijkt helemaal niet op de online versie en oogt allemaal heel ouderwets (het was toch een 2009 versie)

Na een tijdje op de TIS dvd rond gebrowsd te hebben blijkt dat ik werkelijk alles kan vinden over mijn E39, behalve de electrische schema’s, ze staan er gewoon niet op.
jammer jammer.

Schijnbaar is het bmw WDS (wiring diagram system) wel in TISV2 geintegreerd, maar niet in de oude TIS systemen.

Ik krijg nu wel medelijden met de monteurs van toen.

Maar niet getreurd, vol goede moed ga ik nu op zoek naar WDS in plaats van TIS, binnen 15 minuten heb ik het al, er bestaat dus een android app (is wel 550mb) met het complete WDS erop voor alle bmw’s van de E38 t/m de E93.
De WDS app installeer ik op m’n tablet, en jawel hoor, alle schema’s weer tot mijn beschikking.

Nu kan ik weer verder onderzoek doen naar de EWS.

Hieruit blijkt ook dat bmw met de E39 nog niet goed wist hoe ze met het bussysteem om moesten gaan, sommige data gaat inderdaad via bussystemen, maar ander lopen nog gewoon over separate draadjes, bijvoorbeeld:
De DME (ecu motor) leest via de bus het unieke nummer van de EWS uit, en weet zo of er geen valse EWS in de auto zit. Maar de EWS krijgt motortoerental uit de DME via een aparte draad.
Hetzelfde geldt voor de P of N stand van de automatische bak, ook weer een apart draadje, en ook de auto snelheid die uit de ABS unit komt loopt over een aparte draad.
Al deze data is immers ook beschikbaar of opvraagbaar op het bussysteem. Gek he.

Dat weet ik nu, omdat ik het K-bus protocol helemaal uitgepluisd heb, en daarover heel veel informatie verzameld heb, zoals complete commando set overzichten van verschillende modulen.

Terug naar de EWS, basisfunctie is:
De startmotor niet vrijgeven als er geen correcte sleutel herkend wordt, maar om aanslepen ook te blokkeren zal ook de DME informatie opvragen bij de EWS of er een juiste sleutel is gedetecteerd en of hij met de juiste EWS communiceer, en alleen dan geeft de DME de ontsteking van de motor vrij.

Maar ding doet dus meer dan alleen starten blokkeren bij een valse sleutel.
Zo zorgt de EWS er ook voor dat je de motor alleen kunt starten als de bak keuze hendel in P of N staat.
En schakelt de EWS de startmotor uit zodra de motor aan springt, ondanks dat je de sleutel in de startpositie vast houd.
Deze laatste 2 functies gaan verloren als je de EWS succesvol weet te verwijderen.

De EWS kan verwijdert worden, daar is veel over te vinden, nadeel is natuurlijk dat deze beveiliging niet meer werkt, maar goed hoe belangrijk is dat nog als je auto 20 jaar oud is. Voordeel zonder EWS is dat je dan gewoon sleutels kunt laten bijmaken zonder stealer bedragen, en dat je geen last meer hebt van eventuele storingen in het EWS systeem, die blijkbaar toch regelmatig voorkomen.

BMW leverde bij een nieuwe E39 4 sleutels die allemaal een unieke transponder code hebben, deze worden bij productie in de EWS geprogrammeerd, daarnaast programmeert BMW nog 6 codes in de EWS en slaat deze ook op in hun database. Hiermee is de EWS volgeprogammeerd met codes, deze kunnen nooit meer gewijzigd worden, en je kunt ze uiteraard ook niet uitlezen. Het gekke is dat je wel codes kunt laten blokkeren in de EWS, belangrijk als je sleutels kwijt bent.
Met de informatie in de BMW database is BMW in staat nieuwe sleutels te maken voor jouw auto, tot een maximum van 6. Zou je uiteindelijk 10 sleutels verbruikt hebben, dan moet je een nieuwe EWS, de DME moet daarop geprogrammeerd worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2393
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Manitoba »

Je bent wel een onderzoeker, Rob, respect. En nou begrijp ik dat dat deel voor jou ook onderdeel van de hobby is. Maar de tijd die je er nu in geïnvesteerd hebt had je ook in een nieuwe sleutel kunnen stoppen.... geen gedoe en alle “safety-functies” blijven het gewoon doen. Of snap ik jouw “sport” nu niet?

Greetz,
Walter.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by bmw e12 e21 »

Goed bezig Rob! Leergierig als altijd. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3019
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Manitoba wrote: Sun Oct 18, 2020 8:44 am Je bent wel een onderzoeker, Rob, respect. En nou begrijp ik dat dat deel voor jou ook onderdeel van de hobby is. Maar de tijd die je er nu in geïnvesteerd hebt had je ook in een nieuwe sleutel kunnen stoppen.... geen gedoe en alle “safety-functies” blijven het gewoon doen. Of snap ik jouw “sport” nu niet?

Greetz,
Walter.
Walter, je hebt helemaal gelijk, natuurlijk had ik veel beter direct een nieuwe sleutel kunnen bestellen, maar "tijd" had het voor mij niet opgeleverd.
Het is vrije tijd, en ik vind het voor mij goed geïnventariseerd.

Ik maak mij echter wel degelijk zorgen over de toekomst bestendigheid van onze youngtimers. Nog even en de dealer wil je niet meer zien omdat de kennis en kunde er niet meer is in zijn garage.

Gelukkig zijn er meer mensen zoals ik die leergierig zijn en hun kennis en kunde graag delen (via internet), daar hebben andere dan weer profijt van.

We vinden het heel normaal elke 5 jaar een nieuwe pc en elke 2 jaar een nieuwe smartphone. Niemand heeft nog een goed werkende Windows 95 machine, en verwacht daar ook niets meer van, daarintegen verwachten we wel dat de electronica in de youngtimers probleemloos zijn werk blijft doen, ook na 25 jaar.
Grappig detail, ik werk nog regelmatig aan MS Dos machines, en geloof het of niet, deze worden nu nog steeds nieuw verkocht.

Er zijn overigens meer redenen om een "EWS delete" te doen, bijvoorbeeld voor je track day auto, of voor een motorswap van een M5x of M6x in je E21.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11782
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

Wat een toeval, ik heb juist nu problemen met de EWS, auto heeft een tijdje zonder spanning gestaan, en nu is de versleuteling de weg kwijt.
Na een avondje met Gerwin prutsen is de conclusie min of meer; EWS dood. Ik ben onkundig en lui, dus de auto maar bij een specialist neer gezet om dit te fiksen. Ik vrees voor vele euro’s :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3019
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Dat is balen voor jou Ite, hopelijk blijven de kosten binnen acceptabele grenzen.

Ben benieuwd wat er nu aan de hand is met je EWS
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2393
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Manitoba »

@Rob: het is zeker niet bedoeld als aanval, zoals gezegd heb ik respect voor je tijd en kunde. Puur als gegeven voor een ontbrekende tweede sleutel zou het mij de tijd en moeite niet waard zijn geweest. En je hebt zeker gelijk dat je hiermee ook een verantwoordelijkheid neemt om het door ons zo geliefde automobiele erfgoed rijdend te houden.

Vwb de dealer: hen interesseert al dat ouwe spul geen hol. Als ze geld kunnen verdienen aan de verkoop van onderdelen is het prima voor ze, de emotie erachter is totaal oninteressant voor ze. Datzelfde geldt voor het gegeven “tevreden klant” en het rijdend houden van merkhistorie.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Over dat laatste, Walter, over 10 jaar, als iedereen zoem zoem rijdt, dan mag je met je benzinekonijn niet eens meer voor de deur parkeren. Merkhistorie is binnen de dealerorganisatie en het grote moederbedrijf ver te zoeken, elke uitzonderingen daargelaten.

Lekker aan het uitvogelen, Rob! EWS delete kan er dus toe leiden dat je de auto start in de D of R? Wat doet dat met je versnellingsbak? of meer met je koppelomvormer?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3019
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

@ Walter, je commentaar kwam ook echt niet aan als een aanval hoor, als mijn reactie dat liet blijken, dan was dat zeker niet zo bedoeld.

@ Koos, klopt helemaal, daarom moet je er dus niet mee rommelen als je niet weet waar je mee bezig bent, en als ik internet geloof dan wordt er heel wat aangerommeld.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Haha, dat is zeker, er zijn wat cowboys onderweg.... en allemaal hebben ze de wijsheid in pacht. Dat is precies de generatie die nu van e46 naar de goedkopere e9x en van e39 naar e6x gaat. Nog een paar jaar, dan zijn de gare e46's en e39's weg en alleen de nettere over.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1150
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Smartie »

Tijd dus om je e6x of e9x door te verkopen (-;

Goed bezig Rob, nette daily. Geniet ervan.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3019
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Nog meer kabelellende

Zoals ik al eens eerder aangehaald had, de deurhendel binnen van de bestuurdersdeur gaat heel zwaar, ook als de deur al geopend is, is de hendel zwaar te bewegen.
Op de gok heb ik een vervangende bowdenkabel besteld (bij de dealer)op de hoop dat het daarmee verholpen kan worden.

Dus vandaag maar eens de deurbekleding van de deur afgenomen, na mij eerst slim gemaakt te hebben op youtube, wist ik dus ook van het schroefje in het ventilatie kanaal :smoke
De deurbekleding wegnemen gaat in het echt inderdaad net zo gemakkelijk als de youtube laat zien. Echter om de bowdenkabel te kunnen vervangen moet ook de deur airbag aan de kant. Er wordt beweerd dat je dan beter de accu even los neemt, maar ik heb dat niet gedaan, en ook niet de bekabeling van de airbag los genomen.
Nadat de airbag aan de kant opgehangen was aan de tiewrap kon ik de dampfolie (schuim) los prunniken, deze zit met bitumen vast geplakt, en die bitumen plakt echt ontzettend goed, ook nog na 24 jaar !
Vervolgens kon het oude kabeltje losgehaakt worden en de nieuwe erin (kleine handjes zijn erg handig, maar die heb ik dus niet)

Hier zit het nieuwe kabeltje al op zijn plek:
Image

Vervolgens was mij al opgevallen dat deze luidspreker in de deur zeker niet origineel is, maar veel erger, ook aan het luidspreker systeem is weer geklooid.
Image

Ik vond het geluid voorin al erg slecht klinken, hoge tonen overheersten totaal, net als vroegen bij die low budget piezo tweeters.
Er waren dus tweeters bij geknutseld (wel op de plek waar ze horen) en er was iets wat op een scheidingsfilter moet lijken bij geknutseld met veel plakband het hotsnot (smeltlijm).

Ziehier de kabelellende:
Image

Al deze troep heb ik eruit gehaald, en de luidspreker in de deur weer rechtstreeks zonder filter aangesloten, zo nu is het geluid voorin veel beter.
Daarna kon de deurbekleding er weer terug tegen, en kon ik bij de passagiersdeur het gedane nogmaals herhalen, behalve de bowdenkabel dan.

Gelukkig gaat de bestuurdersdeur nu weer open zoals het hoort, de bowdenkabel was inderdaad de boosdoener. Op den duur slijt de staaldraad in in de nylon huls, waardoor hij vooral onder spanning zwaar gaat lopen.
In de bowdenkabel zit een s bocht om zo achter de airbag module langs tot aan het slot mechanisme te komen.

Dit is de troep die uit de deuren gehaald is:
Image

Ik had ook maar meteen een gaskabel assembly mee besteld, daar de kabel die nu in de auto zit beschadigd is, in de motorruimte is een deel van de PVC mantel van de gaskabel af en daaronder aan het roesten. Dit zal één van de volgende klusjes worden.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:38 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3019
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Photo shoot

Na het bowdenkabel klusje vond ik het wel eens tijd een gedetailleerde foto sessie te maken van de auto:

beginnende met een vrijwel onbeschadigde cockpit:
Image

Image

Image

Image

Image

Vervolgens het interieur, onbeschadigd, zelfs bestuurders stoel als nieuw:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Handgreep bestuurdersdeur is wel beschadigd:
Image

Kofferruimte, heeft ook nooit rommel in gelegen:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Zelfs het beruchte plekje roestvrij:
Image

Erg blij met de Style 33 wielen:
Image

En dan natuurlijk de buitenzijde:
Image

Image

Image

Image

Image

Links voor best wat schade:
Image

Image

En dan afsluitend de motorruimte:
Image

Image

Image

Op de laatste foto zie je dat er met het uitlaatspruitstuk geklooid is, op een aantal tapeinden zitten 2 moeren.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:37 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply