van de regen in de drup
Zoals jullie vast wel weten, ben ik iemand die altijd het fijne van iets wil weten als het bijvoorbeeld de techniek in een auto betreft.
Zo ook bij onze E39 natuurlijk.
Als ik bedenk dat we eigenlijk maar 1 normale sleutel bij de auto hebben wil ik er graag eentje bij hebben. Officieel kan dat alleen via de stealer geregeld worden, en dan wil ik graag weten waarom.
EWS, dat is de module in de auto die ervoor zorgt dat je alleen met een door BMW geleverde sleutel die bij de auto hoort de auto daadwerkelijk kunt starten.
De EWS leest een transponder chip uit die in de sleutel zit via een spoel rondom het contactslot.
Om erachter te komen hoe die EWS werkt ga ik eens lekker een paar avonden googelen. De zoekterm “ews delete” levert veel zin en onzin op rond dit onderwerp.
Ik wil graag weten hoe dit ding verkabelt is in de auto, uiteindelijk kom ik op een online versie van de TISV2, de manuals die de bmw garages gebruiken.
www.newtis.info
Hoogst interessant, werkelijk elke draad connector en module die in de e39 zit kan worden uitgepluisd.
Inmiddels had ik ook een tool en kabel besteld om de bmw uit te kunnen lezen en eventueel kleine aanpassingen doen.
Langzaam graaf ik mij dieper in de electronische wereld van de bmw. Ik leer over bussystemen die in de auto zitten, wist je dat er een aantal verschillende bus systemen in de auto zitten? CAN bus kennen we vast allemaal wel, maar het is de K-bus die gebruikt wordt bij het uitlezen (k staat voor karosserie), er is ook nog een I-bus en een P-bus, ieder met hun eigen doel.
Op een dag is
www.newtis.info dood, door bmw offline gehaald. weg informatie bron.
Dus zoeken naar een alternatief, blijkt dat er handel bestaat in officiële werkplaats cd’s, zogenaamde TIS systemen. Dus bestel ik zo een cdtje, het is de TIS 2009, alle technische informatie tot 2009 op 1 dvd.
Ik had al gelezen dat het eigenlijk op een windows xp geïnstalleerd moet worden, heb ik niet, maar waag de gok toch.
Een paar dagen later is het dvdtje er. Vol goede moed probeer ik het de installeren op een windows7 machine, maar helaas, google zegt dat het niet kan op 64bit.
Ik heb ook nog een windows7 32 bit laptopje, maar die heeft geen cd speler. Na 4 uur kopieren over het netwerk staat er een copy op de laptop.
Poging 2, maar ook nu geen succes. He dat is jammer zeg.
Weer een avond later een poging Windows xp in een virtual machine box te installeren en daarop dan de TIS installeren.
Aha, dat gaat beter, een uurtje later heb ik Windows XP en kan ik succesvol de TIS dvd installeren.
Sjonge, dit lijkt helemaal niet op de online versie en oogt allemaal heel ouderwets (het was toch een 2009 versie)
Na een tijdje op de TIS dvd rond gebrowsd te hebben blijkt dat ik werkelijk alles kan vinden over mijn E39, behalve de electrische schema’s, ze staan er gewoon niet op.
jammer jammer.
Schijnbaar is het bmw WDS (wiring diagram system) wel in TISV2 geintegreerd, maar niet in de oude TIS systemen.
Ik krijg nu wel medelijden met de monteurs van toen.
Maar niet getreurd, vol goede moed ga ik nu op zoek naar WDS in plaats van TIS, binnen 15 minuten heb ik het al, er bestaat dus een android app (is wel 550mb) met het complete WDS erop voor alle bmw’s van de E38 t/m de E93.
De WDS app installeer ik op m’n tablet, en jawel hoor, alle schema’s weer tot mijn beschikking.
Nu kan ik weer verder onderzoek doen naar de EWS.
Hieruit blijkt ook dat bmw met de E39 nog niet goed wist hoe ze met het bussysteem om moesten gaan, sommige data gaat inderdaad via bussystemen, maar ander lopen nog gewoon over separate draadjes, bijvoorbeeld:
De DME (ecu motor) leest via de bus het unieke nummer van de EWS uit, en weet zo of er geen valse EWS in de auto zit. Maar de EWS krijgt motortoerental uit de DME via een aparte draad.
Hetzelfde geldt voor de P of N stand van de automatische bak, ook weer een apart draadje, en ook de auto snelheid die uit de ABS unit komt loopt over een aparte draad.
Al deze data is immers ook beschikbaar of opvraagbaar op het bussysteem. Gek he.
Dat weet ik nu, omdat ik het K-bus protocol helemaal uitgepluisd heb, en daarover heel veel informatie verzameld heb, zoals complete commando set overzichten van verschillende modulen.
Terug naar de EWS, basisfunctie is:
De startmotor niet vrijgeven als er geen correcte sleutel herkend wordt, maar om aanslepen ook te blokkeren zal ook de DME informatie opvragen bij de EWS of er een juiste sleutel is gedetecteerd en of hij met de juiste EWS communiceer, en alleen dan geeft de DME de ontsteking van de motor vrij.
Maar ding doet dus meer dan alleen starten blokkeren bij een valse sleutel.
Zo zorgt de EWS er ook voor dat je de motor alleen kunt starten als de bak keuze hendel in P of N staat.
En schakelt de EWS de startmotor uit zodra de motor aan springt, ondanks dat je de sleutel in de startpositie vast houd.
Deze laatste 2 functies gaan verloren als je de EWS succesvol weet te verwijderen.
De EWS kan verwijdert worden, daar is veel over te vinden, nadeel is natuurlijk dat deze beveiliging niet meer werkt, maar goed hoe belangrijk is dat nog als je auto 20 jaar oud is. Voordeel zonder EWS is dat je dan gewoon sleutels kunt laten bijmaken zonder stealer bedragen, en dat je geen last meer hebt van eventuele storingen in het EWS systeem, die blijkbaar toch regelmatig voorkomen.
BMW leverde bij een nieuwe E39 4 sleutels die allemaal een unieke transponder code hebben, deze worden bij productie in de EWS geprogrammeerd, daarnaast programmeert BMW nog 6 codes in de EWS en slaat deze ook op in hun database. Hiermee is de EWS volgeprogammeerd met codes, deze kunnen nooit meer gewijzigd worden, en je kunt ze uiteraard ook niet uitlezen. Het gekke is dat je wel codes kunt laten blokkeren in de EWS, belangrijk als je sleutels kwijt bent.
Met de informatie in de BMW database is BMW in staat nieuwe sleutels te maken voor jouw auto, tot een maximum van 6. Zou je uiteindelijk 10 sleutels verbruikt hebben, dan moet je een nieuwe EWS, de DME moet daarop geprogrammeerd worden.