BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Hee grappige oplossing voor wat inderdaad hopeloos onlogisch was!

Audison is zeker geen troep, wellicht wat uitgefikt, scheidingsfilter ofzo. Maar idd, dan gewoon daar ook ff JBL in, prima spul.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Zoals al eerder gezegd wilde ik de oliewissel intervals eerst een paar keer wat korter houden op deze ruilmotor, onderhoud historie van de motor is namelijk onbekend, kilometer stand met vrij grote zekerheid rond de 165000.

De motor ligt er nu 2800km in dus vond ik het wel tijd voor een oliewissel. Eigenlijk wilde ik weer naar Mobil-1 5W40, maar die is steeds moeilijker verkrijgbaar of zeer aan de prijs. Dus overgestapt naar Liqui Moly 5W-40 Leichtlauf High Tech, en daar een voorraadje van laten komen van longlife100.de, schijnt ook goed te zijn.

Na de wissel het oude oliefilter open gesneden, om te ziet wat er allemaal gefilterd wordt, en zoals verwacht best wel wat losgelaten koolaanslag in het filter. Dat zal de komende tijd wel zo blijven. Ik ga niet met engine-flush aan de gang, want dan komt er mij veel te veel koolaanslag tegelijk los. Op deze manier met regelmatig olie verversen met goede kwaliteit olie wordt de motor langzaam gecontroleerd schoner.

Zie hier de troep in het filter:
Image

Image

De motor loopt echt mooi nu, totaal geen getik of iets dergelijks waarneembaar.
Heb er nu wel vertrouwen in.

zo klinkt i nu, je hoort eigenlijk alleen aanzuig geluid en de dynamo en sb pomp:



Zo was het eerst:

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Fijn! Zo wordt het beter en beter.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Nou zeg, die lederen pookhoes past niet echt. Als ik de pook in S zet en vervolgens opschakel, dan komt de gehele console voor omhoog omdat het leder te kort/klein is.
Heel gek want hij komt toch echt van een andere E39 met steptronic, zoveel is zeker.

Wat doe je dan? Och dan maak je toch even een nieuw pookhoesje in een maatje groter.
Lapje zwart leder, patroon van de oude kunstlederen hoes overgenomen en iets hoger gemaakt, naaimachine uit de kast en een kwartiertje later een nieuw hoesje gemaakt:

Image

Oud nog gemonteerd vs nieuw hoesje:
Image

Zie hier het verschil in grootte en ruimte:
Image

En gemonteerd, nu geen strak gespannen hoes meer:
Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Hahaha, mooi. Handel!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

4 en een halve maand en 6000km verder maar weer eens een oliewissel uitgevoerd, ja de 523i draait zijn km's, en dat is helaas zonder vakantie's.
Hoofdzakelijk ritten van zo'n 50km.
Verbruik schommelt van 8,5 tot 9 L/100km.

Op 6000km is het oliepeil gedaald van bijna max tot net onder half, niet verkeert dus.
Ruilmotor is wel in orde kunnen we nu wel stellen.

Ook even uitgelezen, gelukkig geen errors van betekenis, dme, abs en egs geen errors, ews had een error als gevolg van de accuwissel.

Oliefilter toont minder losgelaten koolaanslag als bij de vorige wissel:

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ook niet weinig, voor 6k km. Maar fijn dat alles het goed lijkt te doen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Stond al een tijdje op de todo lijst. Vervangen van de rechter stuurstang, de stuurstang fusee kogel lijkt een beetje uitgeslagen, en de stofhoes is al eens met één of andere kit/lijm gerepareerd.

Image

Op bovenstaande foto zie je dat ee ooit iets vreemds gebeurt is, ik denk een losgelopen wiel die deze schaafschade aangericht heeft.

Maar waar ik al bang voor was is waarheid, de stuurstang kogel wil niet van de fusee los. Ook niet met behulp van een zware fusee kogel trekker en hitte.

Aangezien de fusee van aluminium is, is enige voorzichtigheid geboden.

De conische passing van de stuurstang kogel zit niet direct in het aluminium fuseestuk, ter plaatse is namelijk een cilindrische stalen bus met kraag in het fuseestuk geperst.

Deze stalen bus komt wel los van het fuseestuk en er is nu zelfs een stuk kraag van weggebroken. Duidelijk is dat deze bus niet meer hergebruikt kan worden. En bmw geeft geen artikel nummer voor dit component.
Het blijkt zelfs niet te bestaan als los component bij bmw.

Gelukkig zijn er bedrijfjes die ze produceren, er moet nu dus eerst een nieuwe bus komen voor ik verder kan.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

En weer een jaar APK, met de complimenten van de keurmeester :wink:

De bussen voor de stuurstang kogels zijn ook binnen, maar even droog passen op de nieuwe stuurstang leert al snel dat ze voor geen meter passen.
De hoek van conische passing wijkt flink af. Zoveel zelfs dat de bus aan de bovenzijde bijna 1mm speling heeft terwijl de bus onderaan klem op de conische passing zit.
Ben aan het mailen met de leverancier.

Eens kijken waartoe dit gaat leiden.

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Zou je niet liever een naaf van de sloop halen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Fri Sep 01, 2023 11:23 pm Zou je niet liever een naaf van de sloop halen?
Yep Koos, dat heb ik dus inderdaad maar gedaan. Maar deze fusee ligt nog steeds op de werkbank, heeft wel 3 onbeschadigde bussen, en een goed wiellager.

Ik heb heel wat gemaild met de leverancier van de bussen, de niet correcte bussen zijn terug gestuurd en gecrediteerd.
Het blijkt dus dat dit bedrijfje de bussen die wel passen op de V8 modellen ook verkoopt als passend op de 6 cilinder modellen, uiteindelijk hebben ze wel toegegeven dat de bussen dus niet correct zijn.
Ondertussen had ik ook nog een bus bij een andere maker gekocht, en die heeft wel de correcte maatvoering.

Helaas dit jaar ook geen vakantie reizen met de BMW gemaakt, nog erger, we zijn helemaal niet op vakantie geweest vanwege familie omstandigheden, maar mede daardoor dit jaar wel een dikke 13.000km erbij op de E39.
Mede hierdoor ook nog niet aan de spoorstangen begonnen, gewoon omdat de auto elke dag inzetbereid moest zijn.
Afgelopen maanden ben ik er wel achter gekomen welke optie ik het meeste mis in deze auto, en dat is de regensensor. Wellicht ga ik die optie nog eens toevoegen.

Wel nog zin gevonden de rubber seal op de voorbumper te vervangen, die lag mij ook al maanden aan te kijken in de garage, hiervoor hoefde alleen de koplampen even eruit, de bumper zelf mocht blijven zitten, uiteindelijk een klusje van een half uurtje.

Image

Maar nu eerst een andere ergernis weghalen, daarvoor ligt dit hoopje klaar:

Image

Dit is nodig om de chaos en fouten te herstellen die ooit iemand gemaakt heeft door een budget trekhaak te monteren. Men had de bedrading voor de aanhanger stekker gewoon bij de achterlichten afgetakt.
In de E39 worden alle lampen door de LCM middels mosfets aangestuurd, en gecontroleerd of er niet ergens een lampje stuk is. Mooi stukje techniek, maar als je de uitgangen van de LCM (en bedrading) zwaarder gaat belasten als waar het voor ontworpen is dan kan dat tot problemen leiden, tot een defecte LCM of autobrand en dat wil je natuurlijk niet.
Een vervelend bijeffect van deze methode is ook nog dat de PDC niet afgeschakeld wordt bij aanhanger bedrijf en dat de mistlamp op de auto ook niet afgeschakeld wordt.

Dus nu wordt de aanhanger stekker aansluiting conform BMW installatie instructie alsnog in ere hersteld.
Hiervoor heb je dus een AHM module nodig. deze AHM module stuurt zelfstandig alle lampen op de aanhanger aan, ook weer middels mosfets, ook nu worden de lampen op de aanhanger apart gecontroleerd door deze module. De AHM is met één data draad verbonden met de LCM, en zo kunnen ze data uitwisselen en weet de LCM dus als er sprake is van aanhanger bedrijf.
Gelukkig was BMW al zo aardig deze data draad maar alvast in de kabelboom mee te nemen en deze draad zat dus nutteloos op de rechter achterlamp unit aangesloten op een "NC" pin.
Dat scheelt een hoop werk, ik hoef geen extra bedrading naar voren te leggen en kan me dus volledig concentreren op de bedrading in de kofferruimte.

Voor de AHM heb ik nog een beugel moeten maken, zo past de AHM mooi voor de PDC module, waar hij ook hoort te zitten.

Image

Ook de kabelboom heb ik helemaal nieuw gemaakt. Een aantal signaaldraden worden afgetakt van de achterlicht units, dit zijn de signalen voor remlicht achterlichten en knipperlichten. Natuurlijk had BMW er ook voor kunnen kiezen alle signalen voor de AHM via de data draad vanaf de LCM aan te sturen, maar dit is om veiligheids redenen tbv noodbedrijf dus niet gedaan.

De AHM kabelboom ligt netjes langs de overige kabelbomen, en de bedrading en stekkers op de achterlicht units is helemaal opnieuw gedaan, zodat het geprutste solteer aftakwerk weg is, gelukkig had men wel zo dicht mogelijk bij de stekkers gesoldeerd en afgetakt, zodat de overgebleven draden van de originele kabelboom nog steeds lang genoeg waren. Alle nieuwe stekkerbusjes zijn uiteraard met het juiste gereedschap op de draden gekrompen :whistle

Image

Dit prutswerk is nu dus weer een mooie stekker aka bedrading:

Image

Image

Linker achtericht unit voor en na:

Image

Image

en de rechter achterlicht unit voor en na:

Image

Image

Nu nog even een keer de achterbumber eraf en de bekabeling naar de stekkerdoos vervangen, met een juiste rubber tule natuurlijk.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ah, heerlijk mierenneuken, Rob. Zo wordt ie beter en beter!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Mooie verbeterslag, petje af!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Kleine update, begin maart 2024, km stand 157000:

Al enige tijd viel mij op dat het (te) lang duurt alvorens de motor bedrijfstemperatuur bereikt, dat is dan waarschijnlijk te wijten aan een thermostaat die te vroeg open gaat, danwel niet meer helemaal afsluit.
Controle tijdens opwarmfase door te voelen aan de radiator aanvoer slang bevestigd het vermoeden, inderdaad warmt deze slang al meteen mee op, ten teken dat er al koelvloeistof door de radiator stroomt terwijl de motor nog lang niet de bedrijfstemperatuur bereikt heeft.
Meteen nieuwe thermostaat en pakking besteld, ook nu toch maar weer voor een Mahle gekozen, pakking uiteraard Elring.

Nu eindelijk zin gevonden de thermostaat te wisselen, na verwijderen van het thermostaat huis kwam ik deze drek tegen, en de oude thermostaat stond inderdaad nog een beetje open:

Image

Natuurlijk heeft iemand liever Reinzosil gebruikt in plaats van een nieuwe pakking, :evil: :evil:

Maar goed, na goed schoonmaken en originele pakking is het thermostaat huis ook nu weer netjes dicht. Oh ja de 4 boutjes niet te vast aandraaien aub, en een beetje kopervet op de schroefdraad is altijd beter.
Tijdens deze operatie verliest het koelsysteem precies 1 liter vloeistof.
Even kvs afvullen via de ontluchtnippel op thermostaathuis en klaar.
En heel fijn, na enkele kilometers is nu de bedrijfstemperatuur al weer snel bereikt.

Still going strong. :launch
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Belangrijk standaard onderhoud als ik een oudere auto koop. Thermostaat en waterpomp. En inderdaad, die vloeibare pakking, man man man. Fijn dat t weer is opgelost!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply