Revisie K-Jet en WUR

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Revisie K-Jet en WUR

Post by uwbuurman »

Hier een stukje wat ik even uit mijn 323i topic licht, namelijk de revisie van mijn K-jet (injectiesysteem) en WUR (Warm-up regulator). Zoals beschreven had ik die twee delen graag laten reviseren bij het opbouwen van de motor in 2018. Echter, ik was niet in staat de juiste techneut te vinden, behalve twee partijen in Duitsland, waarbij het vaag is of je een ruilding terugkrijgt of je eigen spullen en waarbij prijzen liggen rond de waarde van een gebruikte A-segment auto met niet te gek veel kilometers op de teller. Dat was niet wat voor mij. Uiteindelijk kwam ik uit bij Ferrari 400i Parts, in Den Haag, maar na afspraken gemaakt te hebben, communicatie verliep stroef, stuurde ik mijn spullen op en die kwamen een maand later retour, onbehandeld, omdat de beste man helaas een ongeval heeft gehad en niet kon werken. Dus zelf de WUR opengemaakt en gereinigd, dichtgemaakt en ook de spinnekop netjes gemaakt van buiten.

Nu twee jaar later heb ik weer de spullen van de motor gehaald vanwege de revisie van de motor. Maar ja, waar moet ik die spullen naartoe brengen? Die Ferrarimakker reageert nergens meer op... En toen zag ik op een avond een aflevering van Wheeler Dealers over een Golf 1 GTI, ook met K-jet. Die werd gereviseerd en alles werd mooi in beeld gebracht. Goede reden om nog eens te zoeken naar een partij die mijn spullen kan reviseren. En verdomd, via wat vage sites en links kwam ik uit bij kjetronicrevisie.nl. Leek goed, geen ruilsysteem, dus mijn eigen spullen terug, gebeld, afspraken gemaakt, spullen opgestuurd en eerder deze week persoonlijk langs geweest om op te halen.

Mijn ervaringen: Nette werkruimte, vriendelijke kerel, doorvragen geeft blijk van goed verstand van zaken. Hij heeft zelf een goede testopstelling gebouwd, die er profi uitziet. Werkt mooi en kan tot 8 cilinders K-jet's aan. Heb even staan meekijken met een Porsche spinnekop, die na revisie werd getest. Ik kon perfect zien dat cilinder 5 en 6 niet goed waren afgesteld, dat werd simpel gecorrigeerd en de hertest leverde een constant gelijk resultaat voor alle 6. Mooi werk!

Mijn WUR is afgesteld op de juiste druk, nieuw membraan en goed gereinigd. De onjuiste druk zorgde voor verkeerde bijregeling wanneer de motor nog niet op volledige bedrijfstemperatuur is. De WUR werkt kennelijk best lang mee in de motor, tot deze echt warm is, terwijl ik altijd dacht dat die na 30 seconden ofzo zijn gemak wel hield. Is dus veel belangrijker voor een goede loop dan ik vermoedde.

De spinnekop is uit elkaar gehaald, zat vol gruis/roest, een buisje met gaatje om druk constant te houden zat dicht, niet 6x dezelfde druk op de uitgangen en een handvol veertjes is vervangen omdat ze niet meer dezelfde kracht gaven. De delen zijn gevlakt, nieuw membraan ook hier ertussen en alles goed afgesteld. De spullen zien er erg netjes uit. Bij ophalen kreeg ik de oude onderdelen mee, zonder daar om te hoeven vragen.

Ik heb de spullen nog niet ingebouwd, dus ervaringen met werking moeten nog blijken, begin 2021, maar vooralsnog ben ik erg tevreden over Gilles Bestebroer en zijn kjetronicrevisie.nl.

Image

Image

Image

Image

Image

Image


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by gerrit323 »

Mooi dat het tot nu toe goed is gelopen .. als alles ook naar behoren werkt wat wel te verwachten is dan is dit wel een vondst waar vele leden hier iets aan gaan hebben.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by Smartie »

:thnx

Goed bezig Koos, ziet er goed uit.
Vooral goed om te horen dat het getest wordt.
Ben benieuwd hoe je blok er straks op gaat lopen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by bmw e12 e21 »

Top Koos! Konnen ze daar de K-jet al bijstellen voor meer opbrengst van een 2,5 blok?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by uwbuurman »

Veel valt er niet aan te regelen, Remy, alsin, je kunt niet makkelijk even meer debiet geven. Dus alles is gelijk en goed afgesteld. Dat moet al winst geven. Als deze kop tekort komt, is het enige alternatief een grotere te monteren van een porsche ofzo.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by bmw e12 e21 »

Ok, ik dacht dat debiet per cilinder bij te regelen viel met de 6 inbusschroefjes, 1 per cilinder.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by uwbuurman »

Ja, is ook zo, maar zit niet heel veel overcapaciteit in.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by Wilmo »

Ik heb die aflevering van WD ook gezien en werd er geen sproeier aangepast om het debiet van de vier uithangen gelijk te krijgen? Grotere sproeiers zouden meer opbrengst betekenen?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by Jeroen »

Ja maar als gezegd is de opbrengst van deze verdeler beperkt. Dus als je meer wilt moet je naar de verdeler van een Porsche 930 en de ventielen van een 300S/SE meen ik, een vergelijkbare setup gebruikte Hartge destijds ook.

Maar wel een leuk en zo te zien goed adres, denk dat ik mijn spullen van de Baur er ook eens afgooi, kan 'ie alleen maar beter van worden, al wil ik nog even in mijn historie spitten wat de Zwitserse vrienden van Fischer Autosport eerder precies hebben gedaan.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by uwbuurman »

Wilmo wrote: Sat Nov 14, 2020 11:06 pm Ik heb die aflevering van WD ook gezien en werd er geen sproeier aangepast om het debiet van de vier uitgangen gelijk te krijgen? Grotere sproeiers zouden meer opbrengst betekenen?
Wat ze daar bij Wheeler Dealers in de USA deden was ventiel helemaal indraaien, daar a 1,5 slag uit, geloof ik. Maar jij of all people bent van meten is weten. Dus bij mij is het daadwerkelijk gemeten en aan de hand daarvan afgesteld.

Het zijn geen sproeiers, maar soort plugjes waarmee je de flow beperkt, dus daarmee regelt. Kortom, nul beperking is max flow, maar dat moet het ding wel aankunnen, er zijn per model andere koppen gemaakt, dus dat was wellicht kostentechnisch niet het meest economisch en het betekent dat dit type kop voor de 323i is geleverd. Geen overcapaciteit, maar gewoon goed.

Nu alle problemen eruit zijn, komt het allemaal vast beter tot zijn recht. Maar dat gaan we meemaken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by Wilmo »

Ah op zo’n manier. Tja. Toch fijn als het een parametertje is die je gewoon op de computer kunt wijzigen, gheghe. Maar wel heel goed nieuws dat er wat onregelmatigheden zijn gevonden. Denk je ook dat dit een van de hoofdoorzaken was?
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by Stoffie »

Leuk dat je een partij hebt gevonden die dit doet! Zit er ook al een tijdje mee in m'n hoofd (maar dan voor m'n W124 260E), zelfs al overwogen om het zelf te proberen (kits kan je online wel kopen) maar dan heb je nog geen test setup om het allemaal te gaan nameten natuurlijk.

Is het qua prijs enigszins schappelijk ? Kan niet echt inschatten wat je kwijt bent voor de revisie van zo'n brandstofverdeler.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by uwbuurman »

Tussen 500 en 750 euro... Maar ja, dan is alles gemeten, gecontroleerd en bewerkt. Dus netjes vlakken etc. Die bewerkingen, plus de bedrevenheid van iemand die weet wat hij doet, gaf voor mij snel de doorslag.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by Stoffie »

Da's niet weinig maar voor goed werk en het idee dat je weer goed bent voor een hele lange tijd, kan ik dat wel opbrengen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Revisie K-Jet en WUR

Post by uwbuurman »

Dat is het dus precies. Er zijn in Duitsland 2 partijen die pretenderen Bosch rwparatiescenter oid te zijn, paar oude knarren die altijd in Essen (o.a.) de beurs staan met mooie glazen vitrines vol nieuwe spullen. Die vragen makkelijk het dubbele. Daarbij moet je dan opsturen en is er onduidelijk of je een ruilsysteem hebt of niet. Hier is dat niet. Kortom, het kost geld, maar ik dur 'm wel aan dat dit de eerste keer is sinds 1978 dat mijn spullen uitelkaar zijn geweest. 42 jaar, is minder dan 15 euro per jaar...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply