Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by BertjeConti »

De moderne auto’s barsten tegenwoordig van de opties, waarvan er een aantal te noemen zijn waarvan het echte nuttige ver te zoeken is, en de optie soms gewoon irritant is, maar blijkbaar moet het erop zitten, anders verkoopt zo’n auto gewoon niet meer, ik noem er alvast een paar:

1) “automatische achterklep”
Ten eerste is deze helemaal niet automatisch, je moet immers nog altijd een handeling uitvoeren om de klep te laten openen of sluiten. Het irritante eraan is dat zulke kleppen erg langzaam openen en sluiten.
Heb je keyless entry, Dan is deze optie helemaal waardeloos, sta je elke keer achter je auto te wachten tot dat kreng eens een keertje open is, of je moet alsnog diep ergens in je zak op zoek naar de sleutel om de klep alvast op grotere afstand te openen, maar daarvoor heb ik toch geen keyless entry?

2) “automatisch inklappende spiegels”
Naar mijn idee kan het maar één doel hebben, en dat is dat je aan de buitenkant kan zien dat je wagen gesloten is.
(Gelukkig is zoiets uit te zetten)

3) “dynamische knipperlichten”
Die irritante kinderachtige led looplicht flauwekul waarmee Audi een aantal jaar geleden begonnen is, en nu werkelijk op bijna elk merk auto te vinden is, draagt het bij tot de veiligheid op de weg?
Wat is het nut ervan, beter zichtbaar soms?
Of is het gewoon optiek, net zoals 4 dikke uitlaatpotten onder een auto met een 4 cilinder turbo motor onder de kap.

Kennen jullie ook van die nutteloze opties? of kan iemand het nut ervan toch uitleggen?


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by Wilmo »

Ja die kofferklep kan ik me ook erg aan ergeren haha. Probeer maar eens zo'n ding dicht te doen met een hond ofzo.

Maar wat ik helemaal niets vind is een lampje in de deur dat het logo op de grond projecteert, zodat je dan ook kunt zien dat je in een audi instapt.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by Wondermike »

Het is niet echt een optie maar de verlichting voor en achter over de volle breedte van de auto's vind ik bijzonder liluk.
Dagrijverlichting die het alleen voor doet is ook zo'n top uitvinding.
So many cars, so little time
baur21
E21 Fanatic
Posts: 300
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by baur21 »

Die kerstboomverlichting op die auto’s is leuk voor de vrouwtjes.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by 323baur »

Wat dacht je van keep your lane met stuurhulp, of start stop..
Vooral die laatste ging steevast uit in mijn vulva.
Gruwelijk irritant
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by Jeroen »

Tsja het zijn meer en meer gadgets. Extra luxe, comfort, extra veiligheid die eigenlijk schijnveiligheid is want in hoeverre wil je blind op de snufjes vertrouwen? Generatiekloof wellicht want mij boeit het allemaal niet zo, en open dakkie en/of airco is wel lekker maar verder vind ik het allemaal niet zo spannend, maar de jeugd wel.

Jong ventje hier op werk heeft wel gekeken naar een leuke BMW die dan vanwege het budget wat ouder moest zijn, maar uiteindelijk kiest hij voor een Kia Saai in de private lease want dan heeft hij nummerbordherkenning en nog meer shit zodat hij achter het stuur verder kan pitten dan wel appen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by uwbuurman »

Veel heb ik niet nodig, maar ik rij veel. Dan is een paar van die dingen wel lekker hoor. De afstandsradar is echt heerlijk op die slenterwegen, de enkelbaans 80 en 100km/h wegen. Ding aan en alleen tussen de lijnen blijven.

Stoelverwarming, alle dagen wel even aan. Zeker met dat koude leer in de ochtend.

Airco, panodak, die dingen, ik vind het lekker. Airco staat overigens heel weinig aan.

Brakeassist, lijntjesbewaking, verkeersbordenherkenning, allemaal onnodig.

Belangrijk en onmisbaar? Voldoende vermogen, actieradius, goede of zeer goede stoelen en een fatsoenlijk stuurgedrag en dito onderstel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by 323baur »

uwbuurman wrote: Mon Mar 29, 2021 12:05 pm Veel heb ik niet nodig, maar ik rij veel. Dan is een paar van die dingen wel lekker hoor. De afstandsradar is echt heerlijk op die slenterwegen, de enkelbaans 80 en 100km/h wegen. Ding aan en alleen tussen de lijnen blijven.

Stoelverwarming, alle dagen wel even aan. Zeker met dat koude leer in de ochtend.

Airco, panodak, die dingen, ik vind het lekker. Airco staat overigens heel weinig aan.

Brakeassist, lijntjesbewaking, verkeersbordenherkenning, allemaal onnodig.

Belangrijk en onmisbaar? Voldoende vermogen, actieradius, goede of zeer goede stoelen en een fatsoenlijk stuurgedrag en dito onderstel.

Klinkt als een nieuwe Mondeo :bag
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by Manitoba »

Tja, die Aldi-dramlampen op de knippers vind ik ook vreselijk. Verder is het met veel van deze "snufjes" wel vaak zo dat totdat je het een keer (langere tijd) gehad op een dagelijkse auto, je ze ook wel degelijk (even) kunt missen als het er niet meer is. Stuurwielverwarming? Dikke onzin natuurlijk, maar mijn Van Mossel-Taunus had het en dat was toch best fijn. Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels? Altijd afgedaan als overbodig, maar man wat is dat fijn. Elektrisch wegklapbare trekhaak? Neuh, geen probleem om die haak half liggend/half hangend op je knieën er onder te k*dten, en natuurlijk ook altijd tijdens die ene f*cking bizarre regenbui... Tot je weet hoe het ook kan. Dan ga je nooit meer voor minder... Cruise control ook zoiets waar ik niet zonder zou kunnen. Dat mis ik, bijvoorbeeld rijdend richting de Eifel, in de e21 zelfs nog wel eens. Ook het automatische (bi-xenon) grootlicht van m'n e91 gebruik ik 's avonds vaker dan ik van tevoren gedacht had.

Om over (BMW-)sportstoelen maar te zwijgen...

Het is dus volgens mij ook wel afhankelijk van waar je aan gewend hebt. Je kunt zonder al de hiervoor en hierboven genoemde "gadgets", maar ze zijn toch (meestal) ook best fijn.

Greetz,
Walter.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by Nick1984 »

Voor mij de meest nutteloze opties:
- head-up display, het feit dat alles precies meters voor je op de weg geprojecteerd is maakt dat ik er zeeziek van wordt in de bochten.
- camera's met schermpjes i.p.v. spiegels, nog meer brol dat kapot kan, camera die vol condens hangt en je ziet niets meer.
- lane keep assist, irritant wanneer het stuur tegen wringt als je wat sportief een bocht wil afsnijden of zo
- lane departure warning, een iritant geluid telkens wanneer je te dicht tegen een volle witte lijn aan komt.


Wat ik dan weer wel kan appreciëren:
- lane change assist, flikkerende ledjes in de spiegels wanneer er iemand in je dode hoek zit.
- zetelverwarming en nog beter zetel ventilatie in de zomer.
- open dak, staat bij mij altijd open in de zomer
- een echt goede audio installatie
- ACC voor lange ritten
- goede zetels en een stuurwiel dat lekker aanvoelt

Grtz Nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by loentje »

Even terug beredeneren.

Pak een e21 of een 02 met airco en schuifdak, wat zijn dan de opties die je echt mist en niet leverbaar waren:
- cruise control
- abs
- cv op afstand
- airbagje voor de veiligheid

Grootste gemis is misschien bij bovenstaande wagens wel een stationvariant:-), maar dat is meer uit praktisch oogpunt.

Volgens mij zijn op een e30 wel alle opties leverbaar waardoor het nog steeds een aangename daily zou zijn.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by Wilmo »

Ja, daar zat ik zojuist ook aan te denken. Wat zou je wél willen hebben?

Cruise control zou wel lekker zijn, maar dat zou je zelf in kunnen bouwen, zie Rob met zijn E12. En die touring, ja daar zeg je me wat, haha. Het is wel een bijzonder onpraktische auto. Maar je leert er mee leven...

Wat bedoel je trouwens met cv?

Ik vind trouwens de cruise control met automatisch afstandhouden bijzonder irritant. Al die flikkerende remlichtjes op de snelweg... Ik vind dat je niet mag remmen op de snelweg. Die lichtjes wekken ook weer een reactie op bij bestuurders, of bij andere auto's met een vergelijkbare cruise control. Als je gaat spitten, denk ik wel dat er een verband is tussen files en en adaptieve cruise control.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by loentje »

met cv bedoel ik centrale vergrendeling met een sleuteltje op afstand. sinds er een junior is blijkt dat toch een aangename optie.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by BertjeConti »

Het is dan wel geen nutteloze, maar wel onhandig en iritant, namelijk die "electronische handrem".
Gaat hij er nu wel af, of toch weer niet?
oh sjit ja, ff geen gordel om bij het aanpikken van de kar, dus dan maar handrem met 't handje lossen. PIEPPPEP. Neeeee wil ook al niet, stik ja ik moet dan ook nog ff de voet op de rem houden. Wat een gedoe met de handrem zeg :screwy

Dus om de motor te kunnen starten moet ik de koppeling intrappen, maar om de handrem te lossen, nee dan moet ik de rem indrukken, erg logisch.
Last edited by BertjeConti on Thu Apr 01, 2021 1:29 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Nutteloze opties die je tegenwoordig op je auto moet hebben

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Tue Mar 30, 2021 11:37 am Ja, daar zat ik zojuist ook aan te denken. Wat zou je wél willen hebben?

Cruise control zou wel lekker zijn, maar dat zou je zelf in kunnen bouwen, zie Rob met zijn E12. En die touring, ja daar zeg je me wat, haha. Het is wel een bijzonder onpraktische auto. Maar je leert er mee leven...

Wat bedoel je trouwens met cv?

Ik vind trouwens de cruise control met automatisch afstandhouden bijzonder irritant. Al die flikkerende remlichtjes op de snelweg... Ik vind dat je niet mag remmen op de snelweg. Die lichtjes wekken ook weer een reactie op bij bestuurders, of bij andere auto's met een vergelijkbare cruise control. Als je gaat spitten, denk ik wel dat er een verband is tussen files en en adaptieve cruise control.
Haha, ja die cruise control is er weer uit, ligt op de plank te wachten op een eventuele liefhebber.

"verbod op remmen op de snelweg" :thumbsup :thumbsup
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply