E21 M54 conversie

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Ongetwijfeld ff vloeken na die eerste, maar gelukt nu!


Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Precies, en als dat ding straks in de tectiel zit zie je het nooit meer
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Mooi werk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Voor dit project heb ik een E30 6 cilinder met airco radiateur liggen, maar als ik deze naast de originele E39 530 radiateur hou kom ik toch wat koeleing te kort ben ik bang. Ik heb in de breedte erg weinig plaats door de intercoolerbuizen, dus moet ik een radiateur hebben met de eindtanks boven en onder.

Op marktplaats zit een tot de cheape aliexpress radiateur aanbieden voor zo goed als elke auto. Gister alle 650 radiateuren doorgespit, gekoken voor maximale hoogte breedte en dikte, tanks boven en onder en aansluitingen linksboven en rechtsonder.

Een gevonden van 70mm dik, en met ingebouwde oliekoeler (kan ik altijd nog gebruiken mocht het zijn.

Morgen even kijken, maar als het goed is past deze precies tussen de intercoolerbuizen

Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Ah ben benieuwd. Wat voor auto hoort ie in? Want dan kan je ook op datvtype en model nog even verder zoeken naar een vergelijkbare van hogere kwaliteit?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Dat is altijd nog mogelijk. Qua breedte gaat het wel passen, ding is alleen 60cm hoog, dat is precies de ruimte tussen de stabilosatorstang en de motorkap. Even kijken hoe ik dat met de dwarsbalk onderaan ga doen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Gister 7 uur in de auto gezeten voor een rondje thuis Staphorst, Dedemsvaart en weer naar huis.

Bij Roelof Slager de voorbumper opgehaald die ik al jaren aan het zoeken ben

Image

Bumper ziet er goed uit, heeft uiteraard wat liefde nodig, maar niks waar niet overheen te komen is.
Nu nog kijken of de intercooler erachter past, maar dit moet wel gaan lukken
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Jaaa is toch wel DE bumper he, mooie aanwinst!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Vandaag mijn gelaste intercooler terug gekregen, ziet er weer gelikt uit
Image

Kwam nog een hebbedingtje tegen op marktplaats, maar nu moet ik gaan stoppen met dingen kopen
Image

Meteen 2 gaten in het front geboord voor de intercooler, komt allemaal best mooi uit op het eerste gezicht
Image

Helaas steekt de intercooler 4cm te ver naar voren voor mn nieuwe bumper
Image

Als in die 4 cm verder naar achter ga zit de radiateur tegen mn blok aan, en daar moet ook nog een fan tussen

De opties:
- Blok verder naar achter
- Dunnere intercooler
- dunnere radiateur
- andere bumper
- radiateur in de reservewielbak plaatsen
- intercooler op de kop hangen

Blok kan nog 1-2 cm verder naar achteren voordat ik het schutbord moet gaan verbouwen. Is allemaal mogelijk, maar eigenlijk geen zin in

Dunnere intercooler win ik ook niet veel mee kwa ruimte, en ik heb die intercooler hard nodig

dunnere radiateur is de makkelijkste optie, is nu 75mm, kan terug gaan naar 40mm

De motorsport bumper komt er sws op, dus andere bumper is geen optie

Radiateur in het kofferbak zal echt het allerlaatste redmiddel zijn, heel omslachtig en eigenlijk geen zin in

Intercooler op de kop hangen is een goede optie, maar ook dan kan die net ver genoeg naar achter voor de bumper ben ik bang
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Die intercooler zit ook wel heel erg voor de radiateur, is het niet?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Klopt, maar dat zie je wel vaker. De intercooler duwt 20-30graden bij de koellucht als de turbo filnk aan het werk is. Grootste deel van de tijd is dat minder. Dus tenzij ik de ring op ga midden in de zomer mag het geen probleem zijn
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Oke. Hoop dat je die 4cm kunt vinden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Afgelopen dagen bezig geweest met het ombouwen van de cockpit. Heb een duitse firma gevonden die me een E21 wijzerplaat met de gaten van een E30 wijzerplaat kunnen maken. Dan is het probleem nog om de E30 tellerunit vast te maken in de E21 cockpit.

Ik ben redelijk handig met 3D tekenen, en ik wil al jaren een 3D printer kopen. Denk dat ik deze 2 dingen maar eens ga mixxen om een custom achterkant te printen voor de E21 cockpit zodat de elektrische teller erin zit en je het eigenlijk niet ziet.

In de werkplaats niks mee gedaan afgelopen dagen, dat komt later weer
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Wilmo »

Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Dat is inderdaad ook nog een optie, zoiets heb ik bij mijn 323 ook gedaan, maar wil de tellerbak graag dicht hebben vanachter en ik wil gewoon een reden hebben om een 3D printer te kopen
Post Reply