Het Guilty Pleasures topic

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Het Guilty Pleasures topic

Post by Jeroen »

Nou mannen (dames?), kom maar op! Die guilty pleasures! Laten we dat wel heel duidelijk afbakenen: alles wat niet BMW/Alpina/Hartge/Schnitzer etc is... en écht een guilty pleasure is, dus sja dat we een Aston Martin DB5 of een 250 GT SWB wel wat vinden, dat vind ik geen guilty pleasure. Rob noemde al een 406 coupé, echt zo'n underdog geval of apparaat met een bedenkelijk allooi. Wie wil er aftrappen terwijl ik mijn hoofd pijnig over mijn opsomming? Met liefst een beetje uitleg!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by uwbuurman »

Nou, van huis uit hadden we niet alleen BMW's maar ook Fords. Mijn oom en opa reden dikke 6 cilinders, later kwamen de Escortjes de Fiesta's en de Focussen. Ik noemde het laatst al, maar een Ecort RS turbo, of Escort Cosworth is heerlijk, maar wat ik vroeger al heel gaaf vond, en nog steeds, is de Sierra sedan. Liefst coworth. Zoals deze, mijn hart klopt echt even sneller als ik er eentje zie. Dat was alzo toen ik in mijn 1991 fiestaatje rondreed. Die was de kwijlauto voor mij. De overtreffende trap in alle opzichten van mijn daily.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Jeroen »

Die snap ik helemaal Koos!

Ik ben in mijn binnenste echt op zoek gegaan naar mijn echte guilty pleasures. De buitenbeentjes. Dan moet ik in veel gevallen echt in mijn geheugen spitten om wat apartelingen boven tafel te krijgen, modellen die ik vroeger wel wat vond hebben. Tegenwoordig heeft mijn smaak (of een volledig gebrek daaraan) wat dat betreft veel meer richting.

Voorbeeldje: de Hyundai Stellar. Ontwerp van Giugiaro en ik zag duidelijke overeenkomsten met een ander ontwerp van Giugiaro, de Maserati Quattroporte. Daarom vond ik ’t voor slechts een Hyundai een geslaagd ontwerp. Dat ’t onderhuids een antiekwinkel en een boot was, dat laten we dan maar even buiten beschouwing.

Image

Overduidelijk en dat heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken, is mijn liefde voor de Talbot Samba blokkendoosjes na mijn eigen ombouw met een Groep B donor. De enige auto die ik echt nooit had moeten verkopen.

Image

Kan een Charade GT-ti hier ook onder vallen? En vriendinnetje had zo’n bommetje, wat was dat gaaf zeg! Een beetje een origineel exemplaar moet je met een loepje zoeken tegenwoordig, de meesten zijn in de handen van de orde der petjes gevallen.

Image

Heel veel kanonnen van toen, da’s vast omdat ik zo oud ben, die vallen heden ten dage gewoon ronduit tegen. Een Lancia Thema 8.32 om maar een voorbeeld te noemen is een icoon, maar zeker niet snel. Idem voor grote sloepen die destijds echt de Autobahnstormers waren maar tegenwoordig alleen maar teleur stellen, ik denk bijv aan een jaren ’80 Audi 200 turbo. Geen gang en vóór de bocht uitstappen als je leven je lief is. Idem voor de dikke (reguliere) Fords Sierra en Scorpio in die jaren (sorry Walter en Koos haha).

Image

Image

Doe dan maar een oude(re) Mazda met schreeuwende wankelmotor. Te voor de hand liggend? Dan een eerste generatie Toyota Celica, of de mooie lijnen van een Rover P6 of SD1, natuurlijk met een prachtige V8 die benzine vooral kan omzetten in herrie? Eigenlijk ook niet echt buitenbeentjes die op wel meer wish lists voorkomen vrees ik.

Image

Image

Image

Image

Dan de Rover 827 waarvan ik net plaatjes van aan ’t bekijken was. Als sedan heel gaaf, als coupé en dan met de Honda V6, nou, dat lust ik wel. Doorgaans Britisch Racing Green maar dan metallic, of Petrol donkerblauw, en dan met beige leer. Dat vind ik nog steeds sjieke verschijningen.

Image

D’r gaat mij straks vast nog wel iets ernstigs te binnen schieten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by uwbuurman »

Veel van wat je noemt is gaaf, maar niet de heb-heb-dingen voor mij. Die Thema's waren wel gaaf. Naar uit die tijd? De laatste safrane. Ook een teringding in de bocht, maar wel een hebfactor.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Jeroen »

De meeste van die dingen hoef ik nu zeker ook niet meer te hebben hoor hahaha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by 323baur »

Oeh wat een leuk topic. Het ontbreekt me even aan tijd om eea te larderen met plaatjes.
Wat in mijn bereik ligt koop ik dan ook gewoon.
De eerste…de Viva!
Mooi van Lelijkheid. En we hebben er een. En echt mensen het rijdt nog kutter dan het er uit ziet.
Een 2e is min Taunus 2.3v6 aut. De ultieme benzine omvormer in geluid. Echt wat een drama, maar ik vind ze mooi!

En dan…kan er nog wel 100 opnoemen die er ooit nog eens moeten komen. Plaatjes volgen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by BertjeConti »

323baur wrote: Tue Mar 01, 2022 10:16 am ......
De eerste…de Viva!
Mooi van Lelijkheid. En we hebben er een. En echt mensen het rijdt nog kutter dan het er uit ziet.
.........
:wha :wha :wha :wha :wha :wha :wha

Hilarisch Ite, ik lag echt in een deuk.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by BertjeConti »

Haha, Jeroen heeft de aftrap genomen, en dat zag ik nu pas.

Eigenlijk doelde ik erop wat voor auto je nu zou aanschaffen als het geen bmw mag zijn, en dan denk ik inderdaad als eerste toch aan deze Peugeot 406 coupé, die irl een veel mooiere verschijning is en zich dus moeilijk laat vastleggen.

Image

Iets totaal anders dan, de Citroën CX, ook zoiets speciaals, heeft altijd al een beetje aan mijn brein geknabbeld. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe lekker comfortabel zo'n CX over de weg zoeft.

Image

Waar ik veel meer over fantazeer is wat een leuke andere rally auto voor ons zou zijn, eerlijk is eerlijk de E12 is niet de meest wendbare en kwieke wagen.

De mazda RX3 die Jeroen al noemde is natuurlijk een geweldige schreeuwende auto met fantastische lijnen en heeft een brute front en kont.

Image

Maar vind maar eens zoiets.

Het moet natuurlijk een achterwiel aangedreven auto zijn en voor 1980 of daarzo ergens.

Dan zou het franse merk mij ook weer kunnen bedienen met een oerdegelijke 504, maar ja dat valt in dezelfde klasse als de E12 kwa wendbaarheid en gewicht.

Image

Eerste serie Toyota Starlet dan, die heeft alle benodigde ingredienten in huis, wendbaar en toch niet te klein, motorisch kun je er echt alle kanten mee op.
Of toch een corolla coupé, vind ik persoonlijk mooier dan de celica, en is een tikje kleiner.

Image

We fantazeren nog ff lekker door.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:28 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by uwbuurman »

Dan werd het toch wel een 205 1.9 GTI of een 309 GTI, beetje meer geld, dan een 405 Mi16. Maar op 1 toch een Sierra sedan van de laatste bouwjaren. Mijn buurman had een 1.8td, dat was een machtige wagen. Geen wegligging, geen snelheid, maar wel iets wat ik altijd mooi gevonden heb. Zelfde vierkante als de e30.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Wilmo »

Ik heb het idee dat alle auto’s die ik heb of zou willen, guilty pleasures zijn. Zeg nou zelf: een E21 is nou niet echt wat de rest van het land ook heeft. Het is ook wel een beetje gek. Zo ook met een Panda, laat staan een Vlapanda. Een beetje vreemd… en dan is er nog de Elise. Precies de omschrijving van een guilty pleasure.

A guilty pleasure is something, such as a film, a television program or a piece of music, that one enjoys despite understanding that it is not generally held in high regard, or is seen as unusual or weird.

Verder ben ik gewoon saai en zou ook heus wel een Aston Martin of een Jaguar willen. Niet als iedereen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Jeroen »

504 coupé met V6 dan Rob?

Image

205GTi is een leuk icoon, maar ook wel heel erg voor de hand liggend. En ja een Aston Martin V8 Vantage, een Ferrari 250 SWB oid ook haha.

Ik heb nog niemand Alfa Romeo horen noemen (toch?), een merk wat ik qua benadering van autorijden het dichtst bij BMW vind staan. Een fraaie 1600 GT Junior ofzo, om maar niet gelijk te gaan voor een GTA? Ook een 147 GTA is een leuk bommetje trouwens haha. Om nog heel even kort in de Italiaanse hoek te blijven, Fiat 2300 coupé. Maar dat is alweer een aardige boot.

Image

Image

OK dat andere merk gericht op freude am fahren dan, Porsche?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Wilmo »

Als guilty pleasure moet het dan een 924 zijn ofzo. De 928 en de verschillende 911’s vind iedereen wel tof.

Jij zegt Alfa. Ik zeg Lancia. Hoe mesjogge moet je zijn om dat leuk te vinden? De stukjes die Clarkson er wel over verteld heeft. De Delta Integrale, man wat een hoofdpijn haha. Dat is wel een guilty pleasure. En van Alfa.. een GTV6? Mensen vinden hem mooi, men is het er over eens dat het gaaf klinkt. Maar wat een drama is de rest van de auto. Dus hem willen hebben.. dan ben je wel maf.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2379
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Mon Feb 28, 2022 10:56 pm ...

Idem voor de dikke (reguliere) Fords Sierra en Scorpio in die jaren (sorry Walter en Koos haha).
Ik begin met het plaatje van juist deze guilty pleasure van mij, en vooral ook vanwege Koos' bijdrage en bovenstaande reactie van Jeroen; het praatje met het "waarom" volgt later.

Image

En voor degenen die hierom al proestend achter hun compu/tel zitten.... Ik heb er nog wel meer, hoewel ik denk ik de Taunus en Viva van Ite niet ga overtreffen. Then again: wie lukt dat wel???

Greetz,
Walter
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Wed Mar 02, 2022 10:05 pm Dan werd het toch wel een 205 1.9 GTI of een 309 GTI, beetje meer geld, dan een 405 Mi16. Maar op 1 toch een Sierra sedan van de laatste bouwjaren. Mijn buurman had een 1.8td, dat was een machtige wagen. Geen wegligging, geen snelheid, maar wel iets wat ik altijd mooi gevonden heb. Zelfde vierkante als de e30.
Haha, heb zelf dik 4 jaar een Sierra 1.8TD gereden, 2 ton in afgetikt en 2 motoren verbruikt.
Wegligging als een boot idd, maar het koppel van de 1.8TD was toch behoorlijk indrukwekkend voor die tijd.

205 is nog te jong om als rally auto in te zetten, net zoals de Sierra trouwens.

En nu komt plots de Datsun 240/260Z weer in mijn vizier, dat is Petra's droom rally auto.

Image

Jaja de jappen hebben ook mooi spul gemaakt hoor
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Peter V. »

Tsja,

Als het geen BMW mag zijn.... Ik heb altijd een zwak gehad voor grote japanse sedans. Wegligging moet je het niet over hebben maar voor afstanden te overbruggen gaat het zo lekker.

Zo heb ik zelf een Toyota Camry 2.5 GXi gehad en die liep zo ontzettend mooi, een heerlijke auto om mee te rijden. Helaas zo snel geen foto van gevonden dus dan maar van internet geplukt in dezelfde kleur.

Image

Uiteraard ook zoiets gereden van de concurrent Nissan. Mijn broer reed toen een Datsun Laurel en ik een Maxima QX V6.

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply