Overname Alpina door BMW

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Overname Alpina door BMW

Post by Jeroen »

Het wemelt overal in (social) media al van de berichten, de overname van Alpina door BMW zoals die vandaag officieel bekend werd gemaakt in een persbericht. De afgelopen jaren kreeg BMW al een steeds grotere vinger in de Alpina pap, zo legde BMW op dat de Alpina modellen niet meer paarden mochten hebben dan de M modellen (dat was in de jaren '80 en '90 wel anders).

De afgelopen jaren kwamen de Alpina's al zo goed als 'af' uit de BMW fabrieken. Aan de motoren deed Alpina al niks meer, alleen een stukje motormanagement. Wat er dan overblijft is veredeling: speciale spoilers en striping, maar vooral de interieurs! Betere leerkwaliteit en betere afwerking. In Buchloe staan ze gewoon het leer van nieuwe BMW stoelen en sturen af te trekken om het vervolgens even dunnetjes met beter leer en beter handwerk over te doen. Dan nog wat aanpassingen aan het onderstel erbij, en klaar.

En eerlijk is eerlijk, waar bijv een F30 M3 knap hard is, is een F30 B3 gewoon iets gemoedelijker geveerd, maar geeft niet minder vertrouwen. Wel een prima gevoel van balans en comfort. Met de afwerking maakt Alpina daar het verschil.

Hoe nu verder: Alpina blijft Alpina, op hoofdlijnen, tot 2025. Dan gaat Buchloe ws dicht en wordt eea ingelijfd bij BMW. Misschien nog wel als Alpina op een manier vergelijkbaar aan de verhouding Mercedes-Benz en AMG, maar dan iets minder op de sportiviteit en iets meer op exclusiviteit. Maar het kan zomaar zijn dat die legendarische naam gaat verdwijnen en wordt opgenomen in M en Individual. Burkard Bovensiepen had eigenlijk al afscheid genomen, Andreas gaat dat waarschijnlijk ook wel doen, en dan kan Florian de toko de komende jaren nog runnen.

Wel zonde, want het zou mij niets verbazen als na motorsport "divisie" Schnitzer ook de naam Alpina straks gaat verdwijnen of een badge/actiemodelletje wordt.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Overname Alpina door BMW

Post by uwbuurman »

Ik denk dat de naam Alpina een lijn wordt. Misschien wel elektrisch spul of bij de waterstoflijn beetje idee van Cupra, van Seat. Maar jammer is het wel, hoewel onvermijdelijk ook. In het huidige milieuklimaat gaat dit soort concepten niet meer overleven.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Overname Alpina door BMW

Post by raymondw »

Kleinere partijen zoals Alpina gaan het met de toenemende digitalisering steeds moeilijker krijgen, verdergaande integratie is dus dan ook logisch. De waarde van de merknaam Alpina wordt nu nog bepaald door een klein liefhebber segment, maar deze niche is op middellange termijn een risico voor de continuïteit. Onder de vleugels van een grotere moeder kan Alpina zich verder ontwikkelen,, en niet onbelangrijk voor de Duitse cultuur, de belangen van de belegschaft zijn hiermee ook geborgd terwijl de familie Bovensiepen niet meer alleen voor het bedrijfsrisico aansprakelijk is.

BMW daarentegen krijgt een sterke merknaam in zijn portfolio, waar ze in de toekomst ook verder mee kunnen. Mooie win-win voor alle partijen zoals ik het zie. En de markt die veranderd toch wel. Over tien jaar zit de buying power niet meer bij onze generatie, maar bij de jongere garde. En deze groep heeft heel andere wensen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Overname Alpina door BMW

Post by Jeroen »

Tsja, in hoeverre gaat Alpina zich ontwikkelen? In de duitse vakbladen lees ik vooral dat men benadrukt dat BMW de merknaam Alpina heeft verkregen om daarmee in het exclusieve segment een brug te slaan tussen BMW en Rolls-Royce. Dat die auto van de toekomst wat anders is dan een sportieve(re) BMW lijkt me evident en ik kan mij ook levendig voorstellen dat men niet blij wordt van die EV ontwikkelingen ondanks een indrukwekkend gebouw genaamd XB7. Binnen een paar jaar komt alles van Alpina voor 100% van de normale productielijnen als een soort Individual met nog wat extra.

Als ik het goed begrijp gaat de firma Bovensiepen straks zelfstandig door. Om te zorgen voor onderhoud en onderdelenvoorziening van bestaande Alpina modellen, uiteraard de wijnhandel, en waarschijnlijk stapt men wel in een iets andere niche, wie weet wat dat is. Misschien iets meer terug naar de roots en weer gekke dingen bouwen, of een eigen product à la Wiesmann, wie weet. Sterker nog, BMW wil dat soort "uitwassen" liever niet dus als men die kant op gaat kan het zomaar zijn dat de techniek van een andere fabrikant gaat komen.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply