Overname Alpina door BMW
Posted: Thu Mar 10, 2022 11:14 pm
Het wemelt overal in (social) media al van de berichten, de overname van Alpina door BMW zoals die vandaag officieel bekend werd gemaakt in een persbericht. De afgelopen jaren kreeg BMW al een steeds grotere vinger in de Alpina pap, zo legde BMW op dat de Alpina modellen niet meer paarden mochten hebben dan de M modellen (dat was in de jaren '80 en '90 wel anders).
De afgelopen jaren kwamen de Alpina's al zo goed als 'af' uit de BMW fabrieken. Aan de motoren deed Alpina al niks meer, alleen een stukje motormanagement. Wat er dan overblijft is veredeling: speciale spoilers en striping, maar vooral de interieurs! Betere leerkwaliteit en betere afwerking. In Buchloe staan ze gewoon het leer van nieuwe BMW stoelen en sturen af te trekken om het vervolgens even dunnetjes met beter leer en beter handwerk over te doen. Dan nog wat aanpassingen aan het onderstel erbij, en klaar.
En eerlijk is eerlijk, waar bijv een F30 M3 knap hard is, is een F30 B3 gewoon iets gemoedelijker geveerd, maar geeft niet minder vertrouwen. Wel een prima gevoel van balans en comfort. Met de afwerking maakt Alpina daar het verschil.
Hoe nu verder: Alpina blijft Alpina, op hoofdlijnen, tot 2025. Dan gaat Buchloe ws dicht en wordt eea ingelijfd bij BMW. Misschien nog wel als Alpina op een manier vergelijkbaar aan de verhouding Mercedes-Benz en AMG, maar dan iets minder op de sportiviteit en iets meer op exclusiviteit. Maar het kan zomaar zijn dat die legendarische naam gaat verdwijnen en wordt opgenomen in M en Individual. Burkard Bovensiepen had eigenlijk al afscheid genomen, Andreas gaat dat waarschijnlijk ook wel doen, en dan kan Florian de toko de komende jaren nog runnen.
Wel zonde, want het zou mij niets verbazen als na motorsport "divisie" Schnitzer ook de naam Alpina straks gaat verdwijnen of een badge/actiemodelletje wordt.
De afgelopen jaren kwamen de Alpina's al zo goed als 'af' uit de BMW fabrieken. Aan de motoren deed Alpina al niks meer, alleen een stukje motormanagement. Wat er dan overblijft is veredeling: speciale spoilers en striping, maar vooral de interieurs! Betere leerkwaliteit en betere afwerking. In Buchloe staan ze gewoon het leer van nieuwe BMW stoelen en sturen af te trekken om het vervolgens even dunnetjes met beter leer en beter handwerk over te doen. Dan nog wat aanpassingen aan het onderstel erbij, en klaar.
En eerlijk is eerlijk, waar bijv een F30 M3 knap hard is, is een F30 B3 gewoon iets gemoedelijker geveerd, maar geeft niet minder vertrouwen. Wel een prima gevoel van balans en comfort. Met de afwerking maakt Alpina daar het verschil.
Hoe nu verder: Alpina blijft Alpina, op hoofdlijnen, tot 2025. Dan gaat Buchloe ws dicht en wordt eea ingelijfd bij BMW. Misschien nog wel als Alpina op een manier vergelijkbaar aan de verhouding Mercedes-Benz en AMG, maar dan iets minder op de sportiviteit en iets meer op exclusiviteit. Maar het kan zomaar zijn dat die legendarische naam gaat verdwijnen en wordt opgenomen in M en Individual. Burkard Bovensiepen had eigenlijk al afscheid genomen, Andreas gaat dat waarschijnlijk ook wel doen, en dan kan Florian de toko de komende jaren nog runnen.
Wel zonde, want het zou mij niets verbazen als na motorsport "divisie" Schnitzer ook de naam Alpina straks gaat verdwijnen of een badge/actiemodelletje wordt.