320isimon - BMW E30 320is
320isimon - BMW E30 320is
Beste BMW liefhebbers,
In mijn zoektocht naar wat kennis van de BMW E30 320is heb ik besloten om mij hier aan te melden. In het verleden was ik actief op M3E30.nl, maar dat forum is helaas ter ziele gegaan. Op het 'gewone' E30Fansite forum ontbreekt mijns inziens de echte kennis van de S14 motor. Facebook leent zich hier slecht voor, vandaar dat ik hier kijk.
Mijn naam is Simon en bezit al heel lang een 320is. De carrosserie is gerestaureerd. Interieur niet. De techniek waar nodig wel. Motor is niet uit elkaar geweest. Maar wel zijn bijvoorbeeld alle slangen en diverse pakkingen vervangen. Afgelopen jaar een Bilstein B12 schokdemper-veren set gemonteerd inclusief alle veerpootlagers. Een 320is code plug voor de OBC2 en onlangs een nieuwe RVS uitlaat van Supersprint. Na 1-2 jaar schorsing wil ik auto weer gaan gebruiken. De APK is echter verlopen. En dan komt nu het volgende:
Bij de BMW specialist (moderne BMW's) om de hoek geconstateerd dat de auto niet gekeurd kan worden want de CO is te hoog. De motor loopt ook minder mooi en hij zuipt benzine. Het stinkt echt enorm naar de benzine.
In 2016 is de auto door Jeroen (de forumbeheerder als ik mij niet vergis) onderhanden genomen. De kleppen zijn gesteld, een E36 veerspanner gemonteerd. Mechanische en vacuumsynchronisatie en CO afgesteld met de LHM. De veerpositie is toen gewijzigd. Tevens zijn de rubberen blokken tussen de inlaat en cilinderkop vervangen, nieuwe bougies en injectoren gereinigd en getest. De stationairloop is toen wat hoger afgesteld: een ruime 1000 RPM, voor wat meer 'power'. Echter als de motor nu eenmaal op temperatuur is draait hij stationair zo'n 1500 RPM.
Wat nu? Ik kan er niet mee rijden en de BMW specialist durft er zijn vingers eigenlijk niet aan te branden. Ik ken eigenlijk geen mensen in de buurt die er verstand van hebben. Ik heb door de jaren heen natuurlijk links en rechts wel wat gelezen, maar weet niet goed waar ik nu het beste kan beginnen en aan draaien om het in orde te krijgen. Ik heb geprobeerd de stationairloop om laag te krijgen door de grote schroef bij de ICV in te draaien, maar die zit al bijna helemaal dicht.
Enkele plaatjes:
De bougies die ik eruit heb gedraaid:
Voor dagelijks vervoer
Met vriendelijke groet,
Simon
In mijn zoektocht naar wat kennis van de BMW E30 320is heb ik besloten om mij hier aan te melden. In het verleden was ik actief op M3E30.nl, maar dat forum is helaas ter ziele gegaan. Op het 'gewone' E30Fansite forum ontbreekt mijns inziens de echte kennis van de S14 motor. Facebook leent zich hier slecht voor, vandaar dat ik hier kijk.
Mijn naam is Simon en bezit al heel lang een 320is. De carrosserie is gerestaureerd. Interieur niet. De techniek waar nodig wel. Motor is niet uit elkaar geweest. Maar wel zijn bijvoorbeeld alle slangen en diverse pakkingen vervangen. Afgelopen jaar een Bilstein B12 schokdemper-veren set gemonteerd inclusief alle veerpootlagers. Een 320is code plug voor de OBC2 en onlangs een nieuwe RVS uitlaat van Supersprint. Na 1-2 jaar schorsing wil ik auto weer gaan gebruiken. De APK is echter verlopen. En dan komt nu het volgende:
Bij de BMW specialist (moderne BMW's) om de hoek geconstateerd dat de auto niet gekeurd kan worden want de CO is te hoog. De motor loopt ook minder mooi en hij zuipt benzine. Het stinkt echt enorm naar de benzine.
In 2016 is de auto door Jeroen (de forumbeheerder als ik mij niet vergis) onderhanden genomen. De kleppen zijn gesteld, een E36 veerspanner gemonteerd. Mechanische en vacuumsynchronisatie en CO afgesteld met de LHM. De veerpositie is toen gewijzigd. Tevens zijn de rubberen blokken tussen de inlaat en cilinderkop vervangen, nieuwe bougies en injectoren gereinigd en getest. De stationairloop is toen wat hoger afgesteld: een ruime 1000 RPM, voor wat meer 'power'. Echter als de motor nu eenmaal op temperatuur is draait hij stationair zo'n 1500 RPM.
Wat nu? Ik kan er niet mee rijden en de BMW specialist durft er zijn vingers eigenlijk niet aan te branden. Ik ken eigenlijk geen mensen in de buurt die er verstand van hebben. Ik heb door de jaren heen natuurlijk links en rechts wel wat gelezen, maar weet niet goed waar ik nu het beste kan beginnen en aan draaien om het in orde te krijgen. Ik heb geprobeerd de stationairloop om laag te krijgen door de grote schroef bij de ICV in te draaien, maar die zit al bijna helemaal dicht.
Enkele plaatjes:
De bougies die ik eruit heb gedraaid:
Voor dagelijks vervoer
Met vriendelijke groet,
Simon
Last edited by 320isimon on Wed Oct 25, 2023 11:34 pm, edited 2 times in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Ha Simon, leuk dat je je hier meldt! Maar ja, als er zo'n prutser aan je auto heeft geschroefd, dan komt het niet meer goed he
Inderdaad jammer dat de aloude S14 community ter ziele is, helaas hebben ook veel eigenaren hun S14's inmiddels van de hand gedaan (mijzelf incluis).
Ik weet eigenlijk niet meer uit welke regio je komt, maar je bent hier in Woerden welkom om eens een onderzoek in te stellen hoor. Als de motor nu 1500 rpm loopt is er toch iets mis, mogelijk een vacuumlek maar kan bijv ook een kapotte temperatuurzender zijn waardoor de auto nu veel te rijk staat. Ik wil er best een keer naar kijken en heb hier een viergastester staan zodat je gelijk kunt zien of de auto daarna APK waardig is. Als het goed is, is jouw auto zonder kat en mag deze een CO van 3,5 hebben, dat moet prima haalbaar zijn.
Inderdaad jammer dat de aloude S14 community ter ziele is, helaas hebben ook veel eigenaren hun S14's inmiddels van de hand gedaan (mijzelf incluis).
Ik weet eigenlijk niet meer uit welke regio je komt, maar je bent hier in Woerden welkom om eens een onderzoek in te stellen hoor. Als de motor nu 1500 rpm loopt is er toch iets mis, mogelijk een vacuumlek maar kan bijv ook een kapotte temperatuurzender zijn waardoor de auto nu veel te rijk staat. Ik wil er best een keer naar kijken en heb hier een viergastester staan zodat je gelijk kunt zien of de auto daarna APK waardig is. Als het goed is, is jouw auto zonder kat en mag deze een CO van 3,5 hebben, dat moet prima haalbaar zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Hoi Simon, welkom! Dat zijn geen vrolijke berichten over je 320iS. Maar het is vast oplosbaar, zeker met de hulp van Jeroen.
Overigens, ik kan je plaatjes niet zien.
Overigens, ik kan je plaatjes niet zien.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Maf, plaatjes deden het eerst wel, nu niet meer. Privacy instellingen in Google?
Regards/groeten, Jeroen
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Hoi Jeroen, bedankt voor je snelle antwoord. Ik had anders veel vertrouwen in jou
Ik kom uit de regio Eindhoven-Helmond. Even langs komen wordt dus wat moeilijk met een geschorste auto en een verlopen APK. Vandaar dat ik het eerst zo probeer op te lossen. De basis zou toch redelijk goed moeten zijn na mijn bezoek aan jou een aantal jaren geleden. Er is sindsdien niet heel veel met de auto gereden.
Ik had al wat met remmenreiniger rond gespoten, maar kon geen lekkage vinden. Maar ik zal eens naar de temperatuurzender kijken. Dat is die 2-polige blauwe op de kvs-buis als ik mij niet vergis. De andere bruine is voor de koelwatertemperatuurmeter in de tellerbak.
Voor wat betreft de plaatjes. Ik heb ze vanuit Google Foto's geüpload. Ik merk nu zelf dat wanneer ik niet bij Google ben ingelogd, ik de plaatjes ook niet kan zien. Vreemd. Wat is een gangbare host om je afbeeldingen op te slaan en te uploaden naar een forum? Ik had vroeger Photobucket, maar die werkt niet meer goed of ik moet er voor betalen.
Ik kom uit de regio Eindhoven-Helmond. Even langs komen wordt dus wat moeilijk met een geschorste auto en een verlopen APK. Vandaar dat ik het eerst zo probeer op te lossen. De basis zou toch redelijk goed moeten zijn na mijn bezoek aan jou een aantal jaren geleden. Er is sindsdien niet heel veel met de auto gereden.
Ik had al wat met remmenreiniger rond gespoten, maar kon geen lekkage vinden. Maar ik zal eens naar de temperatuurzender kijken. Dat is die 2-polige blauwe op de kvs-buis als ik mij niet vergis. De andere bruine is voor de koelwatertemperatuurmeter in de tellerbak.
Voor wat betreft de plaatjes. Ik heb ze vanuit Google Foto's geüpload. Ik merk nu zelf dat wanneer ik niet bij Google ben ingelogd, ik de plaatjes ook niet kan zien. Vreemd. Wat is een gangbare host om je afbeeldingen op te slaan en te uploaden naar een forum? Ik had vroeger Photobucket, maar die werkt niet meer goed of ik moet er voor betalen.
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Als Jeroen wat hints en tips mee wil geven, dan zou ik best eens langs willen komen? Ik ken de S14 niet specifiek, maar heb wel een beetje met ITB's gewerkt.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Ik wil zeker even meedenken en lokale hulp is zeker welkom, ik heb zelf naar verwachting niet eerder dan juli tijd voor een dagje miereneuken.
Ondanks dat het geen rocket science is, zijn S14 kenners schaars (geworden). BMW specialisten zijn er zat, maar er zijn er helaas ook veel die eerst alles gaan ontregelen omdat zij van mening zijn dat tijdens een paar jaar stilstand de stelschroeven alle kanten op vliegen.
Goed dat de kans op vacuumlekkage niet zo groot lijkt, dat is altijd het eerste wat je wilt uitsluiten. Sensoren zijn een kanshebber, die blauwe van de kvs temperatuur is idd een bekend zwak punt, evt die van de inlaatlucht (in de LHM). Wat ook nog kan, dank zij onze moderne brandstoffen icm lange stilstand, is een verkleving in de brandstofdrukregelaar. Dat kan resulteren in een significant hogere brandstofdruk met hetzelfde effect als een defecte temp sensor, namelijk te rijk lopen.
Dus ik zou beginnen met die twee sensoren nameten en brandstofdruk op de rail meten (moet 3 bar zijn). Richtwaarden van die sensoren kan ik vanavond wel even opzoeken.
Overigens is er nog wel een noodoplossing denkbaar om iig de APK door te komen, als je één van de dopjes van de vacuum meetpunten op de gasklephuizen verwijdert zakt het stationair toerental een heel eind maar blijft de motor doorgaans wel lopen en duikt de CO meestal wel een stuk.
Ondanks dat het geen rocket science is, zijn S14 kenners schaars (geworden). BMW specialisten zijn er zat, maar er zijn er helaas ook veel die eerst alles gaan ontregelen omdat zij van mening zijn dat tijdens een paar jaar stilstand de stelschroeven alle kanten op vliegen.
Goed dat de kans op vacuumlekkage niet zo groot lijkt, dat is altijd het eerste wat je wilt uitsluiten. Sensoren zijn een kanshebber, die blauwe van de kvs temperatuur is idd een bekend zwak punt, evt die van de inlaatlucht (in de LHM). Wat ook nog kan, dank zij onze moderne brandstoffen icm lange stilstand, is een verkleving in de brandstofdrukregelaar. Dat kan resulteren in een significant hogere brandstofdruk met hetzelfde effect als een defecte temp sensor, namelijk te rijk lopen.
Dus ik zou beginnen met die twee sensoren nameten en brandstofdruk op de rail meten (moet 3 bar zijn). Richtwaarden van die sensoren kan ik vanavond wel even opzoeken.
Overigens is er nog wel een noodoplossing denkbaar om iig de APK door te komen, als je één van de dopjes van de vacuum meetpunten op de gasklephuizen verwijdert zakt het stationair toerental een heel eind maar blijft de motor doorgaans wel lopen en duikt de CO meestal wel een stuk.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Mss op de trailer richting Woerden?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Kan zeker ook, maar als gezegd wordt dat op z'n vroegst juli.
Vwb sensoren:
Koelwater 2.2-2.7 K Ohm bij 20 graden, log verlopend naar ca 0.30-0.36 K Ohm bij 80 gr.
Inlaatlucht meten via pins 1 en 4. Ca 2.2 K Ohm bij 20 gr en 1.5 K Ohm bij 30 gr.
Vwb sensoren:
Koelwater 2.2-2.7 K Ohm bij 20 graden, log verlopend naar ca 0.30-0.36 K Ohm bij 80 gr.
Inlaatlucht meten via pins 1 en 4. Ca 2.2 K Ohm bij 20 gr en 1.5 K Ohm bij 30 gr.
Regards/groeten, Jeroen
Re: 320isimon - BMW E30 320is
@ Wilmo: Je bent altijd welkom.
@ 323Baur: Die optie is er ook nog als redmiddel, maar wat omslachtiger. Mijn 5er F11 mag 2 ton trekken, maar ik bezit zelf geen rijbewijs E. En vanuit hier naar Woerden is dan toch zo'n 100 km en dat vind ik een te groot risico. Ik zou dan iemand moeten vragen die meegaat.
@ Jeroen: Bedankt voor de waardes. Ik ga de sensoren doormeten. 20 graden net even vlug gedaan (in de garage is het bijna 20 graden) en die waardes komen aardig overeen. Ik heb nu geen tijd om de auto warm te laten draaien. Dat zal volgende week worden.
De auto heeft wel af en toe gelopen en een paar rondjes gereden in de laatste 2 jaar. En 2x voorzien van een halve tank verse Super benzine. Maar ik zal ook de brandstofdruk meten.
Misschien is het enkel een falende sensor. We gaan het zien. In elk geval bedankt voor de input zover.
@ 323Baur: Die optie is er ook nog als redmiddel, maar wat omslachtiger. Mijn 5er F11 mag 2 ton trekken, maar ik bezit zelf geen rijbewijs E. En vanuit hier naar Woerden is dan toch zo'n 100 km en dat vind ik een te groot risico. Ik zou dan iemand moeten vragen die meegaat.
@ Jeroen: Bedankt voor de waardes. Ik ga de sensoren doormeten. 20 graden net even vlug gedaan (in de garage is het bijna 20 graden) en die waardes komen aardig overeen. Ik heb nu geen tijd om de auto warm te laten draaien. Dat zal volgende week worden.
De auto heeft wel af en toe gelopen en een paar rondjes gereden in de laatste 2 jaar. En 2x voorzien van een halve tank verse Super benzine. Maar ik zal ook de brandstofdruk meten.
Misschien is het enkel een falende sensor. We gaan het zien. In elk geval bedankt voor de input zover.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Jeroen heeft de beschikking over een bus en trailer, en als het moet zelfs een chauffeur
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Ik heb eindelijk even tijd gehad om de sensoren door te meten. Motor op bedrijfstemperatuur laten komen (ksv meter mooi in het midden). Daarna afgezet en de multimeter gepakt:
- kvs sensor geeft 0,20 K Ohm. Dit wijkt af van de 0,30 - 0,36 K Ohm
- inlaatlucht via pins 1 en 4 geeft keurig 1,523 K Ohm
Ik denk dat ik om te beginnen een nieuwe kvs sensor (de blauwe) ga kopen.
Benzinedruk heb ik nog niet kunnen meten.
Als ik 1 of 2 van de dopjes van de vacuum meetpunten verwijder, zakt inderdaad het motortoerental naar acceptabele waardes (ongeveer 900 tpm). De motor lijkt er alleen niet mooier door te gaan lopen.
Wordt vervolgd
- kvs sensor geeft 0,20 K Ohm. Dit wijkt af van de 0,30 - 0,36 K Ohm
- inlaatlucht via pins 1 en 4 geeft keurig 1,523 K Ohm
Ik denk dat ik om te beginnen een nieuwe kvs sensor (de blauwe) ga kopen.
Benzinedruk heb ik nog niet kunnen meten.
Als ik 1 of 2 van de dopjes van de vacuum meetpunten verwijder, zakt inderdaad het motortoerental naar acceptabele waardes (ongeveer 900 tpm). De motor lijkt er alleen niet mooier door te gaan lopen.
Wordt vervolgd
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Hoewel de waarde van je kvs meting niet dusdanig afwijkt dat het problemen zou veroorzaken heb je wel kans dat de waardes van de gever niet meer betrouwbaar zijn of inconsistent. Wetende dat het een bekend probleem is, idd gewoon vervangen.
De dopjes van de vacuum meetpunten verwijderen is ook alleen maar een lapmiddel om de waardes even te doen dalen zodat je door de APK komt, ben je iig mobieler. Het is zeker geen oplossing.
De dopjes van de vacuum meetpunten verwijderen is ook alleen maar een lapmiddel om de waardes even te doen dalen zodat je door de APK komt, ben je iig mobieler. Het is zeker geen oplossing.
Regards/groeten, Jeroen
Re: 320isimon - BMW E30 320is
welcome...I have the 320 is for 30 years
Re: 320isimon - BMW E30 320is
Kleine update na helaas veel te weinig tijd gehad te hebben de laatste 2 maanden.
Omdat de garage om de hoek geen passende brandstofdrukmeter had, heb ik de druk nog niet kunnen testen. Dat besloot mij om de injectoren eens los te halen inclusief de rail. Alles een keertje doorgeblazen met wat remmenreiniger.
Wanneer ik de brandstofrail gaten dichtstop en de luchtcompressor erop zet hoor/voel ik bij precies 3 bar de drukregelaar klikken. Dat lijkt dus in orde. Alles teruggemonteerd en toen viel op dat de vacuümslangen komende van de rembekrachtiger aardig loszitten. Dit betreft dan de aansluitbussen op de luchtinlaatbuizen.
De passing van de bussen lijkt wat losser te worden na verloop van jaren. Dit geldt ook voor de derde aansluiting die met de ICV is verbonden. Is het raadzaam om deze aansluitbussen vast te lijmen met bijv een Loctite?
Helaas brak een van de slangen af. Droog en knetterhard na 34 jaar! Dit zijn dan ook precies de 3 slangen die ik nog nooit had vervangen. Voor de rest zijn alle slangen van de auto vervangen. Ik kom alleen niet achter de juiste ETK nummers.
Het gaat om de volgende 3 slangen:
#14 zou de 'stoffen' slang moeten zijn. Maar ik vind die vrij prijzig voor een gewoon stukje slang, zie link hieronder
#16 ETK 34331158410 geeft een aansluitelement weer terwijl ik hier een van de twee voorgevormde gebogen slangen zou verwachten.
En dan mis ik nog de 3e slang.
https://bmwshop.ekris.nl/47259-bmw-320i ... id=34_0700
Als laatste heb ik nog de 2-polige blauwe temperatuursensor vervangen. Maar ik kan nu dus de motor niet laten draaien
Omdat de garage om de hoek geen passende brandstofdrukmeter had, heb ik de druk nog niet kunnen testen. Dat besloot mij om de injectoren eens los te halen inclusief de rail. Alles een keertje doorgeblazen met wat remmenreiniger.
Wanneer ik de brandstofrail gaten dichtstop en de luchtcompressor erop zet hoor/voel ik bij precies 3 bar de drukregelaar klikken. Dat lijkt dus in orde. Alles teruggemonteerd en toen viel op dat de vacuümslangen komende van de rembekrachtiger aardig loszitten. Dit betreft dan de aansluitbussen op de luchtinlaatbuizen.
De passing van de bussen lijkt wat losser te worden na verloop van jaren. Dit geldt ook voor de derde aansluiting die met de ICV is verbonden. Is het raadzaam om deze aansluitbussen vast te lijmen met bijv een Loctite?
Helaas brak een van de slangen af. Droog en knetterhard na 34 jaar! Dit zijn dan ook precies de 3 slangen die ik nog nooit had vervangen. Voor de rest zijn alle slangen van de auto vervangen. Ik kom alleen niet achter de juiste ETK nummers.
Het gaat om de volgende 3 slangen:
#14 zou de 'stoffen' slang moeten zijn. Maar ik vind die vrij prijzig voor een gewoon stukje slang, zie link hieronder
#16 ETK 34331158410 geeft een aansluitelement weer terwijl ik hier een van de twee voorgevormde gebogen slangen zou verwachten.
En dan mis ik nog de 3e slang.
https://bmwshop.ekris.nl/47259-bmw-320i ... id=34_0700
Als laatste heb ik nog de 2-polige blauwe temperatuursensor vervangen. Maar ik kan nu dus de motor niet laten draaien
Last edited by 320isimon on Wed Oct 25, 2023 11:35 pm, edited 1 time in total.