BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Even voorstellen, ik ben Alwin de Vries woonachtig in Sint Annaparochie Friesland.
Ben +/- al 15 jaar in het bezit van 2 e21's type 1, een 78'er en en 75'er.
Beide autos zijn van mijn broer, en hij is enthosiast begonnen beide te strippen en op te knappen.
Eerst de zwarte en enige jaren later de rode.
Gezien de projecten nu al 2 x verhuist zijn, en ik er een hard hoofd in heb dat het ooit nog eens af word gemaakt, hebben we besloten een knappere e21 te kopen waar gewooon niet zoveel werk aan zit als deze 2.
Ik wou het liefst een 6 cilinder met 5 bak en een schuif kanteldak, kleur en uitvoering was niet heel belangrijk.
Meest belangrijke was niet weer een totaal restauratie project aan te halen.
Na wat rond speuren op internet in voornamelijk Duitsland, Nederland en België was ik er wel achter dat het geen koopje zou worden.
Wat ik positief vind, E21's zijn in de jaren eindelijk eens wat duurder geworden.
Had al een aantal advertenties opgeslagen en wat dingen vergeleken, en toen heb ik de man van deze rode 320 eens opgebeld, na wat informatie ingewonnen te hebben ben ik afgelopen maandag richting Antwerpen gereden.
De eigenaar heeft meerdere e21’s en deze wou hij wel laten gaan, gezien hij nog meer projecten had en deze bleef anders maar staan. De auto was zoals omschreven, keihard maar wel met een beetje werk. Gaat om een 1982’er 320/6 met 5 bak en schuif kantel dak. Auto is sinds 1998 afgemeld en is daarna ook niet meer op straat geweest. Helaas zijn de voorspatborden al eens gedemonteerd voor waarschijnlijk een andere auto, maar ik heb er 2 harde spatborden bij gekregen.
Op het aanhangertje en weer +/- 4 uurtjes terug naar Friesland gestuurd.
Eenmaal thuis gekomen de auto even goed schoongemaakt van buiten en de spatborden er even los op gezet.
Zover is het eerst, binnenkort eerst inventariseren wat ik nodig ben om de auto rijdend te krijgen.
Ben +/- al 15 jaar in het bezit van 2 e21's type 1, een 78'er en en 75'er.
Beide autos zijn van mijn broer, en hij is enthosiast begonnen beide te strippen en op te knappen.
Eerst de zwarte en enige jaren later de rode.
Gezien de projecten nu al 2 x verhuist zijn, en ik er een hard hoofd in heb dat het ooit nog eens af word gemaakt, hebben we besloten een knappere e21 te kopen waar gewooon niet zoveel werk aan zit als deze 2.
Ik wou het liefst een 6 cilinder met 5 bak en een schuif kanteldak, kleur en uitvoering was niet heel belangrijk.
Meest belangrijke was niet weer een totaal restauratie project aan te halen.
Na wat rond speuren op internet in voornamelijk Duitsland, Nederland en België was ik er wel achter dat het geen koopje zou worden.
Wat ik positief vind, E21's zijn in de jaren eindelijk eens wat duurder geworden.
Had al een aantal advertenties opgeslagen en wat dingen vergeleken, en toen heb ik de man van deze rode 320 eens opgebeld, na wat informatie ingewonnen te hebben ben ik afgelopen maandag richting Antwerpen gereden.
De eigenaar heeft meerdere e21’s en deze wou hij wel laten gaan, gezien hij nog meer projecten had en deze bleef anders maar staan. De auto was zoals omschreven, keihard maar wel met een beetje werk. Gaat om een 1982’er 320/6 met 5 bak en schuif kantel dak. Auto is sinds 1998 afgemeld en is daarna ook niet meer op straat geweest. Helaas zijn de voorspatborden al eens gedemonteerd voor waarschijnlijk een andere auto, maar ik heb er 2 harde spatborden bij gekregen.
Op het aanhangertje en weer +/- 4 uurtjes terug naar Friesland gestuurd.
Eenmaal thuis gekomen de auto even goed schoongemaakt van buiten en de spatborden er even los op gezet.
Zover is het eerst, binnenkort eerst inventariseren wat ik nodig ben om de auto rijdend te krijgen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
He Alwin, wat leuk!! Dat is alweer even geleden. Nieuwe loods is ook mooi geworden!!
Gefeliciteerd met de 320/6. Is ze inderdaad hard? En wat is dat voor raars aan de tankklep?
Groet, Koos
Gefeliciteerd met de 320/6. Is ze inderdaad hard? En wat is dat voor raars aan de tankklep?
Groet, Koos
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Welkom hier Alwin! Ziet er op het eerste gezicht zeker niet slecht uit! Zie ondertussen meer leuks staan en een sterke voorliefde voor E28's, en dat kan ik me ook wel weer voorstellen!
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Hey Koos ! klopt, dat is alweer een tijdje terug.
Toen had ik de loods in Berlikum nog, jij hebt toen die alpina velgen en dat alpina stuurtje opgehaald. Inmiddels is alles verhuisd naar Sint Annaparochie waar we in 2020 een nieuwe loods hebben gebouwd.
De e21 is van onderen keihard, dorpels zitten niet in elkaar of iets dergelijks. Rondom het schuifkanteldak geen roest. Wielkasten voor en achter perfect. Kofferbak is nergens verrot.
Wel de bekende plekjes bij de b stijlen, teminste er zit wat roest onder het rubber van de zijramen. Tank klepje lijkt wel eens kaal gehaald te zijn, waarschijnlijk beginnende roest. Dit heeft de motorkap ook, zit een blaas op de voorkant. En volgens mij de onderkant van de wielkasten achter onder( waar de wielophanging zit) hier laat de kit los.
Jeroen, ja klopt ben eigenaar van een aantal e28’s en een e34. Toen ik 18 werd kocht ik een M535i en sindsdien vind ik het nog steeds een prachtige auto om aan te sleutelen en mee te rijden. Niet al de auto’s in de loods zijn van mij overigens, staan ook een hoop auto’s van klanten en vrienden.
Maar weer even over de e21, dit is het idee.
- Spatborden voor strak maken en laten spuiten + tankklepje
- Grill verwijderen en orginele set koplampen en grillen plaatsen
- Interieur wisselen voor recaro interieur wat we al een aantal jaar hebben
- Ander stuurtje plaatsen, waarschijnlijk het houten stuurtje uit de andere e21
- Achteras wisselen voor eentje van een 323i, ligt er ook nog
- Veerpoten voor wisselen voor die van een 323i + remmen, ook nog aanwezig
- Motor wisselen voor een M20B25 uit een 87’er 325i, ligt ook nog op de pallet
- Uitlaat van een 323i plaatsen, hebben we ook liggen
- Schokbrekers en veren wisselen voor wat nieuws, ben er nog niet over uit wat er onder komt
- Kleine achter spoiler wisselen voor een BBS spoiler
- Uitzoeken welke bumpers nog het mooist zijn en deze wisselen
- De “Kaseloch” velgen wisselen voor een setje 15 inch MSW
Nog wat fotos van het interieur en het stuur
De velgen welke ik al eens af heb laten draaien
Toen had ik de loods in Berlikum nog, jij hebt toen die alpina velgen en dat alpina stuurtje opgehaald. Inmiddels is alles verhuisd naar Sint Annaparochie waar we in 2020 een nieuwe loods hebben gebouwd.
De e21 is van onderen keihard, dorpels zitten niet in elkaar of iets dergelijks. Rondom het schuifkanteldak geen roest. Wielkasten voor en achter perfect. Kofferbak is nergens verrot.
Wel de bekende plekjes bij de b stijlen, teminste er zit wat roest onder het rubber van de zijramen. Tank klepje lijkt wel eens kaal gehaald te zijn, waarschijnlijk beginnende roest. Dit heeft de motorkap ook, zit een blaas op de voorkant. En volgens mij de onderkant van de wielkasten achter onder( waar de wielophanging zit) hier laat de kit los.
Jeroen, ja klopt ben eigenaar van een aantal e28’s en een e34. Toen ik 18 werd kocht ik een M535i en sindsdien vind ik het nog steeds een prachtige auto om aan te sleutelen en mee te rijden. Niet al de auto’s in de loods zijn van mij overigens, staan ook een hoop auto’s van klanten en vrienden.
Maar weer even over de e21, dit is het idee.
- Spatborden voor strak maken en laten spuiten + tankklepje
- Grill verwijderen en orginele set koplampen en grillen plaatsen
- Interieur wisselen voor recaro interieur wat we al een aantal jaar hebben
- Ander stuurtje plaatsen, waarschijnlijk het houten stuurtje uit de andere e21
- Achteras wisselen voor eentje van een 323i, ligt er ook nog
- Veerpoten voor wisselen voor die van een 323i + remmen, ook nog aanwezig
- Motor wisselen voor een M20B25 uit een 87’er 325i, ligt ook nog op de pallet
- Uitlaat van een 323i plaatsen, hebben we ook liggen
- Schokbrekers en veren wisselen voor wat nieuws, ben er nog niet over uit wat er onder komt
- Kleine achter spoiler wisselen voor een BBS spoiler
- Uitzoeken welke bumpers nog het mooist zijn en deze wisselen
- De “Kaseloch” velgen wisselen voor een setje 15 inch MSW
Nog wat fotos van het interieur en het stuur
De velgen welke ik al eens af heb laten draaien
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Ja, toen was je al aan het bouwen. Maar die 323i uitlaat, dan moet je wel het balkje onder de kofferbakvloer doen en het uitlaatgat onder de bumper.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Leuke plannen Alwin! Houd ons vooral op de hoogte!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Leuk hoor! Gefeliciteerd met deze aankoop
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Mooie verzameling aldaar. Altijd leuk om weer een nieuw project te zien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Thanks Peter, gisteren jou tread helemaal door gekeken, ik heb nacht dienst en tijd zat
Wat een mazzel heb jij met die auto.
Zo gaaf kom je ze niet veel tegen.
Wat een mazzel heb jij met die auto.
Zo gaaf kom je ze niet veel tegen.
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Zat even op de externe harde schijf te zoeken naar foto's, stonden ook nog wat e21 foto's op.
Dit was mijn 2de bmw, zal ergens in 2005 geweest zijn ( fotos zijn ook van die tijd, waarschijnlijk van een 6230 nokia )
Was een lapis blauwe 315 met een e12 520 4 cil.
Kocht ik voor een dikke prijs van 500,-
Kwam bij een airco boer weg, die had er ook een aftermarket airco in gebouwd.
Was echt een mooie roestvrije auto.
Beetje opgeknapt en later weer verkocht voor 1500,- aan een collega.
Die heeft de auto later nog omgebouwd naar 323i, of i daarna ooit nog gereden heeft weet ik niet.
Hij had er ook nog een 320/6 bij gekocht beide projecten zijn gestrand en toen is het spul in 1 x verkocht aan iemand die ze beide gesloopt heeft geloof ik.
En dit was de zwarte 316 die ik eerder al gepost heb, zo zag deze eruit toen we hem kochten. Oorspronkelijk was deze reseda groen.
Was in 2008.
Dit was mijn 2de bmw, zal ergens in 2005 geweest zijn ( fotos zijn ook van die tijd, waarschijnlijk van een 6230 nokia )
Was een lapis blauwe 315 met een e12 520 4 cil.
Kocht ik voor een dikke prijs van 500,-
Kwam bij een airco boer weg, die had er ook een aftermarket airco in gebouwd.
Was echt een mooie roestvrije auto.
Beetje opgeknapt en later weer verkocht voor 1500,- aan een collega.
Die heeft de auto later nog omgebouwd naar 323i, of i daarna ooit nog gereden heeft weet ik niet.
Hij had er ook nog een 320/6 bij gekocht beide projecten zijn gestrand en toen is het spul in 1 x verkocht aan iemand die ze beide gesloopt heeft geloof ik.
En dit was de zwarte 316 die ik eerder al gepost heb, zo zag deze eruit toen we hem kochten. Oorspronkelijk was deze reseda groen.
Was in 2008.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Altijd leuk om zo'n stukje historie te zien! Die laatste bestaat nog, hoewel 'ie al sinds 2008 geen APK meer heeft.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Dat nachtdienst ken ik wel inderdaad. Dankjewel over mijn auto maar ook deze heeft zijn dingen hoor. Ik denk als je die van mij uit elkaar haalt om echt te restaureren dat je ook genoeg tegenkomt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
Gaaf welkom hier en wat een gave collectie!
Groeten loentje
Groeten loentje
Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries
En weer even wat tijd gehad voor de E21, ben eerst begonnen met het spuiten van een aantal koplamp onderdelen welke al een aantal jaar in een doos lagen, gestraald en wel
Toen dit allemaal droog was de lenzen nog even in de wax gespoten om vervolgens alles weer in elkaar te zetten.
Toen was de voorkant aan de beurt, eerst alles maar eens verwijderd
Front is wat verrot en weer iets van opgeknapt, gaan we niet meer gebruiken.
Front ziet er wat smerig uit, maar is niet verrot en geen schade
Ik heb nog een redelijk front liggen, zit wel wat roest aan, en wat deukjes hier en daar.
Maar dat is op te lossen.
Spoiler ook helemaal schoongemaakt en gepoetst
Toen was het tijd om de bekabeling van de koplampen te herstellen en de koplampen te plaatsen.
+ 2 andere claxons, deze waren helemaal verrot.
En het geheel weer even passen
Dit was het eerst weer even, volgende plan is de spatborden passen en strak maken.
Dan wat spullen naar de spuiter en dan is de voorkant weer aardig compleet.
Toen dit allemaal droog was de lenzen nog even in de wax gespoten om vervolgens alles weer in elkaar te zetten.
Toen was de voorkant aan de beurt, eerst alles maar eens verwijderd
Front is wat verrot en weer iets van opgeknapt, gaan we niet meer gebruiken.
Front ziet er wat smerig uit, maar is niet verrot en geen schade
Ik heb nog een redelijk front liggen, zit wel wat roest aan, en wat deukjes hier en daar.
Maar dat is op te lossen.
Spoiler ook helemaal schoongemaakt en gepoetst
Toen was het tijd om de bekabeling van de koplampen te herstellen en de koplampen te plaatsen.
+ 2 andere claxons, deze waren helemaal verrot.
En het geheel weer even passen
Dit was het eerst weer even, volgende plan is de spatborden passen en strak maken.
Dan wat spullen naar de spuiter en dan is de voorkant weer aardig compleet.