Spa Classic 2022

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Spa Classic 2022

Post by Jeroen »

Ik ben mij nog door de foto's heen aan het worstelen, maar bij deze alvast een verslagje.

Vrijdag
Vrijdagochtend met de bazin afgereisd naar Spa. Met de 6-serie, zodat we alle ruimte hadden voor bagage, apparatuur, 2 stepjes, een koelbox, etc etc. Vaste routine, even accreditatie ophalen net buiten het circuit, daarmee kun je dan het terrein op, dan even naar het media center van het circuit. Vaak krijg je daar een pers hesje maar organisator Peter Auto verstrekt meestal alleen een armband, prettiger.

Tijd om eens de paddocks te gaan verkennen, die traditioneel per raceklasse gegroepeerd zijn. Veel bekend spul maar met bijv de nieuwe Endurance Racing Legends klasse ook weer een echte toevoeging. Lekker even rondkijken, maar bij de oude pitstraat treffen we nog veel gesloten boxen. Maar even de pitstraat in want meestal zijn de boxen aan die kant wel open. Lopen lekker het rijtje af, treffen al wat bekenden zoals de Franse M12 goeroe Eric Wassermann, maar eigenlijk zoeken we wat anders. Op het laatste plekje waar we nog niet hebben gekeken, helemaal vooraan de oude pitstraat, treffen we de heilige graal, de zojuist opgeleverde Rodenstock 320i turbo van Qvick Motors! We worden hartelijk ontvangen door Erik en zijn zoon Kenzi die vertellen hoe het tot nu toe loopt, eigenlijk ruim boven verwachting.

We kijken nog even naar de eerste training van het Groep C geweld en dan is de middag al een goed eind heen, er er dreigen de nodige buien dus we gaan ons hotel opzoeken. Zittend op het overdekte terras zien we dat de ernstigste buien net aan Spa voorbij gaan, gelukkig geen windhozen of overstromingen. Mooi, dan gaat het programma op het circuit vast niet in de war en kan ik mooi het avondprogramma meepakken. Dat gebulder door het donker blijven tenslotte fraaie herinneringen aan de 24 uurs races van weleer! Wel heel jammer dat met het afbreken van de oude tribunes na La Source een mooie achtergrond en ook een mooie lichtbron verloren is gegaan, het is dus overal langs de baan stikdonker wat het fotograferen knap bemoeilijkt (ik heb een hekel aan flitsfoto's). Ik begeef mij naar de pitstraat waar tenminste nog wat licht is en schiet nog wat actieplaatjes daar, en dan is het omstreeks 23:00 mooi geweest voor zo'n eerste dag.

Zaterdag
Bijtijds naar het circuit en daar treffen de al diverse mensen. Jo de Waal, onze Belgische vrienden Remy, Kristof en Frédéric, en Fransman Olivier. Na wat bijkletsen pakken we de stepjes naar Les Combes, helemaal bovenin. Ik klik mijn lange tele op mijn statief, nou, dat denk ik, met een klap valt de lens op de stelconplaat. Grrrrrr! In eerste instantie lijkt alles nog prima te functioneren maar 's avonds thuis blijkt alles toch nèt niet scherp, waarmee uiteindelijk het grootste deel van de foto's van deze dag rijp voor de prullenbak blijkt. Heel jammer en 't gaat weer geld kosten grrrr. En dóór. Na een tijdje buitenzijde Les Combes rijden we om, om vanuit de binnenkant te gaan fotograferen. Daar treffen we ook de hele familie Vissers maar ik ga gauw door, want de 320 van Qvick rijdt nu!

Later die dag praten we nog bij met Charles Veillard, waar we aangeven dat we zijn Groep 5 E21 missen. Hij legt uit dat vanwege het bouwjaar de auto in een ongunstige klasse wordt ingedeeld en het moet opnemen tegen oa de E24's en daarom niet competitief is, de 320 wordt vooral voor Franse hillclimb races ingezet en hij rijdt nu op Spa een 2002 met M12. Dat gaat nog niet vlekkeloos maar hij hoopt hier uiteindelijk meer vooraan te kunnen rijden in zijn klasse. Erik Qvick is zeer tevreden. Na een korte shakedown vorige week op Zolder houdt zijn auto zich nu op haar eerste echte evenement verrassend goed. Het malheur is beperkt gebleven, een losgeschoten turboslang en helaas de aandrijfriem van de dynamo die er steeds afloopt. Dat is nu een getande riem (op één van de aandrijfassen, zoals deze auto's dat destijds ook hadden) en de mannen zijn het erover eens dat dat voor het volgende evenement een v-riem moet gaan worden. Als dat alles is, valt er weinig te zeuren met een nieuw gebouwde auto!

Einde middag verlaten we het circuit weer, en ondanks dat de sfeer 's avonds altijd supergaaf is besluiten we dat we gewoon uitgebreid gaan dineren die avond, morgen weer een dag. Dus naar het hotel waar we eerst neerploffen op het terras, in de zon. Er komt een dikke Bentley aanrijden en Vincent Gaye en zijn vrouw stappen uit, lachen! Zij voegen zich bij ons en er wordt over van alles gekeuveld, hartstikke gezellig!

Zondag
Laatste dagje alweer, maar de zon brandt al vroeg dus het wordt nog even genieten! Op het circuit horen we dat de monteurs van Veillard na de zaterdagtraining nog best een klus hebben gehad om liggend onder de auto nog even een versnellingsbakwissel te doen dus het was een latertje, maar de auto lijkt er weer klaar voor. We genieten bij de Bus Stop chicane van een overdaad aan BMW's in de HTC klasse, waarna we nog een kleine ronde doen en even pauze houden in het media center. 's Middags kijken we bij Bus Stop naar Groep C en daarna de Endurance klasse met oa enkele M1's en de 320 turbo van Qvick, die z'n eerste race gewoon uitrijdt en -ik meen- 6e in klasse wordt, super!

Dan is de middag ook alweer een aardig eind heen en we moeten nog naar huis, dus tijd om de auto aan te slingeren. Al met al een prachtig weekend geweest! Wel grappig, een aantal vaste deelnemers ontbraken dit weekend en één voor één meldden zij zich per mail of whatsapp om te vragen hoe het was geweest. Gasten als Brady, Cutler, Mortier en Baak zijn doorgaans wel mensen die het evenement ook naast de baan tot een gezellig feestje maken dus die hebben we ook echt wel gemist, hopelijk de volgende ronde nóg beter.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Spa Classic 2022

Post by uwbuurman »

Klinkt als een prachtweekend, Jeroen! Ben benieuwd naar de overgebleven plaatjes...

Die Gaye, ken ik die? Is die van de glimmers? De broer van Marvin?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by Jeroen »

Zat leuke plaatjes, dat gaat goed komen, maar moet nog ff rondje uitzoeken haha.

Vincent Gaye is idd van de glimmers, is de importeur van een aantal grote merken in de sieraden en horloges en schijnt een aardig aandeel te hebben in een aantal van dat soort merken, volgens mij een van de meest vermogende mensen in België. Hij begon zijn racecarrière zo ongeveer met de 24 uur van Spa in een CSL, way back in 1973. Door de jaren heen heeft hij een waanzinnige verzameling klassiek racespul opgebouwd zoals een Porsche 917, Ferrari 250 GT Competizione, Ferrari 275 Comp., etc.

Zijn voertuigbeheersing is waanzinnig, op een feestje ter viering van zoveel jaar Ferrari stal hij de show tussen een bosje toch best gerenommeerde rijders zoals Michael Schumacher. En hij is niet bang om te spelen en gooien en smijten, ook met dat dure spul. Hij voelt zich vooral thuis in zijn 250, dat is altijd een genot om te zien, alleen die auto komt nooit lekker uit in de raceklasses dus vandaar dat hij tegenwoordig vooral in de 275 rijdt. Maar de herinneringen aan die 250 GT SWB... sowieso imo één van de mooiste ontwerpen ooit.

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Spa Classic 2022

Post by uwbuurman »

Ah zo, ik kende dat racedeel niet van die beste man. Interessant!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by 323baur »

Mooi verslag Jeroen.
Wel kloten van die lens, begint bijna standaard te worden zo.
Mooie platen ook!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by Jeroen »

Deel 1 van 't fotoverslag. Eerst maar eens een rondje paddocks...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De oude pitstraat blijft toch de plek waar de meeste historie en vaak de leukste actie te zien is

Image

Image

M30 op Webers!

Image

Image

Wat blijft dit toch prachtig blik! Hans Hugenholz, een Nederlands coureur die oa 7x de 24u van Le Mans reed, in zijn eigen 250 GT SWB

Image

Tijd voor actie op de baan nu!

Image

Image

Image

Charles Veillard, nu dus niet in een Groep 5 E21 maar in een 02 met M12. Kende helaas in de races wel wat strubbelingen dus een goede classificatie zat er niet in.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mooi even een sessie Groep C meepakken

Image

Image

Image

Image

Image

Tijd voor de actie van de vrijdagavond. Weinig actie op de baan zelf gefotografeerd, het werd gewoon tè donker voor echt goede plaatjes

Image

Image

Image

Image

Image

Bezoekje aan de BMW clubparking, met name bezet door de Belgische en Franse BMW Clubs en enkele autootjes van de Ned. Coupé Club. De rest van de NL clubs vindt net over de grens bij Maastricht blijkbaar te ver.

Image

Image

Image

Ach we doen nóg een rondje oude pitstraat!

Image

Image

Image

Image

e_surprised :crazy

Image

Image

Image

Meer race actie! Wat een livery!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by Jeroen »

Deel 2 dan, misschien wel het belangrijkste onderwerp op Spa! De Rodenstock 320i Turbo van Qvick Motors...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Spa Classic 2022

Post by Manitoba »

Prachtige foto’s, Jeroen!

Greetz,
Walter.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Spa Classic 2022

Post by Wilmo »

Hele toffe foto's Jeroen! Maar is die 320i turbo niet de kopie van de originele? Ik probeerde de motor wat te snappen, maar ik kwam er niet uit, en zo kwam ik op dat spoor terecht. Want dit lijkt me geen M12... Wel bijzonder tof gedaan! En ballen van alle deelnemers om gewoon met hun oldie te gaan racen!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by Jeroen »

Thanks Walter en JW!

De getoonde Rodenstock versie is een zeer getrouwe kopie van de turbo auto, met de 1.428cc M10 motor (met een omrekeningsfactor van 1.4 voor turbomotoren bleef de auto zo net in de 2 liter klasse) zoals die door Schnitzer werd gebouwd voor gebruik in o.a. 02 en E21 met gebruikmaking van een -volgens mij door Schnitzer zelf ontwikkelde- dubbelnokker 16 kleppen kop, vandaar ook het andere kleppendeksel. Destijds kwamen die blokjes makkelijk aan 380-400 pk. In de meeste gevallen werd idd gebruik gemaakt van de 2 liter M12/7 zonder fluitketel omdat de turboblokken toch wat minder betrouwbaar bleken.

Leuk is trouwens ook, en dat hebben ze vandaag formeel bekend gemaakt dus kan nu ook wel gedeeld worden, dat Qvick Motors met nog een DRM racer komt. Geen replica zoals bovenstaande auto, maar origineel Motorsport chassis E21-R1-26, de auto die in 1978 furore maakte in Sachs livery met wijlen Harald Ertl achter het stuur.

Image

Voor meer info zie ook https://www.qvickmotors.be/bmwgr5
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by Jeroen »

Bovenstaand bericht ff ge-edit ivm opmerking JW :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Spa Classic 2022

Post by bmw e12 e21 »

Mooi verslag Jeroen!
Ja die BMW E21 320 TURBO gr5 van Erik was prachtig. En hij een zeer sympathieke man.
Hij vertelde mij dat hij 315 onderblokjes koopt voor die turbo motoren. Die zijn het meest robuust daar ze maar 2 vorststoppen hebben.
Nu lag er een 1,6 turbo Motor in met originele schnitzer 16v cilinderkop met ongeveer 360pk.
In GOODWOOD wil hij de opgeboorde 2,1 klaar hebben. goed voor 490pk en 450Nm!
ook limiteerde hij het maximum toerental op 8500tr/min om eventuele kopschade te voorkomen.
De cilinderkoppen worden hergoten in Zwitserland.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Spa Classic 2022

Post by BertjeConti »

Wat een gave foto's allemaal !
Moet wel een feestje geweest zijn op circuit Spa.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by 323baur »

Schitterende plaatjes weer!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Spa Classic 2022

Post by Jeroen »

Thanks guys! Ook dit was weer een indrukwekkend leuk weekend!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply