De Alpinweiss 320/6 van Frans
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 80
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Vanmiddag de laatste dingetjes doen voordat de kop eruit gehaald wordt. Tot nu toe gaat het goed en valt alles mee. 1 draadeind in het midden van de luchtinlaat is te lang en zal uit het motorblok gedraaid moeten worden en aan de uitlaatzijde blijft 1 tapeind in het motorblok zitten.
Hij heeft door de tijd heen wel redelijk wat gezweten door de klepdekselpakking waardoor het blok naar onder toe erg vet is wat ikzelf niet heel wenselijk vindt. Dit zal ik ook moeten cleanen zodat ik in de toekomst kan zien of er rondom het blok nog ergens wat olie zweet.
Wat mij trouwens opviel is dat de kop nu met flinke 6kant bouten vast is gezet en dat ik nu nieuwe bouten heb gekregen met torxkop die stuk kleiner ogen.
Hij heeft door de tijd heen wel redelijk wat gezweten door de klepdekselpakking waardoor het blok naar onder toe erg vet is wat ikzelf niet heel wenselijk vindt. Dit zal ik ook moeten cleanen zodat ik in de toekomst kan zien of er rondom het blok nog ergens wat olie zweet.
Wat mij trouwens opviel is dat de kop nu met flinke 6kant bouten vast is gezet en dat ik nu nieuwe bouten heb gekregen met torxkop die stuk kleiner ogen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
Yep, de torx kopbouten zijn de goede. Oude 6 kant kopbouten nooit weer gebruiken, ze zijn berucht op breken.
Als je nu nog de 6kant erin hebt is de kans groot dat de kop er nooit af geweest is.
Als je nu nog de 6kant erin hebt is de kans groot dat de kop er nooit af geweest is.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
En onder de torx komt gewoon wel de dikke ring, op de kop. Dus die moet je wel hergebruiken. Ander voordeel van de torx is dat je die op spanning en dan 2x 90° kunt zetten en dan ben je klaar. Die oude zeskanten moet je eerst de motor op temperartuur hebben gehad voor je kunt natrekken en zo.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 80
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Oh,oke. Ik had idd zoiets gelezen in het handboek. Dus dat hoeft met torxbouten dus niet??
En die dikke carosserieringen van die 6 kant bouten kan ik wel weer hergebruiken? Die zijn behoorlijk dik.
Hier nog wat losse foto's van kop en onderblok.
Wel duidelijk te zien bij welke zuiger de nokkenas ingesleten is.
Naar alle waarschijnlijkheid volgende week zaterdag de kop uit elkaar halen en eens goed schoon maken. Dan nakijken of hij gevlakt moet worden en eventueel weer in elkaar prutsen.
En die dikke carosserieringen van die 6 kant bouten kan ik wel weer hergebruiken? Die zijn behoorlijk dik.
Hier nog wat losse foto's van kop en onderblok.
Wel duidelijk te zien bij welke zuiger de nokkenas ingesleten is.
Naar alle waarschijnlijkheid volgende week zaterdag de kop uit elkaar halen en eens goed schoon maken. Dan nakijken of hij gevlakt moet worden en eventueel weer in elkaar prutsen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Mooie stappen, weer. Hoonprofieltjes nog goed? Hoe ga je het topdek schoonmaken? Doe je nog wat aan die zuigervervuiling?
Heerlijk om deze stappen te zien, heerlijk, ik ben gek op dit soort foto's en verhalen
Heerlijk om deze stappen te zien, heerlijk, ik ben gek op dit soort foto's en verhalen
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 80
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Ik ook buurman,maar dan van anderen......haha. Ik heb werkelijk geen idee wat de stappen en fases zijn. Probeer wel alles te documenteren en foto's te maken. De zuigers zijn volgens mij redelijk schoon, mijn schoonzoon zei wel dat we alles na het afschrappen van de achtergebleven seals en koppakking schoon gezogen moest worden met een stofzuiger. Ik laat me dus door hem leiden, ik heb 2 linker handen die ook nog eens verkeerd staan en beslist niet samen werken. Meer foto's volgen als we weer verder gaan met dit project.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
Mooi werk, ik vind het ook leuk om dit soort werkzaamheden te volgen.
Als je een elring koppakking hebt, dan zit daar ook een beschrijving bij hoe je de kopbouten moet aantrekken, de te nemen volgorde, maar ook het moment en de daaropvolgende hoekverdraaiing van 2x 90 graden.
Als de kop uit elkaar ligt, dan zeker ook de klepsteel afdichtingen vervangen, stelt niks voor.
Willen jullie de klepgeleiders ook vervangen? Dat is een stuk lastiger, ik heb daar een tool voor gebouwd om de geleiders te kunnen inpersen, zie hier https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 83#p303883
Controleer ook de excenters die in de tuimelaars zitten op pitting of andere schade, en ingelopen tuimelaars uiteraard vernieuwen, anders is je nieuwe nokkenas zo weer naar de knoppen.
En foto's maken ......
Succes
Als je een elring koppakking hebt, dan zit daar ook een beschrijving bij hoe je de kopbouten moet aantrekken, de te nemen volgorde, maar ook het moment en de daaropvolgende hoekverdraaiing van 2x 90 graden.
Als de kop uit elkaar ligt, dan zeker ook de klepsteel afdichtingen vervangen, stelt niks voor.
Willen jullie de klepgeleiders ook vervangen? Dat is een stuk lastiger, ik heb daar een tool voor gebouwd om de geleiders te kunnen inpersen, zie hier https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 83#p303883
Controleer ook de excenters die in de tuimelaars zitten op pitting of andere schade, en ingelopen tuimelaars uiteraard vernieuwen, anders is je nieuwe nokkenas zo weer naar de knoppen.
En foto's maken ......
Succes
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 80
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Dank voor je bijdrage, dit is zeker interessant om te kijken hoe inventief andere de problemen tackelen. Mijn schoonzoon is monteur van WPK's en doet dingen veel slimmer dan ik zou doen met lompe kracht. Als er foto's zijn zal ik ze zeker posten. En enorm fijn dat ik veel antwoorden krijg op de problemen en mogelijkheden die er zijn.
Re: Nokkenas vervangen
Mooi hoor! ga ik zeker volgen Dit staat ook nog op de lijst bij mij.
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 80
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Zo, na een dag hard zwoegen loog het resultaat er niet om. Conclusie is dat er meer versleten was dan gehoopt. Dus veel korte stukken gereden en veel slijtage te zien in de kop. Ook de seal van de nokkenas heeft er een tijdje geleden de brui aan gegeven . Hier wat foto's.
Helaas is de nokkenas wel heel erg versleten op meerdere nokken dus maar goed dat deze vervangen wordt. Helaas geld dit ook voor 10 van de 12 tuimelaars. De excenters waren nog allemaal wel in goede staat.
Als het weer wat lichter is zal ik ook een foto van de ingesleten nokkenas plaatsen. Kop is nagemeten en nog heel netjes vlak dus dat hoeft gelukkig niet te gebeuren. Nu dus alle kleppen netjes inslijpen voor de montage verder gaat.
Helaas is de nokkenas wel heel erg versleten op meerdere nokken dus maar goed dat deze vervangen wordt. Helaas geld dit ook voor 10 van de 12 tuimelaars. De excenters waren nog allemaal wel in goede staat.
Als het weer wat lichter is zal ik ook een foto van de ingesleten nokkenas plaatsen. Kop is nagemeten en nog heel netjes vlak dus dat hoeft gelukkig niet te gebeuren. Nu dus alle kleppen netjes inslijpen voor de montage verder gaat.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Nokkenas vervangen
Zo, dat is wel klaar, inderdaad. Maar nu je een nieuwe nokkenals en tuimelaars gaat plaatsen, plaats je er toch wel 12 nieuwe, en niet 10 nieuw, 2 oud?
- Frans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 80
- Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
- My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
- Location: Zuid Holland
Re: Nokkenas vervangen
Haha, nee. Ik ga zeker niet op 2 tuimelaars bezuinigen. Het moet wel goed gebeuren natuurlijk. Anders zou het ook zonde zijn van het vele werk wat erin gaat zitten.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Nokkenas vervangen
Die was inderdaad toe aan een revisie, zal wel lekker gekletterd hebben. Allemaal bekende issues.
Wordt goed aangepakt zo te zien. Succes met de wederopbouw.
Nog een tip, zorg dat je een paar reserve moertjes voor de excenters hebt liggen, deze willen nog wel eens dol draaien bij het afstellen van de klepspeling, en dan is het jammer als je niet verder kunt. Het zijn speciale M6 fijndraad moertjes.
Wordt goed aangepakt zo te zien. Succes met de wederopbouw.
Nog een tip, zorg dat je een paar reserve moertjes voor de excenters hebt liggen, deze willen nog wel eens dol draaien bij het afstellen van de klepspeling, en dan is het jammer als je niet verder kunt. Het zijn speciale M6 fijndraad moertjes.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i