Ruim een half jaar geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van een e21! Na een lange zoektocht naar een klassieke BMW, ben ik bij deze e21 met 6 trappelende kabouters en een 5-bak uit gekomen. Hij heeft nog maar 134XXX KM gelopen, en dat is vooral aan het interieur af te zien! Een prachtig licht interieur met groene matten.
Zelf ben ik 32 jaar, woon ik in Amsterdam en werk ik als director bij een IT bedrijf. Ik ben - net als jullie waarschijnlijk - helemaal gek van auto's. Mijn eerste woordje was ook "auto". Heb veel op fora rondgezworven en bijgedragen. Zo was mijn eerste auto een Volvo 360 uit '84. En mijn auto-liefde is begonnen bij Volvo (340, 360, 244). Maar inmiddels veel breder, en toch ook wel met name BMW. Ik rij ook nog motor, en heb een cafe-racer gebouwd op basis van een Honda Nighthawk 700sc. En heb een BMW r1100gs als rijders-motor. Heerlijk apparaat!
Goed, dan de dame in kwestie toen ik hem kocht:


Zoals je ziet een prachtig exemplaar, met wat werk. Dat was ook de bedoeling en dat vind ik ook hartstikke leuk. Ik vind het ook leuk om weer na zoveel jaar hier op een forum te zijn. De auto heeft in zijn leven twee ongelukjes gehad. De vorige eigenaar kent die daarvoor (ik ben de derde). En daar heb ik zelfs foto's van. Gek genoeg is hij twee keer op min of meer hetzelfde punt geraakt. En daardoor zit er nu een enorme deuk in de keienvanger (help ik ben nog op zoek naar één voor een type 1!!), de motorkap is krom en het scherm RV. Dat ga ik uiteraard herstellen. Meer daarover in het kopje "plaatwerk" hieronder.
Ik ben begonnen met de techniek. Eerst de auto lekker laten rijden, en technisch helemaal in orde maken. Wat heb ik al gedaan:
Onderhoud:
- uiteraard begonnen met alle vloeistoffen en oliën vervangen.
- Nieuwe ontstekingsdelen (bougie, kabels, verdelerkap, rotor)
- thermostaat etc.
- Na wat speuren een probleem met de rembekrachtiger opgelost. Die trok valse lucht, waardoor er geen vacuum kon ontstaan.
Vervangen/gefixt
- Het eerste wat opvalt is natuurlijk de bumper. Gelijk een bumper gaan zoeken en gevonden. Door de deuk, kan hij nog niet helemaal goed gemonteerd worden aan het scherm. Komt later wel
- Dashboardkastje: de clip brak uiteraard af, dus die is nieuw
- Knopje mistlampen: het terugbuigen van het palletje lukte niet. Helaas knapte hij. Vervangen dus
- Mistlampen zelf: de vorige eigenaar kwam met de mistlampen aanzetten. Hij wist niet of deze origineel waren. Maar even een rondje op dit forum en met name bring-a-trailer bevestigde dat ze inderdaad origineel zijn. Monteren dus!
- Ik vind het zo gaaf dat de originele radio er nog in zit. Deze deed het niet. Bedrading was een beetje halfbakken. Die heb ik aangepakt, en nu weer heerlijk ouderwetse radio!
- Gaaf setje velgen gevonden

Volgende stappen (technisch)
- De remcilinders achter lekken. Heb nieuwe besteld samen met remslangen
- Het onderstel moet aangepakt worden. Alle stuurdelen, en armen heb ik nieuw besteld (incl rubbers)
- Er komt een setje Bilstein b6 met Eibach veren aan.
- De carburateur moet gereinigd en afgesteld (zie vraag hieronder)
plaatwerk
Helaas is het plaatwerk op de bekende plekken van een e22 matig. De bodem is overigens super hard, inclusief de balken. Dus het is absoluut een mooie basis! De grootse plek zit rond de raamrand. Maar ook bij de achterruitjes en de kofferklep is er wat roest ontstaan. Ik ben onderdelen gaan zoeken om al deze plekken te repareren. En dat is aardig gelukt, zie de foto hieronder. Ik zoek dus alleen nog een keienvanger.

Voorlopig zal het een gedeeltelijke restauratie met een klein beetje spuitwerk worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de auto helemaal uit elkaar gaat en gerestaureerd wordt. Maar dan moeten wat andere projecten eerst af (daarover misschien ooit nog wat in een off-topic draadje)
Aangezien ik ga trouwen in deze auto aanstaande februari, heb ik er voor gekozen om nu eerst het technische gedeelte inclusief onderstel aan te pakken. Het plaatwerk komt daarna.
Nou zo ben ik al wer weer ff lang genoeg aan het typen. Maar ik heb toch nog drie concrete vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen.
Vragen:
- De tweede trap van de carburateur doet af en toe moeilijk. Ik vermoed dus dat de bout te strak is aangedraaid geweest. Wat is een goed adres voor revisie en uiteraard ook afstellen van de carburateur?
- Moer van de bevestiging bumper is losgeraakt in dat dingetje. Durf het niet vast te lassen op het chroom. Dus tips hoe ik die weer vast zet zijn erg welkom!
- Heeft er iemand nog een keienvanger liggen ter overname?