BMW e21 320/6 '79 van Jos

flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Goedendag!

Ruim een half jaar geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van een e21! Na een lange zoektocht naar een klassieke BMW, ben ik bij deze e21 met 6 trappelende kabouters en een 5-bak uit gekomen. Hij heeft nog maar 134XXX KM gelopen, en dat is vooral aan het interieur af te zien! Een prachtig licht interieur met groene matten.

Zelf ben ik 32 jaar, woon ik in Amsterdam en werk ik als director bij een IT bedrijf. Ik ben - net als jullie waarschijnlijk - helemaal gek van auto's. Mijn eerste woordje was ook "auto". Heb veel op fora rondgezworven en bijgedragen. Zo was mijn eerste auto een Volvo 360 uit '84. En mijn auto-liefde is begonnen bij Volvo (340, 360, 244). Maar inmiddels veel breder, en toch ook wel met name BMW. Ik rij ook nog motor, en heb een cafe-racer gebouwd op basis van een Honda Nighthawk 700sc. En heb een BMW r1100gs als rijders-motor. Heerlijk apparaat!

Goed, dan de dame in kwestie toen ik hem kocht:
Image

Image

Image

Zoals je ziet een prachtig exemplaar, met wat werk. Dat was ook de bedoeling en dat vind ik ook hartstikke leuk. Ik vind het ook leuk om weer na zoveel jaar hier op een forum te zijn. De auto heeft in zijn leven twee ongelukjes gehad. De vorige eigenaar kent die daarvoor (ik ben de derde). En daar heb ik zelfs foto's van. Gek genoeg is hij twee keer op min of meer hetzelfde punt geraakt. En daardoor zit er nu een enorme deuk in de keienvanger (help ik ben nog op zoek naar één voor een type 1!!), de motorkap is krom en het scherm RV. Dat ga ik uiteraard herstellen. Meer daarover in het kopje "plaatwerk" hieronder.

Ik ben begonnen met de techniek. Eerst de auto lekker laten rijden, en technisch helemaal in orde maken. Wat heb ik al gedaan:
Onderhoud:
- uiteraard begonnen met alle vloeistoffen en oliën vervangen.
- Nieuwe ontstekingsdelen (bougie, kabels, verdelerkap, rotor)
- thermostaat etc.
- Na wat speuren een probleem met de rembekrachtiger opgelost. Die trok valse lucht, waardoor er geen vacuum kon ontstaan.

Vervangen/gefixt
- Het eerste wat opvalt is natuurlijk de bumper. Gelijk een bumper gaan zoeken en gevonden. Door de deuk, kan hij nog niet helemaal goed gemonteerd worden aan het scherm. Komt later wel
- Dashboardkastje: de clip brak uiteraard af, dus die is nieuw
- Knopje mistlampen: het terugbuigen van het palletje lukte niet. Helaas knapte hij. Vervangen dus
- Mistlampen zelf: de vorige eigenaar kwam met de mistlampen aanzetten. Hij wist niet of deze origineel waren. Maar even een rondje op dit forum en met name bring-a-trailer bevestigde dat ze inderdaad origineel zijn. Monteren dus!
- Ik vind het zo gaaf dat de originele radio er nog in zit. Deze deed het niet. Bedrading was een beetje halfbakken. Die heb ik aangepakt, en nu weer heerlijk ouderwetse radio!
- Gaaf setje velgen gevonden

Image

Volgende stappen (technisch)
- De remcilinders achter lekken. Heb nieuwe besteld samen met remslangen
- Het onderstel moet aangepakt worden. Alle stuurdelen, en armen heb ik nieuw besteld (incl rubbers)
- Er komt een setje Bilstein b6 met Eibach veren aan.
- De carburateur moet gereinigd en afgesteld (zie vraag hieronder)

plaatwerk
Helaas is het plaatwerk op de bekende plekken van een e22 matig. De bodem is overigens super hard, inclusief de balken. Dus het is absoluut een mooie basis! De grootse plek zit rond de raamrand. Maar ook bij de achterruitjes en de kofferklep is er wat roest ontstaan. Ik ben onderdelen gaan zoeken om al deze plekken te repareren. En dat is aardig gelukt, zie de foto hieronder. Ik zoek dus alleen nog een keienvanger.

Image

Voorlopig zal het een gedeeltelijke restauratie met een klein beetje spuitwerk worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de auto helemaal uit elkaar gaat en gerestaureerd wordt. Maar dan moeten wat andere projecten eerst af (daarover misschien ooit nog wat in een off-topic draadje)

Aangezien ik ga trouwen in deze auto aanstaande februari, heb ik er voor gekozen om nu eerst het technische gedeelte inclusief onderstel aan te pakken. Het plaatwerk komt daarna.

Nou zo ben ik al wer weer ff lang genoeg aan het typen. Maar ik heb toch nog drie concrete vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen.

Vragen:
- De tweede trap van de carburateur doet af en toe moeilijk. Ik vermoed dus dat de bout te strak is aangedraaid geweest. Wat is een goed adres voor revisie en uiteraard ook afstellen van de carburateur?
- Moer van de bevestiging bumper is losgeraakt in dat dingetje. Durf het niet vast te lassen op het chroom. Dus tips hoe ik die weer vast zet zijn erg welkom!
- Heeft er iemand nog een keienvanger liggen ter overname?


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by 323baur »

Zo dan! Dat is pas een presentatie. Wees welkom.
Veel succes met het herstellen van deze 320.
Op je vragen heb je meestal wel binnen 24u een antwoord..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Dank! Wat vind je een prestatie? Het vinden van deze auto, of dat de vorige eigenaar twee keer een ongeluk er mee heeft gehad? :hammer
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Wilmo »

Ik heb al twee keer een ongeluk met de mijne gehad dus dat vind ik niet zo'n prestatie meer ;) Daarom heb ik ook wel ervaring met keienvangers... Ik heb mijn tweede bij Walloth en Nesch gekocht. Dat kwam me beter uit dan een van de sloop kaal maken met de staalborstel, repareren en weer in de verf zetten.

Maar ik vind het een toffe auto! En goed dat je het aanpakt om er weer een te redden.
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Dank!

Helaas is de phase 1 keienvanger bij W&N ook niet meer verkrijgbaar.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Wilmo »

Owja natuurlijk... Face lift. Ik heb een Type 2, dus ik heb daar nooit op gelet.

Zit er zoveel verschil in, Koos?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by uwbuurman »

Totaal verschillend, JW. Dus die is niet makkelijk te vinden, maar soms wel op kleinanzeigen. Leuke auto, zeg. Mooie basis en leuke kleur!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by BertjeConti »

Wat een mooie kleur zeg :shock :shock :shock

Welkom hier op 't forum Jos, en inderdaad een heel uitgebreide presentatie van je nieuwe aanwinst.

Grappig dat deze een grijs interieur heeft, meestal is het marine bij deze lakkleur.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Jeroen »

Welkom hier Jos! Gefeliciteerd met een mooie aanwinst, en wat een mooi en uitvoerig voorstel topic zo!

- voor de carburateur hebben we onze eigen carburetorman Peter, maar geen idee hoe vol zijn agenda is de komende tijd. Hij zal vast wel even reageren.
- de bevestiging van de bumper die onder het rubber zit zeg maar? Moet volgens mij een vierkant gat hebben, maar na wat geweld bijv agv roest dan kunnen die weleens doordraaien, met een klein laspitje aan binnenzijde bumper zou dat toch wel veilig moeten kunnen?
- keienvanger is idd niet meer leverbaar bij BMW en consorten, gewoon even Ebay/Kleinanzeigen in de gaten houden, en wellicht heeft een van de E21 slopers hier nog eens een redelijk net gebruikt exemplaar? Duimen maar!

Verder heel veel plezier met de E21 en hier op het forum!
Regards/groeten, Jeroen
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Dank allen!

- Ik had het draadje van Peter natuurlijk al gezien! Zou het inderdaad graag door hem laten doen! Ik wacht even af.
- Ja, dat bedoelde ik. Misschien inderdaad toch maar gewoon doen.
- Kleinanzeigen hou ik inderdaad in de gaten. Is er nog een ander Duits woord voor keienvanger dan "stoßstange"?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by uwbuurman »

Front schurze. Staat 1 te koop op MP, maar die is wel erg duur met 350 euro.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Ah, super, thanks.
Ja, dat had ik ook gezien. En dat vond ik wel echt extreem duur. Zoveel haast heb ik niet ;)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by uwbuurman »

Nee, idd, NOS voor 200 is wel realistisch, maar 350 is veel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by Peter V. »

Jos, welkom hier. Een mede 320/6 houder is altijd leuk.

Als ik een beetje lees tussen de regels door ben je zelf best wel technisch aangelegd. Ik zit met de carburateurs een beetje vol in de planning maar je kan altijd van alles vragen hier en dan helpen we je natuurlijk. Een handleiding m.b.t afstellen van de 4A1 staat onder technische topics op het forum.

* Heeft jouw auto op LPG gelopen wellicht?? vaak zitten de tweede trap luchtkleppen vast of stroef omdat men via het centrale draadeind het LPG mengstuk te vast heeft gedraaid. Hoe dik is het stukje schroefdraad wat erin gedraaid zit? Desnoods een foto van de bovenzijde zonder luchtfilter helpt. Ik heb best wel wat reservedelen liggen voor de 4A1 dus dat moet goedkomen. Goed opletten met afstellen dat je twee CO schroeven heb (voorste 3 cylinders en achterste 3 cylinders).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: BMW e21 320/6 '79 van Jos

Post by flyhart »

Dank Peter, voor je berichtje en de info. De auto heeft inderdaad (kort) op gas gelopen. Dus wellicht is inderdaad het centrale draadeind te vast gedraaid. Woensdag ben ik in de loods waar de BMW nu staat, dan zal ik eens kijken en wat foto's maken.

Dan staat overigens ook de remmerij achter, en nieuwe slangen rondom op het programma.

Vandaag de Bilstein B6 binnen gekregen. Super blij mee! (hopelijk zegt niet nu iemand, oh jee, dat zijn de foute :D

Image

Image

Image

Waar koop ik overigens het beste Eibach veren. Ze zijn op best veel plekken niet meer te verkrijgen.
Ik kan ze hier nog krijgen, maar dan moeten ze besteld worden: https://bimmerproducts.nl/Webwinkel-Pro ... -323i.html
en hier https://eibach.verlagings-veren.nl/cont ... E21.html[b] ze hebben wel een keurmerk. Iemand ervaringen bij promaxx?

Nieuwe draagarmen en stuurkogels zijn ook onderweg. Dan ben ik een heel eind met de ophanging.
Post Reply