Page 1 of 1
Solex 4A1
Posted: Mon Nov 27, 2023 3:22 pm
by E21ice
Goedemiddag.
Ik ben bezig om het stationair toerental van de carburateur af te stellen (320/6) .
Ik start en rij op lpg , de chokeklep heb ik eruit gehaald vanwege de lpg .
Mijn vraag is : heeft deze carburateur ook een mechanische toerental verhoging bij koude motor.
Ik heb de pierburg handleiding mbt mijn ‘leerlaufeinstellung ‘ bekeken en zag dat ik de ‘umlenkhebel’ mist, tussen de thermot-stellmotor en de carburateur. Is dit de mechanische gasklep verstelling bij koude motor? Zo ja , waar kan ik zo’n onderdeel vinden ?
Grt Wim
Re: Solex 4A1
Posted: Tue Nov 28, 2023 7:42 am
by uwbuurman
Aan mijn antwoord heb je niks. Maar Peter komt hier in de lucht en die weet alles. Even wachten.
Re: Solex 4A1
Posted: Tue Nov 28, 2023 10:02 am
by Peter V.
Hoi,
Leuk dat iemand in ieder geval zelf aan een afstelling begint, alleen op die manier kun je het leren.
Ik ga ervan uit dat je een LPG stuk heb zitten wat bovenop de carburateur gemonteerd zit?
Waarom je eigenlijk de chokekleppen heb weggehaald snap ik niet. Als je een verhoogd toerental wilt krijgen zul je echt de smoorkleppen van de choke moeten hebben. Het heveltje tussen de thermostelmotor en het bimetaalhuisje is ervoor om een combinatie te krijgen tussen de opening van de chokekleppen door de temperatuur van het koelvloeistof en het elektrische element. Allemaal niet meer van toepassing want jij heb de chokekleppen verwijderd.
Verder heb je nog een koelvloeistof geregelde extra luchtschuif (TN starter) maar ook die kan alleen normaal functioneren i.c.m. de chokekleppen.
Re: Solex 4A1
Posted: Wed Nov 29, 2023 1:58 pm
by E21ice
Hoi Peter.
Lpg meng stuk zit idd bovenop de carburateur.
Ik heb de choke klep verwijderd omdat die op lpg geen functie heeft ( is mij verteld) . Mijn vraag is , of deze carburateur naast alle regelingen die jij beschrijft ook een mechanische verstelling heeft van de gasklep bij koude motor.
Re: Solex 4A1
Posted: Wed Nov 29, 2023 3:35 pm
by Peter V.
De chokekleppen maken in combinatie met de TN starter het rijke mengsel. De gaskleppen blijven dan gewoon in gesloten positie omdat het mengsel dan enigszin om de gaskleppen gaat..
Het is wel zo dat als je gasgeeft dat dan het bedieningstelsel de chokekleppen iets verder opent afhankelijk van de stand van de gaskleppen.
Uiteraard kun je de gaskleppen mechanisch wat openen maar dan heb je ook bij warme motor een hoger toerental.
Oftewel je kunt geen verhoogd toerental krijgen zonder chokekleppen. Ik snap je beredenering wel omdat het mengstuk erboven zit dat ze weinig functie zouden hebben omdat de brandstof boven de chokekleppen in de carburateur komt en niet zoals bij benzine tussen de choke en gasklep.
Re: Solex 4A1
Posted: Thu Dec 21, 2023 10:45 am
by E21ice
Dank Peter voor je reactie/uitleg .