Page 1 of 1

Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 2:36 pm
by Jeroen
Leuke info opgegraven om de torsiestijfheid te vergelijken van verschillende carrosserietypes:

(waardes in Nm benodigd om 1 graad torsie te verkrijgen)

E36 Z3 roadster 5.600
E36 M3 coupe 9.500
E36 Touring 10.900
E39 sedan 24.000
E46 coupé m. neerkl. achterb. 12.500
E46 cabrio 10.500
E46 sedan m. neerkl. achterb. 13.000
E46 sedan z. neerkl. achterb. 18.000
E60 sedan 24.200
E63 coupé 28.000
E85 coupé 32.000
E85 roadster 16.000
E90 sedan z. neerkl. achterb. 22.500
E90 cabrio 15.750

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 3:39 pm
by uwbuurman
E39 en e60 scheelt echt niks. E85 roadster is stijver dan een e46 coupé, Jeroen

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 3:45 pm
by Jeroen
uwbuurman wrote: Fri Mar 22, 2024 3:39 pmE85 roadster is stijver dan een e46 coupé, Jeroen
Klopt, en Z4 is ook flink stijver dan een 987 Boxster die ik ook in gedachten had (12.500Nm), dat heeft zeker geholpen in de keuze voor de Z4. Haalt het niet bij de stijfheid van de Z4 coupé omdat die voor een gesloten auto natuurlijk extreem kort is, maar voor een cabrio is het een ernstig mooie waarde.

E36 gegevens trouwens even aangepast/uitgebreid.

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 3:47 pm
by uwbuurman
Ik denk dat mijn e30 cabrio lager zit dan een z3 cabrio.....

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 3:49 pm
by Jeroen
Ben er bang voor! Helaas nog geen waardes voor ouder spul kunnen vinden.

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 5:49 pm
by Wilmo
Bij een E21 is het andersom… 12500 graad torsie per Nm :D

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 7:43 pm
by Jeroen
:mrgreen:

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 8:15 pm
by 323baur
Hahaha.
Idd, een e21 koets is gemaakt van Duitse poep en oude kranten.
De z4 coupe is is idd belachelijk solid, maar dat komt omdat de z4 initieel als cabrio ontwikkeld is, later werd er een coupe van bedacht.
Zover als mijn kennis reikt is onderhuids een coupe identiek aan een cabrio.

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Fri Mar 22, 2024 11:06 pm
by Jeroen
Was mij niet bekend maar dat zou zomaar het geval kunnen zijn idd, en als je een cabrio een vast dak geeft, dat doet wel wat! In elk geval een leuk en illustratief vergelijk.

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Sun Mar 24, 2024 10:40 am
by Peter V.
Probeer maar geen E21 baur gegevens te vinden want dan schrik je echt denk ik. Zet deze maar eens iets ongelijk op pootjes en de portieren sluiten moeizaam.

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Sun Mar 24, 2024 10:53 am
by 323baur
e21 koetsjes zijn echt een drama kwa stijfheid, maar ja, in de early 70s ontwikkeld als basis karretje.
Dat is wel even anders dan wat het nu is met diverse hardheden aan staal.
Ik heb de stellige overtuiging wel dat ik DENK dat een baur stijver is dan een normale e21.
Ik heb er echter zeker geen bewijs van.

Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's

Posted: Sun Mar 24, 2024 10:57 pm
by Wilmo
We kunnen het wel makkelijk testen. Stel we zetten een krik onder de bout van het subframe achter, en dan krikken tot het wiel voor loskomt.

Wat is dan de hoogte van het spatbord voor en het spatbord achter.