Page 1 of 1
Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Fri Jun 21, 2024 7:30 pm
by uwbuurman
Na in de Alpen een paar week geleden wederom geconfronteerd te zijn met een niet goed functionerende koelvin, zet ik twee stappen.
1. Een controlelampje in het dashboard, waarmee ik kan zien of de tweede trap van de vin draait
2. Een handmatig te bedienen schakelaar in de auto om de tweede trap aan te kunnen zetten als ik dat nodig acht.
Plan is om een draad te trekken van de zender van de tweede trap, in de buis bij de radiateur, naar het dashboard. Ik wil de schakelaar van de mistlampen aan de voorzijde gebruiken. Die mistlampen zitten er niet op en ik hoef dan geen universele knop te maken oid. De draad is verbonden met beide polen van de zender en de schakelaar onderbreekt het signaal (of niet).
Van die draden tak ik de plus af naar het lampje in de tellerbak, zodat ik kan zien als er een stroomkring loopt. Uiteraard met een massadraadje aan het lampje ook.
Hoor graag jullie adviezen.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Sun Jun 23, 2024 9:36 am
by Wilmo
Als je dan toch gaat afwijken van origineel, dan zou ik het ook echt aanpakken. Een echte Spal erin en dan zoiets:
Ik heb dat Volvo-geval nog wel liggen.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Sun Jun 23, 2024 10:53 am
by uwbuurman
Waarom dan? Ik heb geen wamteproblemen.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Sun Jun 23, 2024 11:45 pm
by Jeroen
Niks op aan te merken Koos, zo had ik het in mijn 320iS en circuit-325i ook al. Gewoon om die handmatige mogelijkheid achter de hand te hebben en ook erg prettig als je ineens in een file oid komt, dan kun je al beginnen extra te koelen voordat de temperatuur begint op te lopen.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Tue Jun 25, 2024 5:34 am
by Peter V.
Ik heb natuurlijk een viscofan maar ik heb wel de elektrische fan van de airco handmatig schakelbaar gemaakt. Alle beetjes helpen zegmaar.
Een losse wipschakelaar in het onderpaneel van het dashboard.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Tue Jul 02, 2024 9:17 pm
by BertjeConti
Beetje late reactie, maar mij is niet duidelijk wat er dan niet goed functioneerde aan de koelvin?
En wat probeer je te bereiken met een extra schakelaar en controle lampje?
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Tue Jul 02, 2024 11:30 pm
by uwbuurman
Er zitten twee thermoschakelaars bij de radiateur, een lage temp, schakelt van 97° tot 90°c en een hoge temp, van 103° tot 97°c.
Die lage temp is al na 1 jaar stuk gegaan, waardoor het relais va de tweede trap vastsmolt en ik geen koelvin had, dat kostte me toen de cilinderkop, in 2019. Nu ging de hoge temp schakelaar kapot na 5 jaar. Dat kon ik op tijd opmerken en ik heb de tweede trap vindraden op de lage temp schakelaar gezet en de eerste trap van de vin gewoon doorverbonden, zo had ik die altijd aan in de Alpen. Prima werkbare fix.
Het controlelampje doet waar het voor is bedoeld, namelijk controleren of de vin draait, onder het rijden. De schakelaar maakt dat ik de tweede trap ook eerder kan inschakelen, in geval va een nadere file of dus als die thermoschakelaar weer kapot is.
Als alles werkt, heb ik koeling genoeg. Ook met vol stampen in de bergen. Maar die stomme schakelaars zijn niet betrouwbaar. En ik wens geen schade aan de motor op te kopen door een onbetrouwbaar onderdeel van 20 euro.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Tue Jul 02, 2024 11:45 pm
by BertjeConti
Aha, ok ik snap het probleem. De thermoswitch die in de radiator zit werkt onbetrouwbaar of gaat te vroeg stuk.
Vraag: is zo'n thermoswitch wel geschikt om de grote stroom die een koelvin neemt te schakelen?, m.a.w. is het niet verstandig de koelvin met een relais ertussen in te schakelen? Net zoals bij de koplampen van je auto.
Ander ding, een controle lamp zegt alleen dat er spanning op de koelvin staat, maar bevestigd niet echt dat hij daadwerkelijk draait.
Tsja, eigenlijk is de originele mechanische ventilator met visco nog niet zo'n stomme oplossing.

Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Wed Jul 03, 2024 7:15 am
by uwbuurman
Nou, dat relais zit er dus tussen bij de tweede trap, anders kon ie ook niet vastsmelten in 2019

. Uiteraard loopt niet "de grote stroom" voor de koelvin over die schakelaar. Daar heeft BMW goed over nagedacht. Hij gaat gewoon te snel kapot en dat is voor mij eerder een kwestie van inferieure troep die tegenwoordig wordt geleverd, dan een foute constructie. En dan bestel ik niet eens de goedkoopste meuk in China, maar OEMleveranciers of gelijkwaardig. Als beide thermoschakelaars heel zijn, werkt het prima.
De koelventilator zelf is overigens zeer betrouwbaar gebleken. Dus als er spanning op staat, dan draait die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, daar zit niet de zorg.
En visco's, die gaan vaker stuk dan je in de gaten hebt. Dus dit is echt een prima oplossing, waar ik een paar kleine verbeteringen op wil hebben.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Wed Jul 03, 2024 8:36 am
by gerrit323
Mooie oplossing Koos .. had het ook zo gebouwd bij de groene 2.7 e30 .. enkel zonder controlelampje ..
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Wed Jul 03, 2024 8:40 am
by uwbuurman
Dank Gerrit!
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Posted: Fri Jul 05, 2024 4:05 pm
by uwbuurman
Overeenkomstig mijn plan aangelegd, met 1 verschil, de plus voor het lampje heb ik van de draad naar de fan gepakt. Het functioneert zoals bedacht! Ieder dank voor zijn constructieve gedachten.
Dan kan er nu een slot op!