Page 1 of 1
Solex 4A1
Posted: Thu Feb 27, 2025 1:45 pm
by user.sven
Ja hallo allemaal,
Ik zal mij maar even voorstellen, ik ben Sven van Heun, 21 jaar en kom uit het mooi Hoge Hexel, ik heb een aantal dagen geleden een BWM 320/6 gekocht van de 2e (!!!!) eigenaar. Auto is op het portier links voor en veerpoten achter helemaal roestvrij.
Ik heb nu alleen een vraag over de carburateur. Naar mijn idee functioneren alle kleppen en vacuumdoosjes gewoon, alleen krijg ik het niet voor elkaar om het stationair toerental lager dan 3000 toeren te krijgen. Ik heb toen ik hem net kocht de auto aan het lopen gemaakt omdat hij heel lang heeft stil gestaan, toen bleef de auto maar niet stationair draaien. Ik ben toen een beetje aan het knooien gegaan met de carburateur en kwam er in eerste instantie achter dat het vacuumdoosje wat de grote kleppen dicht moet trekken defect was, hier heb ik een werkende opgezet. Nadat ik deze vacuumdoos vervangen heb schoot het stationair toerental van de auto ineens naar 3000 bij het starten. Ik heb al geprobeerd om de 2 schroeven die het stationair toerental zouden moeten reguleren terug te zetten naar 'fabrieksinstellingen' (dwz. helemaal indraaien en vervolgens 4 slagen terug). Helaas zonder resultaat. Ik heb ook het idee dat hij erg rijk loopt, gezien het feit dat mijn kelder binnen enkele seconden helemaal vol staat met blauwe rook. Heeft iemand wellicht een idee wat er aan de hand kan zijn??
Erg bedankt alvast!
Re: Solex 4A1
Posted: Thu Feb 27, 2025 10:33 pm
by uwbuurman
Ha Sven, supermooi om op je e21ste een e21 te kopen!! Gefeliciteerd! En we zijn hier gek op plaatjes, dus kom maar door met de foto's.
Voor de carburateurvragen komt Peter vast in de lucht. Die weet alles en dan nog een beetje meer.
Re: Solex 4A1
Posted: Fri Feb 28, 2025 3:26 pm
by user.sven
uwbuurman wrote: Thu Feb 27, 2025 10:33 pm
Ha Sven, supermooi om op je e21ste een e21 te kopen!! Gefeliciteerd! En we zijn hier gek op plaatjes, dus kom maar door met de foto's.
Voor de carburateurvragen komt Peter vast in de lucht. Die weet alles en dan nog een beetje meer.
Jaaa zekers! Rijd dagelijks een Audi TT uit 2010 maar blijf de E21 een prachtige auto vinden en een beetje sleutelen ook machtig mooi. Familielid heeft vroeger met een (opgeboorde) 2.5 E21 meegedaan aan de nederlandse rallys en daardoor is de liefde een beetje ontstaan.
Ik heb al wat berichten van Peter gezien idd haha, dus we wachten af! Bedankt
Re: Solex 4A1
Posted: Sat Mar 01, 2025 9:11 am
by Peter V.
Hoi, Welkom,
Tsja, de 4A1 hebben de meeste wel wat uitdagingen mee.
Als eerste.... Het bewuste vacuumdoosje trekt inderdaad de grote kleppen dicht maar in principe moeten deze al uit zichzelf dicht gaan omdat deze al door een veertje woerden dichtgetrokken. Het is wel heel apart dat het toerental dan naar 3000 RPM gaat.
Verder zijn de twee schroeven die je noemt niet om het toerental te regelen maar om het mengsel af te stellen (CO). Normaal gesproken is 4 slagen al best veel maar ik heb dat wel vaker meegemaakt. Het toerental regel je met de aanslagschroef van de gasklep. Ik denk dat deze heel erg ver open staat. Feit is dat als je deze gaat afstellen dat je meerdere zaken moet bijregelen. Vaak is dan de aanslag van de vacuumdoos bij de gasklep die je moet verzetten, aangrijppunt van de acceleratiepomp die anders uitkomt etc. Dus je heb werk aan de winkel.
Re: Solex 4A1
Posted: Sat Mar 01, 2025 2:03 pm
by user.sven
Peter V. wrote: Sat Mar 01, 2025 9:11 am
Hoi, Welkom,
Tsja, de 4A1 hebben de meeste wel wat uitdagingen mee.
Als eerste.... Het bewuste vacuumdoosje trekt inderdaad de grote kleppen dicht maar in principe moeten deze al uit zichzelf dicht gaan omdat deze al door een veertje woerden dichtgetrokken. Het is wel heel apart dat het toerental dan naar 3000 RPM gaat.
Verder zijn de twee schroeven die je noemt niet om het toerental te regelen maar om het mengsel af te stellen (CO). Normaal gesproken is 4 slagen al best veel maar ik heb dat wel vaker meegemaakt. Het toerental regel je met de aanslagschroef van de gasklep. Ik denk dat deze heel erg ver open staat. Feit is dat als je deze gaat afstellen dat je meerdere zaken moet bijregelen. Vaak is dan de aanslag van de vacuumdoos bij de gasklep die je moet verzetten, aangrijppunt van de acceleratiepomp die anders uitkomt etc. Dus je heb werk aan de winkel.
Hoi Peter,
Bedankt voor je bericht. Ik ben nog even verder gaan zoeken en ben er ook achter gekomen dat de 17graden schakelaar onder het inlaatspruitstuk niet functioneert (als in, de connectoren zijn afgeknapt) ik heb hier al een nieuwe voor besteld bij
https://www.wallothnesch.com/en/. En nog gekker is dat hij vanmorgen gelijk startte en ineens wel normaal stationair draaide

. Heb ook een fikse koelwater lekkage vanuit de waterpomp en onderste radiator slang, ga die eerst even vervangen zodat hij in ieder geval weer rijdbaar is en kijken hoe dan verder de afstelling is. We gaan het mee maken!
Re: Solex 4A1
Posted: Mon Apr 07, 2025 1:09 pm
by user.sven
Om even terug te komen op het hele verhaal. Ik heb het allemaal voor elkaar! Motor loopt en start als een zonnetje. De TN Starter was kapot en ik heb de automatische choke vervangen. Toen het hele zooitje afgesteld en hij loopt perfect. Trekt ook goed door in de toeren!
Re: Solex 4A1
Posted: Mon Apr 07, 2025 4:15 pm
by Jeroen
Re: Solex 4A1
Posted: Tue Apr 08, 2025 11:36 am
by uwbuurman
Lekker man! Mooi voor het goede weer en dus lekker toeren!
Re: Solex 4A1
Posted: Wed Apr 09, 2025 9:00 am
by Frans
Helaas heeft ook mijn 4A1 problemen. De nieuwe carburateur is aangekomen en zal door Peter V geplaatst worden. Heb gekozen voor de conversiekit van weber.

Als hij gemonteerd is zal ik ook wat actiefoto's plaatsen.
Re: Solex 4A1
Posted: Wed May 07, 2025 7:50 pm
by user.sven
Frans wrote: Wed Apr 09, 2025 9:00 am
Helaas heeft ook mijn 4A1 problemen. De nieuwe carburateur is aangekomen en zal door Peter V geplaatst worden. Heb gekozen voor de conversiekit van weber.

Als hij gemonteerd is zal ik ook wat actiefoto's plaatsen.
Nice, ik heb er ook nog over zitten twijfelen een Weber 38 DGAS te installeren, maar ik hou van zo origineel mogelijk. Heb er daarom voor gekozen om de TN starter uit elkaar te halen en kwam er achter dat de zuiger die er in zit muur vast zat waardoor hij veel te veel benzine kreeg. Choke heb ik nieuw besteld omdat ik perongeluk de koelwater aansluitingen heb afgebroken (

). Hij draait nu mooi stationair rond de 850/900 toeren en man wat een geluid als de 2 grote kleppen open gaan boven de 4000 toeren.
Re: Solex 4A1
Posted: Wed May 07, 2025 7:54 pm
by user.sven
uwbuurman wrote: Tue Apr 08, 2025 11:36 am
Lekker man! Mooi voor het goede weer en dus lekker toeren!
Zo ver zijn we helaas nog niet, auto is net terug van de plaatwerker om de achterste wielkasten weer in orde te maken, nu alleen nog met het koelsysteem aan de gang want hij lijkt iets te warm te worden en dan APK laten keuren