323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Michel! Motortje is weer mooi en fris!

Voor die bak, Walter heeft zijn bak laten reviseren. Prima adres volgens mij.

@Walter, kom er eens in.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Manitoba »

Wondermike wrote: Sat Feb 12, 2022 8:06 pm

Ander puntje is iets wat met enige regelmaat door mijn hoofd speelt, de sportbak :launch Soms heel fijn maar toch ook weer niet.
Het ligt niet aan de bak, die is prima maar het verhoogde toerental is niet altijd wenselijk. De witte Baur heeft een eco 5-bakje en rijdt daardoor net even lekkerder op gangbare snelheden. Tja ik heb nog een normale 5-bak liggen alleen was die niet helemaal continent en markeerde graag de plekjes waar ik parkeerde. Die zou ik eigenlijk dan eerst willen laten nakijken en van nieuwe pakkingen en keerringen laten voorzien.
Iemand die hiervoor een goed adresje kent?
uwbuurman wrote: Sat Feb 12, 2022 8:13 pm Lekker bezig, Michel! Motortje is weer mooi en fris!

Voor die bak, Walter heeft zijn bak laten reviseren. Prima adres volgens mij.

@Walter, kom er eens in.
Dat klopt, hoewel ik dat adresje volgens mij via jou en Jan heb. Maar het is absoluut een goed adresje, hij heeft mijn complete 5-bak (ook eco) gereviseerd. Alle synchromeshringen nieuw, keerringen, rubbers en olie vernieuwd. Samen met de revisie van het complete schakelmechanisme was dat echt een wereld van verschil, gewoon weer als nieuw.

Gozer woont in Zutphen, maar ik vond het de kilometers dik waard. Laat maar weten, dan zorg ik dat je z’n adres- en contactgegevens van me krijgt.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Ziet er top uit dat blok Michel, mooi! Ik ben destijds ook overgestapt naar het nieuwe type visco maar kan mij eigenlijk niet herinneren dat ik toen de poelie gewisseld heb, maar dat kan mijn geheugen zijn hoor!

Qua versnellingsbak, kun je een globaal idee van de kosten geven Walter? Een bak rondom nieuw afdichten kost peanuts, ben benieuwd wat de meerprijs gaat zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Was 500, maar die bak is helemaal uitelkaar geweest, want ding sloeg steeds vast. Dus alle tandwielen gereinigd etc, synchomeshen vervangen, the works. En dat soort werk pak ik niet snel zelf aan...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Wondermike wrote: Sat Feb 12, 2022 8:06 pm Inmiddels zijn we weer wat stappen verder en lijkt het blok al heel wat.

Image

Vandaag begonnen met het leeghalen van de motorruimte van de Baur.
........
Lijkt wel klaar voor het museum, echt netjes hoor!
Koppeling zeker vervangen, als alles ok is, dan zou ik alleen de plaat vervangen.

Die ernaast staat, onder het dekentje, is die voor de touring?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Top, thanks for the tip en is dat die Michael die je bak heeft gedaan? Adverteert wel regelmatig.

@Jeroen, de poelie van het oude type heeft een klein gaatje in het midden, soort dopje op de wapu. De nieuwere wapu heeft een bonk schroefdraad voorop en daarom zal je de poelie wel moeten wisselen. Denk dat andersom geen probleem is en misschien had jij al zo,n poelie erop.

Onder het dekentje staat inmiddels 5 jaar ofzo een tii blok van de touring. Wie weet komt die ook ooit nog in zijn huisje.
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

De bak lekt trouwens op de pakkingen tussen de verschillende delen en niet de keerringen. Die had ik al een keer gedaan.

Zijn er meer die het bokken van de auto hebben bij zacht achteruit rijden? Ehh ja dit gaat dan over de koppeling :-)
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Wondermike wrote: Sun Feb 13, 2022 11:36 am Top, thanks for the tip en is dat die Michael die je bak heeft gedaan? Adverteert wel regelmatig.
Dat is 'm inderdaad.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Wondermike wrote: Sun Feb 13, 2022 11:41 am De bak lekt trouwens op de pakkingen tussen de verschillende delen en niet de keerringen. Die had ik al een keer gedaan.

Zijn er meer die het bokken van de auto hebben bij zacht achteruit rijden? Ehh ja dit gaat dan over de koppeling :-)
Vooruit of achteruit maakt voor de koppeling geen verschil, guibo?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Nee, die brengt de kracht over, meer niet. De mijne bokt niet achteruit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by bmw e12 e21 »

Mooie werken Michel!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Vwb waterpomp poelie, ik zal 'm idd wel gewisseld hebben, maar niet geregistreerd haha

Bokken, treedt dat alleen op met warme motor én als je met een licht slippende koppeling rijdt zoals vaak een klein stukje achteruit? Dan zou 't de koppelingsplaat kunnen zijn, moet 't ook optreden bijv met filerijden al zal dat met de E21 niet zo gek vaak voorkomen denk ik. Heb dat bokken overigens ook wel ervaren met een sper met verhoogde sperwerking (40%+).

Op MP idd een Michael uit Zutphen gevonden, kan die weleens contacten, wil toch een bakwissel gaan doen, waarom dan niet gelijk zorgen dat 't weer voor jaren goed is. Zal eens een PB sturen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Eigenlijk is het precies zoals Jeroen zegt, achteruit met licht slippende koppeling. Vooruit nergens last van.

Ben benieuwd naar de reactie van Michael over eventuele kosten.
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Wondermike wrote: Mon Feb 14, 2022 6:31 pm Eigenlijk is het precies zoals Jeroen zegt, achteruit met licht slippende koppeling. Vooruit nergens last van.

Ben benieuwd naar de reactie van Michael over eventuele kosten.
Dan toch maar zeker een nieuwe koppelingplaat erin, verenpakket zal aardig versleten zijn.
Drukgroep checken en als de schotelveer inloop sporen op de vingers heeft, dan ook vernieuwen met nieuw druklager.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Gewoon een complete kit van Sachs eronder, of Luk. Drulager, drukgroep en koppelingsplaat. Zijn de kosten niet, en die rommel moet je niet alsnog een week later kapot gaan, kan je heel die bak er weer af martelen....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply