Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Smartie »

Net een stukje bijgelegen. Kabelboom, pff. Geluk en netjes opgeknapt. Je houdt de auto mooi hij zo.


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Plaatjes bij de praatjes. Te beginnen met de restanten van het kabelboomverhaal. Tijdens die reparaties zag ik dat de massastrips die BMW over de scharnieren van de kofferklep laat lopen niet allemaal meer even fris zijn. Eigenlijk een klotenconstructie, welbeschouwd. Zo’n heel dun stripje dat in weer en wind zit en bij elke opening of sluiting van de kofferklep knikt.

De strips zitten tussen de boutjes, of horen daar te zitten. Twee zitten in een plastic houdertje, twee zitten onder een boutje met ringetje, zonder versteviging.

Image

Image

Image

Image

Die strips heb ik vervangen à raison de €35 euro per stuk… :cry:

Niet lang daarna merkte ik dat de ruitenwisser achter niet meer zo lekker wiste, geen volledige slag maakte en dus moest de pen door het raam wel vast zitten. Dat bleek zo te zijn, die moest ik er uit tikken, wat spannend is bij een pin die in een ruit zit…

Image

Rondje schoonmaken levert duidelijk corrosie, ingevreten plekken in de pen op. De bus is van messing en is onbeschadigd, maar vuil.

Image

Dat heb ik allemaal mooi met een scotch brite doekje glad en schoongemaakt. Daarna alles lekker dik in de kopervet en weer gemonteerd. Dat was de oplossing, nu wordt er weer soepel gewist en brandt de motor niet door.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

:mrgreen:
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Ondertussen was de ontgrendeling van die achterruit, de knop onder de achterwisser, steeds moeilijker te activeren. Soms wel, soms niet werd meestal niet tot ik met die ruitenwisser bezig was en toen werd het nooit meer. Gelukkig is er een manuele ontgrendeling mogelijk, maar dat is een heel gedoe. Deze knop is een van de twee microswitches in de klep die ik niet heb vervangen na de kabelkortsluiting, maar nu is het er aan toe. Dus een goedkopere, Chinese versie gekocht op Amazon, BMW rekent er bijna 4 keer zoveel voor. De Chinees zag er goed uit, nagenoeg perfecte kopie, qua uiterlijk. Alleen hij werkte niet. Zodra ik deze aansloot, hoorde ik de centrale vergrendeling één keer klikken en daarna werkte niks meer. De oude schakelaar er weer aan en dan deed de rest het wel weer. Dus ik heb toch een originele van BMW gehaald bij Offenga. En die werkte gelijk top. Chinees is retour Jeff Bezos.
Maar toen begon het gedonder… De oude moest van het raam af. Dat is een plastic schakelaar, waar van de achterkant van het raam de bus voor de ruitenwisser en de klepgrendel doorheen zit. Dat geheel is van aluminium en ergens in 2004 heeft een ontwerper van BMW besloten om in die kunststofschakelaar ook een bus te maken van onbehandeld aluminium. Nou, twee keer raden wat een f*** up dat was. Normaalgespoken pak in een hamer en ram de ene bus uit de andere, maar gelet op het feit dat dit in een ruit zit, heb ik besloten de boel heel voorzichtig los te boren.

Image

Nadat ik het kunststof er om vandaan gebroken had bleef de bus over, het deel om de schroefdraad.

Image

Die bus heb ik met gepast geweld kunnen verwijderen en zo bleef ik achter met een handvol ellende.

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

:shake
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Uiteindelijk had ik zicht op het gat in de ruit. Na de foto is dat allemaal gereinigd.

Image

De plaat aan de achterkant, met de bus voor de wisser en de grendel voor de ruit, heb ik dik in het kopervet gezet.

Image

Daarna de nieuwe schakelaar, die inmiddels zonder aluminium bus wordt geleverd, geplaatst en alles werkt weer zoals het hoort.

Image

Om dan alles maar netjes te maken heb ik gelijk de laatste microswitch in de kofferklep vervangen, namelijk die van de handgreep om de grote klep te ontgrendelen. Deze werkte nog vlekkenloos, maar de handgreep zelf was wel doorgesleten. Om vochtproblemen voor te zijn heb ik daarom een nieuwe gekocht.

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Peter V. »

Dat zijn toch altijd van die heerlijke klusjes. Mooi werk weer Koos.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Jeroen »

haha nitpicking central, ik kan me er helemaal in vinden!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by raymondw »

Hey Koos,

Dat zijn de leuke klusjes i.d.d - ook de E39 heeft er best veel last van en dat kostte mij ooit eens een achterruit.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Dank, heren!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Bram_Baur »

Heerlijk die nauwkeurigheid 🙂
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Manitoba »

Slordig allemaal….






….





van BMW…

Ik denk dat jij daar eens met de ontwerpafdeling moet gaan meekijken, for a living. Denk dat de auto’s daar heel veel beter van worden.

Lekker gefixt weer allemaal.

Greetz,
Walter.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by BertjeConti »

Weer lekker geklust dus, en het zijn geen nieuwe auto's, dus is er altijd wel wat te doen, en eerlijk is eerlijk, eigenlijk vinden we dat ook helemaal niet erg, anders zou je wel een nieuwe dealer onderhouden auto gaan rijden.

Bij mij is het altijd het geval dat als je iets gefixed hebt, er zich binnen no time een nieuw probleem of defect aankondigt. Daarvoor laat ik tegenwoordig minimaal één probleem een probleem zijn.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Hahaha, ook een prima strategie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Wilmo »

Manitoba wrote: Wed Feb 22, 2023 1:34 pm
Ik denk dat jij daar eens met de ontwerpafdeling moet gaan meekijken, for a living. Denk dat de auto’s daar heel veel beter van worden.

Greetz,
Walter.
Och, dat is geen uitdaging meer tegenwoordig. Probeer maar eens een goed product te vinden vandaag de dag. Er is geen fatsoenlijke software, er zijn geen fatsoenlijke machines te koop. Vooral de Duitse en de Zwitserse zijn dikwijls gewoon slecht. Bouwbedrijven kunnen het niet meer, aannemers kunnen geen fabrieken meer bouwen. Probeer nog maar eens een stratenmaker te vinden die steentjes kan leggen die niet rammelen.

Over de hele breedte zijn we lekker aan het Chinezen. Het is een pot nat. Dus meekijken? Ik denk dat we eens een land moeten gaan aanwijzen waar we een groot hek omheen zetten en dan sturen we daar alle managers naartoe.


Maar verder, lekker bezig Koos! Nog steeds blij dat die kar niet is afgefikt door al het bloot koper.
Post Reply