Page 9 of 10

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sun Feb 04, 2024 12:49 am
by Peter V.
Jullie hebben allemaal zeker een punt hoor. Compleet verse carterventilatie is onderweg dus dat gaan we uiteraard vervangen.
Aankomende week even een endoscoop lenen om in de cylinders te kijken.

@ Raymond. Wat ik aan intervallen kan terugvinden conform de facturen is dat er vanaf 2009 in ieder geval tussen de 15000-20000 km aan intervallen zijn m.b.t. oliewissels. Het filter wat ik eruit heb gehaald was flink vervuild.

@Bertjeconti. Die flush bovenop de zuigers lees ik ook wel wat over inderdaad.

Ik wil eerst in de motor kijken en de carterventilatie op orde hebben voor dat ik ga flushen. Dank allen weer voor de input.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sun Feb 04, 2024 3:50 pm
by raymondw
Ha Peter,

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van de visuele inspectie met endoscoop. Aanvullende vraag, heb je het kleppendeksel al los gehad ? Veel valt ook aan de mate van (1) zichtbare vervuiling in het nokkenashuis en (2) mate van koolstofvorming aan de binnenzijde van het kleppendeksel af te lezen.

Wel een kleine tip: wees voorzichtig bij het losdraaien van het kleppendeksel. Na al die jaren en kilometers is het kunststof behoorlijk broos geworden, iets te strak aandraaien kan zomaar leiden tot barsten van het kunststof (don't ask me how I know).

Wel schrik ik een beetje van de verversingsinterval die ik aan de hoge kant vindt. Door de jaren heen heb ik bij de oliewissels (inmiddels al over bijna 170k km) van mijn M54 olieanalyses uit laten voeren en zelfs bij olietypes van een Tier1 fabrikant (Mobil1) met een LongLife vrijgave heb ik gezien dat het Total Base Number al ruim voor de 15k km op een punt komt dat deze bijna niet in staat meer is om verbrandingsresten en vervuilingen op te nemen. En dan heb ik het over een product van een fabrikant waarvan absoluut gegarandeerd is dat synthetische olie ook echt synthetisch is.

Laat ik het zo zeggen, ik heb door de jaren heen het verversingsinterval bij mijn M54 geleidelijk aan op max. een jaar gezet, afhankelijk van de vakanties is dat zo tussen de 9k en 12k km. Zelfs na bijna 300k km (haal ik volgende maand) is olieverbruik nog steeds max 1ltr op de 4000km en dat voor een B30 die erom bekend staan wel eens te willen zuipen.

Als je endoscopie van de cilinderwanden er goed uitziet en het kleppendeksel behoorlijk zwart van binnen is, dan zou ik niet eens flushen, maar gewoon veel frequenter olie verversen, in eerste instantie max 4k km. Een litertje Mobil1 0W40 kocht ik jaren geleden in DLD voor minder dan negen Euro per liter, inmiddels gebruik ik Mobil1 5W50, maar die is net wat duurder en voor flushen is die 0W40 prima.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Mon Feb 05, 2024 4:04 pm
by Peter V.
Raymond dank. Deze week gaan we verder op onderzoek. Kleppendeksel heb ik zelf nog niet verwijderd, de kleppendeksel zelf is 40000 km geleden vervangen ivm lekkage.

Endoscoop is ondertussen binnen (geleend van een collega) maar we zijn nu eerst met de E21 bezig. Daar net de endoscoop in gehad.(zie topic)

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 07, 2024 5:27 pm
by Peter V.
Dus ook de Z4 moest er aan geloven, Endoscopisch onderzoek van de cilinders. De endoscoop die ik te leen heb heeft geen zwenkbare kop en met het feit dat het bougiegat in het midden zit van de cilinder kan ik niet echt de wand goed bekijken. Desondanks wel een aardig beeld kunnen vormen en anders dan mijn verwachtingspatroon in ieder geval.

Cylinder 1:
Image

Cylinder 2:
Image

Cylinder 3:
Image

Cylinder 4:
Image

Cylinder 5:
Image

Cylinder 6:
Image

Toen maar even de DISA verwijderd en in het inlaatspruitstuk gekeken. Deze is zeker flink vervuild met olie.
Image

Inlaatkleppen van cilinder 3 en 4.
Image

Image

Dus wat is nu de conclusie..... Ik denk dat ik een hele inhaalslag kan doen met de carterventilatie aangezien die als enigste olie in de inlaat kan brengen volgens mij.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 07, 2024 7:51 pm
by BertjeConti
Check, die zuigers zien er niet uit als olieverbranders, wel erg gek als deze motor 1 liter op 400km verbrand.

Inderdaad eerst maar eens het gehele ccv systeem aanpakken

Toen mijn M52B25 in de soep gelopen was zag het er heel wat catastrofaler uit, en die verbruikte geen liter olie op 400km, eerder 1l op 3000km, herinnert u zich deze chaos nog?
https://www.bmwe21.net/forum/viewtopic. ... 30#p320830

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 07, 2024 8:26 pm
by uwbuurman
En toch zou ik een flush doen. Naast dat ccv systeem. Maar ziet er niet slecht uit, op wat we er van kunnen zien.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed Feb 07, 2024 11:01 pm
by Jeroen
Valt idd reuze mee!

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Mon Feb 19, 2024 3:12 pm
by Peter V.
Vandaag dus het gehele PCV systeem vervangen. Alles demonteren viel me eigenlijk reuze mee. Het inlaatspruitstuk is blijven zitten en ik kon er eigenlijk vrij goed bij (wellicht dat de Z4 je iets meer speelruimte geeft in de motorruimte). Er is en was niets afgebroken dus alles netjes kunnen demonteren, was een origineel BMW systeem.

Image

Een klein beetje vochtresidu bij de cycloon maar al het slangenwerk was open.

Image

Image

Uiteraard ook de oliepeilstok verwijderd. Hier zit een stukje dubbel wand in verwerkt waarbij de olierestanten worden afgevoerd terug naar het carter vanuit de onderzijde van de cycloon. Mijn inziens was alles open.

Image

Image

Wat volgens mij heel erg belangrijk is is het gaatje wat aan de bovenzijde van de dubbelwand zit. Deze moet zeker open zijn want dit voorkomt dat je olie terug opzuigt vanuit het carter. Dit gaatje zit boven je olieniveau namelijk.

Image

Als je olieniveau in je carter op max staat dan zit dat daadwerkelijk maar enkele millimeters onder dit gaatje (goed te beoordelen als je de peilstokhouder er geheel uit heb. De huidige olie die erin zit heeft nu 750 km gedaan en is al behoorlijk zwart moet ik zeggen. Nu maar eerst even wat kilometers maken totdat er een 2000 km mee gedaan is en dan een flush en verse olie erin. Ik heb in ieder geval geen schokkende ontdekkingen gedaan.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Mon Feb 19, 2024 4:06 pm
by uwbuurman
Lekker aan het werk, Peter. Werk, maar wel goed om zaken uit te sluiten. Mooi doen zoals je beschrijft, rijden, flushen, olie wisselen. Het moet dan wel beter worden

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Fri Mar 29, 2024 3:51 pm
by Peter V.
Vandaag dus de olieflush gedaan met Forte, 2 flesjes erin en de motor een uur laten draaien met wat toerenwissels. Geen rookgordijnen of gekkigheid, een wat ruwere motorloop dat wel.

Olie gewisseld en gelijk van 5W30 naar 5W40 gegaan met een vers filter uiteraard. Voor de 1300 km die deze olie had gedaan is ze er vrij donker uitgekomen maar het oliefilter liet geen schokkende zaken zien voor zover ik het kan beoordelen. Nu net een stukje gereden en ze is wel wat stiller geworden. Afwachten.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Fri Mar 29, 2024 7:38 pm
by uwbuurman
Morgen mooi even warmrijden, naar Nijkerk, fijn dat je filter geen gekkigheid laat zien.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Fri Mar 29, 2024 9:14 pm
by 323baur
Gezellig!

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Sat Mar 30, 2024 12:17 am
by Jeroen
En ben benieuwd of dit z'n effect heeft Peter!

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed May 01, 2024 6:44 pm
by Peter V.
Dus.....

Het flushen heeft effect gehad of het is het feit dat we naar 5W40 zijn gegaan??.. Ik kom nu op 800 km per liter olie uit.

Verder zijn er al wel wat meer uitdagingen naar boven gekomen en vandaag de laatste uitdaging erbij. Maar eens een opsomming van zaken...

* Bij manoeuvreren puur op de koppeling merk je wat schokken, ik heb dit ook al eens gehad bij onze E34 en eigenlijk betekent dit een complete koppeling en wellicht het tweemassa vliegwiel.
* Zo net de auto even gebruikt terwijl ze heel de dag in de zon heeft gestaan en jawel ook deze Z4 heeft het.... Sticky steering.
Nooit geweten hoe dit aanvoelt maar nu dus wel.

Om de auto eigenlijk verder te "perfectioneren" zou ik in ieder geval achter de schijven en blokken moeten gaan doen en de navigatie aan de gang zien te krijgen. Uiteraard zullen er vast nog wel meer zaken tevoorschijn komen.

Kortom wordt het zo een Z4 welke dan toch op een aardig bedrag uit gaat komen als alles is aangepakt.

Re: Peter V: BMW Z4 2.5i

Posted: Wed May 01, 2024 8:52 pm
by Thijsse
Dat schokken in de koppeling is 9 vd 10 keer het tweemassa vliegwiel inderdaad, blijven ondingen

Die sticky steering heb ik vaker over gehoord, kan een paar oorzaken hebben, maar er zijn gelukkig ook een paar relatief makkelijke oplossingen voor.

Weet je nu wel waar het olieverbruik vandaan komt?