Hoi mensen,
Ik ben al 7 jaren in het bezit van een 318 automaat uit 1978 . In 2005 is er een lpg installatie in de auto ingebouwd . Ik heb me laten vertellen dat dit type bmw cilinderkop niet geschikt is voor lpg maar desondanks er toch nog 100 000 km mee gereden kan worden voordat de cilinderkop vervangen moet worden . In de afgelopen jaren heb ik vaak de klepspeling moeten bijstellen van de uitlaatkleppen omdat de klepzetels langzaam in zijn gaan slijten. Helaas is het onvermijdbare nu bereikt : er kan nu niet meer klepspeling worden gegeven omdat het einde van de afstellingsruimte is bereikt. In de afgelopen 5 jaar heb ik ongeveer 50 000 km gereden ,wat ik zelf een beetje weinig vind . Nu heb ik hier twee vragen over:
Heeft de slijtage van de klepzetels te maken met de afstelling?; Na de lpg installatie inbouw vond ik het koppel op lage toerentallen veel te laag dus heb de stelschroef achter de lpg aanvoerslang naar het gasmengstuk meer open gedraaid met als resultaat dat de auto gewoon lekker oppakt na overschakelen op lage toerentallen. Mijn vraag is of een rijkere afstelling de slijtage van de klepzetels versnelt , zodanig dat de cilinderkop na 50 000 km vervangen moet worden? Of is 50 000 km vrij normaal voor rijden op lpg?
Ik heb een gereviseerde kop te koop gezien van een 316 uit 1976, met geharde klepzetels , dus geschikt voor lpg. Mijn vraag hierover is of de inlaat en uitlaatkleppen in deze cilinderkop kleiner zijn dan die van in de 318 kop ? Opzich moet zon cilinderkop wel passen alleen ben ik bang als de kleppen kleiner zijn dat dan het vermogen/koppel te veel afneemt . Op benzine dat niet zon probleem zijn maar op lpg is het vermogen al minder en ben ik bang dat dat gewoon geen lekker rijden meer is .
klepzetels ingesleten 318 e21
- longdutchman
- Newbee
- 323baur
- E21 VIP
Hey, een nieuw lid met gelijk een goede vraag.
Zover als ik weet zijn m10 cilinderkoppen idd met LPG zonder geharde kleppen snel aan hun eind.
Of 50kkm een slechte waarde is weet ik niet.
Ik weet wel (uit eigen ervaring) dat er meerdere soorten koppen zijn van het M10 blok, dus je moet goed uitkijken of je de goede koopt.
Enne had ik al gezegd dat nieuwe leden zich meestal voorstellen met foto's enzo?
Zover als ik weet zijn m10 cilinderkoppen idd met LPG zonder geharde kleppen snel aan hun eind.
Of 50kkm een slechte waarde is weet ik niet.
Ik weet wel (uit eigen ervaring) dat er meerdere soorten koppen zijn van het M10 blok, dus je moet goed uitkijken of je de goede koopt.
Enne had ik al gezegd dat nieuwe leden zich meestal voorstellen met foto's enzo?

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Hoeveel heeft de motor nu totaal gelopen dan?
Volgens mij kunnen de M10 cylinderkoppen best aardig tegen LPG (bekeken in de tijd van toen). Moderne auto's kunnen afhankelijk van rijstijl ook al aan een koprevisie toe zijn na 150000km.
Het feit dat je de LPG-toevoer rijker zet zal hij meer warmte ontwikkelen. LPG is ook "schraler" dan benzine en mede door beide kunnen de klepzittingen en kleppen meer inslijten. Dat je minder vermogen heb met het ouderwetse aanzuigsysteem is duidelijk.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je tuimelaars en nokkenas zover ingesleten is.
Volgens mij kunnen de M10 cylinderkoppen best aardig tegen LPG (bekeken in de tijd van toen). Moderne auto's kunnen afhankelijk van rijstijl ook al aan een koprevisie toe zijn na 150000km.
Het feit dat je de LPG-toevoer rijker zet zal hij meer warmte ontwikkelen. LPG is ook "schraler" dan benzine en mede door beide kunnen de klepzittingen en kleppen meer inslijten. Dat je minder vermogen heb met het ouderwetse aanzuigsysteem is duidelijk.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je tuimelaars en nokkenas zover ingesleten is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- longdutchman
- Newbee
even voorstellen!
Had je idd nog niet gezegd
. De naam is John uit Den Haag . Trouwens ik herinner me nu ook weer dat deze auto gekocht is van een advertentie op deze site . Dat was eind 2002 , van ene Emile uit Hoofddorp misschien dat je dat nog weet Jeroen , je had me er op geattendeerd . Ik zal mn best doen voor een mooie foto . Mijn profiel foto is alvast voor het idee.

- longdutchman
- Newbee
km
De motor heeft in totaal 380 000 km gelopen, waarvan de laatste 50 000 km op gas. Met klepspeling afstellen heb ik gezien dat de tuimelaars gemerkt zijn met een getalletje , uit dit blijkt dat een van de vorige eigenaars een cilinderkop revisie heeft laten uitvoeren. De motor verbruikt nagenoeg geen olie .
En jaar of twee geleden eens een compressie meting gedaan , en alle vier de cilinders stonden op ca 8 bar ,wat precies op de grens van het groene en rode gebied ligt op de meetschaal.
Verder in de 7 jaren dat ik ermee rijd heb ik nooit de koppakking hoeven te vervangen .
En jaar of twee geleden eens een compressie meting gedaan , en alle vier de cilinders stonden op ca 8 bar ,wat precies op de grens van het groene en rode gebied ligt op de meetschaal.
Verder in de 7 jaren dat ik ermee rijd heb ik nooit de koppakking hoeven te vervangen .
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Begrijp me niet verkeerd maar als het blok bijna 4 ton heeft gedraaid. Heb je enige indicatie wanneer de vorige eigenaar een koprevisie heeft laten doen?
Wellicht zijn er toen alleen de klephoedjes vervangen en zijn daarom de tuimelaars gemerkt.
Ik mag aannemen dat je de kleppen in het verleden niet te strak heb gesteld? Met LPG mogen ze namelijk een fractie ruimer staan dan op benzine. Als je de kleppen te strak zet kunnen ze niet meer roteren en krijg je niet de mooie draai-inslijting maar het inslaan van de kleppen in de zitting.
Wellicht zijn er toen alleen de klephoedjes vervangen en zijn daarom de tuimelaars gemerkt.
Ik mag aannemen dat je de kleppen in het verleden niet te strak heb gesteld? Met LPG mogen ze namelijk een fractie ruimer staan dan op benzine. Als je de kleppen te strak zet kunnen ze niet meer roteren en krijg je niet de mooie draai-inslijting maar het inslaan van de kleppen in de zitting.
Gr Peter V.
- 323baur
- E21 VIP
Ik sluit me helemaal bij Peter aan.
380kkm is denk ik een hele prestatie zonder al te grote revisies.
Als de carrosserie verder in goede staat is zou ik ernstig overwegen om het blokje te swappen of te reviseren.
380kkm is denk ik een hele prestatie zonder al te grote revisies.
Als de carrosserie verder in goede staat is zou ik ernstig overwegen om het blokje te swappen of te reviseren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.