Beste medebestuurders,
Ik heb een e21 4cyl en deze verbruikt nogal wat olie maar vooral koelvloeistof. Ik denk dat ik wel een liter per 100 kilometer verbruik. Nu heb ik een aantal dingen alvast gecontrolleerd alvorens ik hier dit bericht heb geplaatst.
- Koelsysteem leeg laten lopen en radiateur doorgespoeld
- Thermostaat vervangen voor een nieuwe
- Controlle of er geen lek zit in het systeem (onder de auto kijken en zoeken naar water)
- Slangen op warmte gecontrolleerd ( en na de 70graden gaan ze allemaal lopen en worden ze warm)
Nu heb ik een LPG installatie, is de kans dan groot dat me kop lekt?
En is de leiding die van de radiateur naar de thermostaat loopt een zuigleiding?
Iemand een idee hoe ik kan controlleren of me kop lek is?
Auto heeft wel een flinke rookvorming als ik met 140kmpu me voet van het gas afhaal...
En heeft iemand een idee of je een kop makkelijk kan loshalen en de kop kan vervangen of is dit een vastgeroest systeem na 120.000 km en 30 jaar?
Verlies veel koelwater
- Thegs
- E21 VIP
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Tja koppaking kan diverse symptomen hebben. Warmlopen van de motor en hoge temperaturen, druk op het koelsysteem, borrelen in het expansievat, "mayonaise" op de olievuldop (mix van water en olie) en witte rook uit de uitlaat.
Kop eraf halen is niet zoveel werk en gaat zeker niet vastroesten na 30 jaar. Heb is gewoon een aardige klus en als je koppakking gaat vervangen moet je kop wss laten vlakken enzo, dus gaat er ook wat geld inzitten natuurlijk.
Gerwin
Kop eraf halen is niet zoveel werk en gaat zeker niet vastroesten na 30 jaar. Heb is gewoon een aardige klus en als je koppakking gaat vervangen moet je kop wss laten vlakken enzo, dus gaat er ook wat geld inzitten natuurlijk.
Gerwin
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
-
- Upcoming E21 fanatic
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Parkeer 'm eens met een goed warme motor een nachtje op een vel papier of karton, eens kijken of er wat uitloopt. Onder de matten voor kijken, kijken of 'ie 't niet via de overloop bovenop de radiateur eruit gooit da's ook nog een euvel. Als het dat allemaal niet is heb je idd dikke kans op een lekke koppakking.
Regards/groeten, Jeroen
-
- Newbee
Heren, het rubbertje van de dop op me radiateur zat er niet meer op. Het systeem kon dus niet voldoende druk opbouwen en spugde het via de overloop het koelwater eruit. Nieuwe dop van 10 euro heeft alles opgelost. Bedankt voor de hulp. issue opgelostJeroen wrote:Onder de matten voor kijken, kijken of 'ie 't niet via de overloop bovenop de radiateur eruit gooit da's ook nog een euvel. Als het dat allemaal niet is heb je idd dikke kans op een lekke koppakking.