316, 1980 SAPHIR BLAU.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi Stefan,
Dat teveel warmte inbrengen kan ik goed begrijpen. Mij was altijd verteld dat als je geheel wilt aflassen dat je dan kruislings stukjes moet lassen om zo het trekken te verminderen en stootsgewijs warmte in het metaal te brengen.
Vertinnen heb ik ook nog nooit gedaan maar dat gaan we gewoon proberen. Het zal altijd beter en steviger zijn als een groot gapend verrot gat.
Bedankt voor de tip in ieder geval
Dat teveel warmte inbrengen kan ik goed begrijpen. Mij was altijd verteld dat als je geheel wilt aflassen dat je dan kruislings stukjes moet lassen om zo het trekken te verminderen en stootsgewijs warmte in het metaal te brengen.
Vertinnen heb ik ook nog nooit gedaan maar dat gaan we gewoon proberen. Het zal altijd beter en steviger zijn als een groot gapend verrot gat.
Bedankt voor de tip in ieder geval

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Vandaag weer wat gedaan.
Het blijft behelpen als de auto niet totaal gestript is. Alles iedere keer afdekken om beschadigingen te voorkomen etc etc.
Het grootste gat is dicht en nu nog bovenop ( zie eerste foto) en dan kan de onderste versteviging er weer in.

Binnenzijde van de wielbak.

Het blijft behelpen als de auto niet totaal gestript is. Alles iedere keer afdekken om beschadigingen te voorkomen etc etc.
Het grootste gat is dicht en nu nog bovenop ( zie eerste foto) en dan kan de onderste versteviging er weer in.

Binnenzijde van de wielbak.

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Lekkere bezigheid met deze temperaturen
toch mooi om zien

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Morgen weer een stukje verder hopelijk.
Als het laswerk klaar is aan de linkerkant kan het verzinkt worden.

Als het laswerk klaar is aan de linkerkant kan het verzinkt worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Dat ga ik niet redden Leon. De andere zijde moet nog en dan het gehele RDW en APK verhaal nog. Tussendoor wil ik ook nog met vakantie.
Ik denk dat de 28ste de afsluitingsmeeting van de Baur is in deze staat.
Ik denk dat de 28ste de afsluitingsmeeting van de Baur is in deze staat.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Vandaag dus even gezweten. Wat een rotpositie om als amateur te lassen. Het plaatmateriaal zit erin en is altijd beter dan een gapend gat. Hierna nog verzinken dus dat komt wel goed.
Eerst het rotte deel uitslijpen:

Plaatje hechten:

Grotendeels afgelast zodat ik het met wat nabewerken kan verzinken:

Weer wat verder. Nu eerst binnenzijde wielkuip behandelen met Fertan en Ferpox en dan de onderste verstevigingsplaat maken en plaatsen.
Eerst het rotte deel uitslijpen:

Plaatje hechten:

Grotendeels afgelast zodat ik het met wat nabewerken kan verzinken:

Weer wat verder. Nu eerst binnenzijde wielkuip behandelen met Fertan en Ferpox en dan de onderste verstevigingsplaat maken en plaatsen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Peter, dit gaat helemaal goed komen.
Gewoon strak door werken dan ben je er gewoon de 28e bij.
Gewoon strak door werken dan ben je er gewoon de 28e bij.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Bedankt voor de woorden
Nu is het ook weer een bakoven in de garage dus het laswerk ligt weer even stil. Tevens examens op mijn werk dus ook hier even wat pauze.
@Stefan,
Ik heb nog wel een vraagje. Ik slijp uiteraard het slechte deel weg en maak de nieuwe plaat in de juiste pasvorm dat het de ruimte juist opvult. Zoals je ziet is het dan wat hechten en eventueel grotendeels aflassen. Toch merk ik dat als ik het aflas dat bij sommige delen het plaatmateriaal heel erg dun wordt en zelfs scheurtjes geeft. ( wat je daarna weer op moet vullen)
Komt dit omdat het dan te warm wordt gemaakt ( amperage te hoog) of moet mijn draadsnelheid omhoog?

Nu is het ook weer een bakoven in de garage dus het laswerk ligt weer even stil. Tevens examens op mijn werk dus ook hier even wat pauze.
@Stefan,
Ik heb nog wel een vraagje. Ik slijp uiteraard het slechte deel weg en maak de nieuwe plaat in de juiste pasvorm dat het de ruimte juist opvult. Zoals je ziet is het dan wat hechten en eventueel grotendeels aflassen. Toch merk ik dat als ik het aflas dat bij sommige delen het plaatmateriaal heel erg dun wordt en zelfs scheurtjes geeft. ( wat je daarna weer op moet vullen)
Komt dit omdat het dan te warm wordt gemaakt ( amperage te hoog) of moet mijn draadsnelheid omhoog?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Inderdaad 0,8 draad. Dan gaan we dat eens proberen.
Ik moet wel zeggen dat ik niet zo'n professioneel apparaat heb hoor. Geen losse gasflessen maar draad met schermgas erin. Het apparaat heeft mij tot nu toe altijd goed van dienst geweest maar ik denk dat dit toch klussen worden die een iets proffesioneler lasapparaat vragen.
Al komt het natuurlijk nog altijd grotendeels door de persoon die ermee werkt.
Inderdaad 0,8 draad. Dan gaan we dat eens proberen.
Ik moet wel zeggen dat ik niet zo'n professioneel apparaat heb hoor. Geen losse gasflessen maar draad met schermgas erin. Het apparaat heeft mij tot nu toe altijd goed van dienst geweest maar ik denk dat dit toch klussen worden die een iets proffesioneler lasapparaat vragen.
Al komt het natuurlijk nog altijd grotendeels door de persoon die ermee werkt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ik vind het knap van je Peter.
Super bezig.
Super bezig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.