Ik gooi altijd standaard gewoon euro 95 in m'n E21 320/6 uit 82. Nou loopt ie meestal op LPG, maar starten etc. natuurlijk op benzine.
M'n tante tankt altijd super plus in haar E30. Zou dat voor mijn BMW ook niet beter zijn? Of zelfs loodvervanger erin?
RON 95
Re: RON 95
Je kan gewoon 95 blijven tanken hoor.
98 is alleen voor hoge compressie motoren en turbo motoren.
Loodvervanger door de benzine mixen is ook niet nodig want deze motoren hebben geharde klepzittingen en als je op LPG rijdt heb je er ook nog eens niets aan want er wordt geen benzine ingespoten...
98 is alleen voor hoge compressie motoren en turbo motoren.
Loodvervanger door de benzine mixen is ook niet nodig want deze motoren hebben geharde klepzittingen en als je op LPG rijdt heb je er ook nog eens niets aan want er wordt geen benzine ingespoten...
I´m Fast and Furious...
Ik voel mij toch even geroepen om hierop te reageren. Er zijn twee issues welke je in de gaten moet houden.
1: Klopvastheid
2: Klepzittingen.
De klopvastheid wordt gespecificeerd in de manual van de auto en is bepalend voor het octaangehalte van de benzine die je moet tanken. In 1982 bestond er nog niet eens RON95, dus w.s staat er Super 98RON of Benzine 91RON in. Kijk in de manual wat je moet tanken.
In 1982 bestond er eveneens nog geen loodvrije benzine; dat is pas iets van de jaren daarna. Pas vanaf Augustus 1984 is BMW geharde klepzittingen gaan gebruiken. Alle auto's daarvoor hebben GEEN geharde klepzittingen en moet dus per definitie op loodhoudende benzine rijden (of loodvervanger gebruiken). Echter er bestaat een document van BMW waarin dit issue beschreven staat. Hierin staat dat indien de auto 50k km op gelode benzine heeft gereden er genoeg loodoxide op de klepzittingen aanwezig is om voor de resterende levensduur loodvrije benzine toe te passen. Alleen wanneer de kleppen opnieuw ingeslepen worden (bij een revisie) vervalt deze escape en moet er opnieuw loodhoudende benzine (of loodvervanger) toegepast worden.
1: Klopvastheid
2: Klepzittingen.
De klopvastheid wordt gespecificeerd in de manual van de auto en is bepalend voor het octaangehalte van de benzine die je moet tanken. In 1982 bestond er nog niet eens RON95, dus w.s staat er Super 98RON of Benzine 91RON in. Kijk in de manual wat je moet tanken.
In 1982 bestond er eveneens nog geen loodvrije benzine; dat is pas iets van de jaren daarna. Pas vanaf Augustus 1984 is BMW geharde klepzittingen gaan gebruiken. Alle auto's daarvoor hebben GEEN geharde klepzittingen en moet dus per definitie op loodhoudende benzine rijden (of loodvervanger gebruiken). Echter er bestaat een document van BMW waarin dit issue beschreven staat. Hierin staat dat indien de auto 50k km op gelode benzine heeft gereden er genoeg loodoxide op de klepzittingen aanwezig is om voor de resterende levensduur loodvrije benzine toe te passen. Alleen wanneer de kleppen opnieuw ingeslepen worden (bij een revisie) vervalt deze escape en moet er opnieuw loodhoudende benzine (of loodvervanger) toegepast worden.
Carpe Diem, Raymond
Zou RON95 voor een 2.8 Alpina motor uit '78 ook moeten kunnen dan? RON98 is tegenwoordig aardig moeilijk te verkrijgen..
1978 BMW E21 Alpina B6
2000 BMW E46 320i Touring
2000 BMW E46 320i Touring
- 323baur
- E21 VIP
Zal best gaan, maar bij vollast heb je kans op pingelen met alle dure gevolgen van dien.
Ik zou met zo'n exclusieve auto niet besparen op een beetje duurdere benzine, of een octaanbooster.
Ik zou met zo'n exclusieve auto niet besparen op een beetje duurdere benzine, of een octaanbooster.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 Fanatic
Met de 728 ook een tijdje op euro benzine gereden.
Snel vanaf gestapt. Motor pingelde dus alleen nog maar superplus er in.
Ik rij op LPG en zo nu en dan een flink stuk op benzine (vindt ie fijn nl
)
Snel vanaf gestapt. Motor pingelde dus alleen nog maar superplus er in.
Ik rij op LPG en zo nu en dan een flink stuk op benzine (vindt ie fijn nl

- 323baur
- E21 VIP
LPG heeft een fors octaangehalte dus pingelen zal die iig niet op LPG.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 Fanatic
Op lpg geen last maar op euro 95 hoorde ik toch duidelijk de Kerstman tezamen met Rudolf en zijn broers voorbij komen.