318 e21 1978

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
sharkie
Newbee

318 e21 1978

Post by sharkie »

Hallo Iedereen,

Hierbij stel ik me even voor.
Ik ben Imanuel, 39 jaar en kom uit Zoetermeer.

Na 2 E34s (beide een 530iAT) wat echt geweldige wagens zijn moet ik het goedkoper aan doen.
Eerst was het plan om een e28 te nemen. In de afgelopen tijd heel wat wagens bekeken en gereden.
Helaas zorgen veel mensen slecht voor hun wagens. Ik heb zo veel rotzooi voorbij zien komen. :evil:

Ik werd bijna hopeloos en depressief en was al van plan om dan maar uit te wijken naar Volvo of Mercedes.
Tot dat mijn vrouw mij tipte over een e21. Mijn eerste reactie was: Wat moet ik daar nou mee?

Toen zag ik de foto! Op slag werd ik weer blij. Wat een leuke auto om te zien. Eerst hier rond gekeken en een e21 virus stak de kop op. :D . Morgen gaan we de wagen bekijken en indien hij bevalt direct meenemen :D
Ik zal ongetwijfeld een hoop vragen stellen want de e21 is een mij onbekende wagen en heb tevens 2 linker handen.

Zodra ik hem heb plaats ik natuurlijk meteen foto's!

Groeten,
Imanuel

Duke
Upcoming E21 fanatic

Re: 318 e21 1978

Post by Duke »

Hoi Imanuel,

Welkom op dit forum!

Misschien is het een goed idee om hier te posten om welke auto het gaat, vaak zijn het (oud) bekenden hier op het forum. Heeft bij mij erg veel geholpen.
Ik neem aan dat je de buyers guide al gevonden hebt? Die staat bij het engelse gedeelte van het forum.

Inderdaad schandalig om te zien hoe sommige mensen met hun spullen omgaan, vooral als je het om oudere auto's hebt :nah . Maarja, worden ze wel exclusief van :wink: .

Veel succes met je zoektocht!
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

zo, e34 530's, dat waren ook mooie motoren! Succes met je zoektocht naar een mooie e21!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
sharkie
Newbee

Post by sharkie »

Okee,

Net weer thuis aangekomen.

Was de E21 zo mooi en goed als in de advertentie vermeld?

Nee.

Wagen is in 2007 overgespoten van groen naar bordeaux rood.
Lelijk uitgevoerd, veel roest met name langs de randen van de ramen.
Linker voorband was lek dus er zat een reserve om.
Blok zweet behoorlijk. Zijvak in de linkerdeur mist. Deuren sluiten niet echt goed zonder ze hard dicht te gooien.
Er is in het verleden aan roest gewerkt maar op een slechte/leijke manier.
En verder nog een legio aan kleine dingen.

Na een proefrit geconstateerd dat de wegligging goed was en het blok op lpg mooi draait.
Op benzine is het allemaal wat minder. Ook stilstand in D is niet gewenst. Moet in P gezet worden anders neiging tot afslaan,

Is de wagen meer naar huis?

JA. :banana

Er moet wel het nodige aan gebeuren.
Eerst voor een nieuwe APK gaan. De huidige loopt nog tot juni. maar heb liever even de tijd om hem eventueel goed genoeg voor de APK te maken.
Dan natuurlijk nog nieuwe bandjes.

Er is wel iets waar ik jullie hulp bij nodig heb.
Met gas geven/ versnellen op snelweg hoor ik een ratel. Als ik het gaspedaal loslaat is het weg, wel hoor ik dan een soort "kloink" geluid.
Dit is iets wat ik graag snel verholpen wil hebben. Weet iemand wat dit mogelijk kan zijn en hoe te verhelpen?
Mocht er iemand in de regio Zoetermeer / Zuid Holland zijn die er naar wil kijken dan hoor ik het graag.

Morgen zal ik fotos maken

Groeten,
Imanuel
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Van harte! Je hebt dus een project gekocht, met wat aandachtspunten. Hoop dat je blok je geen hoofdpijn gaat geven!

Waar zit die ratel? In je motor of onder de wagen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
sharkie
Newbee

Post by sharkie »

Een projectje ja. Was eigenlijk niet de bedoeling.
Ga hem als daily gebruiken. Maar ik kon hem gewoon niet laten staan.

We beginnen gewoon ergens en we zien wel waar het allemaal naar toe gaat.

Ratel komt vanuit de motor. Met het omhoog gaan van het toerental komt de ratel naar voren.
Stationair en langzaam/normaal rijden niet.
Het lijkt of de ventilator achter de radiateur ergens tegens aan draait.
Morgen na de huishoudelijke taken eens kijken of ik het e.e.a kan ontdekken.
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Hallo en welkom hier op het forum :cheers E21's zijn geweldige auto's waar je niet meer vanaf komt! :thumbsup

Over dat geluid.
Hoor je het geluid ook als je gas geeft terwijl die in zijn neutraal staat?
Mijn kennis van auto's is nog niet van het niveau van een auto monteur of sommige mensen hier, maar als je wilt kan je altijd langskomen in Delft en dan kunnen we er samen even naar luisteren.
Anders gewoon even naar een garage gaan en vragen of ze ernaar willen luisteren. Dat is waarschijnlijk gratis.

Mvg, Danny
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
sharkie
Newbee

Post by sharkie »

Hallo Danny,

Ja, het geluid hoor ik ook als ie in Neutral stand staat en gas geef.
In Drive niet tenzij op snelweg.

Gr, Imanuel
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Pas wel heel erg op: als de auto al gereden heeft en je zet 'm dan in P of N en je gaat gassen loop je kans een stuk overdruk in de bak te veroorzaken met als gevolg dat je bak om zeep gaat. Komt wel iets vaker voor bij de vroege E30 automaatbakken maar ook met deze loop je risico. Qua oorzaak kan ik je even niet verder helepn, vrees dat je 't toch moet horen of het motorintern of-extern is.
Regards/groeten, Jeroen
sharkie
Newbee

Post by sharkie »

10 maart gaat ie voor een voorkeuring naar de garage.
Ik laat dan ook even naar het geluid onderzoek doen. Ik kan zelf niet iets ontdekken.
mocht daar verder niet iets heel naars en duurs uitkomen, krijgt ie nieuwe velgjes.
Daarna gaan we afspraak maken met bedrijf om te kijken of ze nog iets met de roestduivel kunnen doen die aanwezig is.

Probleem hierbij is dat ik de wagen dagelijks ga gebruiken en hem niet enkele dagen kan missen.
dus dat gaat nog een hele uitdaging worden.

tot zo ver de berichtgeving vanuit een regenachtig Zoetermeer :( Helaas nog steeds geen foto's kunnen maken.
Post Reply