Remy: zwarte 323i 2.7i 1981

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by uwbuurman »

Hebbuh!!!! Als je ooit nog eens tegen zo'n dingetje aanloopt: Laat me direct weten, want ik wil zo graag hebben...


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by Leonidas »

Deze???? http://link.marktplaats.nl/454361309 nog in de buurt ook :wink:
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by uwbuurman »

tja, heel erg in de buurt, maar wel een roestig kreng en er is ook al an gelast lijkt het bij die cillinder 4. Evengoed bedankt!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Leonidas
E21 Fanatic
Posts: 341
Joined: Sun Jun 13, 2010 10:00 am
Location: Genemuiden

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by Leonidas »

uwbuurman wrote:tja, heel erg in de buurt, maar wel een roestig kreng en er is ook al an gelast lijkt het bij die cillinder 4. Evengoed bedankt!
Denk dat een vakman op dat gebied er nog wel een mooi glimmend geheel van kan maken... Is net wat je wilt natuurlijk.
User avatar
Willem
E21 starter
Posts: 29
Joined: Sat Sep 05, 2009 3:20 pm

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by Willem »

Als je die van marktplaats gaat vergelijken met die van patrick dan lijkt die van marktplaats helemaal niet te kloppen. Het lijken wel 2 achterste delen.
Ik durf het in iedergeval niet aan om hem te kopen.
I´m Fast and Furious...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by uwbuurman »

precies, want bij die van Patrick zijn alle pijpen even lang naar de middendemper toe. Bij die andere op MP niet. Ben ik overigens nog wel benieuwd, als daar alles gelijk is, dus in het uitlaatspruitstuk, wat voor effect heeft het dan dat de twee einddempers, of met name die bocht ervoor, niet gelijk zijn? De rechter eindpijp maakt immers een behoorlijke bocht onder de auto.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by gerrit323 »

Idd Koos daar heb je een punt das niet ideaal .. vandaar dat oa Hartge en denk ook Alpina hun achterdempers rechtsreeks vanaf de middendemper links en rechts lieten lopen .. rechts past dan maar net overal tussen oa benzinetank, cardan en achteras.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by e-einundzwanzig »

uwbuurman wrote:precies, want bij die van Patrick zijn alle pijpen even lang naar de middendemper toe. Bij die andere op MP niet. Ben ik overigens nog wel benieuwd, als daar alles gelijk is, dus in het uitlaatspruitstuk, wat voor effect heeft het dan dat de twee einddempers, of met name die bocht ervoor, niet gelijk zijn? De rechter eindpijp maakt immers een behoorlijke bocht onder de auto.
volgens de stromingsleer maken lengtes helemaal niet uit, debiet in (vanuit de cilinders) is altijd hetzelfde als debiet uit! (uitlaat). wat voor rare bochten en vernauwingen er ook plaats vinden. Het gaat volgensmij meer om de 'pulsen' van uitlaatgassen die de motor uitstoten.

bij een spaghettiespruitstuk heb je te maken met verschillende uitlaatpulsen van de verschillende cilinders, de buizen zijn evelang gemaakt zodat er uiteindelijk in de 2 pijpen een regelmatige puls plaatvindt, deze gaan gezamelijk door de middendemper, wat er vervolgens gebeurt is helemaal niet meer van belang, zoals gezegd is het debiet bij beide uitlaatpijpen gelijk, ook al is de ene langer.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by uwbuurman »

in de vloeistofmechanica is dat echter niet zo, je hebt te maken met wrijvingsverliezen. Maar goed, dan snap ik de meerwaarde van een spagettispruitstuk ook niet echt meer.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by Jeroen »

Nou heb ik van die kant nul technische basis, maar ik heb altijd begrepen dat het ging om een betere flow (minder weerstand door de vorm) gecombineerd met een zo gelijkmatig mogelijke tegendruk (op hetzelfde moment de demper bereiken).

Die tegendruk is ernstig van belang. Je zou zeggen dat aan de uitlaatkant dat van minimale invloed zal zijn maar je ziet bij dat bij een lekke uitlaat of een imi uitlaat in een aantal gevallen het verbruik op gaat lopen en de prestaties af gaan nemen. Op de rollenbank heel goed waarneembaar en met een aangepaste afstelling kun je ook wel weer tot een vergelijkbaar of hoger vermogen komen maar dat is niet gegarandeerd. Het is met spaghetti's net als met sportfilters bijv ook niet altijd gegarandeerd dat je meer vermogen krijgt en soms niet eens meer koppel, soms is het alleen maar een rare bult in je koppelkromme waardoor het sneller aanvoelt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by pattam2009 »

@ koos omdat ik weet dat jij dit ook in de planning hebt staan.

Gisteren bij een schade herstel bedrijf langs geweest bij mij in de buurt om het e.e.a. door te nemen
over de mogelijkheden om een dak met opendak over te plaatsen op mijn chassis.

De definitieve aanpak is nog niet besloten maar de eerste gedachten gaan uit om alleen de gehele
dakplaat over te plaatsen en dus de stijlen te laten staan.
Zijn eerste motivatie hiervoor is om het verband in het chassis zoveel mogelijk in zijn originele
verband te laten.

Ik heb een afspraak gemaakt over 3 weken i.v.m. vakantie om dit verder te bekijken.

:?: Ben jij nog verder gekomen met informatie over de aanpak m.b.t. deze ombouw :?:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by uwbuurman »

Alleen de dakplaat is lastig. Dan moet je zoveel lassen uitboren en heb je grote kans om vervorming van het hele dak. Als de auto in een goede richtbank staat en goed is opgespannen, dan is het geen probleem. Een nieuwe las is sterker dan het oude metaal. Uiteraard moet je wel even kijken waar je gaat snijden en goed blijven meten. Beter 20 keer meten dan 1 keer. Eerst je donordak kaal maken en goed bekijken en dan pas in je auto snijden. Immers, een stukje metaal snij je er makkelijker af dan eraan...

Na je vakantie weet ik vermoedelijk ook wel wat meer. Zal ik dan posten in mijn eigen draadje.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by pattam2009 »

En weer een stapje verder op de lijst van wanne haves.

een sper differentieel 25% met een overbrenging van 3:45 :D

Image


En ook dit onderdeel moet er weer als nieuw uitzien.
Als eerste maar eens goed kaal gestraald.
Image

wordt vervolgd.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by uwbuurman »

mooi man!! Wat ga je er allemaal meer mee doen? Nieuwe seals enzo?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29939
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"

Post by Jeroen »

Nieuwe seals aan de kant van de aandrijfassen zou ik idd wel doen, ingaande as gewoon vast laten hoor, vraag maar aan Wondermike waarom...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply