Remy: zwarte 323i 2.7i 1981
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Hebbuh!!!! Als je ooit nog eens tegen zo'n dingetje aanloopt: Laat me direct weten, want ik wil zo graag hebben...
Deze???? http://link.marktplaats.nl/454361309 nog in de buurt ook 

- uwbuurman
- E21 VIP
tja, heel erg in de buurt, maar wel een roestig kreng en er is ook al an gelast lijkt het bij die cillinder 4. Evengoed bedankt!
Denk dat een vakman op dat gebied er nog wel een mooi glimmend geheel van kan maken... Is net wat je wilt natuurlijk.uwbuurman wrote:tja, heel erg in de buurt, maar wel een roestig kreng en er is ook al an gelast lijkt het bij die cillinder 4. Evengoed bedankt!
Als je die van marktplaats gaat vergelijken met die van patrick dan lijkt die van marktplaats helemaal niet te kloppen. Het lijken wel 2 achterste delen.
Ik durf het in iedergeval niet aan om hem te kopen.
Ik durf het in iedergeval niet aan om hem te kopen.
I´m Fast and Furious...
- uwbuurman
- E21 VIP
precies, want bij die van Patrick zijn alle pijpen even lang naar de middendemper toe. Bij die andere op MP niet. Ben ik overigens nog wel benieuwd, als daar alles gelijk is, dus in het uitlaatspruitstuk, wat voor effect heeft het dan dat de twee einddempers, of met name die bocht ervoor, niet gelijk zijn? De rechter eindpijp maakt immers een behoorlijke bocht onder de auto.
- gerrit323
- E21 VIP
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Idd Koos daar heb je een punt das niet ideaal .. vandaar dat oa Hartge en denk ook Alpina hun achterdempers rechtsreeks vanaf de middendemper links en rechts lieten lopen .. rechts past dan maar net overal tussen oa benzinetank, cardan en achteras.
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- My E21(s): '82 318i manual
volgens de stromingsleer maken lengtes helemaal niet uit, debiet in (vanuit de cilinders) is altijd hetzelfde als debiet uit! (uitlaat). wat voor rare bochten en vernauwingen er ook plaats vinden. Het gaat volgensmij meer om de 'pulsen' van uitlaatgassen die de motor uitstoten.uwbuurman wrote:precies, want bij die van Patrick zijn alle pijpen even lang naar de middendemper toe. Bij die andere op MP niet. Ben ik overigens nog wel benieuwd, als daar alles gelijk is, dus in het uitlaatspruitstuk, wat voor effect heeft het dan dat de twee einddempers, of met name die bocht ervoor, niet gelijk zijn? De rechter eindpijp maakt immers een behoorlijke bocht onder de auto.
bij een spaghettiespruitstuk heb je te maken met verschillende uitlaatpulsen van de verschillende cilinders, de buizen zijn evelang gemaakt zodat er uiteindelijk in de 2 pijpen een regelmatige puls plaatvindt, deze gaan gezamelijk door de middendemper, wat er vervolgens gebeurt is helemaal niet meer van belang, zoals gezegd is het debiet bij beide uitlaatpijpen gelijk, ook al is de ene langer.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- uwbuurman
- E21 VIP
in de vloeistofmechanica is dat echter niet zo, je hebt te maken met wrijvingsverliezen. Maar goed, dan snap ik de meerwaarde van een spagettispruitstuk ook niet echt meer.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Nou heb ik van die kant nul technische basis, maar ik heb altijd begrepen dat het ging om een betere flow (minder weerstand door de vorm) gecombineerd met een zo gelijkmatig mogelijke tegendruk (op hetzelfde moment de demper bereiken).
Die tegendruk is ernstig van belang. Je zou zeggen dat aan de uitlaatkant dat van minimale invloed zal zijn maar je ziet bij dat bij een lekke uitlaat of een imi uitlaat in een aantal gevallen het verbruik op gaat lopen en de prestaties af gaan nemen. Op de rollenbank heel goed waarneembaar en met een aangepaste afstelling kun je ook wel weer tot een vergelijkbaar of hoger vermogen komen maar dat is niet gegarandeerd. Het is met spaghetti's net als met sportfilters bijv ook niet altijd gegarandeerd dat je meer vermogen krijgt en soms niet eens meer koppel, soms is het alleen maar een rare bult in je koppelkromme waardoor het sneller aanvoelt.
Die tegendruk is ernstig van belang. Je zou zeggen dat aan de uitlaatkant dat van minimale invloed zal zijn maar je ziet bij dat bij een lekke uitlaat of een imi uitlaat in een aantal gevallen het verbruik op gaat lopen en de prestaties af gaan nemen. Op de rollenbank heel goed waarneembaar en met een aangepaste afstelling kun je ook wel weer tot een vergelijkbaar of hoger vermogen komen maar dat is niet gegarandeerd. Het is met spaghetti's net als met sportfilters bijv ook niet altijd gegarandeerd dat je meer vermogen krijgt en soms niet eens meer koppel, soms is het alleen maar een rare bult in je koppelkromme waardoor het sneller aanvoelt.
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
@ koos omdat ik weet dat jij dit ook in de planning hebt staan.
Gisteren bij een schade herstel bedrijf langs geweest bij mij in de buurt om het e.e.a. door te nemen
over de mogelijkheden om een dak met opendak over te plaatsen op mijn chassis.
De definitieve aanpak is nog niet besloten maar de eerste gedachten gaan uit om alleen de gehele
dakplaat over te plaatsen en dus de stijlen te laten staan.
Zijn eerste motivatie hiervoor is om het verband in het chassis zoveel mogelijk in zijn originele
verband te laten.
Ik heb een afspraak gemaakt over 3 weken i.v.m. vakantie om dit verder te bekijken.
Ben jij nog verder gekomen met informatie over de aanpak m.b.t. deze ombouw 
Gisteren bij een schade herstel bedrijf langs geweest bij mij in de buurt om het e.e.a. door te nemen
over de mogelijkheden om een dak met opendak over te plaatsen op mijn chassis.
De definitieve aanpak is nog niet besloten maar de eerste gedachten gaan uit om alleen de gehele
dakplaat over te plaatsen en dus de stijlen te laten staan.
Zijn eerste motivatie hiervoor is om het verband in het chassis zoveel mogelijk in zijn originele
verband te laten.
Ik heb een afspraak gemaakt over 3 weken i.v.m. vakantie om dit verder te bekijken.

Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
Alleen de dakplaat is lastig. Dan moet je zoveel lassen uitboren en heb je grote kans om vervorming van het hele dak. Als de auto in een goede richtbank staat en goed is opgespannen, dan is het geen probleem. Een nieuwe las is sterker dan het oude metaal. Uiteraard moet je wel even kijken waar je gaat snijden en goed blijven meten. Beter 20 keer meten dan 1 keer. Eerst je donordak kaal maken en goed bekijken en dan pas in je auto snijden. Immers, een stukje metaal snij je er makkelijker af dan eraan...
Na je vakantie weet ik vermoedelijk ook wel wat meer. Zal ik dan posten in mijn eigen draadje.
Na je vakantie weet ik vermoedelijk ook wel wat meer. Zal ik dan posten in mijn eigen draadje.
- pattam2009
- E21 VIP
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
En weer een stapje verder op de lijst van wanne haves.
een sper differentieel 25% met een overbrenging van 3:45

En ook dit onderdeel moet er weer als nieuw uitzien.
Als eerste maar eens goed kaal gestraald.

wordt vervolgd.
een sper differentieel 25% met een overbrenging van 3:45

En ook dit onderdeel moet er weer als nieuw uitzien.
Als eerste maar eens goed kaal gestraald.

wordt vervolgd.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Nieuwe seals aan de kant van de aandrijfassen zou ik idd wel doen, ingaande as gewoon vast laten hoor, vraag maar aan Wondermike waarom...
Regards/groeten, Jeroen