B-Stijl zwakke plek
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
B-Stijl zwakke plek
Zoals we allemaal weten, is de B-stijl een zwakke plek bij onze BMW in termen van roestvorming. Water blijft er staan, loopt niet weg en maakt er een zooitje van. Onze E21 heeft er nauwelijks last van, maar is toch een beetje aangetast door de roestduivel. Nu heb ik dit behandeld en bijgewerkt, maar ik wil verdere problemen voorkomen.
Zou het bijvoorbeeld geen oplossing zijn om onder in de hoek een klein gaatje te boren zodat het water er niet meer blijft staan? Als iemand oplossingen heeft voor dit probleem, dan hoor ik het graag!
Zou het bijvoorbeeld geen oplossing zijn om onder in de hoek een klein gaatje te boren zodat het water er niet meer blijft staan? Als iemand oplossingen heeft voor dit probleem, dan hoor ik het graag!
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: B-Stijl zwakke plek
Hoewel het vocht onder het rubber daar uiteindelijk best mee zal helpen, vrees ik dat vocht niet de oorzaak is maar flex op de carrosserie, dat is waarom de b-stijl rondom vaak wel schade vertoont. Dus al maak je een gaatje, het materiaal zal daar toch verzwakken, scheuren of ten minste zal de lak gaan scheuren, dat verandert niet en daarmee lost een gaatje het probleem niet op. Enige wat je kunt doen is goed laswerk en nul plamuur gebruiken daar.
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
Hoi Jeroen,
De ervaring die ik heb leert toch anders. Het oogt daar altijd wat 'vochtig', en flex op de carrosserie dan zou je met een beetje verf weer jaren vooruit moeten kunnen, en ik merk dat juist door het vocht wat puntjes blijven terugkeren.
De ervaring die ik heb leert toch anders. Het oogt daar altijd wat 'vochtig', en flex op de carrosserie dan zou je met een beetje verf weer jaren vooruit moeten kunnen, en ik merk dat juist door het vocht wat puntjes blijven terugkeren.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Dat lijkt me niet handig, dan loopt het tussen je zijpaneel en de binnenbekleding. Dan blijft het op je kokerbalk staan. Daar gaat het dan ook rotten.
Het probleem van het roesten wordt veroorzaakt door het dubbele plaatwerk van de Bstijl. Er zit een frame, dat tot aan de slotvanger van je deur doorloopt. Daaroverheen zit het zijpaneel. In het zijpaneel zit weer een los hoekje, dat zit in de hoek van de Bstijl met het liggende deel van je achterzijruit. Dat alles wordt in elkaar gelast. Daar komt natuurlijk nooit goede bescherming (verf, tectiel oid) bij. Daarnaast tordeert je carrosserie altijd een beetje (wat Jeroen flex noemt), dus gaan de verschillende metaalplaten schuren en komt er spanningsverschil door wamte en koude.
Mijn advies: van binnenuit zo goed mogelijk conserveren. verder vanaf blijven tot het echt moet. Als het echt moet, moet je de buitenste laag verwijderen, de binnenste laag conserveren en een nieuwe buitenste laag aanbrengen.
Wat foto's ter illustratie:
Dit is de onderste metaalplaat, die is hier dus al aangetast:

Onderste plaatwerk eerste gerepareerd:

Die nieuwe hoekjes in het zijpaneel gemaakt:

Hier met het nieuwe hoekje in het zijpaneel over de gerepareerde onderste metalalplaat heen gezet, zoals af-fabriek.

Je kunt hiermee duidelijk zien dat het niet even de buitenkant plamuren is, of gewoon een gaatje maken is, waarmee je dit probleem tackeld.
Succes!
Het probleem van het roesten wordt veroorzaakt door het dubbele plaatwerk van de Bstijl. Er zit een frame, dat tot aan de slotvanger van je deur doorloopt. Daaroverheen zit het zijpaneel. In het zijpaneel zit weer een los hoekje, dat zit in de hoek van de Bstijl met het liggende deel van je achterzijruit. Dat alles wordt in elkaar gelast. Daar komt natuurlijk nooit goede bescherming (verf, tectiel oid) bij. Daarnaast tordeert je carrosserie altijd een beetje (wat Jeroen flex noemt), dus gaan de verschillende metaalplaten schuren en komt er spanningsverschil door wamte en koude.
Mijn advies: van binnenuit zo goed mogelijk conserveren. verder vanaf blijven tot het echt moet. Als het echt moet, moet je de buitenste laag verwijderen, de binnenste laag conserveren en een nieuwe buitenste laag aanbrengen.
Wat foto's ter illustratie:
Dit is de onderste metaalplaat, die is hier dus al aangetast:

Onderste plaatwerk eerste gerepareerd:

Die nieuwe hoekjes in het zijpaneel gemaakt:

Hier met het nieuwe hoekje in het zijpaneel over de gerepareerde onderste metalalplaat heen gezet, zoals af-fabriek.

Je kunt hiermee duidelijk zien dat het niet even de buitenkant plamuren is, of gewoon een gaatje maken is, waarmee je dit probleem tackeld.
Succes!
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
Ik zie daarin allerlei dubbel plaatwerk, maar dat zegt mij nog steeds dat er dus vocht blijft staan dat daar weg moet. Als er immers geen vocht blijft staan en ik laat er conserveringsmiddel inlopen (roestomvormer, tectyl, wax wat je wilt), gaat het ook niet verder rotten. In mijn ogen mist BMW daar gewoon een afwateringsmogelijkheid, het vlakke staal met een rubber eromheen houdt een mooi klein zwembadje vast 
Vocht en regen in je dorpel/kokerbalk is geen probleem, dat komt er sowieso, maar als het maar weg kan lopen dan is er niets aan de hand. Overal komt vocht, vandaar de afwateringsgaten overal.
Vocht en regen in je dorpel/kokerbalk is geen probleem, dat komt er sowieso, maar als het maar weg kan lopen dan is er niets aan de hand. Overal komt vocht, vandaar de afwateringsgaten overal.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
De zwakke plek in de B stijl zit dus NIET onder het rubber van het raam. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Dat er onder het raamrubber vocht blijft staan en dat dat ook een probleem is, daar zijn we het wel over eens. Als jij er van overtuigd bent dat daar een afwateringsgaatje moet komen, zou ik dat zeker maken. Ik zou zelf beter gaan conserveren.
Last edited by uwbuurman on Thu Jul 21, 2011 1:19 pm, edited 1 time in total.
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
Sowieso conserveren. En met onder het rubber bedoel ik precies de hoekjes die jij hebt ingelast, op die plaats onder het rubber en verticaal op de B-stijl zit imho het probleem toch.
Een gaatje boren doet dus niemand? Ik dacht het vochtprobleem en dus roest daarmee op te lossen. Is er niemand die het probleem dan voorgoed heeft weten te tackelen anders dan conserveren?
Een gaatje boren doet dus niemand? Ik dacht het vochtprobleem en dus roest daarmee op te lossen. Is er niemand die het probleem dan voorgoed heeft weten te tackelen anders dan conserveren?
- Jeroen
- Site Admin
Wat we beiden proberen te zeggen is dat het feit dat daar vocht kan blijven staan, niet de directe oorzaak is van het roesten. Er zijn wel meer van die plekken tenslotte, zoals onder het kofferbakrubber en de rubbers van voor- en achterruit.
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
Dat ben ik niet met je eens, bij zowel het kofferbakrubber (vandaar de goot rondom) als de voor- en achterruitrubbers loopt het vocht natuurlijk direct weg. En waar vocht blijft staan, volgt roest. Ik zal het binnenkort nog eens goed aankijken...
(en ja, ik ben eigenwijs
)
(en ja, ik ben eigenwijs
- Jeroen
- Site Admin
Van mij mag je eigenwijs zijn, maar gelijk krijg je niet. Kijk maar eens goed op genoemde plaatsen als de rubbers verwijderd zijn en vertel dan maar waar dat water heen kan onder het rubber...
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
Onder het rubber is begrijpelijk, maar daar komt het op die plekken ook niet, omdat het rubber afsluit.
Ook als het onder je voorrruitrubber blijft staan, krijg je roest, echter een goed rubber sluit af en zorgt dat er geen vocht onder kan komen. Het probleem bij de B-stijl is dat het horizontaal is, en het vocht nergens anders heen kan als naar het hoekje en daar blijft staan tot het is opgedroogd. Na een bui zie ik dit goed.
Ook als het onder je voorrruitrubber blijft staan, krijg je roest, echter een goed rubber sluit af en zorgt dat er geen vocht onder kan komen. Het probleem bij de B-stijl is dat het horizontaal is, en het vocht nergens anders heen kan als naar het hoekje en daar blijft staan tot het is opgedroogd. Na een bui zie ik dit goed.
- Jeroen
- Site Admin
een goed rubber sluit af zeg je, dan ligt de oplossing volgens jouw theorie toch niet in een afwateringsgaatje maar in een correct rubber?
ik denk dat als je de oorzaak wilt aanpakken je moet zorgen dat het rubber iets vrij van de onderrand van de sponning blijft zodat 't ook weer kan drogen, nu houdt het rubber het vocht vast maar daar helpt ook geen gaatje tegen. Vervolgens gebeurt dat met rubbers op veel meer plaatsen maar leidt dat -bij gebrek aan de genoemde torsie- minder snel tot problemen omdat een laklaag nu eenmaal prima afsluit. Het probleem ontstaat pas als die beschermende laklaag wordt beschadigd. En daarmee zijn we weer bij mijn eerste bericht...
ik denk dat als je de oorzaak wilt aanpakken je moet zorgen dat het rubber iets vrij van de onderrand van de sponning blijft zodat 't ook weer kan drogen, nu houdt het rubber het vocht vast maar daar helpt ook geen gaatje tegen. Vervolgens gebeurt dat met rubbers op veel meer plaatsen maar leidt dat -bij gebrek aan de genoemde torsie- minder snel tot problemen omdat een laklaag nu eenmaal prima afsluit. Het probleem ontstaat pas als die beschermende laklaag wordt beschadigd. En daarmee zijn we weer bij mijn eerste bericht...
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
Correct, als een beschermende laklaag wordt beschadigd gaat het mis, maar ik merk gewoon dat het daar vochtig blijft, en het geheel is perfect beschermd maar blijft puntjes vertonen.
Theoretisch zou het niet onder het rubber moeten kunnen komen. Ik kan ook niet zien of dat nu wel of niet is, enige dat ik zie is dat het daar in het hoekje altijd vochtig is en het vocht nergens heen kan, hence --> gaatje
Ik zal kijken naar een nog betere behandeling en het geheel beter inspecteren, as said vroeg ik me maar gewoon af wat een oplossing kan zijn voor deze zwakke plek, in mijn gedachten zou een gaatje dat namelijk kunnen zijn maar ook hier ontbreekt bij mij de praktijkervaring (ik claim dus niet voor het gaatje hoor)
Bedankt voor de info heren, eens zien hoe ik dit kan aanpakken!
Theoretisch zou het niet onder het rubber moeten kunnen komen. Ik kan ook niet zien of dat nu wel of niet is, enige dat ik zie is dat het daar in het hoekje altijd vochtig is en het vocht nergens heen kan, hence --> gaatje
Ik zal kijken naar een nog betere behandeling en het geheel beter inspecteren, as said vroeg ik me maar gewoon af wat een oplossing kan zijn voor deze zwakke plek, in mijn gedachten zou een gaatje dat namelijk kunnen zijn maar ook hier ontbreekt bij mij de praktijkervaring (ik claim dus niet voor het gaatje hoor)
Bedankt voor de info heren, eens zien hoe ik dit kan aanpakken!
- Jeroen
- Site Admin
nu heb je de crux te pakken hoop ik, want het is dus niet perfect beschermd meer, en daarom helpt een gaatje dus ook niet...MellyVille wrote:...het geheel is perfect beschermd maar blijft puntjes vertonen...
Regards/groeten, Jeroen
-
MellyVille
- Upcoming E21 fanatic
Nou, als ik het droog en laat drogen en behandel met een simpele roestomvormer, blijft dat prima tot 3 weken later er weer vocht in staat... Een 2 maanden verder en je ziet kleine puntjes, dus behandel ik het weer opnieuw. Natuurlijk zal er een beetje roest zitten dat je niet wegkrijgt etc, maar dat vocht moet gewoon wieberen daar... Ik merk dat bij anderen er dus geen vocht blijft staan? Dan is eerder dat het probleem...