Denk erover na om mijn e21 geheel te restaureren.
Denk erover na om mijn e21 geheel te restaureren.
Ik zit eraan te denken om mijn e21 te restaureren.
- roestvrij maken
- opnieuw spuiten
- leren bekleding erin
- motorisch goed nalopen, nieuwe slangen, kabels
Het gaat om deze e21 : http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 98#p144927
Zijn er mensen hier op het forum die dat al eens gedaan hebben en zijn er mensen die dat eventueel kunnen doen voor mij.
Ik ben wel een beetje handig maar heb er simpelweg de ruimte niet voor. Het mooiste zou zijn als hij ergens kan staan waar ik aan de bmw kan werken en de grote zaken door iemand anders kan laten doen. Dat zou dan geld moeten schelen.
Iemand enig idee wat je aan kosten ongeveer kwijt kan zijn ?
- roestvrij maken
- opnieuw spuiten
- leren bekleding erin
- motorisch goed nalopen, nieuwe slangen, kabels
Het gaat om deze e21 : http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 98#p144927
Zijn er mensen hier op het forum die dat al eens gedaan hebben en zijn er mensen die dat eventueel kunnen doen voor mij.
Ik ben wel een beetje handig maar heb er simpelweg de ruimte niet voor. Het mooiste zou zijn als hij ergens kan staan waar ik aan de bmw kan werken en de grote zaken door iemand anders kan laten doen. Dat zou dan geld moeten schelen.
Iemand enig idee wat je aan kosten ongeveer kwijt kan zijn ?
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Denk erover na om mijn e21 geheel te restaureren.
In de huidige markt kan het niet uit. Een 320 is nog minder de moeite dan een 323i. Je moet dus de afweging maken om het te doen omdat je deze auto wilt behouden voor de toekomst of om een andere emotionele reden. Maar rationeel bekeken kan het niet uit. Een volledige restauratie kost meer dan 10k en dan moet je heel veel (alles) zelf doen.
Zie in het 6 cillinderdeel maar eens de draadjes van bijvoorbeeld Pattam2009 en die van mij. Een afgeronde restauratie vind je in het techniek deel, de Alpina B6 van Arnold D.
Zie in het 6 cillinderdeel maar eens de draadjes van bijvoorbeeld Pattam2009 en die van mij. Een afgeronde restauratie vind je in het techniek deel, de Alpina B6 van Arnold D.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Ik vind het lastig te beoordelen zo. Ik denk dat je eerst heel helder moet zien te krijgen wat voor (las)werk benodigd is en op welke plaatsen. Een grondig onderzoek om te voorkomen dat er teveel ellende boven water komt als je al een besluit genomen hebt en al aan de slag bent. Op basis daarvan kun je kijken wat er dan aan plaat- en lakwerk benodigd is om eea weer netjes te krijgen. Valt de hoeveelheid laswerk mee, dan kan het spuitwerk ook meevallen. Reken wel een portie tegenvallers mee zoals onvoorziene roest onder de tectyl oid en bijkomende kosten (bijv nieuwe bouten, chroomwerk, rubbers). Verder geldt als altijd, doe het goed, of doe het niet. Half werk is uiteindelijk altijd duurder.
Op deze manier kun je komen tot een goede schatting van de kosten, en dan kijken of jij vind dat de auto het waard is. Maar je kunt wel zeggen dat als je zo goed als alles moet laten doen, je zeker niet moet denken dat het lonend zal zijn met het oog op verkoop binnen afzienbare tijd. Het geld dat je erin zult steken zal niet vertaald worden in een navenante waardestijging.
Op deze manier kun je komen tot een goede schatting van de kosten, en dan kijken of jij vind dat de auto het waard is. Maar je kunt wel zeggen dat als je zo goed als alles moet laten doen, je zeker niet moet denken dat het lonend zal zijn met het oog op verkoop binnen afzienbare tijd. Het geld dat je erin zult steken zal niet vertaald worden in een navenante waardestijging.
Regards/groeten, Jeroen
Dat is idd een goed idee om de auto eerst maar eens na te kijken op de roestplekken om zo enigzins een schatting te maken wat er verlast moet worden of vervangen en waar.
Het gaat me niet om waarde vermeerdering, puur omdat het gewoon een hele mooie auto is en ik er nog wel wat jaren in wil rondrijden.
Momenteel komt er wat water naar binnen dus ik moet zowiezo dat al aanpakken anders roest ie voor de deur weg.
Ik ga hem binnenkort maar eens op de brug goed bekijken.
Bedankt voor de reply's
Het gaat me niet om waarde vermeerdering, puur omdat het gewoon een hele mooie auto is en ik er nog wel wat jaren in wil rondrijden.
Momenteel komt er wat water naar binnen dus ik moet zowiezo dat al aanpakken anders roest ie voor de deur weg.
Ik ga hem binnenkort maar eens op de brug goed bekijken.
Bedankt voor de reply's
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Lijkt me een goede eerste stap en evt bevindingen hier plaatsen. Kijk bijv eens wat je aantreft achter de rugleuning van je achterbank. Verdere tips waar te kijken vind je in de buyers guide en in de eerder door buurman Koos genoemde topics. Dan kun je zien dat 't soms mee zit, soms ook erg tegen...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

Eens. eerst diagnose stellen, 25% onvoorzien meenemen en dan afwegen wat je wilt. Zoals bij mijn 323i, dat is echt een bodemloze put, maar wel de mijne. met andere woorden, die maak ik tip top en die auto blijft tot in lengte van jaren bij mij. Dus ik vind het het waard.
- pattam2009
- E21 VIP

- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Bezint eer ge begint
Als je een volledige restauratie gaat plannen en je zoveel mogelijk zelf zal doen moet je er vanuit gaan dat je zo'n 2 a 3 jaar minimaal bezig zal zijn.
Om er financieel beter van te worden kan je de eerste tien jaar vergeten, uitgaande van een 323i restauratie.
Ondanks dit alles hoop ik dat je het initiatief zal nemen.
Elke restauratie van een e21 is leuk om te volgen en door de kennis van meerdere liefhebbers zal je zeker geholpen worden met je vragen.
Hoe meer informatie des te beter....
Als je een volledige restauratie gaat plannen en je zoveel mogelijk zelf zal doen moet je er vanuit gaan dat je zo'n 2 a 3 jaar minimaal bezig zal zijn.
Om er financieel beter van te worden kan je de eerste tien jaar vergeten, uitgaande van een 323i restauratie.
Ondanks dit alles hoop ik dat je het initiatief zal nemen.
Elke restauratie van een e21 is leuk om te volgen en door de kennis van meerdere liefhebbers zal je zeker geholpen worden met je vragen.
Hoe meer informatie des te beter....
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Ik sluit mij aan bij bovenstaande; bedenk even wat je met de auto wilt doen (ook over een aantal jaren). Of iets de moeite waard is, is geheel aan jezelf. De een vind alleen een 323i nog kans hebben op restauratie, terwijl de ander z'n 315 van opa heeft gekregen en daardoor veel "waard" is.
En sommigen kicken puur op het model
Mijn E21 heeft een gedeeltelijke restauratie achter de rug (zo noem ik het maar even), hetgeen te danken is aan het ongeluk wat ik met de wagen heb gehad. Ik heb me toen vaak afgevraagd; wat zal ik doen? Een andere (320, 323i?) kopen of deze (316) opknappen? Aangezien ik me toch wel gehecht had
aan het wagentje -en er al de nodige euro's in zaten- heb ik toen besloten hem maar op te knappen. Overal waar rottigheid in zat is weggehaald en nieuw plaatwerk in gekomen evenals een nieuw kasmir-jasje!
Technisch heb ik er toen niets aan gedaan... alles was en is in orde.
Let wel: als ik geen centjes had gekregen van de verzekering, had ik het niet gedaan/kunnen doen...
Qua kosten varieert het heel erg van wáár je het laat doen en hoeveel je zelf gaat, wilt en kunt doen. Ga je echt voor volledig (dus echt alles kaal en dus ook motorruimte en interieur opnieuw spuiten) dan kost het natuurlijk meer dan alleen maar de zichtbare delen laten spuiten.
Ik vraag me af of je het niet beter in een soort van stappenplan kunt doen. Zo kun je ook veel van je auto blijven genieten, zonder dat deze 2 a 3 jaar (ik noem maar iets) ergens staat te staan... ik heb al vaak gezien dat men dan op een gegeven moment geen tijd/zin meer heeft, of geen middelen of andere prioriteiten gaat stellen (huisje-boompje-beestje) en dan staat zo'n project op een gegeven moment op marktplaats...
Mijn oorspronkelijke plan met de E21 was; rijden en dan steeds een aantal dingen opknappen/vervangen. Zo had ik in de winter van 2008 al de gehele onderzijde laten inspecteren en al de nodige punten laten maken voor zo'n €750,-
Ondertussen is wel al het nodige vervangen (kijk maar eens in m'n project-topic). Je bent voor je gevoel soms wel steeds om het andere weekend bezig met sleutelen, maar je kunt wel altijd rijden en zo verdeel je ook de kosten over een periode. Zo verwacht ik voor komend jaar trouwens geen grote klussen meer, dus hopelijk volgend jaar alleen maar rijden
Succes en houdt ons op de hoogte!
groeten, Roel
Mijn E21 heeft een gedeeltelijke restauratie achter de rug (zo noem ik het maar even), hetgeen te danken is aan het ongeluk wat ik met de wagen heb gehad. Ik heb me toen vaak afgevraagd; wat zal ik doen? Een andere (320, 323i?) kopen of deze (316) opknappen? Aangezien ik me toch wel gehecht had
Let wel: als ik geen centjes had gekregen van de verzekering, had ik het niet gedaan/kunnen doen...
Qua kosten varieert het heel erg van wáár je het laat doen en hoeveel je zelf gaat, wilt en kunt doen. Ga je echt voor volledig (dus echt alles kaal en dus ook motorruimte en interieur opnieuw spuiten) dan kost het natuurlijk meer dan alleen maar de zichtbare delen laten spuiten.
Ik vraag me af of je het niet beter in een soort van stappenplan kunt doen. Zo kun je ook veel van je auto blijven genieten, zonder dat deze 2 a 3 jaar (ik noem maar iets) ergens staat te staan... ik heb al vaak gezien dat men dan op een gegeven moment geen tijd/zin meer heeft, of geen middelen of andere prioriteiten gaat stellen (huisje-boompje-beestje) en dan staat zo'n project op een gegeven moment op marktplaats...
Mijn oorspronkelijke plan met de E21 was; rijden en dan steeds een aantal dingen opknappen/vervangen. Zo had ik in de winter van 2008 al de gehele onderzijde laten inspecteren en al de nodige punten laten maken voor zo'n €750,-
Ondertussen is wel al het nodige vervangen (kijk maar eens in m'n project-topic). Je bent voor je gevoel soms wel steeds om het andere weekend bezig met sleutelen, maar je kunt wel altijd rijden en zo verdeel je ook de kosten over een periode. Zo verwacht ik voor komend jaar trouwens geen grote klussen meer, dus hopelijk volgend jaar alleen maar rijden
Succes en houdt ons op de hoogte!
groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- uwbuurman
- E21 VIP

stappenplan kan wel handig zijn. Dan ga je bedenken wat je allemaal wilt doen en vervolgens snor je daar alle onderdelen en gereedschap voor bijelkaar. Als dat klaar is begin je aan je restauratie en kom je nog genoeg onvoorzien tegen.
Dat wil de ik ook zo doen maar door ernstige motorschade is het allemaal anders gelopen en ik loop nu tegen beperkingen in geld en onderdelen aan, afgezien van een totaal gebrek aan tijd. Maar alles nu in 1 keer doen kost heel veel geld. Zelf heb ik niet de bereidheid spaargeld in mijn auto te steken en om andere dingen niet te doen vanwege mijn 323i. Het moet er allemaal "bij tussen door" zeg maar. Dus ik ga mede daarom een paar jaar de tijd nemen om mijn auto weer op te bouwen.
Dat wil de ik ook zo doen maar door ernstige motorschade is het allemaal anders gelopen en ik loop nu tegen beperkingen in geld en onderdelen aan, afgezien van een totaal gebrek aan tijd. Maar alles nu in 1 keer doen kost heel veel geld. Zelf heb ik niet de bereidheid spaargeld in mijn auto te steken en om andere dingen niet te doen vanwege mijn 323i. Het moet er allemaal "bij tussen door" zeg maar. Dus ik ga mede daarom een paar jaar de tijd nemen om mijn auto weer op te bouwen.