In dit topic wil ik graag mijn ervaringen delen betreffende een geplande motorombouw voor mijn E21
Gezien het feit dat bij mijn huidige motor de klepseals uitgedroogd zijn en er bij het gas los laten nogal een blauwe pluim achter mijn auto opdoemt, werd het tijd voor een beslissing.
Ik kon de m30B28 aan gaan pakken of een donormotor gaan zoeken en die aanpakken. Uiteindelijk gekozen voor een donormotor, zodat ik de motor rustig grondig aan kon pakken.
Daarnaast zou dit de eerste motor worden die ik uit elkaar zou gaan halen, met de verwachting het uiteindelijk weer draaiende te krijgen. Redelijk spannend vond ik zelf.
Na een zoektochtje uiteindelijk een M30B35 uit een e23 gevonden, die uiteindelijk in de E21 moet belanden. De motor zou naar verluid een lage kilometerstand hebben en was oorspronkelijk geleverd in een
Zuid Afrikaanse auto. Meenemen maar!
Dit is de motor op de motorbok en de staat waarin hij verkleerde bij aanschaf, opvallend is het uitlaatspruitsuk voor rechtsgestuurde auto's.
Toen kon het ontmantelen beginnen! Veel foto's gemaakt, zodat ik uiteindelijk alles weer in elkaar kan schroeven!

Beetje poetsen:

Inlaat los:

Totaalplaatje:

Injectoren niet echt fris meer:

Thermostaathuis e.d. voor:

Vervolgens gestraald en afgebakken met hittebestendige lak:

Kleppendeksel gereinigd:

Gestraald:

Gespoten en wederom afbakken maar! Wat een geur....:

Mooi proces om te zien, geleidelijk verspreidt de warmte...:
En toen kwam het, de krukasmoer was aan de beurt. Op andere fora zag ik zal dat er naar gerefereerd werd als "the jezus nut". Bij mij zat hij dan ook behoorlijk vast, maar de aanhouder wint!

Special tool

en een buis van de krik:

Knap:

Toen een 3/4" wringijzer gekocht:

Toen maar besloten om ook een beetje hitte in te brengen:

Gewonnen

:

Dasty is your friend! Inmiddels liters verbruikt:) :

Kop er tevens af, zag er niet onaardig uit:

Vervolgens was het carter aan de beurt, een behoorlijk smerige knaap:

Stralen:

Inlaatspruitstuk:

Keramisch stralen van grof naar fijn:

Carter is niet fijn gestraald, het verschil is duidelijk zichtbaar:

Op weg naar huis nog even langs de sloop voor wat onderdelen:

Eenmaal thuisgekomen alles nog even voorzien van een laagje hittebestendige verf en dit afgebakken voor de chemische resistentie:
Al dit werk is in 1 weekend gedaan

. Binnenkort meer updates!