Nieuw op bmwe21.net: Nationale Actie Wildbellen!

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Nieuw op bmwe21.net: Nationale Actie Wildbellen!

Post by Jeroen »

Nee niet wildplassen, wildbellen: we kennen de situaties allemaal wel:

-auto die voor je snuit rijdt, 90 op de verder lege linkerbaan van een 120km weg, of
-bestuurder die steeds over de bijrijdersstoel hangt om papieren te pakken, of
-10 keer per minuut op de rem trapt, of
-lekker zwalkt over de weg en bij tijd en wijle zelfs hele stukken vluchtstrook of andere weghelft meepakt

voorbeelden te over waarbij je na inhalen maar al te vaak constateert dat je eerste vermoeden juist was, de bestuurder is wel erg druk met bellen, sms-en, pingen, internetten en al wat dies meer zij.

En net als die 10 miljoen Nederlanders die vinden dat ze een bovengemiddelde chauffeur zijn en dat winterbanden of een rijvaardigheidstraining onzin is, zo vindt ook handheld bellend Nederland dat er aan hun weggedrag niets verandert als ze aan de bel zijn. Laat ik zeggen dat ik dat niet hoop want dan is het nog beroerder gesteld op de weg dan ik al dacht, en ik had al het idee dat je je veiliger door het verkeer in Delhi kunt begeven dan door Nederland!

Hoewel ik van mening ben dat elke vorm van bellen de aandacht gedeeltelijk afleidt van waar je in het verkeer mee bezig zou moeten zijn, is het niet-handsfee bellen wel de overtreffende trap. De boetes ontmoedigen blijkbaar nog onvoldoende en ik zie ook niet dat de aangekondigde verhogingen ineens tot wonderen gaan leiden. Vreemd, te meer daar een handfree setje een paar tientjes kost, een 'oortje' een grijpstuiver en een radio met ingebouwde bluetooth functie is ook onder de 100 euro 'zu haben'.

Ik vind dat we als weggebruikers gezamenlijk maar eens actie moeten ondernemen. De beller waarschuwen en wijzen op zijn of haar gevaarlijke weggedrag. Niet zo moeilijk doen, geen middelvingers, bordjes of scheldpartijen, maar gewoon toeteren!

Illegaal zegt u? Nee hoor, artikel 28 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 beschrijft dit als volgt: "Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar". En laten we nou het handheld bellen hebben verboden (dat zegt eigenlijk al genoeg) omdat de veiligheid daarmee in het gedrang komt. En als iemand de veiligheid in gevaar brengt door handheld te bellen terwijl hij of zij deelneemt aan het verkeer, dan kunnen we overduidelijk spreken van een regelrecht gevaar. Ofwel: claxonneren mag!

Dus ik stel voor dat we hier een nationale actie van maken en dit overal promoten: overal in het land, claxonneer de beller de telefoon uit de hand!

Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Nieuw op bmwe21.net: Nationale Actie Wildbellen!

Post by uwbuurman »

Eens. In het kader van bovenstaand relaas verbaas ik me dan ook ten zeerste over de geringe stijging van de boete voor handheld bellen ten opzichte van bijvoorbeeld voorgenoemd toeteren. Wat ook opvallend is, althans wat mijn eigen beleving is, is dat veel hele grote en vaak duurdere auto's geen carkit of blue-tooth systeem lijken te bevatten. Het volk dat zich daarmee verplaatst wil nog wel eens bellen met de mobiele telefoon tegen het oor en de gedachten en aandacht bij het gesprek...

Dank voor de tip, Jeroen. Ik zal toeteren!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

En dat dit maar veel navolging mag krijgen! Eens dus.
Post het maar op het AW forum. ik denk dat jij binnenkort in dwdd zit :mrgreen:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Dat heb ik altijd gewild dus gelijk actie: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,4809246

8)
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

op dat forum zit wel heel ander publiek... beetje Geen Stijl...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Ik meld me daar maar niet aan... sommige mensen halen bij mij het bloed onder de nagels vandaan als ik sommige reacties lees........... :wtf :protest :screwy :hammer
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

ach ik zit er al meer dan 10 jaar, vooral het deel "Mijn Auto" is wel aardig, verder een hoog gehalte aan ontzettende betweters en schooljeugd met meer ervaring op welk gebied dan ook dan God zelf. Was een aantal jaren geleden wel een stuk beter.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Ik vermaak me hier het beste. Altijd een leuke club, leuke onderwerpen. Wat wil een mens nog meer? :popcorn
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
jonkheer vierkant
E21 starter

Post by jonkheer vierkant »

hahaha, Jeroen, uit je post spreekt wel een zodanige frustratie alsnog je net uit een lange rit achter een zwalkende, document-zoekende, handheld beller komt.
Ik begrijp het hele idee wel, maar inmiddels erger ik me net zozeer aan het feit dat ze het überhaupt durven om 340 euro te vragen voor zaken als geen voorrang verlenen bij een zebrapad.

PURE geldklopperij dat,.. zoals wel meer van de 2012 tarieven. En allemaal onefficiënt; wetenschappelijk onderzoek heeft al lang bewezen dat mensen gedrag hier niet op aanpassen. Zeker in deze casu waar de pakkans klein is.
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Tsja, ik ben geenszins roomser dan de Paus natuurlijk, maar frustraties zat in het verkeer, en het komt allemaal neer op hetzelfde: we hebben aandacht voor van alles maar vergeten even dat we deelnemen aan het verkeer. Dat doen we er even bij, maar vaak wel met hoge snelheden. Even die telefoon, de kleine op de achterbank, cd wisselen, druk in gesprek met de passagiers, papieren opzoeken en nog veel extremer ook, krant lezen of scheren kom je net zo goed tegen! Sorry dat ik het zeg maar ik wens die mensen een flinke klapper toe om ze eens wakker te schudden.

Wat dat betreft zien we genoeg dat niets te maken heeft met een vergissinkje maar gewoon met onbewust (ander woord: bewusteloos!) deelnemen aan het verkeer. Ook in Blik op de Weg en Wegmisbruikers zie je zat van dat soort situaties en mag men wat mij betreft veel eerder overgaan tot het uitdelen van een artikel 5 of een EMG.

Wat boetes betreft doen we het misschien juist wel te voorzichtig. Er zijn nog zat zebrapaden waar men het zich niet in het hoofd zal halen om zomaar over te steken omdat een vrijwel zekere dodelijke aanrijding zal volgen. En er wordt ook nog druk doorgebeld en gesms't. Wat mij betreft mogen die boetes gewoon op 1.000 euro gezet worden hoor, dan gaat het tenminste echt pijn doen.

Jajaja extreem allemaal en natuurlijk zal een strengere aanpak een groepje mensen die zich tot de sportievere rijders rekent, mijzelf eerlijkheidshalve incluis haha, natuurlijk ook gaan raken. Maar ik verbaas me dagelijks over hoe we ons hier op de weg gedragen, en dan bij elk onderzoek onszelf ook nog eens een bovengemiddelde bestuurder vinden. We mogen allemaal wel eens wat meer wakker geschud worden. Als we deelnemen aan het verkeer brengt dat gevaar met zich mee, direct levensgevaar zelfs. Dat betekent dat wat we ook doen, onze aandacht voor het verkeer daar nooit onder mag leiden, maw onze aandacht voor het verkeer moet prevaleren.

Het is daarom in mijn ogen ook van de zotte dat we op de weg allerlei extra maatregelen moeten doorvoeren en waarschuwingen moeten plaatsen omdat we weten dat men niet oplet in de auto. Misschien moeten we die tijd en moeite eens gaan steken in het beter opvoeden van verkeersdeelnemers. Daarvoor zijn nog zat mogelijkheden te bedenken maar daar wagen we wel een keer een aparte discussie aan :o
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

jonkheer vierkant wrote:Ik begrijp het hele idee wel, maar inmiddels erger ik me net zozeer aan het feit dat ze het überhaupt durven om 340 euro te vragen voor zaken als geen voorrang verlenen bij een zebrapad.
Nou, de andere kant dan: zojuist is een vrouwelijke voetganger van haar sokken gereden op een zebrapad voor de Megastore in Den Haag. De verwondingen lijken ernstig te zijn en de automobilist is doorgereden.

Dan zeg ik dus 10.000 euro boete, rijbewijs voorgoed inleveren plus opdraaien voor alle medische kosten en evt uitkering bij invaliditeit (niks verzekeringswerk).

Ofwel, zoals ik eerder al zei, als de boete bij doorrijden een zebrapad op 1.000 euro wordt gezet en we zetten d'r af en toe eens een agent bij dan gaan mensen wel opletten. Dit ongevalletje zebrapad is echt niet het enige, zoiets gebeurt alleen al in NL meerdere malen per dag!
Regards/groeten, Jeroen
jonkheer vierkant
E21 starter

Post by jonkheer vierkant »

over dit soort actualiteitszaken oordelen ligt natuurlijk heel gevoelig, maar voorrang moet je krijgen, niet nemen helaas.
Wat betreft een doorrijder na het veroorzaken van zo'n ongeluk:

opsporen, voor altijd een rijontzegging en strafrechterlijk vervolgen! Waarbij inderdaad alle kosten betaald moeten worden.
Al denk ik dat de vrouw beter af is als dit wel verzekeringswerk wordt; want welke burger kan nu op eigen rekening een gelijkwaardig bedrag uitkeren!
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ik had gisteren een dame voor me op de A15 die het presteerde om handheld te bellen, iets te pakken uit het dashboardkasje en ook nog haar make-up bij te werken via de achteruitkijkspiegel tegelijk. Ze had er alleen twee rijbanen en een claxonconcert voor nodig :screwy Wat een .......... :sealed
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

ja sorry maar zo iemand wens ik dus een zwaar ongeval toe, misschien, heel misschien, gaat er dan een keer een lampje branden.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply