momentsleutel - dewelke?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
jamesV
E21 Pro

momentsleutel - dewelke?

Post by jamesV »

omdat ik meer en meer zelf aan mijn auto sleutel lijkt het mij verstandig een momentsleutel aan te schaffen. Het is zo dat ik deze ook niet dagelijks nodig heb en dus niet de duurste wil kopen. Wat is het meest voorkomende bereik van NM? zelf dacht ik een aan te schaffen met een aandraaimoment van 10-100Nm. heeft er bv iemand ervaring met iets zoals deze (in deze prijsklasse): http://www.gereedschapwebwinkel.nl/Webw ... 100Nm.html . Al had ik wel liever opname 1/2 gehad ipv opname 3/8

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: momentsleutel - dewelke?

Post by Jeroen »

Omdat we die dingen niet dagelijks professioneel gebruiken denk ik dat je niet per sé een heel duur exemplaar hoeft te kopen, maar ik zou wel zorgen dat je er een hebt die goed past bij de doppen die je hebt en de aard van het gebruik. Waar gebruik je 'm bijvoorbeeld voor, voor je wielbouten en ook voor je bougies. De maat waarin je deze hebt, daarin moet je gewoonweg ook je momentsleutel kopen en niet lopen te klooien met verloopjes. Qua degelijkheid zou ik echter zelf voor 1/2" gaan met een bereik van 10 tot 110-120 Nm omdat 100Nm eigenlijk net krap aan is in een aantal toepassingen. Voor rond de 75-90 euro kun je dan best een aardige sleutel kopen in om het even welke maat.
Regards/groeten, Jeroen
e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

Ik zou toch voor het exemplaar van ongeveer 50-150 das iets gangbaarder, 100 is net iets te kort voor de wiel bouten van de meeste autos, in de praktijk haal je toch niet elk boutje na op het juiste moment.
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

110-120Nm is zat voor lichtmetaal, 10Nm is handig voor licht werk en ca 25Nm voor bougies. Vandaar dat ik doorgaans prima uit de voeten kan met 10-120 Nm maar dat is wellicht persoonlijk.
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

e21bart wrote:Ik zou toch voor het exemplaar van ongeveer 50-150 das iets gangbaarder, 100 is net iets te kort voor de wiel bouten van de meeste autos, in de praktijk haal je toch niet elk boutje na op het juiste moment.
Je zal versteld staan hoe vaak je onder de 50 Nm komt. Je zet veel dingen eigenlijk al snel te vast. Ik heb er eentje van 10 tot 120 Nm gekregen voor de verjaardag een aantal jaar geleden. Is dan wel Bouwmarktspul maar voldoet nog goed.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

ik zou'm meer gebruiken voor idd de bougies maar ook bv zoals het vastschroeven van de boutjes aan de waterpomp en dergelijke. Voor welke soort toepassing heb je bv meer dan 110nm nodig? Ja.. ik ben nog een leek met momentsleutels :bag
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Als je iets koopt..doe het dan gelijk goed.
Dus beter nu iets meer uitgeven dan zo'n goedkoop ding die na 2x gebruik al verloopt.
Idd, 120nm als max is zát.

oh ja, en na gebruik altijd ontspannen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Ook hier ligt een 10 - 120 niet heel duur maar voldoet perfekt voor hetgeen ik hem gebruik
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

thx voor de info allemaal.. ik weet wat te kopen nu :D
wildhaguh
Newbee

Post by wildhaguh »

hallo

koop n goede ratel.

zo is alles de vorige 30 jaar waarschijnlijk ook vast gezet aan je auto.

een beetje gevoel in je hand/arm moet je dan wel hebben.

groeten rik
e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

Doe je dat ook bij wielbouten dan? Ik neem daar in ieder geval geen risico mee, liever 2x natrekken dan 1x loslopen...

Maarja dat moet iedereen zelf weten natuurlijk, je heb deels wel gelijk, maar dat is meer van de 30 jaar voor de 30 die jij bedoel denk ik ;)
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
wildhaguh
Newbee

Post by wildhaguh »

hallo

kijk dan even goed rond in de gemiddelde autogarage. daar gaat meer met de luchtsleutel vast dan met de moment sleutel.

moment sleutel voor cilinderkop en zulke soort dingen uiteraard WEL gebruiken.

groeten rik
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

wildhaguh wrote:hallo

kijk dan even goed rond in de gemiddelde autogarage. daar gaat meer met de luchtsleutel vast dan met de moment sleutel.

groeten rik
En waar denk je waar de meeste fouten worden gemaakt;
een veel voorkomde case wrote:
De werkplaats receptionist vraagt een monteur om effe te gaan kijken => Hup even autotje op de twee-koloms. Na onderzoek zegt de monteur: "Tja er zit wel wat speling op de fuseekogel meneer". Ze liggen niet op voorraad, dus effe bestellen bij meneer Spidam, want daar hebben we de grootste korting en kunnen we de klant een poot uit draaien. De volgende dag zijn de el-cheapo draagarmen binnen en monteur gaat aan de slag.

Hup, auto op de tweekoloms; lekker makkelijk, want dan hoeven we geen assteunen te gebruiken. Draagarmpjes erin, boutjes vastdraaien met de luchtsleutel. Aanhaalmoment komt in de verste verte niet in de buurt van wat de fabrikant specificeert. Monteur (met zijn beperkte denkvermogen) denkt vervolgens: 'Tja, die ontwikkelaars bij de fabriek hebben totaal geen verstand van de praktijk'.

Natuurlijk hebben die ontwikikelaars dat wel, maar als er een keus gemaakt moet worden op het garanderen van langdurige bedrijfszekerheid en het 'monteurtje naar de zin zijn' weet ik wel wat de beste keus is. Iemand zet zijn poot onder het certificaat van overeenstemming en die is ook nog eens hoofdelijk aansprakeleijk. maar ja, monteurtje denk: 'wat zal mij dat bommen' en draait de boel (met zijn luchtsleutel) vast.

Gaat in veel gevallen wel goed (zelfs wanneer er geen nieuwe zelfborgmoeren worden toegepast). Auto is klaar (denkt de monteur) en na afrekenen neemt de klant de auto weer mee. Na een poosje bij het remmen. Nou heb ik weer last van een trilling. heb ik GVD tich honderd Pleuro uitgegeven en is het nog steeds niet goed.

Als monteurtje effe in de reparatie instructies had gekeken, was hij erachter gekomen dat een auto altijd op zijn eigen poten moet staan als de moeren van wielophangingsdelen vast gedraaid worden. Maar hoe doe je dat op een tweekoloms ?
Zomaar een voorbeeld van dingen die misgaan.

N.B: Ik heb weliswaar geen achtergrond in de automotive hoek, maar ben wel een kundig ingenieur die kan nadenken. Ik ben ook iemand die heel goed weet dat er beperkingen zijn waar je als ontwikkelaar rekening mee moet houden. Juist jouw uitspraken bevestigen mijn beeld dat ik met mijn auto's niet zomaar naar garages moet gaan. Daarom die ik het lekker zelf.

En in tegenstelling tot meneer de monteur ben ik niet zo eigenwijs om de reparatieinstructies niet te lezen. En als ik iets niet begrijp, zorg ik ervoor dat ik dat wel doe; hetzij met mijn bagage aan wis-en natuurkunde, hetzij met mijn engineeringskennis. En als ik iets uitbesteed, dan schrijf ik voor hoe iets moet gebeuren en hou controle daarover.
Carpe Diem, Raymond
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Een dikke +1.

Zelf inderdaad ook al meerdere malen meegemaakt. Hier wordt dus ook nagenoeg alles zelf uitgevoerd.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

wildhaguh wrote:hallo

koop n goede ratel.

zo is alles de vorige 30 jaar waarschijnlijk ook vast gezet aan je auto.

een beetje gevoel in je hand/arm moet je dan wel hebben.

groeten rik
Waarom dit advies als iemand om een momentsleutel vraagt? Die dingen zijn er niet voor niets. Dat er anderen zijn of waren die ze niet gebruik(t)en is niet ter zake doende.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply