Opletten mannen! Hier de eerste fase van mijn LPP (vrij naar de WPP van de FBI, Leather Protection programme) Kortom, COLOURLOCK time!!!!
Ik ben begonnen met de achterbankzitting.
Eerst reinigen. Gelet op de honden die er ooit zaten en eerdere behandelingen en gebruik van 25 jaar heb ik gekozen voor de
Leder Reiniger Sterk, een schuim dat ik met het bijbestelde borsteltje opbracht en wat ik met een handdoek verwijderde. Dat moet twee uren drogen, maar ik heb gelijk ontvet met de
Reinigingsbenzine en pas daarna twee uren laten drogen. Die reinigingsbenzine moet daar waar je de Leather fresh gaat gebruiken. Ik heb gewoon alles behandeld.
Onbehandelde bankzitting:
Door het reinigen worden de craquelé scheuren wel beter zichtbaar, maar je ziet het leer schoner worden.
Hier rechts nog vuil en links gereinigd.
Daarna even een beetje bijschuren, ik heb gewoon
schuurpapier P240 gepakt. De ruwste plekken even licht bijgeschuurd.
Daarna in de
Leather Fresh (op kleur gemaakt). Rechts in de Leather Fresh, links niet. Deel voor deel aanbrengen. Tussendoor regelmatig met een fohn drogen. op internet staan filmpjes waar ze het met een verfbrander doen, maar de haarfohn gaat prima en lijkt me iets veiliger.
De rugleuning van de bestuurdersstoel helemaal vies
Rechterwang behandeld met Leatherfresh, links niet
Links, alleen gereinigd:
Rechts, in de Leather Fresh:
Zitting bestuurdersstoel, gereinigd
Zitting bestuurdersstoel behandeld
Na de Leather Fresh moet de boel twee dagen uitharden voor je verder kunt
De volgende twee stappen zijn:
1. de protector, die gaat slijtage tegen op de gevoelige plekken, zoals de "instapwangen"
2. De Elephant ledervet, voor soepel houden en reguliere bescherming van het leer. Dit onderhoudsproduct gebruik je dus 2 tot 3 keer per jaar, afhankelijk van gebruik.
Als dat klaar is, zet ik de stoel weer in elkaar en pak ik de bijrijderstoel en de leuning van de achterbank aan. Daarna de kunstleren en kunststofdelen, zoals deurkaarten.