E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ja, de rest van de versnellingen gaan wel goed...

Maar toen ik de isolatie onder het tapijt eruit had voor mijn gat in de bodem, kon ik het koppelingspedaal veel verder intrappen. Ik zal nog eens proberen wat er gebeurd als ik de koppeling verder in trap... Vrijdag lig ik er waarschijnlijk weer onder, dus dan zal ik de stangen ook eens gaan voelen.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Controleer dan ook even of de plaat waar je pook in vast zit (onder de auto, boven de bak) nog fatsoenlijk in z'n rubber hangt achter. Verder voldoende remvloeistof in het reservoir? Anders staat je koppeling lucht te happen en dat merk je doorgaans wel het eerst met z'n achteruit.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Waar moet het heen met mijn auto? Hoe pak je de verouderde roestbescherming aan?

Ik ben vandaag in de achterste wielkasten bezig geweest en ik ben veel plekken tegengekomen waar de kit uitgedroogd is, niet meer hecht en daaronder roest. Nu is het allemaal niet zo heftig, maar wat moet je hier nou mee aan? Ik kan die stukjes prima herstellen, maar ik heb alleen maar plekken die ik kan aanpakken als ik een positie zie waarvan ik kan beredeneren dat er iets onder zou kunnen zitten, of dat er stukken loslaten omdat je er met de borstel overgaat. Maar er zijn zoveel onbereikbare plekken voor heftig gereedschap. En het is van dat enorme takkewerk, je wordt er hartstikke smerig van.

Voor nu pak ik de wielkasten en balken aan en wat ik verder nog zie en daarna gaat de auto twee jaar een garage in. Maar wat is nou de langetermijnaanpak?
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Iemand heeft hier toch wel ervaring mee??
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Ik heb de Alpina helemaal laten stralen, omdat daar ook van die plekken zaten. Nieuwe kitranden erin, een nieuwe coating en lakken.

De 323i heb ik naar Dinitrol gebracht en daar hebben ze de bodem met hele hoge druk schoongespoten. De losse stukken laten dan wel los en daarna is de bodem in een dikke laag gezet.
De holle ruimtes zijn weer met een ander goedje behandeld. Dit wringt zich tussen 2 lagen materiaal (b.v. wielkastranden) en stolt zich daarna tot een soort vaseline.
Dit is nu 11 jaar geleden en de bodem houdt zich voortreffelijk en dan gebruik ik hem ook altijd, alleen niet als er sneeuw ligt.
Voordat het nieuwe onderstel eronder komt laat ik dit weer doen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

In het kader van: Het houdt toch nooit op... Mijn achterdemper is gaar.

Heeft iemand nog ergens een fotootje op voorraad over het bevestigingspunt na de benzinetank?

Bij mij hangt de uitlaat alleen nog maar aan de voorpijp en de rubbers van de einddemper, maar ik zie wel een bevestigingspunt voor het middendeel, maar ik kan niet achterhalen hoe dat dan zou moeten zitten...

Ik kreeg vandaag trouwens nog een goede tip dat slangen altijd vrij moeten hangen. Bij mij hangen diverse slangen tegen iets anders aan en die zijn na die 20k km al een fiks eind doorgesleten :s Morgen aan de slag met stukjes tuinslang aan de gang als ik de slang niet anders kan hangen.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Ik heb mijn achterlichten gedemonteerd omdat ik roest zag. Uiteraard zag het er slechter uit dan je denkt. Maar je moet de oorzaak aanpakken; Het rubber blijft vochtig nadat het nat is geweest. Het is net een spons.

Hoort dit zo? Hoe is het sponsgedrag te verminderen?
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Naast bovenstaande sponsvraag, nog wat vragen.

De rand van mijn motorkap is aan het ontbinden. Hoe los ik dit op zodat het er ook nog uitziet?
Image

De rand waar het zijscherm en de achterzijde bij elkaar komen, laat de kit los en is het roestig. Hoe los ik dit cosmetisch verantwoord op?
Image

Een onverlaat heeft een gat geboord voor een antenne. Ik heb er nu een stukje duct tape op zitten, maar dat lijkt nergens naar natuurlijk. Ik zat te denken om er een plaatje aluminium op te plakken, omdat ik het niet zie zitten om de lassen, plamuren en spuiten. Nog andere ideeën?
Image
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik denk - inmiddels - dat je bij deze auto ook eerlijk moet zijn: hoeveel geld en tijd je er ook in stopt, het wordt nooit meer een nieuwe.
Ik zou dan bijvoorbeeld er voorkiezen om de roest de roest te laten en er vooral nog een paar jaar lekker mee rijden.
Intussen kan je dan sparen voor een echt goede met dito basis.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Mja, het mag dan geen hele bijzondere zijn in E21-termen. Maar het is wel een hele leuke, im mijn ogen.

Ik heb een beetje een tweezijdig gevoel bij de auto. Aan de ene kant wil ik hem helemaal niet wegdoen en aan de andere kant is er ook zoveel mooiers. Mja, ik smeer er wel wat meuk op en dan zie ik over twee jaar wel weer.
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

De plekjes die je laat zien zijn ook niet zo heel erg hoor.Wat je kan doen is met een dremel de roestplekjes wegslijpen en dan behandelen.
Je auto is een uni kleur dus eventueel ook makkelijk zelf bij te spuiten. Of met een lakstiftje als het niet te groot is.

Als je hem perfect wilt maken zit je aan een restauratie vast, met wat lapwerk kan je nog jaren vooruit en dan alsnog een beslissing nemen.
So many cars, so little time
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Zelf zou ik gaan voor een roest verwijderend product, dus geen roestomvormer, maar Rustico of iets wat daar op lijkt. Daarna even schuren, zinkspray en met een knikkerbusje op kleur brengen. Spuitbusjes kun je op kleur laten maken en al heb je een klein beetje kleurverschil, dat is beter dan een gat of roest.

Zelf zou ik overigens toch kiezen voor het dichtlassen van dat gat. Dat is een solide oplossing.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Ik sluit me volledig aan bij 323baur. Ik zit namelijk met hetzelfde dilemma. Met dank aan het mooie weer zie ik ook steeds meer beginnende roestplekjes aan mijn auto. Vanuit economische overwegingen is het zodoende niet verstandig er een klap geld in te investeren. Mijn auto is redelijk hard en vrij strak in de lak, echter is deze niet in showroomconditie, niet geheel origineel en heeft mijn auto geen zeldzaam lage kilometerstand. Een deel van de auto, waaronder de schade voor, wil ik wel professioneel laten verhelpen. Enkele andere plekjes, zoals onder de motorkap waar enkele plekjes zitten of aan zitten te komen, heb ik behandeld met een ant-roestprimer en daarna met een metaallak in een gelijke kleur. Het is niet de mooiste om minst opvallende oplossing, maar wel budgetvriendelijk. Daar kan het zo niet verder gaan roesten. Ik bekijk het per geval, maar heb mezelf voorgenomen er geen nieuwe auto van te willen maken. Dat is niet rendabel en als ik eerlijk ben verzorg ik de auto nu volgens mij beter dan de vorige eigenaren, in de zin dat ik al wat achterstallig onderhoud op me heb genomen.
tseard
E21 VIP
E21 VIP

Post by tseard »

Volgende keer zwaaien he, als ik toeter!
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Regards/groeten, Jeroen
Post Reply