Onlangs heb ik mijn e21 met veel zielepijn verkocht. Zoals vaker... ik heb alleen de foto's nog. Vorige zomer mee op tourtocht geweest naar Italie! Ik dacht ik maak er even een verhaaltje van, ook om een soort van afscheid te nemen van dit geweldige forum.
Na door ongeveer mijn halve omgeving voor gek te zijn verklaard, toch het besluit genomen om met het lijk richting Italie te gaan. De bedoeling was om met mijn vriendin een rondje Gardameer van 3 weken te doen. Na een hoop voorbereiding (gereedschap uitzoeken om mee te nemen, preventief onderhoud) was de avond daar. Na nog even snel een lidmaatschapje Europa met vervangend vervoer afgesloten te hebben (je weet maar nooit) en de portemonnee vol te hebben gedrukt om daarmee Duitsland van zijn LPG te kunnen beroven... klaar voor de start. Stond bij het pinautomaatje trouwens voor een leuk ding:
Ik gok dat de wagen inclusief ons en de ruim honderd liter brandstof al gauw een kilo of 500 mee moest slepen. Echter totaal geen moeite! Om 's avonds 7 uur vertrokken en na een uur of 7 rijden maar een keer gestopt om de beentjes te strekken en de wagen eens na te kijken...
Ik hoef het jullie vast niet te vertellen, maar er is niets lekkerder dan de hele nacht met een muziekje, koffie en sigaretten bij de hand en een slapende (dus niet zeurende/rijadviserende) vrouw in een e21 te touren. Met daglicht toch een beetje suf worden, 2 uurtjes langs de kant en dan het prachtige Italie binnenrijden! Eerst maar weer even de tank vol...
'S morgens rond een uur of 11 aangekomen aan het westelijke Gardameer. Tent opzetten, biertje erbij... hij heeft t gered! Na een paar dagen naar de andere kant van het meer gereden en daar een leuke camping opgezocht. Ik heb de duimpjes en complimenten niet geteld van de Italianen na het zien van het Nederlandse kenteken, maar ik had er in ieder geval bekijks mee. Veel leuke reacties! Niet alleen maar vakantie vieren echter, ook maar even het tankklepje bijwerken. Geen krant te koop? Dan maar foldertjes van de camping...
En een fotootje voor de leuk, na een flinke stortbui verandere de camping in een groot slagveld... no problem for a
En... het zou geen avontuur zijn als de wagen er niet een keer mee had opgehouden. Accu naar zijn grootjes, bij een reanault-dealertje een nieuwe gekocht. Voor de zekerheid een nieuwe spanningsregelaar van de dynamo gemonteerd (mocht ik die nou net bij me hebben). Bij het vervangen van de accu merkte ik echter een waterslang op die op een bepaald stuk erg slecht was. Bij de grote check totaal over het hoofd gezien en niet het materiaal om het te fixen. Toch het zekere voor het onzekere genomen en de auto bij dezelfde renault-garage een nachtje laten staan om de slang te laten vervangen:
En daar staat ie dan. Bij een garage waar ze geen woord (echt geen woord) Engels spreken. Ook vonden ze het waarschijnlijk grappig om hem even te verplaatsten naar een opslagplaats 100 meter verderop zodat ik de volgende dag bijna een hartaanvalletje kreeg. Maar de slang was vernieuwd en het oude opa'tje van de garage schreef met zijn vinger op een stoffige renault 4 dat ik hem maarliefst 12,50 verschuldigd was. Voor de rest 3 weken heerlijk rondgereden daar. Kortom, ik denk met genot terug aan deze gewaagde actie en al met al een super vakantie gehad, voor een groot deel te danken aan de bmw. Voorlopig; het ga jullie goed, ik moet het voorlopig doen met een peugeotje 205 uit '88, en kom zeer waarschijnlijk over een paar jaar terug met een nieuwe e21.
Groet! Sten